Kun toimeentulotukiasiakkaat aina valittavat että ovat tiukimmilla niin tässä teille esimerkiksi meidän perheen tulot ja

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
menot. Nettotulot 2000 euroa. Asumiseen menee veden ja sähkön kanssa 700 euroa kuussa. Sitten on remonttilaina joka on tietenkin täysin meidän omaa syytä mutta se otettiin ennen sairastumistani. Siihen menee 250 euroa kuussa. Opintolainat 100 euroa kuussa ( molempien lainat, pyritään pääsemään viimein eroon niistä) Vakuutuksiin 100 euroa kuussa ( 2 autoa pakko olla töiden takia, kotivakuutus, henki- ja tapaturmavakuutukset ) Ei tietenkään tule joka kuukausi mutta kun jaetaan per kuukausi.Päivähoitomaksu 105 euroa, netti 23, kaikkien puhelinlaskut n. 60 euroa. Jää alle 700 euroa. Kyllä me pärjätään taloudellisesti mutta kyllä vituttaa kuunnella kun tt-asiakkaat selittää kuinka he ovat niiiiiin köyhiä. Sossusta ei saada koska meillä on asuntolaina, näin halvasti emme todellakaan asuisi vuokralla, olen vertaillut.

"vieras"
Ei toimeentulotukiasiakkaalla jää 2000 euroa käteen, ei ole varaa pitää kahta autoa, ei välttämättä edes yhtä. Ei kai se tt-asiakkaiden syytä ole, että teillä on niin suuret menot, ettei 2000e riitä elämiseen.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisimmu*;22977534:
Siis ymmärsinkö oikein? Teille jää 700€/kk kaikkien laskujen jälkeen elämiseen? Ja sinä valitat, että olet köyhä? Tuollahan ostaa ruokaa ihan hyvin.
Et ymmärtänyt oikein. Minä en valittanut meidän olevan köyhiä vaan valitin näistä tt-asiakkaista jotka ovat mielestään niiiiiin köyhiä. Menee meillä bensaan väkisellä n. 150 euroa kuussa, kai.

Teen osa-aikatöitä terveydentilan vuoksi joten työpaikan vaihto ei mahdollista.

"vieras"
Meillä nelihenkinen perhe elää 1500 euron palkkatuloilla, kotihoidon tuella (ei mitään kuntalisää) ja lapsilisillä. Ja oikein mainiosti pärjätään!! Jää rahaa joka kuukausi säästöönkin. Tosin asuntolaina jo maksettu ja yhtiövastikekin on pieni. Ja lapsetkin vielä pieniä. Kyllähän sitä ihminen syrjäytyneenä on pahassa paikassa. Että en kadehdi. Mutta jos tt-asiakkaalla olisi voimia muuttaa elämäänsä, sen pystyisi yleensä myös tekemään.

elä ja kuole.....
Peini on palkka jos töissä käy, henkivakuutus on ainakin ihan turha, sitä kun ei monella ole muutenkaan otettuna, toinen auto on liikaa, niin mitä halusit edes sanoa tuolla valituksella?

"vieras"
Jäin yksinhuoltajaksi markka-aikaan, mulla tulot oli n.3700mk..siis markkaa! siitä asuntolainaan + vatikkeeseen meni n.2300mk.Sossusta en saanut muuta kuin korotuksen lapsilisään ja lapsen päivähoitomaksu oli pieni,n.300mk.

"a p"
[QUOTE="vieras";22977542]Ei toimeentulotukiasiakkaalla jää 2000 euroa käteen, ei ole varaa pitää kahta autoa, ei välttämättä edes yhtä. Ei kai se tt-asiakkaiden syytä ole, että teillä on niin suuret menot, ettei 2000e riitä elämiseen.[/QUOTE]

Missä sanoin ettei riitä elämiseen? Huomioppa se, että me maksamme asumiskulut kokonaan ITSE. Meidän kokoiselle perheelle sossun mukaan pitää jäädä reilusti yli 1000 euroa kuussa rahaa ja tuosta vähennetty jo asumiskustannukset joten miten niin tulot ei voi 2000 euroa olla. Jos makaa kotona niin ei silloin edes autoa tarvitse, vai?

