Ei sit tuu rahaa mistään, ois varmaan pitäny oikeesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lukion oon käynyt, yhessä ammattikorkeassakin ollu vuoden (kun en tosiaan tiennyt mitä haluan niin johonkin oli pakko mennä kokeilemaan), oon ollu työkkärin kurssilla ja työharjotteluissakin työmarkkinatuella, sillon ennen lapsia.
Kaksi lasta siis on, ja nuoremmasta loppui kotihoidontuki viime vuoden lopulla. Ja esim.tuon päättämättömyyden takia olinkin kotona, osin myös sen takia kun en ois mihinkään työhön kyennyt kun eka lapsen jälkeen puhkesi nivelreuma joka olikin hyvän aikaa melko pahana ennen kuin löysin lääkityksen joka oikeesti toimi.
Ja tiedän sen, ettei kukaan (ainakaan kovin moni) ihan huvikseen työtä tee, tai työskentele unelma-ammatissaan. Voisin mennä vaikka siivoojaksi tai kaupan kassalle (tulivat vaan ekana mieleen, mitä jotkut ajattelevat ns.huonoiksi ammateiksi) ja olisin jo valmis töihin menemään.

Ei sitten muuta kuin mol.fi auki, ja katselemaan oman paikkakuntasi työpaikkoja. Kannattaa myös kirjoitella työhakemuksia, ja viedä niitä itseäsi kiinnostaviin työpaikkoihin. Siivoojan ammatti ei ole sen huonomp kuin mikään muukaan, aliarvostettu se vain on - ja alipalkattu. Jos sinä et saa Kelalta rahaa, niin sinä saat toimeentulotukea. Lakisääteinen juttu.

[QUOTE="vierailija";22825397]Sossusta. Toimeentulotukeahan maksetaan, mikäli ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen tms. Kelan rahoihin.[/QUOTE]

Mut nekin vähnetää 40%(?) karenssin takia

[QUOTE="vierailija";22825397]Sossusta. Toimeentulotukeahan maksetaan, mikäli ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen tms. Kelan rahoihin.[/QUOTE]

Lisään:
Mutta niille rahoille ei kannata jäädä roikkumaan, eli kohti parempaa vain ja työnhakuun. Työnhaku voi ottaa oman aikansa ja turhauttaa ja onkin turhauttavaa, jos pitkään hakee töitä eikä niitä vain saa. Mutta osoita olevasi motivoitunut työnhakija, silläkin on jo paljon vaikutusta asiaan.

Jos on sinkku niin joo, mutta ei naimisissa (ja avoliittokin voi riittää, en tiiä) oleva välttämättä saisi sentin senttiä jos on työssäkäyvä siippa.

Kyllä sinun varmasti kuitenkin kannattaisi hankkia joku ammatti itsellesi. Itse koulutan lähihoitajia, ja perusopinnoissa ylioppilailla opiskelu kestää 2 vuotta -joista toinen on koulutusohjelmavuosi (opiskellaan tulevaa erikoistumisalaa). Täytyy sanoa, että erittäin moni on jäänyt töihin harjoittelupaikkoihinsa :) Täällä pohjoisessa ei tosin kouluttamattomille kamalasti töitä ole, joten varmaan siksikin pidän ammattiopintoja tärkeinä, ihan millä alalla hyvänsä. En siis hoidon opintoja ole millään tavoin tuputtamassa, ihan vaan esimerkkinä käytin :)

Jos haluat suoraan mennä töihin, haittaako reuma työskentelyäsi esim. siivous- tai kassatöissä?

Unelma-ammtissa on TOSI harva. Mieti mieluummin mikä on sellainen työ, jonka osaisit suht helposti ja jossa pärjäät. Jos vaikka tietokoneet on ihan vieraita eikä kiinnosta, älä hakeudu toimistohommiin. Tai jos et jaksa vanhuksia, lähihoitaja ala ei ehkä ole sopiva. Jne

itse kärsin pahoista kroonisista kivuista, seisomatyötä en voi enää tehdä eli edellinen ammatti on pois suljettu. mitään ajatusta ei ole mitä alkaisin tekemään tai mitä työtä ylipäätään pystyn tekemään.
nyt alkamassa kuntouttava työtoiminta jolla kartoitetaan mitä pystyisin tekemään ja mikä mahdollisesti kiinnostaisi. eli kannattaa mennä työharjoitteluun ja kokeilla mikä ala kiinnostaa ja mitä pystyy tekemään jos ei tiedä mitä alkaisi tekemään.

