mua niiiiin risoo äitiydellä pätevät ihmiset!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja barbabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mis";22842776]Jooh, päähän ottaa välillä nuo pätijät, mutta ei jaksa ottaa itteensä kuitenkaan.
Mä oon saanut silmien pyörittelyä siitä, kun teen ipanalle puuron mikrossa (ihan peruskaurahiutaleista), kun ei viittis yhden miniannoksen takia sotkee kattilaa. Olen siis laiska, eli huono äiti :D[/QUOTE]

Idiootteja. Sano niille silmienpyörittelijöille, että puuroannoksen mikrottaminen on ekologisempaa ja terveellisempää kuin keittäminen. Ja kun se lisäksi on vielä helpompaa, niin minusta tässä on jo perusteet pyöritellä niitä silmiä takaisin :).

Mua ärsyttää ehkä vielä enemmän sellaiset jotka kuvittelevat että mä haluan vain päteä tai jotain sillä jos teen vaikkapa sen puuron kaurahiutaleista ja luomuleseistä

Jep. Sama pätee esim. kestovaippailuun.

Perhekerhossa oli mielenkiintoista huomata, että kun vaihdoin pojalle vaippaa, niin heti oli vieressä pari kolme äitiä toteamassa että jaa te käytätte kestoja. Minä siihen että juu, käytetään. Sitten alkoi selitys siitä että kestoilu olisi kyllä hyvä juttu mutta kun he ei ehdi, he ei yksinkertaisesti ehdi, ei aika riittäisi tms...vaikken ollut sanonut mitään tai kysynyt mitään. Silti he kokivat olevansa velvollisia selittämään mulle, miksi he eivät käytä kestoja vauvoillaan. Toiset pari kolme äitiä sitten tekivät kaikkensa saadakseen mut tajuamaan että kestovaippailu on rankkaa, aikaavievää, ja kaikkea muuta sellaista. Vaikkei se ollut. Ja vaikka he itse siis eivät kestoilleet.

Omituista. Mistä se kertoo että heti piti joko puolustautua tai alkaa väkisin vääntämään helppoa asiaa rankaksi ja vaikeaksi?

[QUOTE="Niin";22843035]Se vaan menee niin että äitiys on ainoa asia jolla käytännössä nainen kun nainen voi päteä, siis sellainen jolla on lapsia. Äitiys on aika lailla ainoa asia jossa voi kokea olevansa maailman paras, vaikkei missään muussa asiassa ikinä ois saanu kokea onnistumisen tuntoja. [/QUOTE]

Sitäpaitsi äitiys on ultimaattinen vastaus, selitys ja syy ihan kaikkeen.

- No joo, oisin mäkin menny lääkikseen mut mulle kuitenkin äitiys on tärkeempää kun joku titteli. Siks mä teinkin Veetiketterin heti lukion jälkeen.
- No joo, kyllähän Virpi tienaa ihan hyvin, mut mulle ei koskaan vois materia olla niin tärkeetä että jättäisin Pillaulriikan johonkin tarhaan. Siks oonkin ollu kotona ny siihen asti että Pilla täyttää 36.
- Juu, no en ny tiä, onhan Sanna ihan hyvän näkönen jos sen tyylisestä tykkää, mut mulle on ainakin äitiys paljon tärkeempää kun joku salilla käynti.
- No en mä kyl ite laittais itteeni tolleen, muuten voisinkin ostella tollasia vaatteita kun Maiju, mut mä oon kyllä sellanen ihminen että aattelen aina ensin Veetiketteriä ja Pillaulriikkaa, siks mulle kelpaa nää verkkarit ihan hyvin.

