Ahdistaa yliopisto-opiskelijana töissä duunareiden keskellä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aargh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aargh

Vieras
Kun jatkuvasti saa kuulla, miten suurin osa yo-aloista on turhanpäiväistä hörhöilyä, joka ei työllistä ja yliopistosta päätyy kuluttamaan kunniallisten duunarien verovaroja. Lääkis ja oikis vielä hyväksytään, mutta jos on vähänkin tuntemattomampi ala, niin se on turhaa.

Töissä tyydyn aina vaan myötäilemään ja hymistelemään, kun nämä jutut tulevat puheeksi ja alkaa akateemisten haukkuminen. Joskus esitin hieman omiakin näkemyksiäni ja yritin kertoa yliopisto-opinnoista, mutta meni ihan kuuroille korville. Olen tyhjäntoimittaja, joka vaan kuluttaa muiden rahoja opintotuen muodossa. Mua kohdellaan kyllä ihan hyvin ja porukka on ihan ok, mut asenteet muuhun kuin ammatilliseen koulutukseen on ihan perseestä.

Kuka jaksaa opiskella viisi vuotta, kun parin vuoden koulutuksella pääsee heti töihin ja tienaa paljon enemmän? Mulla on 25-vuotiaana vaan vuokrakämppä ja monta vuotta tylsiä opintoja edessä, kun jonkun 22-vuotias autonasentajapoika osti juuri asunnon ja auton ja ties mitä. Ja tuon pitäisi sitten kiinnostaa mua koska?

Sitten mun "tyhmyydelle" naureskellaan, kun haluan opiskella jotain outoa ja turhaa näin pitkään, enkä opiskella vaikka sairaanhoitajaksi (naiselle paras vaihtoehto) ja alkaa tienata ja mennä naimisiin ja ottaa talolainaa.

Jotenkin raivostuttavaa. Enhän minäkään kommentoi heidän työtään/koulutustaan. Ehkä heitä ärsyttää myös se, että minä, alalle kouluttautumaton yliopisto-opiskelija teen ihan samoja hommia kuin hekin.

Heidän on hirveän vaikea tajuta, miten joku jaksaa "kuluttaa persettään penkissä" ilman palkkatuloja niin monta vuotta. Filosofian maisteri on yhtä kuin tyhjäntoimittaja ja työtön. Sivitys ja tutkimus on myös ihan turhanpäiväistä hienostelua, joka ei hyödytä ketään.

Että näin meillä töissä.

Tuota se oli joskus muinoin kesätöissä ja osa-aikatöissä... jaksoin, koska tiesin sen olevan väliaikaista. Totesit itsekin, että työkaverisi tekevät duunia, johon pääsee ilman alan (?) koulutusta ja vankkaa työkokemusta. Sinulla on tulevaisuus avoinna, heillä ei ole.

Joo ei käy kateeks sun turhat opintos. :D
Miksi tosiaan kulutat sitä penkkiä muiden verovaroilla jos on noinkin turha ala? :D
Tuskin ne nyt turhia KAIKKI puhuu.;)
Vai ehkä vaikutat leuhkalta ja siksi saat moista vastaanottoa. Ei se kerro ihmsen arvosta tai paremmuudesta mitään, että opiskellut oikein yliopistossa :D vaan se menestyykö koulutuksensa jälkeen. Opiskella nyt ohjattuna pystyy kuka vaan, mutta siitä eteenpäin on ihan eri juttu jo.

[QUOTE="hah";22918950]Joo ei käy kateeks sun turhat opintos. :D
Miksi tosiaan kulutat sitä penkkiä muiden verovaroilla jos on noinkin turha ala? :D
Vai ehkä vaikutat leuhkalta ja siksi saat moista vastaanottoa. Ei se kerro ihmsen arvosta tai paremmuudesta mitään, että opiskellut oikein yliopistossa :D vaan se menestyykö koulutuksensa jälkeen. Opiskella nyt ohjattuna pystyy kuka vaan, mutta siitä eteenpäin on ihan eri juttu jo.[/QUOTE]

