Hyvältä näyttää, bensiinin hinta nousee lähelle 2€/L

Oikeen huvittaa luniksen kommentit, niin surkuhupaisia kuin ovatkin.. Etkö oikeasti ottanut sitten kuuleviin korviisi eli näkeviin(?) silmiisi niitä kommentteja joissa kyseenalaistettiin juurikin tuo yksityisautoilun lopettamisen tuoma raskaamman kaluston massiviinen lisäys (eli suomeksi todella paljon enemmän saasteita, hengityselimille vaarallisia sellaisia), vai meinasitko että junat ja sporat alkaa yhtäkkiä pörrätä Lappia myöten joka puolella? Ja tartuit siitä yhdestä kommentistani tasan vakuutusyhtiöhin, mites olisi se osuus joka yksityisautoilun verotuksen kautta jäisikin yhtäkkiä valtion kassasta puuttumaan, millä se ihan helvetin iso rahallinen könttäsumma vuosittain paikattaisiin?

Sulla on kyllä niin mahtava taito poimia se yksi sana per viesti joka sattuu osumaan niin että voit siihen jotain pikkunäppärää kommentoida, mutta kaikki missä on jotain syvempää totuuspohjaa jää auttamatta huomiotta.
 
se joku
Kun en jaksanut kaikkea tekstiä lukea, niin voin kertoa yhden esimerkin ihan paikkakunnan kera.

Mun isovanhemmat asuvat Sorsakoskella. 1980- luvulla linja-auto kulki puolentunnin välein läheiseen Leppävirran kirkonkylään, jossa pääpalvelutut olivat ja ovat.
Sitte 90-luvulle tultaessa ja väkimäärän vähentyessä, bussivuoroja systemaattisesti vähennettiin, nyt nykyään viimeiset 10 vuotta, menee Soraskoselta KERRAN päivässä aamuöhkeessä bussi Leppävirralle ja KERRAN päivässä takaisin kirkonkylältä Sorsakoskelle.

Siellä huitsin nevadassa ei liikuta mihinkään ilman omaa autoa. Joten jos mun isovanhemmat tahtoavat päästä kirkonkylälle, joutuvat he tilaamaan taksin tai pyytämään kyydin tutulta/sukulaiselta.

Ymmärrän toki ettei tyhjää bussia kannata liikennöidä, mutta kyllä se pistää välillä hiljaiseksi kun miettii tätä nykymaailman menoa.
 
ja ps, NIINHÄN SE PARANTAISIKIN ILMANLAATUA. Vai ihanko omasta päästäni olen pakokaasun keksinyt.
Henkilöautojen korvaaminen nykytekniikan busseilla ei paranna ilmanlaatua. Raskas diesel-liikenne aiheuttaa jo nykyisillään suurimman osan kaupunkialueiden hiukkaspäästöistä, lisäämällä sitä lisäät vain syöpäkuolemia.

Ympäristön kannalta yksityisautoilu on harmittomasta päästä, ellei köyhien kiukku ja kateuden käry lasketa ympäristöhaitaksi.
 
Lunatic
Henkilöautojen korvaaminen nykytekniikan busseilla ei paranna ilmanlaatua. Raskas diesel-liikenne aiheuttaa jo nykyisillään suurimman osan kaupunkialueiden hiukkaspäästöistä, lisäämällä sitä lisäät vain syöpäkuolemia.

Ympäristön kannalta yksityisautoilu on harmittomasta päästä, ellei köyhien kiukku ja kateuden käry lasketa ympäristöhaitaksi.
Tämä kommentti haisee katkeran yksityisautoilijan viimeiseltä hätähuudolta.
Et taida olla penaalin terävin kynä sinäkään.
Oletko muuten kuullut koskaan junista?
 
Oikeen huvittaa luniksen kommentit, niin surkuhupaisia kuin ovatkin.. Etkö oikeasti ottanut sitten kuuleviin korviisi eli näkeviin(?) silmiisi niitä kommentteja joissa kyseenalaistettiin juurikin tuo yksityisautoilun lopettamisen tuoma raskaamman kaluston massiviinen lisäys (eli suomeksi todella paljon enemmän saasteita, hengityselimille vaarallisia sellaisia), vai meinasitko että junat ja sporat alkaa yhtäkkiä pörrätä Lappia myöten joka puolella? Ja tartuit siitä yhdestä kommentistani tasan vakuutusyhtiöhin, mites olisi se osuus joka yksityisautoilun verotuksen kautta jäisikin yhtäkkiä valtion kassasta puuttumaan, millä se ihan helvetin iso rahallinen könttäsumma vuosittain paikattaisiin?

