Ja että on itsepalvelu mennyt liian pitkälle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vihainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo aattelee siinä kassalla, että ku sulla on kassi ja lompakko käsissä, ni alapa siinä vetelemään kortteja ja väänteleen ja kääntelee, kun vaan voisit antaa ne siihen pöydälle ja sutata jonku sykkyrän kuittiin. Ja nopeita nämä ei kyllä todellakaan ole. Kerran otin muka kortin liian aikaisin vaikka siihen tuli että ota kortti, ja sitten piti laittaa koneet alas ja yrittää uudelleen... -.-

No sehän on juuri siksi kehitetty tämä systeemi, että kun sutaistaan joku sykkyrä siihen kuittiin, niin sen voi tehdä kuka vaan kenen vaan kortilla. Kun pitää käyttää sirukortin lukulaitetta, niin siinä tarvitaan tunnusluku, ja sitä ei toivottavasti muilla kuin kortin omistajalla ole. Turvallisuusasia, eikä mitään rakettitiedettä ollenkaan. Juurkin kävin K-kaupassa, ja hoksasin ilman neuvomistakin että mihin se kortti pitää survoa ja miten päin.

[QUOTE="vieras";22888165]Ainoa mikä ottaa päähän on se että saa joka kaupassa miettiä et mihin koloon se kortti lykätään. K-kaupoissa ottaa päähän ensin vetää plussakortti siitä lukulaitteesta ja sit pankkikortti tunkea eri koloon. S- kaupoissa ehkä vielä idioottimaisempaa antaa se s-etukortti myyjälle ja odottaa et saa sen takas ja sit lykätä pankkikortti sinne koneeseen.
Ja yks mitä kans inhoan on yleensä pikkuputiikeissa olevat koneet kun niissä pitää eka ite laittaa kortti ja sit vuorotellen myyjän kans naputellaan sitä konetta edes takaisin.[/QUOTE]

Siis hä? Mä annan s-kaupassa bonuskortin myyjälle ja lykkään samantien oman kortin masiinaan. Ei sitä bonuskorttia tarvi odottaa takas ennenku voi maksukortin lyödä siihen maksupäätteeseen. Ja aikaa ei kulu mitään ylimäärästä.

Kyllä kassanhoitaja, joka on saanut koulutuksen, hoitaa asian paljon nopeammin ku me tavikset jotka ei jaksa/joita ei kiinnosta/jotka ei välitä. Mut mun mielestä tää kassaneiti/rouva ois voinu vähän paremmin neuvoo tässä asiassa. KErtoi vain magneeteista ja sen sellasesta. Oli siinä ohjeessa myös kuva, mutta ei siitä selvää saanu. Mut hyvä teille jotka tajusitte tän, mä melkeen periaatteesta vastustan tätä!

[QUOTE="huoh";22888232]Ei voi olla totta että mä olen ainoa joka ymmärtää ap:tä.
Kyllä mun mielestä korttien vetäminen ja rahastus kuuluu henkilökunnan tehtäviin enkä Ikeassa todellakaan mene mihinkään itsepalvelukassoille.
Kun on jonoa takana, tulee helposti paniikki että pitää suoriutua äkkiä ja järkipuhe menee ihan ohi eikä osaa sitä korttia vetää oikein vaikka kuinka yrittää.[/QUOTE]

Ei voi olla totta. :D Onko joillekin noin vaikiaa suoriutua kassalta. Tuosta kun selviytyy vanhatkin ihmiset niin miksi nuoret vetää kilareita ja stressaa...

Kyllä mulleki tuli ekana sellanen olo et "emmä jaksa tehä tätä ite!". Mut ei se kyllä kovin vaikeaa ole, ehkä sitä kaipaa sitä ihmiskontaktia maksutilanteessakin kun on kerran siihen tottunut..

On se hyvä, ettei uusia asioita toteuteta asennevammaisten ehdolla. Samanlaisia jupinoita todennäköisesti kuultiin silloin, kun siirryttiin pelkästä kolikkokannasta myös setelien käyttöön.

Ei normaalijärkiseltä ihmiseltä voi olla niin vaikeaa se kortin vetäminen. Ja niille jotka eivät tiedä miten päin kortti laitetaan koneeseen - miettikää vähän: kummassa päässä se siru on? Olisko vaikka kenties niin että se sirullinen pää tungetaan koneeseen, joka lukee sitä sirua...