Taidat olla joku ap:n työpaikalta. Vastauksesi kuulostaa just yhtä yksinkertaiselta kuin mitä olen itsekin valitettavasti saanut kuulla.

mun ystävällä samantapainen ongelma, mutta vaan toiste päin.jatkuvasti saa kuulla päivittelyjä,miten päässyt ilman yliopistokoulutusta työpaikkaansa,sorsitaan ja vähätellään pelkkää ammattitutkintoa.päivitellään ettei tiedetty tuollaisista porsaan reijjistä jne......

arvostan kyllä korkeakouluopintoja, itsekin opiskelin vuoden kunnes tajusin ettei niistä minulle mitään hyötyä ja vaihdoin alempaan koulutukseen ja pääsin töihin nopeammin ja tienaan kivasti.

muttamutta, tosiaan noita opintoaloja pitäisi kyllä karsia. Ihan uskomatonta paskaa ja diipadaapaa siellä opiskellaan!! Niiiiiiin uskomattoman turhia oppiaineita ja tutkimusaloja ettei tosikaan. Pikkasen pitäis järkeistää.

[QUOTE="hah";22918950]Joo ei käy kateeks sun turhat opintos. :D
Vai ehkä vaikutat leuhkalta ja siksi saat moista vastaanottoa. Ei se kerro ihmsen arvosta tai paremmuudesta mitään, että opiskellut oikein yliopistossa :D vaan se menestyykö koulutuksensa jälkeen. Opiskella nyt ohjattuna pystyy kuka vaan, mutta siitä eteenpäin on ihan eri juttu jo.[/QUOTE]

Ei tarvitsekaan käydä kateeksi, en minä sen takia opiskele. En taatusti ole leuhka, vaan ihan normaali, teen töitä ja juttelen niitä näitä. Opinnoista puhun lyhyesti vain jos kysytään, kun tiedän että se voi aiheuttaa närää.

Ja siksi mua ihmetyttääkin tuo haukkuminen ja katkeruus, kun en ole arvottanut ketään millään tavalla. Ei kuulu tapoihin. Mulle on aika sama, mitä muut tekee elääkseen ja toivon, että minäkin saan tehdä, mitä haluan. Mä en ole edes ajatellut olevani jotenkin parempi opinahjoni takia, vaan teen vain sitä, mikä kiinnostaa.

Ei ole vain kovin kohteliasta arvostella ja naureskella halveksuvasti jonkun opinnoille tai työlle. Ja mitä väliä sillä pitäisi kenellekään olla, paljonko tulen tulevaisuudessa tienaamaan ja miten työllistyn? Minun murhehan se on.

No tottahan se on, että yliopistossa on mahdollista opiskella itsensä käytännössä suoraan kortistoon. Jos et esim. hum. tiedekunnassa tee perustutkintoon pedagogisia lisäksi, olet opiskellut 6 vuotta esim. historiaa tai vaikka filosofiaa, valmistut, mutta sinulla ei ole käytännössä mitään ammattia. Aineyhdistelmän valinta on kaiken a ja o.

t. tänä keväänä FM:ksi valmistuva

Harmi, että noin teillä... Kuulostaa lähinnä vittuilulta sinua kohtaan. Ei kai muuten oikeasti ihmiset jauha tuollaista jaskaa kokoajan, vaikka katsoisivatkin jotkut tietyt opinnot aivan turhaksi.

Oon muutamaankin otteeseen miettinyt samantyylisiä juttuja, ja tullut siihen tulokseen, että ihmiset vaan on erilaisia. Ymmärrän tosi hyvin, että toisten mielestä sellainen elämä, että valmistuu amiksesta 19-vuotiaana ammattiin, menee töihin, tekee suorittavaa töitä klo 7-15 ja pääsee sitten kotiin viettämään koko illan ihanaa omaa vapautta, on parasta kaikesta.

