Ja että on itsepalvelu mennyt liian pitkälle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vihainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta taas noi itsepalvelut kassat on ihan huippuja. Ikeassakin siinä on täti auttamassa jos apua tarvii =) Ei kannata niin mökönä nyt siellä olla, vaan opetella uusia asioista ja vasta sitten tuomita jos tarpeen on.

Saan kyllä kortit vedettyä läpi, kunhan ensin hiffaan miten se TÄMÄN kaupan lukijaan työnnetään, kuten ihan varmasti kaikki muutkin normaali järjellä varustetut. Hyvähän se on turvallisuus syistä, mutta itse en viitsi sen kummemmin kiirehtiä ja panikoitua siitä ajasta mikä minulla tuon kortinlukijan oppimiseen menee, mikä nyt KULLOINKIN sattuu olemaan.

Pakko myöntää siis, että mielestäni on ärsyttävää että joka kaupassa on erilaiset lukijat, enkä ole minkään kaupan työntekijä, joten otan siis rauhallisesti tuon kortinluku toimenpiteen, vaikka muuten olenkin näppärä ja nopeakin liikkeistäni.

Joo, kyllä mä sirukorttia osaan käyttään. Siru joko itseensä tai ylöspäin ja koneen sisälle. Mutta tää plussakortin lukeminen, jossa ei ole sirua, on mulle uutta. Ja tää tuottaa mulle hankaluuksia. Mutta jos mä katon ensikerralla, että miten se vetää sen siitä, ni jospa sen siitä oppii. Vaikka tää tuntuu yhdeltä askeleelta lähemmäksi itsepalvelukassoja... Katsotaan että nyt ihmiset osaavat vetää korttinsa, että eiköhän ne osaa sitten jo lukea viivakooditkin itse...

No samat ohjeet siihen pätee (en tosin ole itse vielä moiseen laitteeseen törmännyt). Se musta magneettijuova siis sinne koneen sisälle päin ja jos myyjä tai laite käskee kääntämään, niin sitten käännetään niin, että se raita menee edelleen sinne sisälle.

Jännä miten täällä haukutaan tyhmäksi jos ei osaa. "kyl meidän 5-vuotiaskin osaa ja meidän 99-vuotias mummoki"

ehkä osaa joo mut kaikille se ei heti ole yksinkertaista. Mulla meni pitkään että opin käyttämään sen s-bonuskortin siinä lukijassa. Aina se meni väärinpäin kunnes mun mies anto mulle muistisäännön :D

Just te haukkujatki te teette siitä entistä vaikeampaa. Te jotka mylvitte ja supattelette vihaisena siellä jonossa. Aiheuttaa vielä enemmän paineita oppimiseen jos myyjä ja muut jonossa olijat tuijottaa ja huokailee vihaisena.

Suurempi ihme minulle on vanhukset (ja muutkin), jotka eivät onnistu maksamisessa edes käteisellä. Luulisi sentään fyysistä rahaa nähneen aiemminkin. Ohje mummomaiseen kassakäytökseen:

Rahapussi pitää kätkeä mahdollisimman syvälle lampaan kokoiseen käsilaukkuun. Ja kun olet saanut ostokset ladottua hihnalle, älä missään tapauksessa ala vielä etsiskellä laukusta lompakkoa ja lompakosta rahaa. Odota, että kassaneiti on piipannut kaikki ostokset ja ilmoittanut loppusumman, ennenkuin aloitat lompakonmetsästyksen laukustasi sotaobligaatioiden ja hapantuneiden karkkien seasta. Mikäli aloitat lompakonmetsästyksen liian aikaisin, et viivytä takanasi olijoita tarpeeksi.

Myöskään ensimmäisellä käteen sopivalla rahalla ei ole soveliasta maksaa; jos ostoksesi maksavat 17,90, sitä ei voi maksaa lompakosta löytyneellä viidenkymmenen euron setelillä! Sen sijaan kaiva esiin kaikki mahdolliset tsaarinaikaiset kolikot kassaneidille. Mitä pienempiä, sen parempi.