---
Hyvä aloitus! On sossun rahoilla elävien aika huomata, että he saavat ihan hyvin rahaa tekemättä mitään. Ei toimeentuloasiakkaan kuuluisikaan saada yhtä hyvin kuin työssäkäyvän. Työntekijälle kuuluu jäädä enemmän, sillä tekeehän hän rahansa eteen joka päivä jotain. Monet sossun asiakkaat kuvittelee, että heille pitäisi jäädä samanverran kuin työssäkäyville. Äitini naapuri saa enemmän rahaa kuin äitini joka käy töissä. Molemmat yksinhuoltajia. Tämä naapuri tekee lapsia minkä ehtii. Lisääntyy joka vuosi. Teki juuri abortin ja oli kk päästä uudestaan raskaana ja olisi tehnyt toisen abortin, jos olisi ollut varaa bussilippuun! Rahansa pistää baareihin. Jännä juttu, että minulla ei työssäkäyvänäkään ole varaa juosta niin usein baareissa kun hänellä ;) Niin ja nyt kun tulee viides lapsi niin sossupa ostaa hänelle uuden pyykinpesukoneen ja jääkaapin. Tämä naapurin lapsi oli ollut äitini luona siskoni kanssa leikkimässä ja tuumannut pesukoneen pitäessä ihme ääntä, että "eikö sossu osta teille uutta??" - ihan ihmeissään oli lapsi parka ollut. Huh mikä esimerkki lapsillekin... Tämä nyt vähän meni ohi aiheen mutta kuitenkin.

se siinä on
[QUOTE="a p";22977567]Missä sanoin ettei riitä elämiseen? Huomioppa se, että me maksamme asumiskulut kokonaan ITSE. Meidän kokoiselle perheelle sossun mukaan pitää jäädä reilusti yli 1000 euroa kuussa rahaa ja tuosta vähennetty jo asumiskustannukset joten miten niin tulot ei voi 2000 euroa olla. Jos makaa kotona niin ei silloin edes autoa tarvitse, vai?[/QUOTE]

Niin, silloin ei tarvi ainakaan 2 autoa.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja elä ja kuole.....;22977549:
Peini on palkka jos töissä käy, henkivakuutus on ainakin ihan turha, sitä kun ei monella ole muutenkaan otettuna, toinen auto on liikaa, niin mitä halusit edes sanoa tuolla valituksella?
Ei ole turha jos jotain käy. Yritin herätellä ihmisiä tästä ihme luulosta että tt-asiakkaat ovat niiiiin köyhiä koska se ei ole edes totta. Toinen auto ei ole liikaa, koska julkisia kulkee ensinnäkin TODELLA huonosti ja toisekseen kuukausikortti olisi yli 70 euroa joka on valtava summa rahaa!

tähtisimmu*
[QUOTE="a p";22977545]Et ymmärtänyt oikein. Minä en valittanut meidän olevan köyhiä vaan valitin näistä tt-asiakkaista jotka ovat mielestään niiiiiin köyhiä. Menee meillä bensaan väkisellä n. 150 euroa kuussa, kai.

Teen osa-aikatöitä terveydentilan vuoksi joten työpaikan vaihto ei mahdollista.[/QUOTE]

Niin siis mikä tässä sitten oli pointti? Itse en saa toimeentulotukea, mutta tulot on kuussa ehkä max. 1000€, joista minun on vielä maksettava nuo kaikki laskut ja kaksi lasta on elätettävänä. Ja tuohon 1000€:n on siis laskettu kaikki tuet mukaan. Ja mekin pärjätään joten kuten. Tosin meillä ei ole lainaa, meillä on vuokra päälle 700€/kk, joka ei sisällä sähköä. Että silleen. Kyllä minä mielestäni olen köyhempi kuin sinä, mutta en valita. Minullakin on mahdollisuus nostaa tulojani, kunhan saa työtä enemmän.

"a p"
[QUOTE="vieras";22977548]Meillä nelihenkinen perhe elää 1500 euron palkkatuloilla, kotihoidon tuella (ei mitään kuntalisää) ja lapsilisillä. Ja oikein mainiosti pärjätään!! Jää rahaa joka kuukausi säästöönkin. Tosin asuntolaina jo maksettu ja yhtiövastikekin on pieni. Ja lapsetkin vielä pieniä. Kyllähän sitä ihminen syrjäytyneenä on pahassa paikassa. Että en kadehdi. Mutta jos tt-asiakkaalla olisi voimia muuttaa elämäänsä, sen pystyisi yleensä myös tekemään.[/QUOTE]

Heh heh. Kyllä mekin koitetaan säästää mutta me pärjättäisiin LOISTAVASTI jos otettaisiin tuo 400 euron asuntolaina pois. Säästöön jäis joku 500 euroa kuussa.

