Toimeentulotukea opiskeluja varten tarvittaviin vaatteisiin?

sossuksi opiskeleva
Mieheni on töissä mutta minä en ole, ja meillä on sentään kaksi lasta elätettävänä ja tukia ei tipu. Ei ole varaa pistää rahaa ns. turhaan, vaan koulukuvistakin otettiin vain luokkakuva & tarrakuvat eikä koko isoa pakettia jääkaappimagneetteineen ja kalentereineen päivineen.
Itseasiassa sossusta saa aika hyvin. Harava saattaa saada väin hieman vähemmän mitä anatolian perhe, koska anatolian perhe maksaa itse esim päivähoidon.Toimeentulotukiasiakkaan lapsen päivähoito ei maksa asiakkaalle mitään tai jos maksaa niin sossu maksaa.
Harava saa rahaa yhtensä kaikkine etuuksineen nin, että vuokran jälkeen tulee jäädä käteen elämiseen(laskut, ruoka, muut) 263 + 417e kuukaudessa. Nämä ovat lapsen ja aikuisen peruosat. Lisäksi näiden tukien päälle tulee saada sähkölaskut, kotivakuutus ja mahdollisesti osa lapsen harrastusmenoista sekä julkisen terveydenhuollon menot.
Ja kun harava kerta käy ansiotyössä niin silloin 20 prossaa hänen asniotuloistan jätetään huomioimatta laskelmassa ja näin ollen summa mitä vuokran jälkeen saa on 263+417 ja se 20 prossaa ansiotuloista.
 
[QUOTE="Mie";22966663]Eikö teillä opeteta hygieniaa siellä koulussa.? Sit ihmetellään miksi sairaalabakteerit leviää. Mulla ei tulis mieleenkään että samassa pyykkikorissa olis mun lasten vaatteet ja työvaatteet jotka on esim jonkun ulosteessa tai veressä. Harvemmin sit pestään omat vaatteet 90 asteessa. Ja käytetään kemiallisia myrkkyjä joita ne käyttää sairaalan pesulassa.
Ihan oikeesti, miksi pidät harjoittelussa omia vaatteita..?[/QUOTE]

Mä olen ollut sijaasena palvelukodissa omilla vaatteilla ja vaatteet olen pessyt erikseen korkeissa asteissa ja kengät olen desinfioinut ennen töistä lähtöä.
 
[QUOTE="noh";22966676]Mä en esim. saanut vastausta siihen että miks ei voi ostaa käytettyä, kysyi vaan että etinkö mä sen sille. :/[/QUOTE]

Niin ja miksei se yks puku riitä.. Onko se sitten sopivan kokoinen edes se edellinen?
 
"vieras"
[QUOTE="pipari";22966646]..ja tyypilliseen tapaansa Harava sivuuttaa kaikki oleelliset kysymykset ja kohta varmaan häipyy koko ketjusta.[/QUOTE]

Ja mikähän oli tämä oleellinen kysymys?
 
"vieras"
Mä olen ollut sijaasena palvelukodissa omilla vaatteilla ja vaatteet olen pessyt erikseen korkeissa asteissa ja kengät olen desinfioinut ennen töistä lähtöä.
Jos oot yhtään tunneilla keskittyny niin tiedät ettei useimmat laitospöpöt kuole edes korkeissa lämpötiloissa tavallisessa pesussa vaan jää pahimmillaan muhimaan sinne sun pesukoneeseen ja tartuttaa perheen sun lisäksi. Ihan vaikkapa tosi yleinen noro on tälläinen puhumattakaan sairaalabakteereista yms.
 
[QUOTE="pipari";22966746].. mihin ne hänen rahansa menevät? Opintoraha + asumistuki + opintolaina + lapsilisä + elatus[/QUOTE]

Plus palkka, käyhän hän myös töissä.

Sinänsä mulle on ihan sama minne ne rahat menee, mutta halusin vaan lisätä tuon palkan joka minusta on olennainen tulonlähde :)
 
"vieras"
[QUOTE="pipari";22966746].. mihin ne hänen rahansa menevät? Opintoraha + asumistuki + opintolaina + lapsilisä + elatus[/QUOTE]

Vuokraan, ruokaan, lapsen kuluihin, laskuihin, työ/koulumatkakuluihin?.. Kyllä noin pienet tulot saa helposti noihin menemään.
 
An
Minusta oleellista ei ole mihin rahat menevät tai mistä sitä tulee, vaan se, ettei sossu ole mitenkään velvollinen kustantamaan KAHTA työasua, piste. Yksi vaaditaan kenties koulun puolesta laboraatiotunneilla, mutta sen useammalle asulle ei vain opintojen puolesta ole tarvetta. Työnantajan kuuluu työasut hoitaa (jos työ edellyttää suoja-asua tms. tietynlaista varustetta). Se on sitten omasta itsestä kiinni, osaako pitää kiinni oikeuksistaan.
 
En tiiä mitkä on ap:n menot ja tulot, mutta mä olen opiskelija, joten en luule ainakaan enemmän saavani rahaa. Mulla olisi kyllä varaa ostaa työpuku. vaikka ihan heti Pienellä säästämisellä vaikka kaksi-kolmekin. :) Ilman sossua.
 