Napakymppiin kyllä osuu nuo lauseet :D

Itsellä Anatolian kanssa samanlaisia kokemuksia kestoilusta, jota siis itse olen harrastanut jokaisen lapsen kanssa. Piilossa pitäis kestoilla ettei tarviis kuunnella pitkiä selityksiä siitä miksei muut kestoile. Olen saanut jopa tuollaisessa vaipanvaihtotilaneessa hyökkäyksen kimppuuni sellaisesta aiheesta kuinka lasten kanssa leikkiminen olisi paljon tärkeämpää kuin se että käytän aikani pyykinpesukoneen kanssa vaippoja pesten. Lisäksi litaniat siitä kuinka muilla on niin paljon kiireisempi elämä ettei ehtisi mitään kestovaippoja käyttää. Tietyillä sanakäänteillä saadaan minulle sellainen mieli että mun elämässä ei ole muuta kuin ne kestovaipat. Ja ihan kun oikeasti niiden vaippojen huoltoon menisi sen enemmän aikaa kuin kertisten kiikuttamiseen roskikseen?!

Mua ärsyttää yleensäkin äidit jotka pätee äitiydellä, oli niitä lapsia sitten yksi tai 20. Perkele, vehkeet ne on kaikilla ja suurimmalla osalla toimii niin että penskoja saa tehtyä just niin monta kuin haluaa. Se ei todellakaan ole mikään pätemisen aihe tässä huostaanottojen luvatussa maassa.

Napakymppiin kyllä osuu nuo lauseet :D

Itsellä Anatolian kanssa samanlaisia kokemuksia kestoilusta, jota siis itse olen harrastanut jokaisen lapsen kanssa. Piilossa pitäis kestoilla ettei tarviis kuunnella pitkiä selityksiä siitä miksei muut kestoile. Olen saanut jopa tuollaisessa vaipanvaihtotilaneessa hyökkäyksen kimppuuni sellaisesta aiheesta kuinka lasten kanssa leikkiminen olisi paljon tärkeämpää kuin se että käytän aikani pyykinpesukoneen kanssa vaippoja pesten. Lisäksi litaniat siitä kuinka muilla on niin paljon kiireisempi elämä ettei ehtisi mitään kestovaippoja käyttää. Tietyillä sanakäänteillä saadaan minulle sellainen mieli että mun elämässä ei ole muuta kuin ne kestovaipat. Ja ihan kun oikeasti niiden vaippojen huoltoon menisi sen enemmän aikaa kuin kertisten kiikuttamiseen roskikseen?!

Joo :D, tuttua. Ja auta armias jos uskaltaudut vastaamaan tähän hyökkäykseen että ei kestoilu sinusta ole rankkaa, ei se vie juurikaan aikaa, yhtä nopsaan keston vaihtaa kuin kertiksenkin ja konehan ne pesee etkä sinä itse, ehtii kyllä loistavasti leikkimään lasten kanssa ja hoitamaan kotia, harrastamaan, viettämään aikaa puolison kanssa jne niin pian saat nurkan takaa kuulla että kuvittelet olevasi joku hiton supermutsi ja pädet kestoilullasi :D

Mä oon varmaan huippuäiti, kun kukaan ei ole koskaan tullut mulle pätemään äitiydellä. Tosin mä otankin tuontyyppiset kommentit kuin "syötän lastani vain luomupuurolla" vain mielipiteinä. Niistä voidaan sitten keskustella.

Joo :D, tuttua. Ja auta armias jos uskaltaudut vastaamaan tähän hyökkäykseen että ei kestoilu sinusta ole rankkaa, ei se vie juurikaan aikaa, yhtä nopsaan keston vaihtaa kuin kertiksenkin ja konehan ne pesee etkä sinä itse, ehtii kyllä loistavasti leikkimään lasten kanssa ja hoitamaan kotia, harrastamaan, viettämään aikaa puolison kanssa jne niin pian saat nurkan takaa kuulla että kuvittelet olevasi joku hiton supermutsi ja pädet kestoilullasi :D
teidän kokemukset meni nyt vähän ohi mun alkuperäisen aiheen, jossa nimenomaan peräänkuulutin sitä että tapoja hoitaa lapsia on monia, ja että asiat voi ILMAISTA MONELLA TAVALLA, ei mua siis ärsytä jonkun luomuilut vaan se, että sanotaan toisten syöttävän lapsille PASKAA ja ollaan muutenkin hyökkääviä! Mä esim. teen soseet itse, mutta en mä ihmettele tai arvostele niitä jotka ostaa valmiina, koska olen valmisruokiinkin tutustunu, itse vaan pidän ruuan tekemisestä.