Noita työharjottelu/työelämävalmennuspaikkoja oon katellut ja etsiny netistä, pitää varmaan niitä alkaa soittelemaan.
Justiinsa kävin sekä työkkärissä että Kelalla, ja työkkäristä sanoivat etten pysty saamaan työmarkkinatukea (jota kelan sivujen mukaan pitäis ees saada, ellen nyt ihan väärin ymmärtäny) ja Kelalla taas vaan sanoivat että jos on tämmöisen vastauksen saanu työkkäristä niin ei he sille mahda mitään.
Eikä ees puhuttu mitään mistään toimeentulotuesta tms.

1500-3000 € lisälainaa on loppujen lopuksi aika pieni hinta siitä, että valmistut ammattiin alalle josta pidät. Jos siis pidät ko. alasta :), oletan että edes jonkin verran koska olet sitä opiskelemaan lähtenyt.

Tuota olen kyllä miettinyt, että tuntuuko muutama tuhat euroa lainaa enää missään... Tässä tilanteessakaan kun ei enää oikein selviä... *mietintämyssy päähän*

Noita työharjottelu/työelämävalmennuspaikkoja oon katellut ja etsiny netistä, pitää varmaan niitä alkaa soittelemaan.
Justiinsa kävin sekä työkkärissä että Kelalla, ja työkkäristä sanoivat etten pysty saamaan työmarkkinatukea (jota kelan sivujen mukaan pitäis ees saada, ellen nyt ihan väärin ymmärtäny) ja Kelalla taas vaan sanoivat että jos on tämmöisen vastauksen saanu työkkäristä niin ei he sille mahda mitään.

siis miksi et ole oikeutettu saamaan peruspäivärahaa ?

Kaikilla ei ole tietenkään mahdollisuutta ottaa opintolainaa esim. menetettyjen luottotietojen vuoksi, mutta jos siihen on mahdollisuus, niin miksipä ei.

Työmarkkinatukea et tosiaan voi saada, ellet työharjoitteluun tms. "toimintaan" mene mukaan...

Jos taas opiskelet päätoimisesti, saat tietysti opintotukea ja opintotuen asumislisää ja kaiketi jotain muutakin vielä tähän liittyen. Ja toimeentulotukea saattavat myös maksaa, laskelmat tekevät ja sillä se selviää sitten..

Jos sulla ei oo mielenkiintoa mitään tiettyä ammattia kohtaan, eikö sulle toisaalta sillon yks ammatti oo hyvä siinä missä toinenkin? Jos sulle kerran siivoojan/siistijän työ ois ihan ok, hommaa sen alan ammattitutkinto ja rupea siivoojaksi.

Jos minä oisin aikoinani alkanu miettiä mitä mä OIKEESTI niinkun haluisin silleen tosi hirveesti tehdä, niin ei mulla varmaan tänä päivänäkään ois ammattia. Harkitsin mikä ois sellanen ihan ok ammatti, siisti sisätyö, päiväaikoina, kohtuu palkkaus, ja näillä kriteereillä valitsin koulutuslinjan. Hyvin on pärjätty.

Jos nyt vielä jonain päivänä saisit valaistuksen ja keksit unelma-ammattis, mikäänhän ei estä sua myöhemmin vaihtamasta alaa.

Muistelisin että täällä on ihan jossain toisessa keskustelussa jo tullut ilmi ihan syy miksi se ammatinvalinta ei oo helppoa eikä voi perustua täten vain sille mitä itse haluaisi tulevaisuudessa tehdä.