Ja kai te nyt kuitenkin tajuatte, että näiti muutoksia ei ole tehty asiakkaiden kiusaksi ja myyjien laiskuuden takia, vaan siksi, että kansainvälisesti korttiturvallisuudessa on periaate, että kortin haltijan ei tarvitse luopua kortistaan missään vaiheessa. Kun asiakas tunkee kortin itse koneeseen, hän tietää tasan tarkkaan, missä kortti koko ajan on.

Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä;22888252:
Siis hä? Mä annan s-kaupassa bonuskortin myyjälle ja lykkään samantien oman kortin masiinaan. Ei sitä bonuskorttia tarvi odottaa takas ennenku voi maksukortin lyödä siihen maksupäätteeseen. Ja aikaa ei kulu mitään ylimäärästä.

Tein juuri tän kerran, ja sain huudot kassanhoitajalta. Kuulemma ei ollu ehtiny vetästä sitä boonuskorttia, ja joutu sit jälkikäteen naputtelemaan numeroita sitten ja vetelemään korttia. Sehän ois ollu kaikkien kunkku K-kassalla, että asiakkaan ois pitäny ite jälkikäteen naputella numeroita ja vedellä korttia... Ennen kaikki oli vaan monissa asioissa paremmin... Esim äitini suoravelotukset. Nyt joudun itse kiireen keskellä maksamaan hänen laskujansa...

Minusta on kivaa vetää itse Plussakortti lukijasta läpi, ja käyttää pankkikortin sirunlukijaa kassalla. Paljon näppärämpää kuin se että ojennan ne kassalle, kassa taistelee ekana Plussan kanssa (se toimii joskus ja joskus taas ei, noissa omatoimilukijoissa toimii aina!) ja sitten joudun vielä allekirjoittamaan kuitin.

Ja sitten sanotaan, että kassatyö on maailman helpointa työtä, kun itse ei tiedetä mikä on magneettijuova. :D Juu ymmärrän, että se on alkuun hankalaa, mutta ei kai siitä nyt niin kamalasti harmistua tarvitse.

Kyllä minusta oli mukavampi palvella asiakkaita ja hoitaa korttipeli kassalla kuin odotella sirupäätteen naputtelemista ja tuijotella muualle kun asiakkaat luulee, että tunnusluvun kurkkija löytyy tiskin takaa kun yleisemmin se taitaa olla kassajonossa... :/

oliskohan se niin, että noiden sirukorttien ja lukijoiden pointtina on se, ettei tarvitse antaa enää omaa korttiaan toisen käsiin, ei siis viedä takahuoneeseen korttia "luettavaks" ja kopsata samalla (esim. aiemmin jossain pikkuliikkeissä näin tehtiin, otettiin kortti ja myyjä hävis sen kanssa jonnekin takahuoneeseen), vaan asiakas saa pitää kiinni omasta kortistaan kiinni koko ajan.

Tota mäkään en ymmärrä, kun s-ketjussa pitää antaa se bonuskortti kuitenkin myyjälle? Miksei sitä voi lukea itse siinä laitteessa? Siis kyse on nyt käteis-s-etukortista joka kerryttää vain bonuksia, ei siitä, jolla voi myös maksaa (sirukortti?).

Ja tuo on kyllä totta mitä joku muukin kirjoitti - jokaisella liikkeellä on eri näköinen laite jota näppäillään, kortti tungetaan eri reunasta jokaiseen laitteeseen, debit/credit valitaan joskus nuolilla, joskus nimetyllä näppäimellä, joskus numerolla... aina joutuu tavaamaan sitä laitetta jonon huokaillessa takana ja myyjäkin nyrpistelee jo nenäänsä kun kestää niin kauan..

Ei voi olla totta. :D Onko joillekin noin vaikiaa suoriutua kassalta. Tuosta kun selviytyy vanhatkin ihmiset niin miksi nuoret vetää kilareita ja stressaa...

Tuleeko sulle yllätyksenä että me ihmiset ollaan erilaisia?
Kyllä mullekin tulee "paniikki" jos ihmiset tuijottaa ja odottaa kun moni on kiireisenä ja kireänä kaupassa. En mä tykkää olla tukkeena tai ihmisten tuijotettavana.
Ihmiset voi mennä lukkoon todella monenlaisten syiden takia tai monenlaisissa tilanteissa.
Musta on täysin pöyristyttävää että sä opiskelet hoitoalaa eikä yhtään tipu myötätuntoa erilaisuudelle.

