Hyvältä näyttää, bensiinin hinta nousee lähelle 2€/L

Onneks tyttö menee syksyllä kouluun joka on tos ihan vieres, mä voi kävllä duuniin ja mies menee fillarilla. Autoa tarttetaan sit vaan tyyliin kyläreissuille, kauppaa ja pitkät matkat.

Kyllähän sen jo ties kun tää uus bensa tuli et hinnat nousee... tietenki ne nousee! Eihän ne nyt tokikaan vois laskea.

Bensan/naftan hinta nousee = julkisten hinnat nousee niin kauan kun on sellasia kulkuvälineitä mitkä kulkee naftalla tai bensalla. Käyttökustannusten nousu siirtyy suoraan hintoihin. Kuka ikinä kuvittelikaan et niiden hinta saattas laskea.

Kun joudutaan lisäämään julkisten kulkuneuvojen määriä yksityisautoilun vähennyttyä niin mistä neki rahat revitään jotta saatas lisää busseja haja-asutusalueille ja kun niiden ylläpitäminen maksaa vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. No kuluttajat ne maksaa.

Ja kun nyt on sanottu ettei tää kusibensa olis yhtään sen ympäristöystävällisempää vaan itseasiassa päinvastoin niin kyllä toi hinnannousu ihmiset kuseen saattaa.

"just"
Minä ainakin ostan meidän tulevalle hauvalle luomulihaa ja saa sitä sotkettuna kotiruokaan. Ettäs tiedät.
On todella epäinhimillistä ja pimeetä verrata elollista olentoa autoon. Ja entäs ihmiset, saastuttaa koiraan nähden tuhatkertasesti.. eli tällä typerällä autojen puolustelulla ei päästä yhtään mihinkään.. jäljet johtavat kuitenkin aina sylttytehtaalle. Ihmiseen. Mutta sanon silti että mieluummin olisin suljetussa autotallissa ihmisen, kuin käynnissä olevan auton kanssa.
Auto tappaa todellakin nopeammin.. sen näkee kun menee tuijottamaan aamuruuhkaa, sadottain autoja joissa kussakin nököttää yksi pipopää.. ilma on sakeanaan pakokaasua jota ei voi hengittää.
Minulle tulee aina epätoivonen olo kun näen niitä autoletkoja ja sitä tupruavaa myrkkyä. Niissä letkoissa suurinosa autoista on turhia. Vain harva oikeasti olisi pulassa ilman sitä paskovaa peltilootaa.
Tuo sun viimeinen lause, lisään sen verran että harva siellä _pääkaupunkiseudulla_ olisi pulassa. Kehäkolmosen ulkopuolella sen sijaan useampi, varmasti valtaosa väestöstä. Siksipä noita bensankorotuksia ei hyvällä täällä katsota, ongelmat kun eivät ole täällä vaan muualla. Eli ehdotankin että pk-seudulla asuville pk-lisävero autoon. Jospa julkinenkin liikenne siitä nopeutuisi kun ne pipopäät käyttäisi myös sitä julkista liikennettä joka sinne on kalliilla rakennettu.

Lunatic
Polkupyörät kunniaan, samalla kuntonnekin kasvaisi :vampire:
Juuri näin.

Sitäpaitsi meillä täällä kulkee linja-autot ja bussit vaikken helsingissä asukaan,. silti näitten junttipaavojen ja pirkkojen pitää päästä peltikotterolla sinne kauppaankin vaikka ois alta kilometrin päässä.. Kävisivät kyllä autolla vessassakin jos ois tarpeeksi iso vessa.

