Oman auton käytöstä verotuksessa. Vaatiiko verottaja käyttämään pikavuoroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Mä käyn siis nykyisin töissä omalla autolla. Vakiovuoroilla ei onnistuisi, takaisinpäin ei enää busseja kulje kun pääsen töistä. Mutta pikavuoroja kyllä kulkisi. Miten verottaja tähän suhtautuu, pitäisikö käyttää pikavuoroa vai hyväksyykö oman auton käytön? Omalla autolla kuljen joka tapauksessa, koska muuten mun tarvisi viedä lapset hoitoon jo aamukuudelta ehtiäkseni tarpeeksi aikaiseen bussiin.

menee, niin sillä pitäis mennä, ei ne hintaa katso. Korvauksen saat sitten halvimman kulkuneuvon mukaan, kun bussi kerta menee. Jos linja-autoliikennettä ei olisi, saisit oman auton käytön mukaan.

Voit vaatia vähennyksiä oman auton käytön mukaan. Perusteluksi voit laittaa esim. että bussilla kulkiessa lasten hoitopäivä venyisi liian pitkäksi (eikös hoitopäivällä ole joku maksimipituus). Jos eivät jostain syystä hyväksy, et ole ainakaan yrittämällä mitään hävinnyt.

mitä väliä sillä on onko se julkinen vakio vai pika? bussi mikä bussi, jos se kulkee niin sen mukaan maksetaan jos ei onnistu 2 tunnin odotuksella niin sitten oma auto...

Voit vaatia vähennyksiä oman auton käytön mukaan. Perusteluksi voit laittaa esim. että bussilla kulkiessa lasten hoitopäivä venyisi liian pitkäksi (eikös hoitopäivällä ole joku maksimipituus). Jos eivät jostain syystä hyväksy, et ole ainakaan yrittämällä mitään hävinnyt.

ei lasten hoidollakaan ole merkitystä verotuksessa... se on sama vaikka kestäisi 15 h hoitopäivä

vero.fi sivuilta

Matkakustannusten vähentäminen

Asunnon ja työpaikan välisistä matkakustannuksista saa verotuksessa vähentää omavastuuosuuden ylittävän osan.
Omavastuuosuus vuosina 2009 ja 2010 on 600 euroa. Vähennyksen enimmäismäärä on 7 000 euroa.

Kulut lasketaan halvimman (ylensä julkisen) kulkuneuvon käytön mukaan. Erityistapauksissa vähennys myönnetään henkilöauton käytön mukaan, esim. jos:

* julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä
* kävelymatka yhteen suuntaan on vähintään 3 km
* odotusaika (ei matkustusaika) meno-paluumatkalla on vähintään kaksi tuntia

vero.fi sivuilta

Matkakustannusten vähentäminen

Asunnon ja työpaikan välisistä matkakustannuksista saa verotuksessa vähentää omavastuuosuuden ylittävän osan.
Omavastuuosuus vuosina 2009 ja 2010 on 600 euroa. Vähennyksen enimmäismäärä on 7 000 euroa.

Kulut lasketaan halvimman (ylensä julkisen) kulkuneuvon käytön mukaan. Erityistapauksissa vähennys myönnetään henkilöauton käytön mukaan, esim. jos:

* julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä
* kävelymatka yhteen suuntaan on vähintään 3 km
* odotusaika (ei matkustusaika) meno-paluumatkalla on vähintään kaksi tuntia

Halvimman YLEENSÄ JULKISEN siis. Ymmärrän tuon niin, että jos oma auto katsotaan halvimmaksi niin sen voi hyväksyä. Täytyy selvitellä paljonko se pikavuorolisä olisi.

[QUOTE="Lissu";22973060]Pikavuoro on kalliimpi, siinä on pikavuorolisä.[/QUOTE]

Mitä sitten jos se on halvempi kuin auto? kuitit talteen ja tieto verottajalle että on joutunut pikaa käyttämään niin sieltä niistä takas saa.

[QUOTE="Lissu";22973071]Halvimman YLEENSÄ JULKISEN siis. Ymmärrän tuon niin, että jos oma auto katsotaan halvimmaksi niin sen voi hyväksyä. Täytyy selvitellä paljonko se pikavuorolisä olisi.[/QUOTE]

Matkahuolto.fi sielt löytyy hinnat ja aikataulut. Muista että oma auto on sen 0,24e/km

Mitä sitten jos se on halvempi kuin auto? kuitit talteen ja tieto verottajalle että on joutunut pikaa käyttämään niin sieltä niistä takas saa.

Mä kuljen omalla autolla joka tapauksessa lasten kuljetusten vuoksi. Mietin vain että saanko verotuksessa korvauksen oman auton mukaan vai bussi+pikavuoroyhdistelmän mukaan.

Noin kolme euroa näyttäisi olevan se pikavuorolisä, eli tekisi kuukaudessa 60 euroa+seutulippu 70 euroa mun kulkemiseni.

Itse olen kampaaja ja olen saanut oman auton mukaan ja perusteluksi laittanut, että työpäivien epäsäännöllisyyden takia ei ole mahdollist akulkea julkisilla. Niitä ei täällämuutenkaan häävisti kulje saati sitten, kun pääset milloin sattuu töistä.

[QUOTE="vieras";22973133]Itse olen kampaaja ja olen saanut oman auton mukaan ja perusteluksi laittanut, että työpäivien epäsäännöllisyyden takia ei ole mahdollist akulkea julkisilla. Niitä ei täällämuutenkaan häävisti kulje saati sitten, kun pääset milloin sattuu töistä.[/QUOTE]

Itse asun semmoisella alueella että tän kaupungin julkinen liikenne kulkee ehkä sen 8 kertaa päivässä tänne ja täältä pois ja vuorot alkaa paria tuntia myöhemmin, vaikka matka ei ois kun sen päälle 5 kilsaa niin oman auton mukaan haen

Yhteistyössä