[QUOTE="vieras";22966817]Mene sinäkin töihin niin ei tarvitse Scarletin rahoja kadehtia ja täällä urakalla v...ttuilla.[/QUOTE]

En minä kadehdi tai hänelle vittuile :)

Minusta vaan on hassua jättää palkka kokonaan pois laskuista, jos puhutaan opiskelijan tuloista. Palkkahan on helposti vähintään tuplasti opintotuen suuruinen kuussa.

Ja minusta yksi asu riittää. Se kuivuu aamuksi, jos sen illalla pesee.
 
"joku"
Hitsi, kun en tajunnut kokiksi opiskellessani et sossusta olis saanut työvaatteet. Muistan, kun pesin illalla harjottelun jälkeen työtakkia vielä klo 22 ja aamulla heräsin aikasin silittämään sitä et sain sen kuivaksi, kun seuraavana aamuna piti mennä klo 6 töihin.
Joo-o mulla oli vaan yksi takki ja housut ja hyvin selvisin kaikki harjottelut.
 
Teen varmaan virheen kun tunnustan tämän, mutta opintolainaa en saa. Syynä se, että luottotiedot on mennyt. En rupia tarkemmin selvittämään syitä tuohon.

Mä kuitenkin pyrin tekemään töitä sen minkä ehdin eli en todellakaan hae kaikkia sossusta. Esim. helmikuulla en saa sossusta senttiäkään koska tulot menee yli rajojen. Tuloista ei kuitenkaan paljoa ole iloa koska mulla on tulossa kaks suuhygienistin ja kaks hammaslääkärin vastaanottoa. Siihen ne rahat aika hyvin meneekin.
 
En minä kadehdi tai hänelle vittuile :)

Minusta vaan on hassua jättää palkka kokonaan pois laskuista, jos puhutaan opiskelijan tuloista. Palkkahan on helposti vähintään tuplasti opintotuen suuruinen kuussa.

Ja minusta yksi asu riittää. Se kuivuu aamuksi, jos sen illalla pesee.
Mun palkkatulot vaihtelee todella paljon, kyse sadoista euroosta.
 
---
Teen varmaan virheen kun tunnustan tämän, mutta opintolainaa en saa. Syynä se, että luottotiedot on mennyt. En rupia tarkemmin selvittämään syitä tuohon.

Mä kuitenkin pyrin tekemään töitä sen minkä ehdin eli en todellakaan hae kaikkia sossusta. Esim. helmikuulla en saa sossusta senttiäkään koska tulot menee yli rajojen. Tuloista ei kuitenkaan paljoa ole iloa koska mulla on tulossa kaks suuhygienistin ja kaks hammaslääkärin vastaanottoa. Siihen ne rahat aika hyvin meneekin.
Käsittääkseni sitä ei siis lasketa tuloiksi toimeentulotukea laskettaessa.

En jaksanut lukea koko ketjua mutta miksi se yksi sossun kustantama asu ei riitä?
 
"vieras"
Kuuden tuhannen asukkaan kunnassa on taatusti toimiva vaatehuolto laitoksissa ja yrityksissä joissa toimit.
Kerropa ongelmasi opettajalle heti maanantaina, kysy onko koululla asuja mahdollisesti tarjota lainaan?
Yhdellä puvulla pärjää taatusti.
 
Käsittääkseni sitä ei siis lasketa tuloiksi toimeentulotukea laskettaessa.

En jaksanut lukea koko ketjua mutta miksi se yksi sossun kustantama asu ei riitä?
No yksi asu on hemmetin vaikiaa harjootteluaikana kun sitä voi olla iltavuoros ja aamuvuoros pitääs taas olla puhtaat vaatteet.

Mutta ei tarvitte teidän vetää kilareita. Jos en sossusta saa apua ja siltä vaikuttaa, että en saa, niin lainaan isältä rahat tuohon toiseen asuun.
 
"vieras"
Kaikista parhaiten tässä elämässä pärjää tuollaiset lusmut. Omat luottotiedot poltetaan niin sitten on hyvä nostaa sossusta rahaa ja opiskella mitä milloinkin sattuu mieli tekemään. Itse olen kokki ja tosiaan, yömyöhällä sai monesti vaatteet pesuun ja aamulla samat päälle.
 
"Mää"
[QUOTE="vieras";22966917]Kaikista parhaiten tässä elämässä pärjää tuollaiset lusmut. Omat luottotiedot poltetaan niin sitten on hyvä nostaa sossusta rahaa ja opiskella mitä milloinkin sattuu mieli tekemään. Itse olen kokki ja tosiaan, yömyöhällä sai monesti vaatteet pesuun ja aamulla samat päälle.[/QUOTE]

Pöh. Ei todellakaan käy tollasia kateeksi. Mielummin asun hienossa omassa luukussa, on coolit autot, ylimäärästä rahaa ku sossupummi, niukasti elävä :)
 

Yhteistyössä