Miten kertoisin 5vuotiaalle että hän on menossa hörökorvaleikkaukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhdet leikatut muistan kouluajoilta. Sillä tytöllä oli kookkaat ja ulkonevat korvat. Kun ne leikattiin, niiden mittasuhteet muuttuivat niin, että nyt ne olivat vain kookkaat, mutta päätämyöden. Minusta muutos ei ollut hyvä, noin pikkutytön silmillä katsottuna.
Olet oikeassa, kaiken mallisislle korville leikkaus ei sovi. Monet näyttävät korvineen paremmilta, kun korvat ovat vähän ulkonevat.
paris jackson - Google-haku

Mun pojalla on kookkaat ja jonkunverran höröt. Mut niihin ei kosketa vaan siksi että joku ehkä joskus kiusais. Toinen asia jos aikanaan tarvii miettiä korjausta. Tuttavanaisella on höröt ja aina olleet. Ei niistäkään automaattisesti kiusata.

Juu on minunkin 6v pojalla hörökorvat. Multa se ne on perinyt, vaikkei itsellä niitä tukan alta näy, ei siis häiritse. Eikä poikaakaan vielä, mutta jos se joskus haluaa ne leikkauttaa kuntoon, niin sopii mulle. On se kumminkin koomista aikuisella miehellä hassut hörökorvat.. mutta niin kuin sanoin, meillä leikkaus/leikkaamattomuus on lapsen oma valinta aikanaan. Itsekin olisin lapsena päässyt leikkaukseen, mutten uskaltanut.

Mun pojalla on kookkaat ja jonkunverran höröt. Mut niihin ei kosketa vaan siksi että joku ehkä joskus kiusais. Toinen asia jos aikanaan tarvii miettiä korjausta. Tuttavanaisella on höröt ja aina olleet. Ei niistäkään automaattisesti kiusata.

Mä ajattelen aina, että kun usein se periytyy lapsille, se korvien asento, niin minkä karhunpalveluksen minä tekisin, kun peittäisin lapsestani sellaisen perinnöllisen piirteen. Tavallaan huijaisin sitten hänen tulevaa puolisoa ja heidän lapsillaan olisi ties miten höröttävät korvat.

Mä ajattelen aina, että kun usein se periytyy lapsille, se korvien asento, niin minkä karhunpalveluksen minä tekisin, kun peittäisin lapsestani sellaisen perinnöllisen piirteen. Tavallaan huijaisin sitten hänen tulevaa puolisoa ja heidän lapsillaan olisi ties miten höröttävät korvat.

En oo muuten aatellukaa noin. Isältään se on periny ne kuten isäkin suvustaan. Nähköön siis pojan tuleva nainenkin millanen se on noin luonnostaan.

En oo muuten aatellukaa noin. Isältään se on periny ne kuten isäkin suvustaan. Nähköön siis pojan tuleva nainenkin millanen se on noin luonnostaan.

...ja sit mä ehkä ajattelen myös hieman itsekkäästi, koska pidän itse ulkonevista korvista ja menen välillä peilin eteenkin ja laitan omat korvani sillä tavalla ja mietin, että kyllä vaan olis hienot.:rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22755787:
Sinulla ei taida olla vielä 5vuotiasta lasta.
Minkä ikäinen on muka sopivan ikäinen päättämään itsensä leikkaamisesta? Minusta se on vasta 18vuotiaana. Joten sitä ennen vanhemmat ja korvapolin lääkäri määrittelevät tarvitseeko jotain leikata vai ei.
Jos lapsi saisi itse päättää, niin hän haluaisi varmaan näyttää joltain sarjakuvahahmolta tms. Ja pyytäisi leikkaukseen milloin mistäkin syystä huvin vuoksi.
Koulukiusaaminen estetään sillä että leikkaus tehdään ennen kouluikää. Tämä on normaalikäytäntö nyky Suomessa.
Niin, mä tarkoitinkin, että tuollaisista asioista voi päättää itse sitten aikuisena. Ei vanhemmat saa mennä leikkelemään lastaan turhaan. Sairasta, että annetaan kiusaajien määritellä millainen on hyväksyttävää ja sitten muokataan lapset vaikka kirurgisesti siihen muottiin sopiviksi.

[QUOTE="vieras";22759723]Niin, mä tarkoitinkin, että tuollaisista asioista voi päättää itse sitten aikuisena. Ei vanhemmat saa mennä leikkelemään lastaan turhaan. Sairasta, että annetaan kiusaajien määritellä millainen on hyväksyttävää ja sitten muokataan lapset vaikka kirurgisesti siihen muottiin sopiviksi.[/QUOTE]
Tämän logiikan mukaan ei sitten saisi poistaa esim. synnynnäisiä ihomuutoksia lapsilta, jos niistä ei ole kuin osmeettista haittaa.