teidän kokemukset meni nyt vähän ohi mun alkuperäisen aiheen, jossa nimenomaan peräänkuulutin sitä että tapoja hoitaa lapsia on monia, ja että asiat voi ILMAISTA MONELLA TAVALLA, ei mua siis ärsytä jonkun luomuilut vaan se, että sanotaan toisten syöttävän lapsille PASKAA ja ollaan muutenkin hyökkääviä! Mä esim. teen soseet itse, mutta en mä ihmettele tai arvostele niitä jotka ostaa valmiina, koska olen valmisruokiinkin tutustunu, itse vaan pidän ruuan tekemisestä.

Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti, ei kaikkea tarvitse ottaa itseensä.

Jos joku tulee sulle sanomaan että "sä syötät lapsillesi paskaa!", niin siitä voi jo suutahtaa (tai mä tosin repeäisin nauruun), mutta jos joku sanoo esim. jossain nettipalstalla että tekee puurot itse kun ei halua syöttää lapsilleen teollista paskaa niin onko se todellakin niin iso asia että siitä kannattaa loukkaantua?

Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti, ei kaikkea tarvitse ottaa itseensä.

Jos joku tulee sulle sanomaan että "sä syötät lapsillesi paskaa!", niin siitä voi jo suutahtaa (tai mä tosin repeäisin nauruun), mutta jos joku sanoo esim. jossain nettipalstalla että tekee puurot itse kun ei halua syöttää lapsilleen teollista paskaa niin onko se todellakin niin iso asia että siitä kannattaa loukkaantua?
No mä en kyllä puhunut mistään nettikeskustelusta vaan ihan livekeskustelusta, ja joo mun mielestä tuollaisen kielenkäytön kun valitsee on puhujan tarkoituskin loukata, koska lause tosiaan tarkoittaa että muut ihmiset syöttävät lapsilleen paskaa. Eipä siitä kannattaisi loukkaantua, mutta ärsyyntymiselle en mitään voi, koska puhuja osoittaa myös tietämättömyytensä asioista ja vuorovaikutustaitojen puutetta, kaksi asiaa jotka mua nyt sattuu yleensä ärsyttää. Aivan niinkuin sinua tuntuu ärsyttävän se, että sinulle luontevaa kestoilua toiset jaksavat ihmetellä ja väittää hankalaksi.

No mä en kyllä puhunut mistään nettikeskustelusta vaan ihan livekeskustelusta, ja joo mun mielestä tuollaisen kielenkäytön kun valitsee on puhujan tarkoituskin loukata, koska lause tosiaan tarkoittaa että muut ihmiset syöttävät lapsilleen paskaa. Eipä siitä kannattaisi loukkaantua, mutta ärsyyntymiselle en mitään voi, koska puhuja osoittaa myös tietämättömyytensä asioista ja vuorovaikutustaitojen puutetta, kaksi asiaa jotka mua nyt sattuu yleensä ärsyttää. Aivan niinkuin sinua tuntuu ärsyttävän se, että sinulle luontevaa kestoilua toiset jaksavat ihmetellä ja väittää hankalaksi.

Ei se minua ärsyttänyt. Se HUVITTI suunnattomasti. Ja kertoi jotain niiden toisten huonosta omatunnosta, huonosta itsetunnosta tai jostain sellaisesta. Mä tiesin ettei kestoilu ole hankalaa. Mä tiedän, etten syötä lapsilleni paskaa, vaikka vien heitä ihan Hesellekin yms. Mä en ole valinnut ärsyyntymisen tietä, vaan "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, ja nauru päälle"- linjan.

Itseasiassa en nähnyt tuossa puurojutussa muuta vikaa kuin sen paska-sanan mikä noin kuulostaa jotenkin... oudolta. :D Mutta jos kyseessä on ihminen joka sellaista usein käyttää niin tuskimpa sillä sen enempää tarkoittaa.

