Uskokaa tai älkää, mutta meidän 1-vuotias VIIHTYY päiväkodissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Oikein innolla jää sinne ja hymyilee jo kun ollaan ulkopuolella. Päivät menee hyvin ja hoitajat sanoo että tyttö hymyilee siellä koko ajan. On hoidossa 12 päivää kuukaudessa ja hoitopäivät yleensä n. 7-8 tuntia.

Itse mietin viitsinkö noin pientä vielä laittaa hoitoon, mutta sanoisin että kyllä se riippuu ihan lapsesta. Tyttö ei ole koskaan vierastanut ja hoidossa on alusta asti mennyt hyvin :)

Jep, halusin tuoda tälläisenkin näkökulman. Lapset ovat niin erilaisia, jotkut tarvitsevat niitä leikkikavereita ja virikehoitoa kun taas toisten on parempi olla kotihoidossa :)

Voi voi. :( Olisin kamalan pahoillani, jos lapseni haluaisi olla mieluummin pois luotani kuin minun kanssani. :( Olen pahoillani puolestasin ap, varmasti lapsesi kärsii jostain turvattomuuden tunteesta tai läheisyyden pulasta jos noin mielellään on päiväkodissa. Onneksi hän pääsee päivähoitoon, jossa saa turvallisen kasvuympäristön edes hetkeksi. :)

Että ihan koko ajan hymyilee.

Kyllähän vauva sopeutuu elelemään vaikka metsässä susien kasvatettavana jos sen on pakko.
Taidat vain koittaa kovin selitellä itsellesi ettei niin omatunto kolkuttelisi.

"Voi voi. Olisin kamalan pahoillani, jos lapseni haluaisi olla mieluummin pois luotani kuin minun kanssani. Olen pahoillani puolestasin ap, varmasti lapsesi kärsii jostain turvattomuuden tunteesta tai läheisyyden pulasta jos noin mielellään on päiväkodissa. Onneksi hän pääsee päivähoitoon, jossa saa turvallisen kasvuympäristön edes hetkeksi."'

Ennemmin sanoisin, että lapsella on perusturvallisuuden tunne tallella. Hän tietää, että äiti varmasti hänet hakee hoidosta kotiin eikä ole hylännyt häntä hoitoon jättäessään.

Voi voi. :( Olisin kamalan pahoillani, jos lapseni haluaisi olla mieluummin pois luotani kuin minun kanssani. :( Olen pahoillani puolestasin ap, varmasti lapsesi kärsii jostain turvattomuuden tunteesta tai läheisyyden pulasta jos noin mielellään on päiväkodissa. Onneksi hän pääsee päivähoitoon, jossa saa turvallisen kasvuympäristön edes hetkeksi. :)

Saitko jotain tyydytystä tekstistäsi?

[QUOTE="aloittaja";22920710]Jep, halusin tuoda tälläisenkin näkökulman. Lapset ovat niin erilaisia, jotkut tarvitsevat niitä leikkikavereita ja virikehoitoa kun taas toisten on parempi olla kotihoidossa :)[/QUOTE]

Yksivuotias ei tarvitse varsinaisesti leikkikavereita, eikä vieraiden ihmisten järjestämää virikehoitoa, mutta saattaa silti jaksaa päiväkodissa suhteellisen hyvin, kun on pakko sopeutua. Teillä on hieno tilanne, kun hoitopäiviä on vähemmän, se varmasti helpottaa lapsen jaksamista.

Ja kun lapsi on vähän isompi, niin ei ole aivan huono ilmiö, että hän oppii olemaan ilman aikuisen huomiotakin. Pienimmillä se on aluksi rankkaa, ja voi heijastua vetäytymisenä ja kyvyttömyytenä osoittaa kiintymystä.

meidänkin tyttö (1,5v.)viihtyy, tosin lomien jälkeen ei haluaisi mennä, mutta pääsääntöisesti viihtyy.. kaipaa yhtä hoitajaakin välillä, kun sanoo hänen nimeään..
meillä on tyttö vierastanut, alkoi heti 3kk iässä ja vierasti, normaalihan se on, ja kaikki lapset vierastavat kyllä, toiset vain voimakkaammin.. se ettei vierasta on hiukan outoa?!
olen silti sitä mieletä, että koti olisi paras paikka hoitaa lapsi. nyt pitkän joululoman jälkeen itsekkin haikeudella kaipaan yhteistä aikaa..

