Mikä on kuorma-auton ja rekka-auton ero?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja flik:
miun poika 6v. sano vaan kun tätä hältä kysyin (siis kattoen vielä sillei et etkö tosiaan äiti tiije) "siis toises on tietty lava" kysyin et siis kummassa "no,siin toises". :D
Fiksu tenava, paitsi että rekoissakin voi olla lavoja...
 
SEKAtm
Alun perin hevos vetoinen tukin ajoon tarkoitettu parireki=2 rekeä peräkkäin . Nykyään yleisnimitys kuorma-autosta on rekka. Ammatti sanastossa nuppi on kuorma-auto ilman perävaunua , puoli perävaunu on rekka : perävaunun etupää kytketään yleensä nupin rungon päälle ,olennainen osa painosta jakautuu vetäjälle. Täysperävaunu eli varsinainen perävaunu ,(tästä puhutaan kaksi osaisena rekkana) tämä kytketään nupin perään aisalla , koko perävaunun paino omilla akseleilla .
täysperävaunu yhdistelmä suurin kokonaispaino 60t.
 
"Rekka"mies
Puoliperävaunu on n.16m pitkä ja yhdistelmä on taas n. 20-25,25m pitkä ajoneuvo. Tonnistoissa on myös ero. Kuorma-autolla kuorma-painot ovat 12,000-16,000kg, rekalla n. 16,000-30,000kg. yhdistelmillä n. 30,000-50,000kg. huomatkaa tonniston erot! Tonnistot riippuu akselien määrästä ja rakenteesta.
Tätä lukiessa repesin kauheeseen nauruun ja tipuin penkiltä lattialle. :D

Kuorma-auto, rekka, puoliperäyhdistelmä, täysperäyhdistelmä, ajoneuvoyhdistelmä, moduulimittainen täysperäyhdistelmä, b-juna, puolikas+vasikka yhdistelmä...

Ajoneuvon akseleiden määrällä,pituudella, kantavuudella tai sen kokonais massalla ei ole mitään tekemistä sen "nimityksen" kanssa.

Nimikkeitä on vähän pirusti, ettekä te niitä ikinä opi vaikka jäisitte moduulimittaisen täysperäyhdistelmän alle... Vastaisitte kuitenkin että "mä jäin rekan alle"...
 
"koirallinen"
Mä olen aina ajatellut (saa nauraa), että ne jakeluautot on niitä ST:n pilkkaamia sprinttereitä :)
Kuormauato on sellainen, jossa se hytti on kiinteesti kiinni kontissa tai lavassa jne..
Ja rekka-auton on sellainen, jossa on perässä nuppi, jossa voi kiinni olla myös se kärry.
Esim toi puoliperä on minusta kanssa rekka :)
 
bb
Mä oon aina luullut että kuorma-auto on se jossa on avolava eli siihen voidaan "kuormata" tavaraa esim. kauhakuormaajalla. Siis niitä sellaisia ajoneuvoja joissa kuskataan esim. hiekkaa, lunta, roskia yms. Rekka taas on se missä on umpinainen kontti tai useampia, siis tuollainen kuin tuo Minervan alemmassa kuvassa oleva.
 
"vieras"
Tuli mieleen että mahtaisko ne lähettää kuvat eroista vaikka Schenkeriltä tai rahtarit.fi -sivustolta...? Auttaisi alaan liittyvien epäselvyyksien selventämisessä :saint:
 
kopsasin tällaisen
Eli kun suurimmalle osalle rekka tarkoittaa perävaunullista kuorma-autoa, pitäisi silloin puhua täysperävaunurekasta eikä täysperävaunullisesta rekasta. Jälkimmäinen kun tarkoittaa sitä, että rekka vetää vielä perässään täysperävaunua. Ja kun se rekka taas pilkkua nussien tarkoittaa sitä puoliperävaunua, jonka perässä ei tämän vuoden alusta lähtien ole saanut vetää täysperävaunumallista vasikkaa.

Ja kyllä alan ammattijärjestöt ja virkamiehetkin ovat hakoteillä termeissä. Mistä ihmeestä on esimerkiksi keksitty tämä AKT:n, Rahtareiden, työministeriön ja aikuiskoulutuskeskusten viljelemä termi yhdistelmäajoneuvo?

Ainakin lakitekstissä puhutaan ajoneuvoyhdistelmistä, ja myös oman kielitajuni mukaan tämä on oikea termi. Siis kun on moottoriajoneuvo (tässä tapauksessa kuorma-auto) ja hinattava ajoneuvo (perävaunu), on kyseessä kahden ajoneuvon yhdistelmä eli ajoneuvoyhdistelmä.

Yhdistelmäajoneuvo sanana taas viittaa yhteen ajoneuvoon, jossa on yhdistyneenä useampia ajoneuvotyyppejä. Esimerkiksi vaikka Pohjois-Norjassa yleisesti käytössä olevista linja-autoista, joiden takaosassa on perälaudalla varustettu umpikaappikuormatila, voisi hyvin käyttää termiä yhdistelmäajoneuvo. Niissähän yhdistyy samassa ajoneuvossa linja-auto ja kuorma-auto.
 