Ihan hirveästi ei kannata ruveta sanomisiaan miettimään sen varjolla että joku saattaa tulkita kaikki arvosteluksi. On kaksi ihan eriasiaa sanoa "Minä en voisi kuvitellakaan syöttäväni vauvalleni valmispuuroja" kuin "Sinä ole uusavuton äiti kun syötät lapsellesi tuollaisia". Eli niin kauan kun toinen ei suoraan puutu minun tekemisiini vaan esittelee ainoastaan omia tekemisiään ja ajatuksiaan, en jaksa vielä nähdä sitä arvosteluna.

Hankalaksi sekin menee jos täytyy suurinpiirtein piilotella niitä puuronkeittojaan ja anteeksipyydellen selitellä kuinka "olen itse kyllä sattunut keittämään puurot, mutta onhan nuo valmispuurot tietty hirveän käteviä ja oikeastaan ihan yhtä hyviä."

Jaa, no mä en sitä ole pätemisenä nähnyt, sitä tosiasiaa että ne valmisruoat usein on melkoista p*skaa, olipa lisäaineita tai ei. En itse söisi vauvojen valmissoseita, korkeintaan jotain hedelmä- tai luomujuttuja mutta ne ovat niin kaukana itse tehdyistä, että en perusarjessa halua sellaisia käyttää. Että jos joku vetää tuolla tavoin herneen nenään siitä, että syöttää itse lapsilleen ruokaa jotka minun mielestäni ovat sontaa, niin vetäkööt rauhassa.

[QUOTE="Niin";22843081]Sitäpaitsi äitiys on ultimaattinen vastaus, selitys ja syy ihan kaikkeen.

- No joo, oisin mäkin menny lääkikseen mut mulle kuitenkin äitiys on tärkeempää kun joku titteli. Siks mä teinkin Veetiketterin heti lukion jälkeen.
- No joo, kyllähän Virpi tienaa ihan hyvin, mut mulle ei koskaan vois materia olla niin tärkeetä että jättäisin Pillaulriikan johonkin tarhaan. Siks oonkin ollu kotona ny siihen asti että Pilla täyttää 36.
- Juu, no en ny tiä, onhan Sanna ihan hyvän näkönen jos sen tyylisestä tykkää, mut mulle on ainakin äitiys paljon tärkeempää kun joku salilla käynti.
- No en mä kyl ite laittais itteeni tolleen, muuten voisinkin ostella tollasia vaatteita kun Maiju, mut mä oon kyllä sellanen ihminen että aattelen aina ensin Veetiketteriä ja Pillaulriikkaa, siks mulle kelpaa nää verkkarit ihan hyvin.[/QUOTE]

Niin ihanasti kiteytetty :laugh:

Pätijät ovat ärsyttäviä, mutta missä menee raja pätemisen ja mielipiteen sanomisen välillä. Jos musta ne valmispuurot ovat ainakin osin p*skaa ja keitän hiutaleista puuron, niin jos sanon sen, niin se on pätemistä? Vaikka mulle olis täysin yks hailee, mitä muut tekee, itse vain teen näin. Menee vaikeaksi kommunikointi, kun ei edes mielipidettä voi sanoa vaan se on heti pätemistä.

Minua ärsyttää vain silloin, jos sanomisessa on jotain perää ja järkeä. Jos itsekin tietäisin, että toisen tapa olisi parempi, niin jotenkin se ärsyttää helpommin, mutta juuri siinä mielessä, että äh, pitäisi olla itsekin "parempi". Mutta jos asia on sellainen, että se nyt on sama, onko punaista vai sinistä, niin ei ärsytä.

[QUOTE="vieras";22844811]Pätijät ovat ärsyttäviä, mutta missä menee raja pätemisen ja mielipiteen sanomisen välillä. Jos musta ne valmispuurot ovat ainakin osin p*skaa ja keitän hiutaleista puuron, niin jos sanon sen, niin se on pätemistä? Vaikka mulle olis täysin yks hailee, mitä muut tekee, itse vain teen näin. Menee vaikeaksi kommunikointi, kun ei edes mielipidettä voi sanoa vaan se on heti pätemistä.[/QUOTE]

No ehkäpä se on se, miten asian sanoo. Mielipiteensä voi sanoa asiallisesti, tai nokan vartta pitkin katsoen mainita, että en mä ainakaan syötä lapselleni tollasta paskaa.
Ja toihan nyt oli vaan yksi esimerkki.