Lunatic
[QUOTE="just";22833512]Tuo sun viimeinen lause, lisään sen verran että harva siellä _pääkaupunkiseudulla_ olisi pulassa. Kehäkolmosen ulkopuolella sen sijaan useampi, varmasti valtaosa väestöstä. Siksipä noita bensankorotuksia ei hyvällä täällä katsota, ongelmat kun eivät ole täällä vaan muualla. Eli ehdotankin että pk-seudulla asuville pk-lisävero autoon. Jospa julkinenkin liikenne siitä nopeutuisi kun ne pipopäät käyttäisi myös sitä julkista liikennettä joka sinne on kalliilla rakennettu.[/QUOTE]

Niin. Jos ei kaikkien olis "pakko" saada kolmea farmaria pihaan, julkinen liikenne olisi automaattisesti paljon parempaa. Minusta yksityisautoilun voisi kieltää kokonaan. Ajatelkaa miten ilma puhdistuisi jo päivässä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Keittiönoita
[QUOTE="just";22833480]Juuri näin. Tuolla edellä siitä serkustani kerroinkin jo. Ihmiset ajetaan kohtuuttoman ahtaalle. Eikä kyse ole pelkästä mukavuudenhalusta, vaan siitä että jos ihmisellä ei ole elämässä mitään muuta kuin työ ja työmatkat, niin ei se ole mitään elämää. Työelämän vaatimukset senkun kovenee.. Ja sitten ihmetellään miksi mt-ongelmat ovat jatkuvassa kasvussa. Tuo mun serkkuni jaksoi viitisen vuotta, lopulta ei enää nukkunut, nähnyt ketään ihmisiä jne. Jos ei olisi itsellä ollut voimia ja tahtoa muuttaa asioita, en edes halua ajatella mitä olisi tapahtunut. Työterveydessä määrättiin vaan unilääkkeitä.[/QUOTE]

Nuo pari viikkoa, mitkä jouduin taas toimistolla käymään, olivat uuvuttavia. Mä en jaksanut työpäivän jälkeen tehdä yhtään mitään...en edes laittaa ruokaa. Mulla sentään on isot lapset ja liukuva työaika, mutta jos olisi pitänyt olla tiettyyn aikaan töissä ja hakea tiettyyn kellonaikaan mennessä lapsia tarhasta, saisin mahahaavan. Aina ei ole ollut näin....25 vuotta sitten junat kulki, oli kesä tai talvi. Lumiaurat lähtivät liikenteeseen silloin, kun lunta alkoi sataa. Usein heräsi aamulla viiden maissa siihen, että traktori kolaa kerrostalon pihaa. Nykyisin on täysin random, mikä juna tulee ja milloin.

v
Juuri näin.

Sitäpaitsi meillä täällä kulkee linja-autot ja bussit vaikken helsingissä asukaan,. silti näitten junttipaavojen ja pirkkojen pitää päästä peltikotterolla sinne kauppaankin vaikka ois alta kilometrin päässä.. Kävisivät kyllä autolla vessassakin jos ois tarpeeksi iso vessa.
Pikkukaupunkien bussivuoroissa ei ole mitään järkeä. Pääset kyllä 2km päästä keskustaan bussilla mutta et sieltä mistä et jaksaisi kävellä/mennä pyörällä.

JONSERED Karhunkantaja
Ehkä, mutta jos auto on rikki niin sillä ei ole väliä vaikka bensa maksaa 10€/L. Toki silloin julkisekin ja taksit on paaaaljon kalliimpia kuin nyt.
Niinpä, jos autolla ei voi ajaa, ei polttoaineen hinnallakaan ole väliä. Mutta korjaamisen hinta on yleensä aika suolainen...

Julkisia täältä ei juuri kulje, eli niiden hinnallakaan ei ole väliä, kun niitä ei kuitenkaan voi käyttää. Ja taksilla voi sairaalaan kulkea, omavastuun hinnalla. Ei sitä kai ihminen muuta tarvitsekaan.

Juuri näin.

Ymmärrätkö että maassamme on paljon seutuja jossa julkista liikennettä ei ole nimeksikään, ja silloin oma auto on välttämätön? Nämä asiat on ajateltava laajemmin kuin sen oman navan ympäriltä.

Hra Majuri
Mä suuresti ihmettelen taajamien ulkopuolella asuvien laiskuutta. Miksi pihat tehdään siloisiksi nurmikoiksi, kun ne voisi laittaa vaikka kasvamaan perunaa. Nyt ne hakee autolla lähes päivittäin taajamasta sen kilon nyssäkän perunaa. Se perunan kasvatus ei varmasti olisi ylivoimainen tehtävä terveille ihmisille.

