Sulatejuustot raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkihoiäläjätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Creme Bon Jour TUOREjuustoa saa syödä vasta-avatusta paketista tai kuumennettuna myöhemminkin. SULATEjuustoa, kuten Koskenlaskija yms saa syödä ihan vapaasti.

Juu ja sulatejuustojahan ei kannata ostaa muutenkaan, kun ne valmistetaan niistä ylijäämäjuustoista. Eli niistä, jotka tippuu lattialle, jotka käy labrassa, joissa on liian korkea bakteeripitoisuus jne jne. Tosin kyllähän ne sitten keitetään sulatteeksi, eli pöpöt kuolee...

Minä sairastin raskaudenaikaisen toksoplasmoosin (ja sain luojalle kiitos silti terveen ihanan tytön) vaikka olin aivan yltiöhysteerinen ravinnon puhtaudesta, kissoja ei ollut lähimaillakaan enkä vielä tänäkään päivänä tiedä mistä tartunnan sain..
Liian varovainen ei voi olla muttei saa mennä hysteriankaan puolelle. nim. tiedän ystävän joka eli lähes koko raskautensa järkyttävän yksitoikkoisella ravinnolla näiden kaikkien sairauksien pelossa..

Juu ja sulatejuustojahan ei kannata ostaa muutenkaan, kun ne valmistetaan niistä ylijäämäjuustoista. Eli niistä, jotka tippuu lattialle, jotka käy labrassa, joissa on liian korkea bakteeripitoisuus jne jne. Tosin kyllähän ne sitten keitetään sulatteeksi, eli pöpöt kuolee...

Valio on itse asiassa erittäin tarkka (myöskin omasta maineestaa) Eikä todellakaan tee sulatejuustoa juustosta, jossa on liian korkea bakteeripitoisuus! Senhän kieltää lakikin.

Ja toiseksi, mun ymmärtääkseni sulatejuustoa ei kuumenneta missään sen valmistusvaiheessa (paitsi alun pastöroinnissa), vaan siihen käytetään sultaesuoloja, jotka tekee juustosta pehmeää.

[QUOTE="pöllö";22824761]TUOREJUUSTOJA ei saa syödä![/QUOTE]

Saa, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Eli mikä tahansa suomessa valmistettu juusto on ihan sallittua syödä.

Eli Kysymys kuuluu:

Söin ekaa kertaa ko juustoa tänäaamuna.
Onko nyt parempi että heitän purkin roskiin vai teenkö niin että syön tuon purkin loppuun enkä enää osta uutta. Koska listeriahan olisi tarttunut jo mikäli sitä ko. purnukassa on...?

[QUOTE="pöllö";22824786]Valio on itse asiassa erittäin tarkka (myöskin omasta maineestaa) Eikä todellakaan tee sulatejuustoa juustosta, jossa on liian korkea bakteeripitoisuus! Senhän kieltää lakikin.

Ja toiseksi, mun ymmärtääkseni sulatejuustoa ei kuumenneta missään sen valmistusvaiheessa (paitsi alun pastöroinnissa), vaan siihen käytetään sultaesuoloja, jotka tekee juustosta pehmeää.[/QUOTE]

No ensinnäkin sulatejuustot tehdään sulattamalla juusto (nimikin sen sanoo) ja sitten lisätään sulatesuolat. Eli kyllä se kuumennetaan, ja samalla kuolee bakteerit. Ja kyllä, sulatejuustoihin käytetään juurikin niitä juustoja, jotka eivät myyntiin kelpaa, eli voi olla vaikka juustoerä, jossa liian korka E. coli -pitoisuus. Bakteerithan kuolevat sulattamisen yhteydessä.

Ja joo, puhu mitä puhut, itse olen ollut (suomalaisessa) meijerissä töissä, jossa valmistettiin myös sulatejuustoja.

En löydä enää virallista ohjetta, että vasta-avatusta purkistakaan saisi syödä. Googlella kyllä löytyy lukuisia vanhoja keskusteluja, jossa siitä puhutaan. Ilmeisesti ohjeet ovat taas muuttuneet jossain välissä. Edellisessä raskaudessa noudatin kyllä sitä neuvoa ja kerran olen tässäkin raskaudessa syönyt jo tuorejuustoa vasta-avatusta... Mutta jos minä teen jotain, ei tietenkään tarkoita, että muiden pitäisi!

Ei suositella myöskään syävätävksi tuore/feta yms juustoja, jotka on valmistettu pastöroidusta maidosta niiden valmistustavan vuoksi. Niissä siis edelleen listeriavaara pastöroinnista huolimatta.

Nyt taitaa olla aika paljon suosituksissa eroja eri paikkakunnilla.
Meidän neuvolassa on puhuttu vain pastöroimattomista maitotuotteita ja sanottu, että esim kotimaista fetaa voi kyllä syödä ihan huoletta.

Ja toisekseen, sanoit "puhu mitä puhut..." kerroin vain omista tiedoistani, onko toi sun mielastä asiallista keskustelua?

Missä meijerissä olet ollut töissä? Luotan enemmän suureen Valioon, kuin johonkin pieneen kylä-meijeriin, jossa valvontakin on varmaan vähän mitä sattuu.
Kuten sanoin; Valio on iso yritys, jonka on pakko pitää kiinni maineestaan.

Ja vielä sultatejuuston nimestä...ei se kyllä mulle kerro, että juusto sulatetaan kuumentamalla. Sulatusta se on sultaesuolo-avusteinenkin sulatus.
Täällä juuri pari päivää sitten eräs "asiantuntija meijerityöntekijä" nimeomaan väitti, ettei sulatejuustoa sulateta missään vaiheessa kuumentamalla, ainoastaan sulatesuoloilla...

[QUOTE="pöllö";22825155]Nyt taitaa olla aika paljon suosituksissa eroja eri paikkakunnilla.
Meidän neuvolassa on puhuttu vain pastöroimattomista maitotuotteita ja sanottu, että esim kotimaista fetaa voi kyllä syödä ihan huoletta.

Ja toisekseen, sanoit "puhu mitä puhut..." kerroin vain omista tiedoistani, onko toi sun mielastä asiallista keskustelua?

Missä meijerissä olet ollut töissä? Luotan enemmän suureen Valioon, kuin johonkin pieneen kylä-meijeriin, jossa valvontakin on varmaan vähän mitä sattuu.
Kuten sanoin; Valio on iso yritys, jonka on pakko pitää kiinni maineestaan.

Ja vielä sultatejuuston nimestä...ei se kyllä mulle kerro, että juusto sulatetaan kuumentamalla. Sulatusta se on sultaesuolo-avusteinenkin sulatus.
Täällä juuri pari päivää sitten eräs "asiantuntija meijerityöntekijä" nimeomaan väitti, ettei sulatejuustoa sulateta missään vaiheessa kuumentamalla, ainoastaan sulatesuoloilla...[/QUOTE]

En ole ollut missään pienessä käpykylän meijerissä töissä, vaan eräässä suomen suurimmassa juustolassa ;)

Uusimmat

Yhteistyössä