Kun saat ostoksesi maksettua, kysele kassalta mistä hyllystä löytyy sulhaspiirakoita tai muita buurisodassa nautittuja herkkuja. Pohdi pari minuuttia, pitäisikö sinun mennä vielä hakemaan niitä, kunnes kassaneidillä keittää ja se juoksee itse etsimään niitä eineksiäsi, joita ei ole valmistettu noin sataan vuoteen.

Kassaneidin palattua vittuile siitä kuinka nykyään on vaikeaa kaikkien etukorttien sun muiden kanssa. 90-luvun lama ei tuntunut miltään verrattuna S-etukortin käyttöön.

Ihan lopuksi, pyydä kassaa rikkomaan se viidenkymmenen euron seteli jotta voit mennä tunkemaan kolikoita hedelmäpeliin. Voivottele samalla kuinka kaikki on nykyään kallista, eläke pieni ja EU syntiä.

Vittu.

Voisin peesata ja "muutaman" rivin lisätä tilitystä...
-Jos pankkikorttikone ilmoittaa ei hyväksytty, me emme pysty sitä ohittamaan.
-Me emme myöskään samaisesta koneesta näe teidän tilin saldoa.
-Me emme voi myöskään kirjoittaa yli ostosten (nykyään "pankkilaki" kieltää sen)
-Me jotka myymme veikkauksia, meidän TÄYTYY kysyä saako vanhat EI VOITTANEET laput heittää pois ja me EMME SAA antaa voittaneita kuponkeja takaisin. (Nämä määrää VEIKKAUS) ja jos veikkaus kone ilmoittaa että lappu on täytetty virheellisesti niin se on silloin täytetty virheellisesti eikä me olla sitä kiusallamme muutettu.
- Jos tarjouksessa ollut olut on loppu, me emme voi myydä muita oluita samaan hintaan. Ethän saa naudan paistiakaan jauhelihan hinnalla...
- Jos haluat vastauksen miksi joku asia on tietyllä tavalla niin voisitko ystävällisesti kuunnella vastauksen?
ymymym...

Ja mä ihan oikeasti tykkään työstäni asiakaspalvelussa!

[QUOTE="sini";22888774]Voisin peesata ja "muutaman" rivin lisätä tilitystä...
-Jos pankkikorttikone ilmoittaa ei hyväksytty, me emme pysty sitä ohittamaan.
-Me emme myöskään samaisesta koneesta näe teidän tilin saldoa.
-Me emme voi myöskään kirjoittaa yli ostosten (nykyään "pankkilaki" kieltää sen)
-Me jotka myymme veikkauksia, meidän TÄYTYY kysyä saako vanhat EI VOITTANEET laput heittää pois ja me EMME SAA antaa voittaneita kuponkeja takaisin. (Nämä määrää VEIKKAUS) ja jos veikkaus kone ilmoittaa että lappu on täytetty virheellisesti niin se on silloin täytetty virheellisesti eikä me olla sitä kiusallamme muutettu.
- Jos tarjouksessa ollut olut on loppu, me emme voi myydä muita oluita samaan hintaan. Ethän saa naudan paistiakaan jauhelihan hinnalla...
- Jos haluat vastauksen miksi joku asia on tietyllä tavalla niin voisitko ystävällisesti kuunnella vastauksen?
ymymym...

Ja mä ihan oikeasti tykkään työstäni asiakaspalvelussa![/QUOTE]

Minulla ei ole oikeastaan kuin yksi "sääntö" asiakkaalle ja se on:
Älä syytä kassahenkilöä (/myyjää) epäkohdista, koska useimmiten hän ei voi asialle itse yhtään mitään. Jos sirulukija on hankala ja hidas, kassahenkilö ei ole syyllinen. Jos valikoimassa ei ole sitä lempimerkkistä jogurttia, kassahenkilö ei ole syyllinen siihenkään. Toivomuksia ja palautetta saa tietysti antaa, mutta syyttäminen ja läyhääminen ei kohdistu oikeaan osoitteeseen jos sen tekee kassahenkilölle.

Muakin kyllästyttää se, että täällä pitää ihan kaikki tehdä itse. Ihan kaikki.