Ammatinvalintapsykologi vois olla jees, samaten suostuiskohan työkkäri kustantamaan testijakson, missä pystytään kartoittamaan niitä vahvuuksia ja heikkouksia ja mihin pystyy työelämässä lähtemään (suoraan tai opintojen kautta). Kelan puolella menee kuntoutustutkimusnimellä, työkkärin puolella en muista millä nimellä menee, 3vk jakso on.

Ja teille mollaajille: mäkin oon aikuinen, ilman ammattia ja viimeisin koulu taitaa jäädä niinkin yksinkertaisesta syystä kesken kuin allergiat. Uutta ammattia ei ookkaan enää niin vaikea löytää, kun rajoitteita on mulla jopa enemmän kuin muistelen ap:lla olevan. Ja jonkun mielestä takuulla elän siivellä, kun rahotuksena on kuntoutustuki (määräaikainen sairaseläke), pysyvää kun ei saa tässä maassa kovin helpolla. Ja tätä rahotusta on edeltäny ties montako erilaista jaksoa jollon rahaa on tullut enemmän tai vähemmän, vasta kuntoutustuella pääsin sossusta eroon niinä kuukausina kun ei ollut suuria lääke tai hoitokulumenoja. Että eipä mollata siellä, kaikki ei aina ole niin helppoa kaikille.

Aika jännästi ilmaistu, että ihan vaan yht´äkkiä ja nopeasti pitäis tietää, mitä sitä haluaa tehdä, kun kuitenkin olet ollut kotona ilmeisesti aika monta vuotta. Eikö siinä samalla ole yhtään ehtinyt miettimään, mitä sitä voisi "isona" tehdä. Kannattaa hankkia rikas mies, jos ei oikein mikään työ tai opiskelu huvita... Muussa tapauksessa tosiaan on vaan mentävä johonkin vähän vähemmän huvittavaan duuniin. Ainakin pk- seudulla kokeista on pula, kiinnostaisko se/ pystyisitkö ko. duunia tekemään?

siis miksi et ole oikeutettu saamaan peruspäivärahaa ?

En tiiä, mie oon ihan pihalla noista kaikista. Ne vaan viskoo toiselta toiselle nuo Kela ja työkkäri, sanovat että mene sinne ja kysy sieltä ja sit kun meet niin käskevät takasin että ei tää mene näin...ihanaa.
Sieltä työkkäristä vaan oli selitys että koska ei oo ammattia eikä oo töissä oltu 5kk viimesen 2 vuoden aikana niin tulee 5, vai olikohan 6 kk odotusaika.

Ei ne Kelassa ja työkkärissä tt-tukea myönnäkään, vaan sossun luukulta. Itse ne pitää älytä hakea.

Mut kai perusjutut on tiedossa: teetkö työtä mielummin yksin vai porukassa? Sisällä vai ulkona? Yhdessä paikkaa vai vaihdellen? Mekaanista, luovaa vai ajattelutyötä? Jne. Siis kai joku suunta on jo selvä?

Jos mikä tahansa työ kelpaa niin mikä siinä on sitten niin vaikeeta et mol auki ja työhakemuksia vaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Jos teillä on esim ostoskeskus lähellä niin viet hakemukset kaikkiin liikkeisiin vaikka eivät hakisikaan juuri sillä hetkellä julkisesti. Isot vaateketjut tarvitsee aina myyjiä. Ja jos asutte ihan korvessa niin muuttakaa sellaiseen paikkaan jossa töitä on.

No ei saa sossusta senttiäkään jos on töissäkäyvä puoliso jolla tulot ihan ok.

Joku ammattikoulutus olisi hyvä hankkia, sillä mitä vanhemmaksi tulet ja mitä enemmän mahdollisesti reumasi alkaa haittaamaan työntekoa, sitä vaikeampi sun on löytää sellaista työpaikkaa, jota työtä voisit tehdä ja johon työnantaja haluaisi palkata sut. Kannattaa sen ammatinvalinnanohjaajan kanssa miettiä sellaisia vaihtoehtoja, mitkä ovat realistisia vielä myöhemminkin, jos reumasi pahenee. Ettei käy niin, että joudut taas lähtemään opiskelemaan jotain muuta alaa.

Yhteistyössä