Sulla on kyllä niin mahtava taito poimia se yksi sana per viesti joka sattuu osumaan niin että voit siihen jotain pikkunäppärää kommentoida, mutta kaikki missä on jotain syvempää totuuspohjaa jää auttamatta huomiotta.
Niin oisko sulla Luna jotain kommenttia ollu? :whistle:
 
Lunatic
Niin oisko sulla Luna jotain kommenttia ollu? :whistle:
Sitä vaan että mene autotalliin ja sulje ovi, laita auto käyntiin ja huomaat ihan itse miten vaaratonta se pakokaasu on. Sehän taitaa olla suorastaan TERVEELLISTÄ, jos sinua ja tripodia on uskominen.

Apteekkeihin tulisi ehdottomasti saada pakokaasua myyntiin, että ihminen voisi joka aamu ottaa tujauksen jo kotona. Niin se pv lähtisi terveeltä pohjalta käyntiin. Näin.
Terveys ennenkaikkea!
 
Te pakokaasua pelkäävät, toivottavasti ette osta siitä lähikaupastanne sitten sitä ruokaa vaan viljelette ja tuotatte ihan kaiken itse ja loput keräätte syksyisin metsistä :whistle: Muuten vain itsekin edesautatte sitä pakokaasupäästöpilvien olemassaoloa siinä omassa lähinaapurustossanne.

Nimittäin siihen teidän lähikauppaanne sen ruuan tuo aika moni rekka/kuorma-auto päivän mittaan. Ja ne vasta polttoainesyöppöjä onkin. Mies ajaa työkseen rekanpuolikasta, yks tankkauskerta kylmäkärrylliseen on about 400litraa. Ja sillä kuskataan kaikki kylmähyllyn että vihanneshyllyjen tavarat, vielä kylmemmät autot kuin tuo +2c vie vielä enemmän polttoainetta. Päivät ajetaan isojen terminaalien välillä hakien ja vieden Tre-Hki välillä tavaraa, yöt ajellaan sitten marketteihin täällä Treen seudulla sillä samalla rekalla ruokaa. Ja niitä ruokia tuo yhteen markettiin aika moni auto, yhdessä maitotuotteita, toisessa pakasteita, kolmannessa kuivatuotteita, neljännessä lihoja, viidennessä vihannekset jne ellei satu olemaan terminaalia mistä voidaan lähettää useampaa samassa kuljetuslämmössä kuljetettavaa ruoka-ainetta kerralla.

Voisihan osan noistakin kuljettaa raiteita pitkin todennäköisesti vähemmällä saastemäärällä niin että tarvitsisi vain käydä siirtämässä lavat ensin rekasta junaan ja junasta takas rekkaan ja viedä terminaalille tarkempaan lajitteluun ja jakaa sieltä lähialueelle. Mutta vr:n hallinnoiman radan tuntien, ei tuollainen onnistuisi kun koko homma on aikataulutettu. Ei oikein toimi tämä "talvi yllätti"-metodi kuljetuspuolella. Tai että vaunut vähän hajoili, no sori, meni sitten vaunullinen ruokaa roskiin kun kuljetuslämmöt ei pysyny asiallisella tasolla.

Ollaan itsekin niitä pahisautoilijoita, asutaan hyvien paikallisbussiyhteyksien varrella, mutta oma autokin löytyy. Niin yksinkertaisesta syystä, että yöllä ei kotiin pääse täälläkään mitenkään kohtuullisessa ajassa (pitkän työpäivän jälkeen pari tuntia 20km työmatkaan on vähän liikaa). Ite liikun päivisin toki busseilla jos on tarvetta, muuten auto käytössä kun kyläillään kauempana tai käydään hakemassa kaupasta isommat ostokset. Nekin sais jos haluais bussillakin, mutta tuotteiden säilyvyyden ja ylipäätään oman jaksamisen kuin myös terveydentilankin kannalta järkevämpää hakea kerran viikossa ne isommat ostokset kauempaa, lähikaupasta loput kävellen tai mies tuo kun palaa töistä.

Kumpaankin kauempana olevaan sukulaiskyläpaikkaan päästäis lähes täysin junilla ja busseilla jos määränpäissä sitten olis autokyydit (mun lapsuudenkodin läheltä ei oo koskaan menny julkinen liikenne, eikä kyllä päästäis mökillekään busseilla). Ongelma on vaan siinä että vr:n aikataulut on vähän sinnepäin, hinnat pilvissä (2 aikuista menee junalla yhteen suuntaan samalla hinnalla kuin autolla pahimmillaan sais kulutettua rahaa ees taas matkusteluun) ja lippujenvarauskin tehty hankalaksi jos lemmikin kera liikkuu enemmän kuin yks ihminen (suomeksi, haettava asemalta, lisää turhaa bussiajelua/autoilua) niin ei kiitos ellei oo ihan pakko.
 
Sitä vaan että mene autotalliin ja sulje ovi, laita auto käyntiin ja huomaat ihan itse miten vaaratonta se pakokaasu on. Sehän taitaa olla suorastaan TERVEELLISTÄ, jos sinua ja tripodia on uskominen.