"vieras"
Tässäpä sulle vertailua. Minä olen opiskelija. Tulot noin 740 euroa kuukaudessa, josta 300 euroa on lainaa. Vuokraan menee 420. Bussikorttiin 40 euroa. Netti 40 euroa. Vakuutus 20 euroa (pelkkä kotivakuutus, muuhun ei ole varaa). Puhelin 20 euroa. Lääkkeet 40 euroa. Tietokone (osamaksulla ostettu, kuinkas muutenkaan) 50 euroa. Mulla jää kuukaudessa yli siis noin 70 euroa, josta pitää maksaa harrastukset, ruoka, vaatteet... En kuitenkaan valita. Mutta sä et todellakaan ole köyhä, vaan tavallinen suomalainen, joka tuhlaa liikaa!

"a p"
Hyvä aloitus! On sossun rahoilla elävien aika huomata, että he saavat ihan hyvin rahaa tekemättä mitään. Ei toimeentuloasiakkaan kuuluisikaan saada yhtä hyvin kuin työssäkäyvän. Työntekijälle kuuluu jäädä enemmän, sillä tekeehän hän rahansa eteen joka päivä jotain. Monet sossun asiakkaat kuvittelee, että heille pitäisi jäädä samanverran kuin työssäkäyville. Äitini naapuri saa enemmän rahaa kuin äitini joka käy töissä. Molemmat yksinhuoltajia. Tämä naapuri tekee lapsia minkä ehtii. Lisääntyy joka vuosi. Teki juuri abortin ja oli kk päästä uudestaan raskaana ja olisi tehnyt toisen abortin, jos olisi ollut varaa bussilippuun! Rahansa pistää baareihin. Jännä juttu, että minulla ei työssäkäyvänäkään ole varaa juosta niin usein baareissa kun hänellä ;) Niin ja nyt kun tulee viides lapsi niin sossupa ostaa hänelle uuden pyykinpesukoneen ja jääkaapin. Tämä naapurin lapsi oli ollut äitini luona siskoni kanssa leikkimässä ja tuumannut pesukoneen pitäessä ihme ääntä, että "eikö sossu osta teille uutta??" - ihan ihmeissään oli lapsi parka ollut. Huh mikä esimerkki lapsillekin... Tämä nyt vähän meni ohi aiheen mutta kuitenkin.
Hienoa, olit ensimmäinen joka ymmärsi pointtini :flower:

Edelleenkään en ole meidän tuloista valittanut vaan tt-asiakkaiden asenteesta.

mieti sitä sitten
[QUOTE="a p";22977592]Ei ole turha jos jotain käy. Yritin herätellä ihmisiä tästä ihme luulosta että tt-asiakkaat ovat niiiiin köyhiä koska se ei ole edes totta. Toinen auto ei ole liikaa, koska julkisia kulkee ensinnäkin TODELLA huonosti ja toisekseen kuukausikortti olisi yli 70 euroa joka on valtava summa rahaa![/QUOTE]

Eiköhän se tukin homma kohta muutu kun käyt äänestämässä kokoomusta uudelleen. :D

"a p"
[QUOTE="vieras";22977615]Tässäpä sulle vertailua. Minä olen opiskelija. Tulot noin 740 euroa kuukaudessa, josta 300 euroa on lainaa. Vuokraan menee 420. Bussikorttiin 40 euroa. Netti 40 euroa. Vakuutus 20 euroa (pelkkä kotivakuutus, muuhun ei ole varaa). Puhelin 20 euroa. Lääkkeet 40 euroa. Tietokone (osamaksulla ostettu, kuinkas muutenkaan) 50 euroa. Mulla jää kuukaudessa yli siis noin 70 euroa, josta pitää maksaa harrastukset, ruoka, vaatteet... En kuitenkaan valita. Mutta sä et todellakaan ole köyhä, vaan tavallinen suomalainen, joka tuhlaa liikaa![/QUOTE]

Tuhlataan liikaa? Remonttilainaa lukuun ottamatta, kerro mitkä meidän menoista on turhia? Jos menee käsi tai jalka niin työn teko loppuu siihen ( vakuutus) Toinen kuolee niin asunto olisi pakko myydä ja silti asua jossain ( henkivakuutus) Kotivakuutusta ja auton vakuutuksia tuskin tarvii perustella. Opiskelijalla on ikävä tilanne, sitä en kielläkään. :hug:

---
Sossun asiakkaiden on valittaessaan hyvä huomioida se, että heille maksetaan myös esim. lääkkeet. Asumiskulut moni saa lähes ilmatteeksi sossun ansiosta. Työntekijä maksaa tämän kaiken itse.