"Barbaari"
Tästä keskustelusta näkee hyvin kuinka pihalla Kaksplussan Viherpiipertäjät on, kokonaiskuvaa ei nähdä ollenkaan. Asioiden mittasuhteet ja vaikutukset on hukassa.

Jos bensan hinta nousee kahteen euroon, kuinka paljon kallistuu ruoka? Siellä kehäkolmosen sisäpuolella ei liene kovin hyviä mahdollisuuksia kaikkien kasvattaa itse vihanneksiaan. Lihaahan te ette syö. Kotim. kasvikset on jo nyt tosi kalliita. Lisäks jos kaikki suomalaiset muuttaa sinne missä on julkinen liikenne, ei saada enää kotimaista ruokaa.

JONSERED Karhunkantaja
Juuri näin.

*pyrsk*

Meillä mahtuisi vessaan ainakin Smart, joku pikku-Fiatkin ehkä, mutta ovesta ei mahdu, eikä rappusissa kulje.

Onneksi kauppaan on vain n. 7 km, luulen.

JONSERED Karhunkantaja
Mä suuresti ihmettelen taajamien ulkopuolella asuvien laiskuutta. Miksi pihat tehdään siloisiksi nurmikoiksi, kun ne voisi laittaa vaikka kasvamaan perunaa. Nyt ne hakee autolla lähes päivittäin taajamasta sen kilon nyssäkän perunaa. Se perunan kasvatus ei varmasti olisi ylivoimainen tehtävä terveille ihmisille.
En pidä perunasta...

Mutta pihassa kasvaa kesäisin montaa syötävää.

Keittiönoita
[QUOTE="Barbaari";22833598]Tästä keskustelusta näkee hyvin kuinka pihalla Kaksplussan Viherpiipertäjät on, kokonaiskuvaa ei nähdä ollenkaan. Asioiden mittasuhteet ja vaikutukset on hukassa.

Jos bensan hinta nousee kahteen euroon, kuinka paljon kallistuu ruoka? Siellä kehäkolmosen sisäpuolella ei liene kovin hyviä mahdollisuuksia kaikkien kasvattaa itse vihanneksiaan. Lihaahan te ette syö. Kotim. kasvikset on jo nyt tosi kalliita. Lisäks jos kaikki suomalaiset muuttaa sinne missä on julkinen liikenne, ei saada enää kotimaista ruokaa.[/QUOTE]

Se on ihan selvää, että ruuan hinta tulee nousemaan, kun bensan hinta nousee.

Me asutaan taajamassa josta on sentään vain 4km lähimpään kauppaan, tuosta pari lasta matkaan ja kävellen tai pyörällä sinne ja joka päivä sama kun ei paljon mitään pysty kuljettamaan, tai vaihtoehtoisesti tossa rivarin pihalla karjan kasvatus ja maitotuotteiden jalostus kuten myös kaikki rehut.. Joo-o, ihan toimivalta kuulostaa.

Lunatic
Ymmärrätkö että maassamme on paljon seutuja jossa julkista liikennettä ei ole nimeksikään, ja silloin oma auto on välttämätön? Nämä asiat on ajateltava laajemmin kuin sen oman navan ympäriltä.
Tekosyitä.
Julkinen liikenne olisi automaattisesti sielläkin käytössä, jos yksityisautoja ei vain olisi.
Ja kuten Hra Majurikin totesi, te jotka siellä korvessa asutte, ettekö osaa itse ruokaanne kasvattaa?
Jos mulla olis pihaa niin kyllä siihen sais vaikka mitä syötävää istutettua.

Hra Majuri
Me asutaan taajamassa josta on sentään vain 4km lähimpään kauppaan, tuosta pari lasta matkaan ja kävellen tai pyörällä sinne ja joka päivä sama kun ei paljon mitään pysty kuljettamaan, tai vaihtoehtoisesti tossa rivarin pihalla karjan kasvatus ja maitotuotteiden jalostus kuten myös kaikki rehut.. Joo-o, ihan toimivalta kuulostaa.
Hei, kottikärryissä kulkee mukavasti isompikin ruokalasti ja tenavatkin nauttii siitä, kun pääsee kottikärryjen kyydissä kaupalle asti

Yhteistyössä