Olen lääkäri, hoitaja, siivooja, kokki, kaikkien aineiden opettaja, kaupassa myyjä (ei kukaan mua koskaan palvele, täytyy kai itse kysyä itseltään mitä haluaisitte, tarvitsetteko apua, prismassa en ole vuosikausiin nähnyt kauppa-apulaista, kassallakin on aina niin vähän kassoja, että jonot on aina), liikunnanohjaaja, musiikinopettaja, kampaaja, ompelija, autonkuljettaja, leipuri, tarjoilija, puutarhuri, kassa, joka paikan höylä.

eipä kyllä tullut mieleen että kun tekee lapsia, niin duunia painat aamuvarhaisesta iltamyöhään, kaiken alan duunia, ja sitten kuolet.

Oon aika hiton monessa kaupassa käynyt, ja niitä sirulukijoita on tyyliin neljä erilaista, ja nekään ei toisistaan poikkea aivan älyttömän paljon. On teillä silmät päässä, KATSOKAA sitä konetta niin näette kyllä nopeasti mihin se kortti tungetaan.

Ihan turha mennä paniikiin. Jos joku huokailee takana, mulkaiskaa sitä merkitsevästi niin kyllä se lopettaa. Ette kai te mene paniikkiin silloinkin jos kassa joutuu soittamaan jonkun tuotteenne koodia tai muuta vastaavaa, ja takana olevat joutuu vähän odottamaan?

Eikä se magneettijuova mitään ammattikieltä ole. Kahdesta aivan yksinkertaisesta sanasta koostuva yhdyssana, ei sen kummempaa.

Mun mielestä on paljon helpompaa ja nopeampaa lukea se plussakortti itse, kuin että eka antaisi sen kassalle ja sitten toisella kortilla maksu kortinlukijaan. Sen plussakortin voi vetästä jo heti ensimmäisen tuotteen jälkeen.

Tänään hain lounasta samaisesta kaupasta. Tällä kertaa ohjeet olivat muuttuneet, ja siinä oli oikea värikuva kortin asennosta ja myyjäkin opasti hyvin tälläkertaa. Ja mä selvisin! :) Juteltiin sitten siinä hieman ja sanoi että ihmisillä on ollut ongelmia tuon kanssa, mutta että aika opettaa. :) Ja että tulee myös sitten kaikkiin keskon kauppoihin, sinne cittariinkin. Ehkä se vielä hieman ärsyttää, koska on se kuitenkin itsepalvelua. Mutta jos vaihtoehtona tulisi ihan kassat itseoperoitavaksi, pysyn tavallisessa...

[QUOTE="vieras";22888102]Sirukorttien lukulaitteita aikanaan mainostettiin niin et ne nopeuttaa kassa-asiointia. Mun kokemus on kyllä se, et sillon kun kassa vetäsi kortin ja mä sutasin nimmarin, aikaa meni 2 sekuntia. Nyt mä lykkään pari korttia lukijaan, se tilttaa, lykkään taas. Sit se kyselee, mä näppäilen, otan kortin, odotan kuittia. Ja koko ajan kassa odottaa kiusaantuneena kun ei ole mitään tekemistä.... se siitä nopeudesta.[/QUOTE]

Espanjassa (ja varmaan jossain muuallakin) tietyissä kaupoissa kassan täti pakkaa asiakkaan ostoksia odotellesaan :D Mut siellä vähän pienemmät kassat. Suomeen sama homma?

Rahakortti ( mieluiten yhdistelmänä ) on nopea ja käteiseen verrattava anonyymin maksamisen ratkaisu ilman pin-koodia. Vielä parempi on jos se on etäluettava kuten julkisen liikenteen kortit. Kuitista näkee saldon ja kotikoneella voi ladata saldoa lisää. Nokia kehittää kännykkämaksamista. Etäluettavan kortin tavoin toimivalle kännykälle voi ennustaa jättimenestystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väiski;22978918:
Rahakortti ( mieluiten yhdistelmänä ) on nopea ja käteiseen verrattava anonyymin maksamisen ratkaisu ilman pin-koodia. Vielä parempi on jos se on etäluettava kuten julkisen liikenteen kortit. Kuitista näkee saldon ja kotikoneella voi ladata saldoa lisää. Nokia kehittää kännykkämaksamista. Etäluettavan kortin tavoin toimivalle kännykälle voi ennustaa jättimenestystä.

Tuohan on ainakin käytössä muualla ulkomailla! Siis että kännykällä maksetaan, niinku bussikortti.

Yhteistyössä