Ei sit tuu rahaa mistään, ois varmaan pitäny oikeesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oppisopimus?

Tää miullakin oli mielessä mutta tuo ammatinvalinnanohjaaja vähän "pelotteli" sillä, miten rankkaa se on/voi olla. Eilen taisin täältäkin kysellä kokemuksia onko se niin rankkaa..riippuu tietty alasta.
Mut sitä ennen pitäs tietää se ala, mitä lähteä opikelemaan tuollakaan oppisopimuskoulutuksella..siihen varmaan tarviisin sitten noita työharjotteluja tms.

Tää miullakin oli mielessä mutta tuo ammatinvalinnanohjaaja vähän "pelotteli" sillä, miten rankkaa se on/voi olla. Eilen taisin täältäkin kysellä kokemuksia onko se niin rankkaa..riippuu tietty alasta.
Mut sitä ennen pitäs tietää se ala, mitä lähteä opikelemaan tuollakaan oppisopimuskoulutuksella..siihen varmaan tarviisin sitten noita työharjotteluja tms.

kaikkihan on "rankkaa" jos sillä asenteella lähtee etenemään.
mutta joo,mun asia oli nyt, että toi oppisopimus on kyllä kiva vaihtoehto,mutta tänä päivänä on paikkaa todella vaikee löytää.omaa aktiivisuutta ihan hemmetisti se vaatii,mut sit oot jo voiton puolella,jos löydät :)

[QUOTE="vierailija";22825397]Sossusta. Toimeentulotukeahan maksetaan, mikäli ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen tms. Kelan rahoihin.[/QUOTE]

maksetaan, mutta silloinkin toimeentulotuesta vähemmetään 20%, joten ei sieltä sit paljoa tulekaan. kuitenkin lapsilisät lasketaan tuloiksi, joten voi käydä niin ettei saa mitään.

ja sit viel uteliaana haluaisin kysyy, että eikö ihan oikeesti sun mieleen tule MITÄÄN mikä sua vois kiinnostaa ?

No periaatteessa, kun noita eri ammattitietoja yms. on selaillut ties miten pitkään, niin on siellä muutama ehkä semmoinen että tuommoinen voisin olla, tai tommoinen, tai tommoinen...Ja sitten en siltikään tiedä, enkä osaa päättää, kun alan niitä sitten miettimään että mikä ois niistä paras. Ja sitten oon taas umpikujassa. (Mie oon kaikessa tämmöinen, kun pitää jotain päättää..olkaa iloisia ettette oo miun lähisukua, kavereita tms..)

[QUOTE="kiira";22825794]Miks et miettinyt aikasemmin mitä alat tekemään,kun tiesit että jotain on alettava kohta tekee?[/QUOTE]

Oon mie miettinyt, itse asiassa jo lukioon menin siksi, etten tienny mikä haluan olla, vaikka olin sitä yläasteella miettiny jo. Ja hirvee ahdistus kun kaikki muut jo tiesi, tai oli ainakin hyvä idea.

No on kyllä ollut varsinainen ammatinvalintaohjaaja kun kerran yhden parhaista aikuiskoulutusmahdollisuuksista lyttää noin. :O Voit laittaa yv:tä jos haluat enemmän puhua oppisopimuksella kouluttautumisesta.

[QUOTE="vieras";22825239]Monenko ihmisen luulet tekevän työtään siksi, että se on unelmatyö ja sen tekeminen on hauskaa ja innostavaa, ja monenko siksi, että on pakko tienata elääkseen?

Valitettavasti aina ei voi olla vaan lystiä ja riemua, usein pitää jaksaa harmaata arkisuutta ihan vaan siksi, että selviää hengissä.[/QUOTE]näin se vaan on. ei se raha taivaalta tipu. kyllä sen eteen joutuu jotain tekemäänkin

Mä en halunnut olla töissä iltaisin, öisin tai viikonloppuisin, enkä juhlapyhinä. Kesätyö puistotoimessa opetti että haluan sisätöihin. Siivouskesätyö opetti että jotain muuta kiitos. Lopputulos parin mutkan kautta; sihteeri yksityisellä teollisuudealalla.

Näinkin voi ammattiin päätyä :D

[QUOTE="vieras";22825949]Mä en halunnut olla töissä iltaisin, öisin tai viikonloppuisin, enkä juhlapyhinä. Kesätyö puistotoimessa opetti että haluan sisätöihin. Siivouskesätyö opetti että jotain muuta kiitos. Lopputulos parin mutkan kautta; sihteeri yksityisellä teollisuudealalla.

