Kyllä minuutit on pitkiä kun odottaa ambulanssin saapumista

Status
Viestiketju on suljettu.
ja
[QUOTE="Neith";22795515]että tilanteessa jossa osa asukkaista on nähnyt tapahtuman, kiistetään kuolema?
entäpä noissa vanhainkodin/palvelutalon, ryhmäkodin ym tiloissa joissa nähdään kun vainaja haetaan, kiistetään tapahtunut?
sitä kun on vähän vaikea naamioida miksikään muuksi[/QUOTE]

Osaatko sä lukea?
Mun tehtävä ei ole ottaa asiaan mitään kantaa, ei kiistää eikä myöntää. Mä voin sanoa että keskustelkaa asiasta omaisten kanssa, mutta mä en saa sanoa että joo nyt kävi näin. Ja kuka on sanonut, että tuossa tilanteessa pitää valehdella? Että ei ole kuollut? Sekin ois vaitiolovelvollisuuden rikkomista, käsitätkö sä ollenkaan? Mitään potilaaseen liittyvää tietoa mä en saa kertoa ulkopuolisille ilman potilaan lupaa. En yhtään mitään.
Sori jos sä et vaan käsitä.

"hoitaja"
Meillä ei kiistetä kuolemaa töissä. Rikomme sitten varmaan vaitiolovelvollisuutta. Mutta jos joku ruokapöydässä ihmettelee että miksei "Aune" ole ollut paikalla koko päivänä, niin kyllä sanomme että hän on kuollut. Ja monesti joku tosiaan näkee kun vainaja kuljetetaan pois, ei siinä mitään kiistetä. Ja kun vainaja viedään pois, meillä nostetaan lippu puolitankoon ja yleiseltä radiokanavalta laitetaan surumusiikki. Näihin kahteen jälkimmäiseen kyllä pitää olla omaisten/vainajan eläessään antama lupa mutta kukaan ei ole koskaan kieltäytynyt koko työurani aikana.

Mä kerroin muille kuolemasta. Mistään sairauksista yms. en kerro muille. Ei nuo ihmiset niin huonossa kunnossa ole, että ei järki pelaasi sen vertaa, että tajuavat nyt jotakin olevan meneillään.

"Neith"
Osaatko sä lukea?
Mun tehtävä ei ole ottaa asiaan mitään kantaa, ei kiistää eikä myöntää. Mä voin sanoa että keskustelkaa asiasta omaisten kanssa, mutta mä en saa sanoa että joo nyt kävi näin. Ja kuka on sanonut, että tuossa tilanteessa pitää valehdella? Että ei ole kuollut? Sekin ois vaitiolovelvollisuuden rikkomista, käsitätkö sä ollenkaan? Mitään potilaaseen liittyvää tietoa mä en saa kertoa ulkopuolisille ilman potilaan lupaa. En yhtään mitään.
eli kun asukkaat vieressä seuraavat vainajan kuljetusta pois huoneesta niin sä tuijotat kattoon ja olet hiljaa.. just.
ne paikat missä olen töissä käynyt niin kyllä siellä on ihan avoimesti voitu muille asukkaille todeta että nyt on käynyt näin. ei siellä varmastikkaan sen suuremmin käydä läpi miten ja miksi mutta todetaan tilanne niinkuin se on

"sarianneli"
Alkuperäinen kirjoittaja höpsöt;22795559:
Ei kuolemasta kertominen riko vaitiolovelvollisuutta.
Joillakin vähän käsitteet hukassa?
No, oletetaanpa,että mä olen täällä joku palsta"julkkis" Olen eri ketjuissa laitanut itsestäni kuvia ja kertonut elämästäni. Asuinpaikkanikin on jossain vaiheessa vilahtanut. Mä olen sit töissä vaikkapa teholla. Tulen kotiin aamuvuorosta ja avaan netin ja menen 2plussalle. Ekaksi haluan purkaa pahaa oloani, kun töissäni kuoli nuori mies. Kerron siitä, miten koitin häntä elvyttää hoitajatovereideni kanssa. Mutta hän menehtyi. Siinä vieressä on sitten pari potilasta jotka kuulivat kaiken. Ja mä sit siinä sen jälkeen, kun vainaja on viety kerron heille, että nyt tämä nuori mies sitten kuoli. Hoh hoijaa. Ihan tosi! Ja tasan tiedän, että olen rikkonut vaitiolovelvollisuuttani.

"vieras"
[QUOTE="Neith";22795515]että tilanteessa jossa osa asukkaista on nähnyt tapahtuman, kiistetään kuolema?
entäpä noissa vanhainkodin/palvelutalon, ryhmäkodin ym tiloissa joissa nähdään kun vainaja haetaan, kiistetään tapahtunut?
sitä kun on vähän vaikea naamioida miksikään muuksi[/QUOTE]

Nimellä ei saa sanoa kuka vainaja on. Ja kysyjille pitää sanoa, että en valitettavasti voi kertoa. Niin tyhmää kuin se onkin ja vaikka asukkaat kuinka tietäisivät mitä on tapahtunut...

