Te, joilla vanhemmat alkoholisteja tai toinen ainakin, mitä sanotte lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Tällaisia kepeitä lauantaiaamun pohdintoja... Miten sanoa lapselle, sitten kun hän kysyy, että missä minun äitini on? Mitä kaikkea lapsi on kysynyt, vai onko mitään?

olen kertonut suoraan, että äitini kuoli maksakiroosin, koska joi liikaa ja oli alkoholisti.
myös sen olen kertonut että anoppi ja hänen miehnsä ovat ENTISIÄ alkkiksia ( ovat olleet juomatta nyt noin 15v), Minusta siinä ole mitään salattavaa.
olen kertonut että KAIKKI viinaa juovat eivät ole alkohoisteja ja alkoholia voi ottaa järkeävstikinj a se että vanhemmat voi olla esim kerran tai kaksi vuodessa humalasa, ei silti tarvitse olla alkkis. Mutta myös ilman viinaa voi pitää hauskaa ja monia juhlia voi pitää ilman alkoholia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Periaatteessa en myöskään ole ajatellut salata asiaa, lapset vain ovat vielä sen verran pieniä etten heille ole kertonut. Lapset eivät koskaan ehtineet tavata tätä isovanhempaa ja ensin olen ajatellut kertoa heille muita asioita isovanhemmasta.

Viimeksi muokattu:
Periaatteessa en myöskään ole ajatellut salata asiaa, lapset vain ovat vielä sen verran pieniä etten heille ole kertonut. Lapset eivät koskaan ehtineet tavata tätä isovanhempaa ja ensin olen ajatellut kertoa heille muita asioita isovanhemmasta.

Mulla ongelmana on se, että äiti on vielä elossa. Saattaa soittaa tai jopa tulla käymään yllättäen... mitä sitten kun lapsi on vähän isompi, mitä sitten sanoa?

Mä olen kertonut molemmille lapsille,että mummolla on alkoholin kanssa ongelma. Senkin olen kertonut, että isäni kuoli alkoholismiin. Nyt terapiassa ollaan puhuttu, että tuo totuuden kertominen on lapsen suojelua, eikä siis asiaa salailla tai olla salailtu koskaan. Kannattaa kysyä ammattilaisilta neuvoa, jos asia mietityttää.

mielenkiintoinen ketju, jään minäkin odottamaan vastauksia.

meillä miehen vanhemmat alkoholisteja emmekä ole heidän kanssaa missään tekemisissä. lapset ovat vielä niin pieniä etteivät onneksi ymmärrä kysellä, missä heidän toiset isovanhempansa ovat... mutta ikävä kyllä tulee vielä joskus aika kun tämäkin asia täytyy heille jotenkin selittää.

en salaisi. miksi se pitää salata?
kerto vain suoraan, mikä o tilanne.
nykyään kaikki on niin salasita aj sit kun joku asia tuleekin julki, tulee kauheat taraumat. mtiääne ei saa ekrtoa niiinkui OIKEASTI on. alkoholismistakin voi kertoa hjan järkevästi, mollaamatta ihmistä. alkoholismi on sairaus siinä kuin syöpäkin

olen kertonut suoraan, että äitini kuoli maksakiroosin, koska joi liikaa ja oli alkoholisti.
myös sen olen kertonut että anoppi ja hänen miehnsä ovat ENTISIÄ alkkiksia ( ovat olleet juomatta nyt noin 15v), Minusta siinä ole mitään salattavaa.
olen kertonut että KAIKKI viinaa juovat eivät ole alkohoisteja ja alkoholia voi ottaa järkeävstikinj a se että vanhemmat voi olla esim kerran tai kaksi vuodessa humalasa, ei silti tarvitse olla alkkis. Mutta myös ilman viinaa voi pitää hauskaa ja monia juhlia voi pitää ilman alkoholia.
Mikä HELVETIN tarve naisilla on aina puhua ja kertoa kaikki? 15v kuivilla ja typerä ämmä lyö alkoholistilapun otsaan molemmille? Mitä helvetin etua tuosta nyt on?

Totuus nyt tulee ilmi aina, kerroin mitään tai en. Mutta en minäkään ihan kaikkea halua kertoa, eikä lapsen tarvitse tietääkään, paha mielihän hänelle tulee jos tietäisi mitä kaikkea olen saanut kestää.

Lähinnä mietin, mitä jos lapsii kysyy missä minun äitini on, eikö hän välitä? Tai muuta vastaavaa.