Mun miehen kanssa me aina välillä naureskellaan leikkimielisesti toisillemme, että jos me oltais fiksuja, niin mekin oltais tehty noin. Nyt me ollaan molemmat vähän päälle kolmekymppisiä ja opiskellaan vieläkin. Työn ohella tosin. Siis ollaan molemmat oltu jo yli 10 vuotta täyspäiväsesti töissä ja ei olla nostettu opintotukee siltä ajalta. Molemmilla väitöskirja työn alla. Toisella kaks maisteritasosta tutkintoo ja toisella yks.

Positiivista meidän työssä tällä hetkellä on se, että me saadaan kumpikin lähestulkoon itsenäisesti päättää, mitä me halutaan työajallamme tehdä. Siis onhan meillä molemmilla pomo, mutta ei se määrää, mitä meidän kuuluu tehdä. Kun saa itse päättää omat työtehtävänsä, niin se työ voi käydä niin mielenkiintoiseksi, että sen tekeminen on suorastaan kutsumus. Ei siis tarvi sunnuntai-iltana miettiä, että "voi v#¤%# kun huomena pitää taas mennä töihin", vaan saattaa jopa käydä niin, että sunnuntai-iltana ihan innoissansa tekee jo pieniä alkutoimenpiteitä, että maanantaiaamuna sitten pääsee nopeammin käsiksi itse "asiaan".

Joo, se amiksesta valmistunut ei tätä varmaankaan ymmärtäisi. Se todellakin on koko viikonlopun onnellinen siitä, että on viikonloppu, eikä haikaile työhommiensa perään. Ja kyllä me aina välillä mietitään, ettei mekään ihan normaaleita olla, kun jaksetaan olla näin innostuneita omista töistämme... Mutta onhan tässä jotain positiivistakin.

Ihmiset on niin erilaisia, että se mikä sopii yhdelle ei todellakaan sovi toiselle. Anna AP niiden työkavereittesi olla sitä mieltä mitä ovat ja pistä jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ole sinä oman onnesi seppä. Toivon, että olet kymmenen vuoden päästä sellaisessa työssä, jota tykkäät tehdä niin kovasti, että ei yhtään vituta, vaikka eläkeikäraja parilla vuodella tästä nykyisestä nousisikin ennen kuin pääset eläkkeestä nauttimaan!

[QUOTE="Milla";22919098]arvostan kyllä korkeakouluopintoja, itsekin opiskelin vuoden kunnes tajusin ettei niistä minulle mitään hyötyä ja vaihdoin alempaan koulutukseen ja pääsin töihin nopeammin ja tienaan kivasti.

muttamutta, tosiaan noita opintoaloja pitäisi kyllä karsia. Ihan uskomatonta paskaa ja diipadaapaa siellä opiskellaan!! Niiiiiiin uskomattoman turhia oppiaineita ja tutkimusaloja ettei tosikaan. Pikkasen pitäis järkeistää.[/QUOTE]

Onhan noita karsittukin ja karsitaan koko ajan. Pääaineopetusta ei enää järjestetä esim. tietyillä humanistisilla aloilla ja sisäänottomääriä karsitaan tai otetaan opiskelijoita vain joka toinen vuosi jne. Varmasti ovat ihan aiheellisiakin rajauksia ja linjanvetoja, kun joillakin aloilla kysyntä ei vaan kohtaa tarjontaa millään tavalla.

Mutta, mutta... mulle ainakin herää myös tässä yhteydessä kysymys yliopistojen tarkoituksesta ja sivistyksen arvosta. Yliopistoistakin kun ollaan nykyään niin hanakasti tekemässä lähinnä tuotantolaitoksia. Opiskeluaikoja pitäisi lyhentää, aloja karsitaan, pyritään enemmän liiketoimintamaisempaan lähestymistapaan. Eikö sillä tiedolla ja sivityksella ole enää arvoa?

Toki ymmärrän, että pitää valmistua ja työllistyäkin, jotta homma rullaa. Eikä tukea tarvitse saada määräänsä pitemmäksi ajaksi. Mutta entäs opiskelu ymmärryksen ja tiedon lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi?