"pöh"
Osaatko sä lukea?
Sä et ainakana ole yhtään perillä vaitiolovelvollisuudesta/salassapitovelvollisuudesta.

hyvä
Mä kans kirjoitin täällä aiemmin että oon pari viikkoa sitten valmistunut amkista ja meille on myös opetettu että yleisellä tasolla saa puhua. Mutta tosiaan niin ettei asiakas/potilas ole mitenkään tunnistettavissa.

Ja nimenomaan vaikka saa sanoa omalle puolisolle, että olipas rankka päivä tänään töissä, yksi kuolikin ja koko ajan tuli uusia potilaita sisään. En riko siinä vaitiolovelvollisuutta. Miksi se on joidenkin niin vaikeaa tajuta? Vaikka mun mies kertoisikin joillekin kavereilleen :)D) että mun työpaikalla kuoli joku, niin mitä sitten? Jos kyse olisikin miehen kaverin läheisestä, niin en siltikään olisi rikkonut vaitiolovelvollisuutta.
Juurikin näin.

----
Jotain inhimillisyyttä tosiaan voisi olla. Kyllä sen ihan oikeassa elämässä voi myöntää jos joku on kuollut. Eräänä päivänä töihin tuli eräs katsomaan omaistaan ja kysyi multa sitten samalla että vieläkö se "Meikäläisen Matti" on täällä. Totesin sitten että kuollut on puoli vuotta sitten. Ei siinä tilanteessa oikeasti voi mitään alkaa sepustaan että no kun mä en voi kertoa. Kun tuo paikka on sellainen ettei sieltä juuri muuten asukkaat poistu kuin kuoleman kautta. Ja sen tietää kaikki. En tietenkään minäkään toisten sairauksista tai vammoista puhu, mutta kyllä sen voi kertoa jos joku on kuollut.

"Tiina"
[QUOTE="jep";22793811]Jaaha. Ihan vaan muistuttaisin semmoisesta asiasta, kuin "vaitiolovelvollisuus". Sä oot kuitenkin täällä palstaillut naamallas ja varmaan sun nimikin on tiedossa ja työpaikat sun muut.
Ja toinen asia, sä oot hoitoalalla joten aika rankaksi menee jos jokaisen poismenon märehdit julkisesti. Jollet kestä ihmisen kuolemaa, niin vaihda alaa. Eikä tää tarkoita sitä että pitäis olla tunteeton, vaan sitä että nämä tämmöiset puhutaan töissä työkavereitten kesken, ei netissä niin että suurin osa tietää kuka sä oot.[/QUOTE]

Saahan sitä työstään kertoa! Eihän tuossa mainittu nimiä tai mitään yksityiskohtia. Miksi pitää heti hyökätä kimppuun?

Lähis
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten palvelu- yms. taloissa jonkun kuolemasta kerrotaan? Vai onko siis niin, että muut asukkaat vain päättelevät yhden hävittyä, että se on varmaan kuollut? Jos joku kuolee ja toinen asukas kysyy asiasta, niin sanotaanko hänelle että "en voi kommentoida"? Vai kysyvätkö hoitajat omaisilta, että saako kertoa ja sitten kysyttäessä kertovat asiasta
Esim. yhdessä tapauksessa oli juuri noin, että naapuri oli kuollut ja muut sitä pohti missä on (sairaalassa, kuollut, tms?) enkä kommentoinut mitenkään. Lehdestä sitten olivat lukeneet kuolinilmoituksen parin viikon päästä ja sittenhän se tieto on jo yleisessä tiedossa ja siitä voi puhua (tietenkään ei yhtään sen tarkemmin). Saatan myös itse lukea kuolinilmoituksia vanhuksille.

ja
Ja ihan vaan tiedoksi, että tää ketju tulee muutamillakin hakusanoilla googleen etusivulle, joten ei pysy juttu vain tällä palstalla. Saattaapa aloitus sattua vaikka vainajan omaisen silmiin, joka lukaisee ketjun ja miettii että kas, samalla tavalla sattui mun mummolleni/vaarilleni vähän aikaa sitten. Kuoli täällä pohjanmaalla siinä ja siinä kunnassa palveluasuntoonsa ja oli kuollut siinä vaiheesa kun hoitajan soittama ambulanssi tuli paikalle. Eipä siinä tarvii suurikaan sherlokki enää olla, että löytää myös ap:n kuvan ja nimen ja paikkakunnan ja ta-daa, selviää että jaahas, mun omaiseni asiaa on levitelty julkisesti netissä.
Ja siinä kohtaa tuolla omaisella on lain suoma oikeus nostaa syyte ap:ta vastaan vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, joka on RIKOS Suomen lain mukaan ja josta voi seurata vaikkapa vankeutta.