Näinkin voi ammattiin päätyä :D[/QUOTE]

Vähän samoilla perusteilla minäkin ammattini valitsin! Mutkien kautta päädyin luokanopettajaksi..

No on kyllä ollut varsinainen ammatinvalintaohjaaja kun kerran yhden parhaista aikuiskoulutusmahdollisuuksista lyttää noin. :O Voit laittaa yv:tä jos haluat enemmän puhua oppisopimuksella kouluttautumisesta.

Joo, laitan korvan taa. Pitää nyt ensin miettiä tuota harjotteluhommaa.
No, sanoi se täti ettei se oppisopimus mahdotonta ole suorittaa mutta rankkaa kun se 3v. tietoa opetetaan oppisopimuslaisille siinä 20% heidän opiskeluajasta (kun se 80% on töissäoloa) ja sit on vielä lisä/etätehtävät päälle.

...Ja sitten en siltikään tiedä, enkä osaa päättää, kun alan niitä sitten miettimään että mikä ois niistä paras. Ja sitten oon taas umpikujassa. (Mie oon kaikessa tämmöinen, kun pitää jotain päättää..olkaa iloisia ettette oo miun lähisukua, kavereita tms..)

Menee vähän OT, mutta ootko sie horoskoopiltas vaaka? Minoon ihan samanlainen ja itseni syyttämisen lisäksi syytän horoskooppia, koska tiedän ainakin muutaman samanlaisen ja ollaan kaikki vaakoja. :)

Mulla oli sama, en osannut päättä mikä haluan olla sit "isona". Nyt on alla 3 tutkintoa ja neljäs tulossa, kokeilen sit vähän kaikkea ennemmin kun en mitään. On sit ainakin yksi kerrallaan kokeiltu ja todettu vääräksi, jossain vaiheessa on kaikki kokeiltu ja toivottavasti eteen tullut yksi mieleinen. :)

[QUOTE="Vieras";22825349]Opintojen lopettaminen johtaa usein siihen, että oikeus työmarkkinatukeen päättyy = karenssia.
Tosin tällöin saat sitten rahaa muualta.[/QUOTE]

mä en ole tuon takia saanut karenssia. ei ole edes ehdotettu karenssia vaikka keskeytin toisen asteen opinnot. työkkärissä katsoivat vain että sinulla on jo ammatillinen koulutus joten se ei vaikuta mitenkään mihinkään. tuosta on aikaa kyllä kymmenisen vuotta mutta jo tuolloin ei alle 25v kouluttamaton ollut oikeutettu työttömyystukiin tiettyyn aikaan (taisi olla tuolloin 10kk lyhin aika) ja olin itse 20v tuolloin. asian todennut virkailija oli yksi talon tiukimmista virkailijoista.

Ai mites se ammatinvalintaohjaaja sun mielestä lyttäsi oppisopimusidean? Ap:n mukaan "vähän "pelotteli" että voi olla rankkaa". Ehkäpä ohjaajalla jostain kumman syystä oli se käsitys että ap ei ihan kovin motivaatiolla oo koulutusta läpi suorittamassa?

Eikö oppisopimusaika susta voi olla rankkaa? Varsinkin henkilölle joka ei halua eikä tiedä eikä kiinnosta ja en ny tiiä? Eikö susta ole hyvä idea muistuttaa siitäkin että kannattaa valmistautua että töitäkin voi joutua tekemään?

Joo, laitan korvan taa. Pitää nyt ensin miettiä tuota harjotteluhommaa.
No, sanoi se täti ettei se oppisopimus mahdotonta ole suorittaa mutta rankkaa kun se 3v. tietoa opetetaan oppisopimuslaisille siinä 20% heidän opiskeluajasta (kun se 80% on töissäoloa) ja sit on vielä lisä/etätehtävät päälle.

Niin no, mulla kolme lasta, kaksi koiraa, omakotitalo, mies reissutöissä ja työpäivät n.9h/pv ja sliti sain opparin suoritettua ilman mitään vaikeuksia. Että ei se nyt niin rankkaa ole etteikö siitä selviäisi kuka tahansa jolta tahtoa löytyy.

Yhteistyössä