Jaa, no mä en sitä ole pätemisenä nähnyt, sitä tosiasiaa että ne valmisruoat usein on melkoista p*skaa, olipa lisäaineita tai ei. En itse söisi vauvojen valmissoseita, korkeintaan jotain hedelmä- tai luomujuttuja mutta ne ovat niin kaukana itse tehdyistä, että en perusarjessa halua sellaisia käyttää. Että jos joku vetää tuolla tavoin herneen nenään siitä, että syöttää itse lapsilleen ruokaa jotka minun mielestäni ovat sontaa, niin vetäkööt rauhassa.
Sä et nyt lukenu kaikkia mun vastauksia, esimerkkini oli puurosta (soseet minäkin teen itse, kuten jossain mainitsin, mutten pidä muita ihmisiä huonompina jotka ei tee), ja muutenkin, tää ketju meni nyt jankkaamiseksi näistä tavoista ja periaatteista, vaikka aloitukseni nimenomaan koski sitä, että on niin ärsyttävää kun jotkut ihmiset on niin jyrkkiä mielipiteissään ja tuovat ne julki inhottavalla tavalla. Että voi tosiaan sanoa että täs keskustelus meni nyt puurot ja vellit iloisesti sekaisin, mun pointti meni perille ehkä niille ketkä lukivat koko ketjun.

Ihan sivullisena kommentoin: musta noi kokemukset ei mene ohi ap:n aiheen. Paremminkin niistä on nähtävillä se, että jotkut syyllistyy ihan turhasta. Eli vaikka kestoilija ei sanois sanan sanaa kestoilustaan, niin jotkut äidit syyllistyvät silti ja kokevat, että tarttee selittää, miksei itse kestoile. Eli ehkä se "syytös" ei ole aina edes olemassa? Asioita voi toki ilmaista monella tavalla kuten toivot, mutta voi niitä ottaa vastaankin eri tavoin.

Vähän sama juttu kuin tuo kestovaippailu, niin julkinen imettäminen vetää puoleensa puolustelijoita "ei mulla vaan maito riittänyt, ja sitten sattui rintoihinkin hirveästi ja kyllä mä haluan että mieskin voi tasavertaisesti osallistua vauvan syöttämiseen..." Siis jo se, että perhekerhossa tarjoan rintaa kuukauden ikäiselle vauvalleni, riittää syyllistämään monta äitiä. Ei näin...

Vähän sama juttu kuin tuo kestovaippailu, niin julkinen imettäminen vetää puoleensa puolustelijoita "ei mulla vaan maito riittänyt, ja sitten sattui rintoihinkin hirveästi ja kyllä mä haluan että mieskin voi tasavertaisesti osallistua vauvan syöttämiseen..." Siis jo se, että perhekerhossa tarjoan rintaa kuukauden ikäiselle vauvalleni, riittää syyllistämään monta äitiä. Ei näin...
No onpas jännä juttu, itse olen imettänyt kumpaakin vuoden, mutten ole koskaan saanut osakseni ihmettelyä! Jospa nuo kyseiset ihmiset ovat vain halunneet keskustella imetyksestään tai sen lopettamisesta, ilman että kyse oli nimenomaan sinun imettämisestäsi? Silloin kun vauvat oli pieniä niin kyllä imetys ja sen mahdollisesti aiheuttamat ongelmat ja kivut oli ihan yleinen keskustelunaihe mun tuttavapiirissä.

Mulla on yksi kaveri joka koko ajan kehuu lapsillaan.Toinen niistä oli saanut tarhasta erityismaininnan että on kautta aikojen tarhan kiltein lapsi.Sit lapsi on kuulema kiukutellut vain kerran elämässään. Sit miten hoksaavia ja älykkäitä ne lapset on yms... Olen aina vaan hiljaa ja en edes kehtaa siinä ruveta kehumaan omiani :/

Yhteistyössä