En uskaltanut lapsia hoitaessani koskaan kertoa tarkasti kuinka usein ne hoidossa "viihtyvät" yksivuotiaat muistelivat äitiään ja hokivat äidin tulevan hakemaan. He nielivät urheasti itkunsa, ja puuhailivat yksikseen kaikenlaista. Silloin päivä oli mennyt hyvin, että sellaista.

Hassu lapsi sulla...hymyilee vaan koko päivän. Joo, kyllä se on sanottava, että hyvin on menny, ihan sen äidin takia. Ei kai voi sanoa, että huonosti menee ja koko ajan itkee? Ei se äiti silti lakkaa lastaan hoitoon tuomasta. Lapsi kuin lapsi, siis tuollainen ihan pieni, ei voi selittämälläkään ymmärtää, miksi äiti menee pois ja jättää yksin vieraiden luo. Kaipaa ihan salettiin koko päivän, mutta kukas sitä koko päivän itkeä jaksaisi. Parempi alistua ja olla hiljaa.

Ja äitinäkin olet varmaan sitä mieltä, että lapsen on hoidossa parempi, niinhän? Siitä on ollut niin paljon hyötyä ja pälä pälä. Mietin vaan, että millaset kotiolot, jos lapsen on hoidossa parempi kun kotona. Ja ne hoidossa luotavan kiintymyssuhteet on feikkejä, koska ne aikuiset siellä on lapsen elämässä rahasta. Eivätkä ne suhteet ole pysyviä. Se lapsi ei myöskään ymmärrä vielä sitä mihin se toivottavasti ensisijainen aikuinen sen elämässä aina menee eikä se ymmärrä sitä milloin hänet tullaan hakemaan kotiin..

Ja jos lapsi on vaan 'iloinen' hoidossa ei tarkoita sitä, että se on onnellinen. Se voi tarkoittaa myös sitä, että siellä ei uskalla näyttää niitä pohjimmaisia tunteitaan. Ne saattaa sitten purkautua kiukutteluna sinulle kun menet hänet hakemaan.

Pitihän tämäkin ketju tietysti vääntää negatiivikseksi.
Miksi joku 1v taapero ei voisi tykätä olla päiväkodissa? Ja jos siellä viihtyy ja päivät menee hyvin, ei kai se tarkoita ettei kotona viihtyisi?
Kaverilla on oikein hyväntuulinen ja hymyileväinen 10kk ikäinen lapsi. Yhtä hyvin tuo lapsikin voisi päiväkodissa viihtyä.

Valitettavaa on - muutamia poikkeuksia lukuunottamatta - että yksivuotias joutuu tekemään itse asioita. Päiväkodeissa ei olisi aikaa syötellä ketään, kun henkilöstövaje on yleinen ilmiö päiväkodeissa. Laitosmaista touhua on nykypäiväkotien toiminta. Kun lapsi viedään tarhaan, pitäisi lapsen jo osata itse monia asioita sillä ainakin kunnallisissa se sille lapselle kulutettu aika on pois muilta.

Valitettavaa on - muutamia poikkeuksia lukuunottamatta - että yksivuotias joutuu tekemään itse asioita. Päiväkodeissa ei olisi aikaa syötellä ketään, kun henkilöstövaje on yleinen ilmiö päiväkodeissa. Laitosmaista touhua on nykypäiväkotien toiminta. Kun lapsi viedään tarhaan, pitäisi lapsen jo osata itse monia asioita sillä ainakin kunnallisissa se sille lapselle kulutettu aika on pois muilta.
Tuo riippuu ihan siitä mihin lapsen vie. Jos vähänkin haluaa panostaa ja vie yksityiselle puolelle, hoidon taso on ihan eri kuin kunnallisella.