Kurja asenne ap:n työkavereilla. Mutta kurja oli lukea myös tämä:

Joo, se amiksesta valmistunut ei tätä varmaankaan ymmärtäisi. Se todellakin on koko viikonlopun onnellinen siitä, että on viikonloppu, eikä haikaile työhommiensa perään.

Aika ennakkoluuloinen mielipide. Fiksuja ihmisiä voi ylläri ylläri päätyä ihan kaikille koulutustasoille. Samoin voi muuten niitä ei-niin-fiksujakin...

Fiksuna ihmisenä osannet yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos -menetelmän? Jaksuja.

Peesi. Ja joskus on hyvä opiskella vaan jotain tekniikkaa (tai sun tilanteessa jotain muuta) ja vaihtaa puheenaihetta. En mä aina kerro niin tarkkaan koulutustaustaani, jos epäilen siitä olevan haittaa. Joissain tilanteissa porukan arvostuksen joutuu ansaitsemaan muulla.

No jos on typeriä ap:n työkaverit, niin on myös osa tähän ketjuun vastanneista. Ihan samanlaisia stereotypioita viljellään. Tuleeko jollekin yllätyksenä että duunarikin voi jopa oikeasti HALUTA tehdä sitä työtä mitä tekee, eikä suinkaan tee sitä siksi, ettei muualle päässyt.

[QUOTE="Tottatoinenpuoli";22919152]No tottahan se on, että yliopistossa on mahdollista opiskella itsensä käytännössä suoraan kortistoon. Jos et esim. hum. tiedekunnassa tee perustutkintoon pedagogisia lisäksi, olet opiskellut 6 vuotta esim. historiaa tai vaikka filosofiaa, valmistut, mutta sinulla ei ole käytännössä mitään ammattia. Aineyhdistelmän valinta on kaiken a ja o.

t. tänä keväänä FM:ksi valmistuva[/QUOTE]

Niinhän se on, ja miltei jokainen esim. humanistisen alan opiskelija varmaan sen tietää, että pedagogiset on melkeen välttämättömät jos aikoo töitä saada. Ellei sit aio jatko-opintoihin ja tutkijaksi. Mut oikeuttaako tuo seikka siltikään huonoihin käytöstapoihin? Ei mulla vaan tulis mieleenkään lähtee tuohon sävyyn kommentoimaan yhtään kenenkään työtä tai opiskelua.

Tuntuu vaan että akateemisia aloja saa arvostella ja niille saa naureskella julkisesti, varsinkin jos se kuulostaa vähän hassulta tai oudolta alalta. Mut auta armias jos joku akateeminen meni naureskelemaan jonkun vaikka komponenttien kokoonlaittajan työlle tai arvostelisi sitä, että siihen ei tarvitse kuin korkeintaan parin viikon koulutuksen ja sitten saakin tehdä samaa puuduttavaa hommaa eläkeikään saakka 8-16, arkipäivisin.

[QUOTE="aapee";22919265]Mutta, mutta... mulle ainakin herää myös tässä yhteydessä kysymys yliopistojen tarkoituksesta ja sivistyksen arvosta. Yliopistoistakin kun ollaan nykyään niin hanakasti tekemässä lähinnä tuotantolaitoksia. Opiskeluaikoja pitäisi lyhentää, aloja karsitaan, pyritään enemmän liiketoimintamaisempaan lähestymistapaan. Eikö sillä tiedolla ja sivityksella ole enää arvoa?

Toki ymmärrän, että pitää valmistua ja työllistyäkin, jotta homma rullaa. Eikä tukea tarvitse saada määräänsä pitemmäksi ajaksi. Mutta entäs opiskelu ymmärryksen ja tiedon lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi?[/QUOTE]

Tästä kehityksestä en minäkään pidä.
Enkä puhetta yliopisto-opintojen lukukausimaksuista. Eriarvoisuuttahan tämä taas entisestään lisäisi, tavallaan aikamatkaa aikaan, kun opintolainaa ei noin vain kaikille myönnetty.
Eriarvoisuutta, vaikka opiskelijat käyvät töissä kuten tämänkin ketjun ap opintojensa ohella.

Yhteistyössä