Vesirokon tartuttaminen tahallaan?

Saraldo
Mä en milloinkaan lähtisi varta vasten hakemaan yhtäkään tautia kenellekään. Ja mun mielipiteeni vesirokosta on se, että koska siihen on rokotekin olemassa, en näe mitään syytä miksi se pitäisi sairastaa. Suurin osa selviää taudista vähällä, mutta koska siinäkin on riski saada se vakavampi taudinkuva ja jälkitaudit, en koskaan antaisi itselleni anteeksi, jos olisin vielä tahallani sen lapselle hankkinut. Ja mä olen oikeasti törmännyt sellaiseenkin taudinkuvaan, missä virus iski aivoihin huonoin seurauksin.
 
Mä en milloinkaan lähtisi varta vasten hakemaan yhtäkään tautia kenellekään. Ja mun mielipiteeni vesirokosta on se, että koska siihen on rokotekin olemassa, en näe mitään syytä miksi se pitäisi sairastaa. Suurin osa selviää taudista vähällä, mutta koska siinäkin on riski saada se vakavampi taudinkuva ja jälkitaudit, en koskaan antaisi itselleni anteeksi, jos olisin vielä tahallani sen lapselle hankkinut. Ja mä olen oikeasti törmännyt sellaiseenkin taudinkuvaan, missä virus iski aivoihin huonoin seurauksin.
Aha, en olekaan vielä googlettanut siitä mitään tietoja. Ekaks pistin tänne kyselyn =) En tiedä vesirokosta mitään, ajattelin että on suhteellisen vaaraton mutta ikävä kenties.
 
"mmm"
meillä oli just vesirokko kaikilla lapsilla ja meni näin, 7v. matala kuume ja vähän näppyjä eikä juurikaan kutinaa, 5v.monta päivää korkea kuume ja joka ikinen paikka täynnänsä näppyä ja hirveä kutina, 4v.yhtenä pvänä korkea kuume ja paljon näppyjä sekä kova kutina, 2v.korkea kuume kahtena päivänä ja paljon näppyjä(jotka meni nopeasti ohi) eikä juurikaan kutinaa. Eli monella tapaa voi sen sairastaa.
 
me kans haettiin "vasiten" pikkuserkulta vesirokko.. ja kaveri kävi omille lapsilleenkin hakemassa sitten meiltä sen.. eiks se oo että mitä nuorempi sairastaa niin sen parempi :) ja ompahan alta pois sekin tauti sitten! :)
 
rokko
Itse en sitä varta vasten hankkisi ja harkitsen vakavasti rokotusten ottamista. Vesirokkoon suhtaudutaan hyvin vähättelevästi ja suurella osallahan se sairastetaan vain enemmän tai vähemmän kiusallisena tautina. Vesirokossa on kuitenkin myös vakavien jälkitautien vaara, jotka voivat pahimmassa tapauksessa vammauttaa tai viedä lapsen hengen. Siinä ei sitten lohduta kuinka moni muu sairastaa vesirokon ihan vaarattomana, kun omalle kohdalle sattuukin se pahin vaihtoehto.
 
Mä en ymmärrä miksi hakea lapselle varta vasten tauteja. Mulla oli nielua myöten täynnä keho rakkuloita, en pystynyt kunnolla nielemään ja nukuinkin istualtaan vasten kuumaa lämpöpatteria kun se poltti niin en tuntenut kutinaa, siskolle taas tuli jälkitautina joku ruusunnäköinen tauti joka nosti korkean kuumeen ja iho oli kauttaaltaan todella kipeä.
 
"vieras"
Meillä oli päiväkodissa ennen joulua vesirokkoa ja yhtenä päivänä ryhmästä oli 6 lasta pois.
Eipä tullut meidän 5v tyttöön. Toivoin kyllä että olisi tullut...
 
[QUOTE="mää vaan";22821381]Tiedän useammankin ketkä ovat hakeneet rokkoa, mutta se ei ole tarttunut. Mene vaan kylään, se tulee jos on tullakseen![/QUOTE]

Mäkin tiedän, mm. itseni. Ei oo tullu vielä tohon 3v vaikka se on ollu tekemisissä tahattomasti. En hae tahallani, se ku ei välttämättä tuu ja tulee kyllä jos tullakseen.
 
[QUOTE="vieras";22821500]Meillä oli päiväkodissa ennen joulua vesirokkoa ja yhtenä päivänä ryhmästä oli 6 lasta pois.
Eipä tullut meidän 5v tyttöön. Toivoin kyllä että olisi tullut...[/QUOTE]

Meillä on tytön "päiväkotiuralla" ollut jo monta vesirokkoepidemiaa, mut tyttö ei silti oo sairastanut sitä. Tai sitte se on menny ohi yhdellä näpyllä (jota ei olla huomattu), mitä kyllä epäilen...
 

Yhteistyössä