Urpo
Tässä linkki: http://www.skal.fi/files/5434/Autojen_nimitykset_2009.pdf

Tuo sinisellä kuvattu päällirakenne=kuormatila voi olla sitten ihan mitä tahansa tuolla jokapäiväisessä liikenteessäkin näette, niitä on kymmeniä erilaisia ja lainsäädäntö ja asetukset määrittelee kaikille tietyt vaatimukset. Nämä päällirakenteet ja niiden nimitykset on siten, että jotkin osuu vain pelkän kuorma-auton yhteyteen, jotkin pelkän perävaunun ja jotkin molempiin. Esim. umpikori, avolava, kappaletavaralava, soralava, säiliöauto, kasetti, siirtolava, rekan vetopöytä, jäteauto, huoltoauto, paloauto, autonkuljetusauto, puunkuljetusauto jne.
 
"Hiutale"
Hauska ketju, mutta ymmärrän toki aloittajan pointin. Erilaisisa säädöksissä on jos jonkinlaisia nimikkeitä ja ainakin toinen mokoma löytyy ammattislangista. Mutta yritän kansanomaistaa puhekielen kannalta (ja tästä ammattilaiset saavat olla vapaasti eri mieltä)

Pakettiauto on usein alle 3500 kg painava vehje, jota saa ajaa henkilöauton ajokortilla (luokka B). Yli 3500 kg autot luokitellaan kuorma-autoksi ja se vaatii kuormurikortin (luokka C).

Käytännössä kuorma-auto voi olla avolava tai irtolava tai säiliöauto tai umpinainen, mutta se on kuorma-auto. Puhekielessä tällainen auto on kuorma-auto, kunhan siihen ei ole kytketty perävaunua.

Jos kuorma-autoon kytketään perävaunu, siitä tulee puhekielessä rekka. Virallisesti kyse on ajoneuvoyhdistelmästä ja sen ajamiseen vaaditaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan ajokortti (luokka E eli ns. rekkakortti).

Puhekielen rekkoja on kahta päämallia sen mukaan, minkälainen perävaunu kuormuriin on kytketty: täysperävaunussa on molemmissä päissä akseleita eli pyöriä ja se voidaan kytkeä kuorma-autoon, jossa on asianmukainen vetokoukku. Suomen teillä valtaosa rekoista on ollut perinteisesti juuri tämäntyyppisiä, ja tällainen rekka voi olla 22-25 metriä pitkä: ensin siis kuorma-auto, joka yhdistelmää vetää, välissä selvästi erottuva vetoaisa ja sitten usein kovasti kuorma-autoa rakenteeltaan muistuttava perävaunu. Eli usein, jos vetoauto on säiliöauto, on perävaunukin säiliöperävaunu ja maantiellä tulee vastaan siis kaksi säiliötä. Jos vetoauto on umpikorinen kuormuri, on usein perävaunukin umpikorinen. Ja niin edelleen. Täysperärekka voi painaa 60 tonnia (syksystä uudet määräykset mahdollistavat 76 tonnia).

Toinen rekkamalli on puoliperävaunu, ja se on hankalampi selittää ilman kuvaa. Puoliperävaunua vedetään normaalisti lyhyellä, erikoisrakenteisella kuormurilla eli nupilla. Puoliperän nupissa ei ole lainkaan lavaa eikä kuormatilaa eli siihen ei voi kuormata mitään; se on tarkoitettu vain puoliperävaunujen vetoon. Puoliperävaunu on vaunu, jonka akselit eli pyörät ovat vain vaunun takaosassa; ilman etuosan tukijalkoja tms. vaunu kellahtaisi ns. nenälleen etupää maahan. Puoliperävaunua liikuteltaessa sen etupään alle ajetaan nuppi taka-akselia myöden, ja puoliperävaunun etupää lasketaan nupin taka-akselin päälle, ja matka voi alkaa. Puoliperävaunullisen rekan pituus on noin 18 metriä ja paino 40 tonnin pintaan. Puoliperävaunussa on yleensä yksi pitkä lava, yksi pitkä säiliö tai yksi pitkä kuormatila eli koppi. Eli lyhyt vetoauto ja välittömästi siinä kiinni pitkä perävaunu: puoliperärekka.

Nuppi-termiä sekoittaa joskus kuljettajien tapa puhua ajavansa "pelkällä nupilla", tilanteessa, jossa täysperäyhdistelmästä on jätetty perävaunu seisomaan ja matkaa jatkettu pelkällä kuorma-autolla; tätä ei siis pidä sekoittaa puoliperien vetoautoon. Hankalaa, mutta yleistä.