Niinpä. Mä kannattaisin kansalaispalkkaa ja koko toimeentulotukijärjestelmän lakkauttamista. Olis jotain kannustavuuttakin tässä hommassa. Kyllä työssäkäyvän, kokonaan asuntonsa itse maksavan ihmisen/perheen pitää saada käyttöönsä huomattavasti enemmän rahaa kuin kotona makaavien toimeentulotukea kuukaudesta ja vuodesta toiseen nostavien. Nykyäänhän tilanne on monessa pieni- ja keskituloisessa perheessä (jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä) aika plusmiinusnolla.

"vieras"
[QUOTE="a p";22977634]Hienoa, olit ensimmäinen joka ymmärsi pointtini :flower:

Edelleenkään en ole meidän tuloista valittanut vaan tt-asiakkaiden asenteesta.[/QUOTE]

Aloituksesi ei kyllä muuta olekaan kuin valitusta siitä miten te ootte muka köyhiä. Katso nyt tuota otsikkoakin. Vali, vali. Olisit tyytyväinen, että sulla on asiat noin hyvin. Kaikkea kun ei katsos voi saada. Pitää tehdä valintoja. Sä olet valinnut autot, talon ja lainat. Eikö ihmisille riitä mikään? Miten paljon materiaa on tarpeeksi? Useimmilla sitä on liikaa ja sitten kehtaavat vielä valittaa.

"vieras"
[QUOTE="a p";22977611]Heh heh. Kyllä mekin koitetaan säästää mutta me pärjättäisiin LOISTAVASTI jos otettaisiin tuo 400 euron asuntolaina pois. Säästöön jäis joku 500 euroa kuussa.[/QUOTE]

Anteeksi??? Mitä "hehheh"?? Mitä hauskaa viestissäni oli? Oon samaa mieltä sun kanssa. Muakin ottaa päähän yksi tuttu perhe, joka ostelee työttömyyskorvauksilla ja sossurahoilla koko ajan kaikkea ja matkustaa jne. Se siis ärsyttää heissä, että eivät tee rahan eteen mitään.

--
opiskelijoiden tulisi saada huimasti enemmän kuin työttömien :) Heräähän opiskelija joka aamu reippaana kouluun ja illalla tekee vielä tehtäviään. Opiskelijat ovat meidän tulevaisuuden työntekijät ja heitä pitäisi tukea. On väärin, että opiskelijan on otettava lainaa mutta työtön vetää kaiken ilmaiseksi. Itse jouduin ottamaan opintolainaa mutta kaverini joka menetti luottotiedot tahallaan sai sossusta rahaa. Tuolla tavallako tuetaan pysymään hyvällä tiellä?? Itselleni opiskelu ainakin oli raskaampaa kuin työnteko. Halaus ja tsemppiä kaikille kirjojen kanssa ahertaville :)!

"vieras"
opiskelijoiden tulisi saada huimasti enemmän kuin työttömien :) Heräähän opiskelija joka aamu reippaana kouluun ja illalla tekee vielä tehtäviään. Opiskelijat ovat meidän tulevaisuuden työntekijät ja heitä pitäisi tukea. On väärin, että opiskelijan on otettava lainaa mutta työtön vetää kaiken ilmaiseksi. Itse jouduin ottamaan opintolainaa mutta kaverini joka menetti luottotiedot tahallaan sai sossusta rahaa. Tuolla tavallako tuetaan pysymään hyvällä tiellä?? Itselleni opiskelu ainakin oli raskaampaa kuin työnteko. Halaus ja tsemppiä kaikille kirjojen kanssa ahertaville :)!
Kannatan!
Samoin sitten äitiyslomalaisten ja hoitovapaalla olevien. Mutta ei tähän ketjuun tätä tappelua.

Yhteistyössä