Hyvältä näyttää, bensiinin hinta nousee lähelle 2€/L

JONSERED Karhunkantaja
Eipä tee. Mikään kehitys ei voi koskaan miellyttää kaikkia.
Eikä tarvitsekaan, jos kuitenkin parantaa nykyistä tilannetta, myös yksilön itsensä kannalta. Suoraan sanottuna minun on vaikea iloita siitä, että liikkuminen käy kalliimmaksi ja elämänpiiri rajoittuu, mutta mahdollisesti luonto saattaa hyötyä jossain kauempana.

Entä ne veroeurot, jotka nyt jäävät valtiolta saamatta ja joilla voitaisiin esim. tehostaa uusiutuvien energiamuotojen käyttöä ja tutkimusta? Kaikessa on monta puolta...
 
Ameriikalaiseen teolliseen kulttuuriin kuuluu, että tehtaat ovat kertakäyttöisiä. Tehas rakennetaan, ajetaan loppuun ja lopulta hylätään. Uusi fabriikki tehdään johonkin ihan muualle. Siksi siellä on noita aavekaupunkeja.

Euroopassa on tapana saneerata ja uudistaa tehtaita. Siksi täällä on toimittu samalla toimialalla ja tontilla monesti yli sata vuotta. Saapa nähpä, tuoko ulkolainen omistus tuon ameriikan käytännön tännekin. Onko Kemijärvi ensimmäinen esimerkki?
 
"vieras"
Työsuhdeautot pois bensiinietuineen, nyt nämä joille bensiini on ilmaista ajavat pienetkin matkat autolla. Työhön joka päivä yksin omalla autolla vaikka esim. Helsingissä pääsisi metrolla, linja-autolla yms. Usein nämä työsuhdeautot on vielä isoja autoja vähintään 2 litran moottorilla.

Tiedän, että tämä koskee vain pientä osaa väestöstä mutta pienistä puroista syntyy iso joki.
 
just!
[QUOTE="jep";22832834]Eiköhän se valtiolla ole tavoitteenakin. Kaikki hinnathan sisältävät veron ja mihinkä ne verorahat meneekään?[/QUOTE]

Valtio vaan on liian hidas, alkaa kiristämään väärästä päästä. Nythän mennään siihen, että ihmisten on kohta pakko muuttaa kustannusten kiristyessä sieltä pienistä kylistä ja kaupungeista pois, kun pelkkä työnteko kallistuu kohtuuttomaksi. Mitään toimivaa julkista liikennettä ei ole eikä tule olemaan.

Ja ne verorahat, eipä paljoa lämmitä jos mun bensalitrasta maksamani vero päätyy uuden Helsingin bussilinjan perustamiseen jne.
 
"just"
[QUOTE="vieras";22832861]Työsuhdeautot pois bensiinietuineen, nyt nämä joille bensiini on ilmaista ajavat pienetkin matkat autolla. Työhön joka päivä yksin omalla autolla vaikka esim. Helsingissä pääsisi metrolla, linja-autolla yms. Usein nämä työsuhdeautot on vielä isoja autoja vähintään 2 litran moottorilla.

Tiedän, että tämä koskee vain pientä osaa väestöstä mutta pienistä puroista syntyy iso joki.[/QUOTE]

peesi. Päättäjät ajelevat taksiseteleillään ja ilmaisilla autoillaan. Kun kerran jostain se ilmaston puhdistaminen on aloitettava, niin miksei vaikka esimerkin omaisesti herrojen omasta pussista ja mukavuudesta.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";22832861]Työsuhdeautot pois bensiinietuineen, nyt nämä joille bensiini on ilmaista ajavat pienetkin matkat autolla. Työhön joka päivä yksin omalla autolla vaikka esim. Helsingissä pääsisi metrolla, linja-autolla yms. Usein nämä työsuhdeautot on vielä isoja autoja vähintään 2 litran moottorilla.

Tiedän, että tämä koskee vain pientä osaa väestöstä mutta pienistä puroista syntyy iso joki.[/QUOTE]

Tuokin on verotettava etuus, ei siis ilmaista.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";22832885]Mutta siltikin tulee huomattavasti halvemmaksi kuin jos itse ostaisi auton polttoaineineen.[/QUOTE]

Jos on vapaa autoetu. Aika harvalla lienee.