Puoliperävaunullista rekkaa pidetään joskus ainoana oikeana rekkana, mutta puhekielessä rekka on kuorma-auto, jonka perässä on perävaunu. Eli jos täysperävaunurekka tuli arvioitua kovempaa maantiellä, tuskin sanot, että "meinasin ajaa täysperävaunullisen ajoneuvoyhdistelmän alle", vaan sanot varmasti että "meinasin ajaa rekan alle" :)

Puoliperävaunulliset rekat ovat tavallaan rekan alkuperäinen malli; tämäntapaisilla hoidettiin sodan aikana mm. Jäämeren liikenne. Suomen tieliikennelainsäädäntö on myöhemmin tehty helpoksi isoillekin rekoille, ja täysperäyhdistelmät ovat kovasti yleistyneet. Monissa maissa kuitenkaan ei sallita niin isoja rekkoja kuin Suomessa, esim. Yhdysvalloissa rekka on liki aina puoliperävaunullinen rekka, joka painaa noin 30 tonnia. Saksassa ja monissa muissa Euroopan maissa määräykset ovat myös tiukat, ja siellä rekat ovat yleensä puoliperävaunullisia, enintään 42-tonnisia, ja EU-aikana juuri näitä eurooppalaisrekkoja ja niiden laivalla lähetettyjä puoliperävaunuja on alkanut näkyä yhä enemmän ja näin puoliperärekat ovat tavallaan palanneet Suomen teille takaisin.

Edellä kirjoitettu on rankastikin yleistävää, johon ammattilaisilla ja pykälänikkareilla olisi varmasti paljonkin lisättävää. Mutta pääpiirteissään asia on siis näin.

Toivottavasti tämä selvensi edes hieman. Hyvää alkukesää, arvon ladyt, ja herrat kans.
-hiutale-
 
"vieras"
Ihan sama kun naistoimittajat kaahaavat formulalla rallia. Alun perin rekka tarkoitti ns. puoliperävaunullista autoa eli sellaista, jossa perävaunu oli tuettu vetoauton päälle ja perävaunun takapäässä oli pyörät. Paljon myöhemmin tulivat käyttöön täysperävaunulliset rekat, joissa on kuljetettavalle materiaalille oma kuljetustila vetoauton päällä ja erillinen perävaunu, joka on vetoaisalla kiinni vetoautossa.

Kuorma-auto on taas sellainen, jossa on vain kuljetustila, avoin tai katettu, vetoauton päällä. Rekka on yleisemmin raskas ajoneuvoyhdistelmä.
 
"tiinu"
Eli. Rekka on yleis nimitys puoliperäveturista. Eli siis "autossa" itsessään ei ole kiinteää konttia,tai lavaa päällä. Ja tämän "rekan" perässä on yksi kärry perässä jolloin tämän yhdistelmän kokonais pituus on 16,5m ja sitten on tämä kuorma-auto (eli kontti tai lava veto-auton päällä)+kärry yhdistelmä jota kutsutaan yhdistelmäajoneuvoksi. Ja tämän yhdistelmän pituus on 25,25m ja ajoneuvo jonka perässä ei ole kärryä on kuorma-auto ja näitten molempien yhdistelmien veto-autoa voi ajaa C kortilla mutta jos perään laitetaan kärry muuttuu korttiluokka CE.ksi

selventikö tämä asiaa?
 
paremmintietäjä
No kerrotko sit, mikä on nuppi-rekka?. Kyllä se on auton oma-massa, mikä asian ratkaisee, että mikä on kuorma-auto ja mikä rekka.
No kun ei. Lainsäädännössä ei mitään rekkoja olekaan. On vain kuorma-autoja, sekä perävaunuttomia että perävaunullisia kuorma-autoja. Ja jälkimmäisiä on sekä puoliperävaunullisia että täysperävaunullisia. Näistä edellset ovat ns. rekkoja, mutta nimitys asiantuntemattomassa puhekielessä on laajentunut koskemaan myös jälkimmäisiä.
 
Ruusu :)
Kiitos hiutaleelle tekstistä, jossa faktat oli oikein. Tuon selvennyksen soisi päätyvän myös toimittajien (varsinki ip-lehtien) silmien eteen; srn verran hurjasti on "rekkauutisissa" virheitä termistössä.
 
"Morrison"
En mä virallista eroa tiedä, mutta sanoisin että rekassa se nuppi on irrotettavissa, kuorma-autossa lava on kiinteästi ohjaamossa kiinni.
Näin se on. Kuorma-auto on kokonaisuus yhtenäisellä rungolla. Rekkoja ovat puoliperävaunulliset, k-auto johon on kytketty perävaunu jne.

televisioden tekstittäjät ovat aivan ulalla, Siellä on kaikki rekkoja. Englannin kielessä sanotaan truck, (köyhä kieli) tarkoittaen kumpaakin laatua. Harvemmin siellä käytetään substantiivia "lorry", joka on rekka, ja vaan rekka.
 

Yhteistyössä