Ja mitä tulee tuohon että alkoholismi olisi sama kuin syöpä niin hohhoijaa taas.

[QUOTE="vieras";22961526]Mikä HELVETIN tarve naisilla on aina puhua ja kertoa kaikki? 15v kuivilla ja typerä ämmä lyö alkoholistilapun otsaan molemmille? Mitä helvetin etua tuosta nyt on?[/QUOTE]

Anpoppi itsekin sanonut että entinen alkkis on , kuten miehensäkin. pisaaraakaan eivät ole 15vuoteen ottaneet. äitini oli alkoholisti, KUOLI MKASAKIRROOSIIn, joi 20v . hänellä oli selviä päiviä joskus muuta enimmäkseen hän oli aina humalassa. Äitini on kuollut noin 15v sitten. ja muuten äitinikin aina sanoi itse että on alkoholisti ja oli käynyt parantolassakin muutaman kerran.
Miten äitini tai anoppini alkoholismi liittyy sihen että mä ole typerä ämmä.
miehenikin on itse sanonut että äitinsä on entinen alkkis. tämä valitettavasti näkyy hänen kasvoistaan näyttää hyvin vanhalta, vaikka on vasta 63-vuotias.
Alkoholin takia mieheni sisarukset kaikki kasvoivat jonkun aikaa lastenkodissa.Mies itse ei oel ollut lastekodissa koska oli äitinsä ja isänsä erotttuaan 16-vuotias ja siihen aikaan ajateltiin että ammattikoululainenpärjä jo omillaan.

Totuus nyt tulee ilmi aina, kerroin mitään tai en. Mutta en minäkään ihan kaikkea halua kertoa, eikä lapsen tarvitse tietääkään, paha mielihän hänelle tulee jos tietäisi mitä kaikkea olen saanut kestää.

Lähinnä mietin, mitä jos lapsii kysyy missä minun äitini on, eikö hän välitä? Tai muuta vastaavaa.

Ja mitä tulee tuohon että alkoholismi olisi sama kuin syöpä niin hohhoijaa taas.

Moni alkoholisti ei välttämättä halua juoda, mutta kun se viina vaan vetää puoleensa. alhkoholistivanhempia ei voi syyttää jos lapsesta tulee alkoholisti, se on kyllä jostain muusta kiinni . Ei teitenkään Kaikki reilusti alkoholia käyttävät ole alkoholisteja, muta jos ei PYSTY olemaan ilman viinaa niin silloin se on merkki alkoholismistt, yksin ne määrät eivät vaikuta
alkoholismiin on löydetty sitä aiheuttava geeni, eli ne joilla se geenivirhe on alkoholisoituvat .
anoppikin oli vasta 26 vuotias kun joi enismmäisen elämässään viinaa ja alkoi myös polttamaan, nyt vielä poltttta, mutta eii juo enää.
allkis ei pyst edes saunakaljaa juomaan tai simaa, mutta se joka ei ole alkoholisti ptystyy kyllä juoman VIAN sen yhden niin ettei jää putki päälle

Mä puntaroin toisinaan miten kertoisin 7-vuotiaalle ex-anopin alkoholismista... Soittelee toisinaan ja nähdään harvoin. Kyselee usein tytöltä tahtoisko lähteä luistelemaan/kaupungille tmv. mutta sovittuna aikana mummoa ei sit näykään kun viina on vienyt voiton.

Olen koittanu sanoa asiasta suoraankin, mutta kun on alkoholisti, se luulee että me ei huomata että soittaa humalassa tmv. Ja taas tyttö pettyy joka kerran kun ei tulekaan vaikka on sovittu.

Mä puntaroin toisinaan miten kertoisin 7-vuotiaalle ex-anopin alkoholismista... Soittelee toisinaan ja nähdään harvoin. Kyselee usein tytöltä tahtoisko lähteä luistelemaan/kaupungille tmv. mutta sovittuna aikana mummoa ei sit näykään kun viina on vienyt voiton.

Olen koittanu sanoa asiasta suoraankin, mutta kun on alkoholisti, se luulee että me ei huomata että soittaa humalassa tmv. Ja taas tyttö pettyy joka kerran kun ei tulekaan vaikka on sovittu.

Oletteko nyt kuitekin ottaneet sellaisen linjan, että tapaamisia ei enää sovittaisi?Jos kerran niistä ei pidetä kiinni ja jos ex-anoppi vaikka juokin silloin kun on tytön kanssa...

Yhteistyössä