Ikävää, mutta näin se vain menee.

"vii"
Ja ihan vaan tiedoksi, että tää ketju tulee muutamillakin hakusanoilla googleen etusivulle, joten ei pysy juttu vain tällä palstalla. Saattaapa aloitus sattua vaikka vainajan omaisen silmiin, joka lukaisee ketjun ja miettii että kas, samalla tavalla sattui mun mummolleni/vaarilleni vähän aikaa sitten. Kuoli täällä pohjanmaalla siinä ja siinä kunnassa palveluasuntoonsa ja oli kuollut siinä vaiheesa kun hoitajan soittama ambulanssi tuli paikalle. Eipä siinä tarvii suurikaan sherlokki enää olla, että löytää myös ap:n kuvan ja nimen ja paikkakunnan ja ta-daa, selviää että jaahas, mun omaiseni asiaa on levitelty julkisesti netissä.
Ja siinä kohtaa tuolla omaisella on lain suoma oikeus nostaa syyte ap:ta vastaan vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, joka on RIKOS Suomen lain mukaan ja josta voi seurata vaikkapa vankeutta.

Syytteen voi nostaa mistä vain, tälläisestä ei koskaan kyllä tulisi edes sakkoja. :)

ikävää kyllä

Voi rakas,ei se et joku omainen tuosta läheisensä tunnistais tekis siitä rikettä.
Tässä kun ei oo kerrottu yhtään mitään sellaista mikä osi rikkonu vaitiolovelvollisuutta.

psyk.sh
Minun mielestä ei ole sopivaa puida työasioita NETIN KESKUSTELUPALSTOILLA. Rikkoi se lakia tai ei, mutta sopivaa se ei ole!!! On olemassa työnohjausta jota kannattaa käyttää, jos joku asia jää painamaan mieltä tai ahdistamaan. Myös työtiimin kanssa voi ja kannattaa keskustella. Ja vähän eriasia on keskustella (ilman nimiä yms.) jostain erittäin traumaattisesta työssä tapahtunesta asiasta puolison kanssa kuin ruotia sitä asiaa täällä.

Kannattaisiko tämä keskustelunavaus viedä ap:n opettajalle ja kysyä pitääkö hän tätä hoitajalle sopivana tapana purkaa työasioitaan? Tuskinpa. Voi olla että tästä tulisi ap:lle jotain ikäviä seuraamuksia jos vaan tämä tulisi ohjaavan opettajan tietoon.

"heh"

oi kun sinä olet etevä *taputtaa* Oikee einstein :D

Nyt sä vääristelet faktoja. Mutta ei siitä sen enempää kun ei ihmiset tuon vertaa ymmärrä lukemaansa.

:===
Minulle eräs kaverini kertoi tässä taannoin, että hän oli ollut kuolevan potilaan luona työvuoronsa aikana ja pitänyt häntä kädestä kiinni. Hänkö muka rikkoi vaitiolovelvollisuutta kun minulle kertoi? Tiedän missä on hän töissä, mutten todellakaan tiedä kenestä on kyse ja ei kyllä kiinnostakaan.

Jos ap ois ihan fiksu ollut, hän ois jättänyt aloituksen tekemättä.. Kyllä täälä varmaan useampi tietää missä hän on töissä, tai saa kohtuu helposti selville.. Vaikka periaatteessa ei oo rikottu vaitiolovelvollisuutta, niin ois ehkä silti 2 kertaa kannattanut miettiä aloituksen tekemistä. Voi jäädä työpaikka saamatta, jos työnantaja saa tietää että tälläisiä asioita puidaan netissä. Mistä sitä tietää, vaikka minä tuntisin ap:n?! ;)

:))

Ei ole rikos, koska aloitusviestistä ei käy ilmi kuka vainaja on.

Jos ap ois ihan fiksu ollut, hän ois jättänyt aloituksen tekemättä.. Kyllä täälä varmaan useampi tietää missä hän on töissä, tai saa kohtuu helposti selville.. Vaikka periaatteessa ei oo rikottu vaitiolovelvollisuutta, niin ois ehkä silti 2 kertaa kannattanut miettiä aloituksen tekemistä. Voi jäädä työpaikka saamatta, jos työnantaja saa tietää että tälläisiä asioita puidaan netissä. Mistä sitä tietää, vaikka minä tuntisin ap:n?! ;)
Edelleen, miten te voitte tietää missä mä olen töissä? Mä teen sijaisuuksia enkä ole aina samassa paikassa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä