[QUOTE="vieras";22914144]Minulla on lapseni kautta kokemus eräästä ns. mamukoulusta. Maahanmuuttajataustaisia oppilaita oli koulussa hiukan alle puolet, ala- aste kyseessä (itse asiassa koulussa oli vain eka- ja tokaluokka eskarin lisäksi). Ja tarkennuksena, että suurin osa maahanmuuttajista oli Somaliasta, Irakista, sekä entisen Jugoslavian alueelta. Koulun sijainti ns. huonossa lähiössä, jossa paljon kaupungin vuokra- asuntoja. Myös aluueella asuvilla kantasuomalaisilla oli paljon ongelmia, työttömyyttä, alkoholismia jne.
Lapseni kävi ko. koulussa vain eskarin, mutta se riitti. Välitunneilla oli paljon ongelmia, riehumista, haistattelua, tappeluja. Tuntui, ettei opettajilla ollut oppilaisiin, erityisesti maahanmuuttajapoikiin, minkäänlaista otetta. "Älä sä komenna mua, jos mä haluan mennä mä menen..."Koulun ilmapiiri oli levoton ja rauhallisemmat oppilaat jäivät oman onnensa nojaan, kun opettajien aika meni suureksi osaksi kurinpitoon. Onneksi eskarilaisilla oli vain yksi yhteinen välitunti koululaisten kanssa. Kun seuraavana keväänä haimme lapselle koulupaikkaa, valitsimme koulun kauempaa. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä.[/QUOTE]
eroja pakolaisten ja maahanmuuttajien välillä ei taida suurin osa palstalaisista tajuta.
tottkai pakolaistaustaisilla on ongelmia, he tulevat sodan keskeltä. niin olisi sinullakin, jos olisit samassa asemassa.