Tuo tilanne ei taida olla kuin raskaimmin asutetuilla alueilla pk-seudulla. Muissa kaupungeissa päivähoito toimii yhä tehokkaasti ja fiksusti.

[QUOTE="vieras";22921085]
Kaverilla on oikein hyväntuulinen ja hymyileväinen 10kk ikäinen lapsi. Yhtä hyvin tuo lapsikin voisi päiväkodissa viihtyä.[/QUOTE]

Älä missään tapauksessa mene ehdottamaan moista kaverillesi. Lapsi on vasta 10 kk! Hyväntuulisuus on toki luonteenpiirre, mutta se voi hyvin isolla todennäköisyydellä muuttua muuksi jos häntä ei hoitaisikaan äiti.

Hienoa ap! Kiva että teilläkin tykätään päiväkodista. Meillä myös lapsi tykkää päiväkodissaolosta kovasti. Ihania hoitajia ja kivoja kavereita. Joo tottakai jokainen lapsi miettii päivällä että äiti/isi tulee minut kohta hakemaan ja niin pitääkin olla, mutta jos lapsella olisi päiväkodissa paha olla, niin ei hän sinne hymyillen jäisi vaan itkisi ja tarrautuisi vanhempaan. Ja ihan oikeasti on olemassa päiväkoteja joissa on aikaa ja halua hoitaa lapsia ja huolehtia heistä kunnolla. Ihan taatusti lapseni syötettiin kunnes osasi syödä itse, mutta toisaalta mitä pahaa siinä on että yksivuotiaan annetaan opetella itse syömistä? Vaipat vaihdettiin riittävän usein ja lapsi on muutenkin kotiin lähtiessä puhdas ja tyytyväinen.

[QUOTE="vieras";22921139]Tuo tilanne ei taida olla kuin raskaimmin asutetuilla alueilla pk-seudulla. Muissa kaupungeissa päivähoito toimii yhä tehokkaasti ja fiksusti.[/QUOTE]

Ei ole pk-seudulla. Ihan on yhdessä Suomen isossa kaupungissa tämä tilanne.

Yhdyn täysin sun tekstiisi. Meillä tyttö nytten jo kumminkin 2,6v. Aloitti 1,1v tarhassa, jossa olen mäkin viettänyt 2-7v päiviäni :)! vieläkin löytyy mua hoitaneita tätsyjä ja päiväkodin johtaja on sama!

hassunkurista, mutta totta!

Mietin vaan, että millaset kotiolot, jos lapsen on hoidossa parempi kun kotona. Ja ne hoidossa luotavan kiintymyssuhteet on feikkejä, koska ne aikuiset siellä on lapsen elämässä rahasta. Eivätkä ne suhteet ole pysyviä. Se lapsi ei myöskään ymmärrä vielä sitä mihin se toivottavasti ensisijainen aikuinen sen elämässä aina menee eikä se ymmärrä sitä milloin hänet tullaan hakemaan kotiin..

Näinhän se on. Hoitajat keskittyvät työhön voimavarojen mukaan ja ensisijaisesti jokainen hoitaja joutuu ajattelemaan sitä, kuinka itse jaksaa. Jos jossain aukeaa parempi työpaikka, niin kukaan hoitaja ei silti jää jonkun lapsen takia epämiellyttäväksi kokemaansa paikkaan. Sairastapauksissa nykyään monilla alueilla on jatkuvasti uusia sijaisia. Eli lapsille ei välttämättä synny syviä kiintymyssuhteista. Sellaisten pettymysten jatkuessa, lapsi adaptoituu ja jättääkin kiintymättä, ettei tule taas uusi pettymys,.

Kun on väsymystä, kaikesta huolimatta alalla työskentelevä ajattelee uudelleen ja uudelleen, että olisipa töissä mahdollisimman vähän lapsia. Ja pitkin päivää voi tulla ajatus että haettaisiinpa heitä vaikka heti saman tien pois. Hoitaja on ihminen, eikä kone.