Verohallinto - Skattefrvaltningen

*muoks*

Siis ajattelen taas täältä periferian kantilta ja lähden olettamuksesta, että joku pahuksen kottero on kuitenkin oltava
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";22832885]Mutta siltikin tulee huomattavasti halvemmaksi kuin jos itse ostaisi auton polttoaineineen.[/QUOTE]

Riippuu paljonko ajaa ja onko saumaa saada kilometrikorvauksia. Jos on paljon laskutettavaa ajoa ja vähän yksityisajoa niin ei kannata ottaa työsuhdeautoa vaikka saisikin vaan ottaa vastaavan summan mieluummin rahapakkana ja km-korvaukset päälle.
 
Mihin ne verorahat menee, kysyi joku. Aika varteenotettava kysymys, kiva olisi tietää vastaus. En ole vielä tähän mennessä ymmärtänyt tuota jatkuvaa yksityisautoilusta vouhkaamista Suomen kaltaisessa maassa, jossa julkinen liikenne ei toimi kunnolla edes Espoon sisällä. Sitten kun otetaan huomioon etteivät kaikki yksinkertaisesti voi asua kehä III:n sisäpuolella, varsinkaan niillä alueilla joissa julkiset vähänkään kunnolla kulkee, eikä kaikki elä pelkästään virka-aikoina, sitten voidaan alkaa ruotia yksityisautoilun tarpeellisuutta.

Suomessa pitäisi tajuta että koska julkista verkostoa ei voida millään realistisilla kustannuksilla levittää kovin laajalle, pitäisi panostaa siihen mikä on järkevää ja lakata vainoamasta enää kovin paljoa enempää niitä jotka eivät asu radan varrella. Liityntäparkit kuntoon, Helsingin keskusta-alueet kokonaan kiinni yksityisautoilta, julkisten liikkuvuus luotettavammaksi ja hintoihin hyvin maltillisia korotuksia, palveluja ja työpaikkoja lähemmäs asutuskeskuksia muuallakin kuin pk-seudulla ja isoissa kaupungeissa (Vihdin Ideapark olisi ollut hyvä alku) ja sitten keskitytään sen saastuttamisen kanssa vähentämään tasaisesti muualtakin kuin vain yksityisautoilusta.
 
Kuljetuskustannukset nousevat = ruuan hinta nousee >kulutus laskee kun ihmisten rahat menee enimmäkseen ruokaan > työttömyys kasvaa kun tavara ei mene kaupaksi.

Pienituloisen julkisen liikenteen saavuttamattomissa olevan ei kannata mennä töihin koska palkka ei kata kuluja > sossu maksaa = ruuhkasuomen työssäkäyvät maksavat.

Onko sinulla ap koira? Koira saastuttaa tutkimusten mukaan enemmän kuin henkilöauto. Lennätkö ulkomaille lomalle?
 
Keittiönoita
Ei sitä julkista liikennettäkään kannata liiaksi ihannoida... varsinkaan talevlla. Jos noin 15 kilometrin työmatkaan menee 1,5 tuntia yhteen suuntaan, niin aika moni varmaan mieluummin surauttaa töihin omalla autolla.
 
"just"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833143:
Ei sitä julkista liikennettäkään kannata liiaksi ihannoida... varsinkaan talevlla. Jos noin 15 kilometrin työmatkaan menee 1,5 tuntia yhteen suuntaan, niin aika moni varmaan mieluummin surauttaa töihin omalla autolla.
Niimpä. Serkku muutti juuri tuon takia pääkaupunkiseudulta pois. Loppuunpalaminen, burn out.. Lähti aamulla seitsemältä töihin, tuli kotiin iltaseitsemältä, sitten vielä kauppaan ym. Ei paljoa sijaa vapaa-ajalle. Muutti "maalle" ja on tätä nykyä paljon onnellisempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833143:
Ei sitä julkista liikennettäkään kannata liiaksi ihannoida... varsinkaan talevlla. Jos noin 15 kilometrin työmatkaan menee 1,5 tuntia yhteen suuntaan, niin aika moni varmaan mieluummin surauttaa töihin omalla autolla.
Meillä julkinen liikenne maksaa 2,5-4 euroa/suunta ja toimii vain kouluaikoina, jos laittaisin lapset bussilla kouluun näin talvisin (pyöräilevät heti kun kelit paranee ja pakkanen lauhtuu ) niin kustannukseni per päivä olisi päälle 10 €/päivä.
Mun työpaikalle ei edes kulje bussia. joutuisin kävelemään 2 kilsaa keskustasta sinne. Mun kulut päälle noin 6 € päivä. Ei kannattaisi minun enää olla töissä, vaan pistää toinen auto pois ja kuskata mies töihin ja pois silloin kun tarvitsen autoa.
 