Mulla on plussa yhdistetty maksukorttiin joten ei mun tarvitse kuin laittaa kortti vehkeeseen...plussat se lukee heti ja sen jälkeen näpyttelen tunnuksen....mitäs vaikeeta tossa nyt on??

[QUOTE="vieras";22888303]Ei normaalijärkiseltä ihmiseltä voi olla niin vaikeaa se kortin vetäminen. Ja niille jotka eivät tiedä miten päin kortti laitetaan koneeseen - miettikää vähän: kummassa päässä se siru on? Olisko vaikka kenties niin että se sirullinen pää tungetaan koneeseen, joka lukee sitä sirua...

Ja kai te nyt kuitenkin tajuatte, että näiti muutoksia ei ole tehty asiakkaiden kiusaksi ja myyjien laiskuuden takia, vaan siksi, että kansainvälisesti korttiturvallisuudessa on periaate, että kortin haltijan ei tarvitse luopua kortistaan missään vaiheessa. Kun asiakas tunkee kortin itse koneeseen, hän tietää tasan tarkkaan, missä kortti koko ajan on.[/QUOTE]

Voi ku plussakortissa ois siru, se se ois sitte helpompaa. Ja kyl mä koudun antamaan kortin joissain paikoissa sille kassahenkilölle, joka laittaa itse kortin siihe koneeseen. Ja tekee sen tiskin takana, joten en missä se kortti tarkalleen ottaen on.

[QUOTE="vieras";22888303]Ei normaalijärkiseltä ihmiseltä voi olla niin vaikeaa se kortin vetäminen. Ja niille jotka eivät tiedä miten päin kortti laitetaan koneeseen - miettikää vähän: kummassa päässä se siru on? Olisko vaikka kenties niin että se sirullinen pää tungetaan koneeseen, joka lukee sitä sirua...

Ja kai te nyt kuitenkin tajuatte, että näiti muutoksia ei ole tehty asiakkaiden kiusaksi ja myyjien laiskuuden takia, vaan siksi, että kansainvälisesti korttiturvallisuudessa on periaate, että kortin haltijan ei tarvitse luopua kortistaan missään vaiheessa. Kun asiakas tunkee kortin itse koneeseen, hän tietää tasan tarkkaan, missä kortti koko ajan on.[/QUOTE]

No kaikki ei ole ole ilmeisesti normaalijärkisiä. Saa kai silti käydä kaupassa?

No itse jonotin eilen läheisessä k-kaupassa normaalin 1-5 minuutin sijaan 20 minuuttia, kun edellä olevista runsaasta kolmesta ihmisestä kahdella oli ongelmia korttien kanssa.

Minusta on kivaa vetää itse Plussakortti lukijasta läpi, ja käyttää pankkikortin sirunlukijaa kassalla. Paljon näppärämpää kuin se että ojennan ne kassalle, kassa taistelee ekana Plussan kanssa (se toimii joskus ja joskus taas ei, noissa omatoimilukijoissa toimii aina!) ja sitten joudun vielä allekirjoittamaan kuitin.

No mun plussakortin kanssa oli aiemmin sitä ongelmaa, että ei meinannu laite lukia sitä. No nyt onnistuu aina sen kortin kanssa kun on nämä uudet omatoimilukijat.

Miksi on niin helvetin vaikea tajuta että joku asia on toiselle monimutkaisempi asia kun toiselle? Kyllä mä oon nähny monia vanhuksia jotka törttöilee niiden korttien kanssa ja joiden takia pakasteet sulaa kärryyn.

Kyllä se voi vähän aikaa säästää, s-kaupoissa voi ainakin s-kortin laittaa kortinlukijaan, vaikka kassalla ois osa ostoksista vielä piippaamatta =) Tosin tätä ei tunnu moni tietävän tai sit ne kortit vaan täytyy alkaa kaivaa lompsasta vasta siinä vaiheessa, kun kassa sanoo summan.
Mut en mä kyllä ymmärrä mitä kovin vaikeeta tossa on..

Yhteistyössä