Apteekkeihin tulisi ehdottomasti saada pakokaasua myyntiin, että ihminen voisi joka aamu ottaa tujauksen jo kotona. Niin se pv lähtisi terveeltä pohjalta käyntiin. Näin.
Terveys ennenkaikkea!
Kai sä menet sen rakkaan bussisi kanssa sinne samaiseen autotalliin? Veikkaisin että mä pysyn hetken kauemmin hengissä kun on aika eri luokkaa saastemäärät henkilöautossa ja dösässä. Sulla on oikeasti niin järkyttävän huonosti hallussa toi argumentoinnin jalo taito ettei mitään tolkkua. Eipä yritetä enää kun on ihan turhaa selkeästi, sä näet asiassa tasan tuon "yksityisautoilu on kaiken pahan alku ja juuri" etkä todellakaan ymmärrä että ikävä kyllä siitä on valtiolle (myös sinulle, halusit tai et) aika paljon hyötyä ja terveyshaitat ihmisille ja ilmastolle on minimaaliset verrattuna pahempiin saastuttajiin. Mutta elä toki vaaleanpunaisessa utopiassasi, onhan se hyvä olla aina syntipukkeja niin ei tarvitse nähdä todellisuutta.
 
Rollolainen
no esim KAIKKI ALLE 10km matkat omalla autolla on turhia.
Ne pääsee hyvin muutenkin.
monella työmatkaa alle 55km ja senkin ajaa autolla ku varmaan vois pyöräillä tai kävelläkin sen matkan
 
"Karvinen"
Kai sä menet sen rakkaan bussisi kanssa sinne samaiseen autotalliin? Veikkaisin että mä pysyn hetken kauemmin hengissä kun on aika eri luokkaa saastemäärät henkilöautossa ja dösässä. Sulla on oikeasti niin järkyttävän huonosti hallussa toi argumentoinnin jalo taito ettei mitään tolkkua. Eipä yritetä enää kun on ihan turhaa selkeästi, sä näet asiassa tasan tuon "yksityisautoilu on kaiken pahan alku ja juuri" etkä todellakaan ymmärrä että ikävä kyllä siitä on valtiolle (myös sinulle, halusit tai et) aika paljon hyötyä ja terveyshaitat ihmisille ja ilmastolle on minimaaliset verrattuna pahempiin saastuttajiin. Mutta elä toki vaaleanpunaisessa utopiassasi, onhan se hyvä olla aina syntipukkeja niin ei tarvitse nähdä todellisuutta.
sitä saa kokeilla... entisaikaan kun kissoja sai vielä itse tappaa, naapuri tappoi ne aina auton pakokaasulla.... oli kuulemma kokeillut dieselautollakin ja tunnin jälkeen kissa elossa. Bensiiniauton pakokaasulla kuoli kissa viidessä minuutissa. Ts dieselin pakokaasun myrkyt hidasvaikutteisia (ei siällä häkää). Tasasn tarkkaan varmaa on, että bensiinikäyttöisen henkilöauton pakokaasu tappaa nopeammin, kuin dieselkäyttöisen linja-auton
 
"vieras"
Ei tiedä itkeäkö vai nauraa taas Lunaticin kommenteille. Hällä koira ja tupakoi ja kehtaa inistä yksityisautoilusta. Hyvähän se on huudella ettei autoa tartte kun ei edes tarvitse töissä käydä eikä lasta kuskata.

Toinen juttu on se, että uskomattoman puusilmäistä porukkaa osa :eek: Me ei todellakaan maalla asuta ( tai no ehkä jonkun hesalaisen mielestä asutaan ) Kaupunki on vartin päässä moottoritietä, kaikki palvelut kilsan päässä. MUTTA töiden takia me tarvitsemme 2 autoa, hui! Toiseen työpaikkaan 12 kilsaan, toiseen melkein sama. Plus että töissä joudumme ajamaan välillä autolla paikasta a paikkaan b. Lisäksi mun työaika voi vaihdella vähän päivittäin. Vaikkei tämä maaseutua olekaan niin julkiset kulkee surkeasti ja lisäksi olisi ihan helvetin kallista elää vain julkisten varassa. Julkisia ei mene edes tunnin välein ja nekin menee muutamasta päivästä. Jos ei pääsekään töistä ajoissa niin odotappa siinä muutama tunti. Ai että pitäisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Siinä tapauksessa pitäisi hankkia asunnot eri puolilta koska työpaikat on eri puolilla. Ai niin, mutta töissäkin tarvii autoa. No ei kun vaan töistä pois ja sossun elätiksi, sittenhän voi autot myydä ja maailma pelastuu. Lunatic, kaikki ei tosiaankaan halua elää niin kuin sinä. Jos menisimme julkisilla mummolaan, se maksaisi melkein 200 euroa eli ihan helvetisti. Toki luovun tästäkin että maailma pelastuisi. Yksityisautoiluhan onkin ainoa keino vaikuttaa. Toiset vaan pätee JOLLAIN kun muutakaan ei ole.
 

Yhteistyössä