Kuljetuskustannukset nousevat = ruuan hinta nousee >kulutus laskee kun ihmisten rahat menee enimmäkseen ruokaan > työttömyys kasvaa kun tavara ei mene kaupaksi.

Pienituloisen julkisen liikenteen saavuttamattomissa olevan ei kannata mennä töihin koska palkka ei kata kuluja > sossu maksaa = ruuhkasuomen työssäkäyvät maksavat.

Onko sinulla ap koira? Koira saastuttaa tutkimusten mukaan enemmän kuin henkilöauto. Lennätkö ulkomaille lomalle?
Samoja ajatuksia mullakin... Loppujen lopuksi tämäkin tulee tavallisen työntekijän kukkarostya otettavaksi rahaksi, jolla elätetään ne joilla ei ole varaa mennä edes sinne töihin.
Suomi on oikea verottajan paratiisi. Täällä on ihan suhteettoman kallista asua ja elää.
Tuosta en ole muuten kuullutkaan, että koira saastuttaa enemmän kuin auto.
 
Nouseekohan dieselin hinta samamassa suhteessa siinä sivussa?

Mitä joukkoliikenteeseen tulee, niin meillä ainut vaihtoehto on bussi ja jos polttoaineen hinta nousee, niin nousee myös bussilipun hinta, joten... Ja meillä maksaa menopaluu lähimpään kapunkiin eli Kouvolaan (26km) 55,20 euroa ja jos sekin hinta vielä korottuu, niin ei meillä todellakaan ole varaa kulkea julkisilla mihinkään. Itse toki joka päivä kulkevana, voisin ottaa kuukausilipun, mutta toisaalta ei sillä bussilla pääse kaikkialle, mihin viikottain joudun kulkemaan, joten se autokin olisi oltava kuitenkin...
 
Keittiönoita
Meillä julkinen liikenne maksaa 2,5-4 euroa/suunta ja toimii vain kouluaikoina, jos laittaisin lapset bussilla kouluun näin talvisin (pyöräilevät heti kun kelit paranee ja pakkanen lauhtuu ) niin kustannukseni per päivä olisi päälle 10 €/päivä.
Mun työpaikalle ei edes kulje bussia. joutuisin kävelemään 2 kilsaa keskustasta sinne. Mun kulut päälle noin 6 € päivä. Ei kannattaisi minun enää olla töissä, vaan pistää toinen auto pois ja kuskata mies töihin ja pois silloin kun tarvitsen autoa.
Saman hintaista julkinen liikenne täälläkin. Onneksi on tuo matkakorttimahdollisuus, niin opiskelijan matkakulut kuukaudessa on noin 50 e.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833260:
Saman hintaista julkinen liikenne täälläkin. Onneksi on tuo matkakorttimahdollisuus, niin opiskelijan matkakulut kuukaudessa on noin 50 e.
Jonkinlainen kuukausikortti on täälläkin mahdollinen, mutta kallis sekin. Sitten kävelisivät puoli kilsaa lähimmälle pysäkille ja kilsan keskustasta kouluun, joka on periferiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
[QUOTE="just";22833198]Niimpä. Serkku muutti juuri tuon takia pääkaupunkiseudulta pois. Loppuunpalaminen, burn out.. Lähti aamulla seitsemältä töihin, tuli kotiin iltaseitsemältä, sitten vielä kauppaan ym. Ei paljoa sijaa vapaa-ajalle. Muutti "maalle" ja on tätä nykyä paljon onnellisempi.[/QUOTE]
Ymmärrän serkkuasi hyvin. Mä teen yleensä etätöitä, mutta viime aikoina olen joutunut käymään useamman kerran viikossa toimistolla. Ja mietin, että jos mun pitäisi tehdä se joka päivä, menisin autokouluun.

Nyt vielä julkista liikennettä siirretään entistä enemmän raiteille eli kun Marjarata parin vuoden päästä valmistuu, poikittaisliikennettä täällä Vantaalla karsitaan kovalla kädellä ja se tulee olemaan vain syöttöliikennettä radan varteen. Jos esim täältä lännestä menisi Tikkurilaan, pitäisi ensin mennä bussilla ja sen jälkeen kahdella eri junalla. VR:n "loistavan" toiminnan ansiosta pitäisi varmaan ottaa pelikortit käsilaukkuun, jotta voisi asemilla pelata pasianssia odotellessa.
 

Yhteistyössä