Minä puhuisin, että olet menossa TOIMENPITEESEEN jonka tarkoituksena on korjata korvien asentoa tms. Kovin paljon aikaisemmin ei kannata aloittaaa selittämään mitään leikkauksesta, tuon ikäiselle riittää aika lyhytkin odotusaika.

Suomessa ei veromarkoilla tehdä turhia leikkauksia ja se on lääkäri joka arvioi leikkauksesta saatavat hyödyt ja haitat. Ap:n kohdalla on todettu, että laikkauksesta saadaan suurempi hyöty kuin mitä haitta on. Hörökorviakin on niin erilaisia, toiset on enemmän höröjä kuin toiset. Älkää arvostelko tietämättä ja näkemättä! Se on tosi inhottavaa kun joku asiasta tietämätön alkaa neuvomaan. Eiköhän jokainen äiti ajattele lapsensa parasta ja lääkärit kantavat lääketieteellisen vastuun.

[QUOTE="vieras";22759802]Tämän logiikan mukaan ei sitten saisi poistaa esim. synnynnäisiä ihomuutoksia lapsilta, jos niistä ei ole kuin osmeettista haittaa.[/QUOTE]

No miksi niitä OLISI pakko poistaa? On mun pojallakin hämähäkkiluomi, josta se ei halua luopua, vaikka se on selvä kauneusvirhe. En mä viitsi pakottaa häntä.

[QUOTE="vieras";22759723] Ei vanhemmat saa mennä leikkelemään lastaan turhaan.[/QUOTE]

Yleensä leikkaukset suorittaa kirurgi. Harva leikkaus on sellainen, etteikö jouduta miettimään leikkauksesta saatavia hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Vanhemmat joutuvat lapsensa puolesta tekemään isoja päätöksia yhteistyössä lääkärin kanssa. Näin se vaan menee. Harva aisia on niin mustavalkoinen kuin mitä sitä kuvittelee.

No miksi niitä OLISI pakko poistaa? On mun pojallakin hämähäkkiluomi, josta se ei halua luopua, vaikka se on selvä kauneusvirhe. En mä viitsi pakottaa häntä.
No pieni varmaan menettelee, mutta kyllä joidenkin isojen luomien hoitaminen (mitä niille sitten voidaankin tehdä, kaikkia ei voida hoitaa) kannattaa ajoittaa siihen ajankohtaan, jolloin paraneminenkin on nopeampaa ja todennäköisempää.

[QUOTE="vieras";22759893]No pieni varmaan menettelee, mutta kyllä joidenkin isojen luomien hoitaminen (mitä niille sitten voidaankin tehdä, kaikkia ei voida hoitaa) kannattaa ajoittaa siihen ajankohtaan, jolloin paraneminenkin on nopeampaa ja todennäköisempää.[/QUOTE]

Niin, siis jos ihan vauvalla olisi, meinaat varmaan... Niin, oot varmaan ihan oikeassa.

Mä sanoisin että menet korvaleikkaukseen.
Jos kysyy miksi niin sanoisin että korvien asentoa korjataan.

Jep, näin sanoisin minäkin. Simppelisti, totuudenmukaisesti.

Ja mun lasten korvat todellakin korjautettaisiin, jos ne olisivat höröttävät. Minusta se ei ole kiva persoonallinen piirre ihmisessä, vaan korjattavissa oleva epämuodostuma.

muistan koulussani hörökorvaisen pojan, jota aina haukuttiin hörökorvaksi. lopulta poika kävi leikkauksessa, jonka jälkeen häntä haukuttiin liimakorvaksi.
eli AP, tee leikkaus mieluummin ENNEN koulun aloittamista, säästät lastasi lähes varmalta kiusaamiselta. tiedän että nimestä, paidan väristä ym kiusataan mutta hörökorvaiset saivat eniten ja useimmin haukkuja osakseen :(

[QUOTE="vieras";22759984]muistan koulussani hörökorvaisen pojan, jota aina haukuttiin hörökorvaksi. lopulta poika kävi leikkauksessa, jonka jälkeen häntä haukuttiin liimakorvaksi.
eli AP, tee leikkaus mieluummin ENNEN koulun aloittamista, säästät lastasi lähes varmalta kiusaamiselta. tiedän että nimestä, paidan väristä ym kiusataan mutta hörökorvaiset saivat eniten ja useimmin haukkuja osakseen :([/QUOTE]

Tuo on ihan totta, että saatetaan kiusata. Mun miestä kiusattiin hirveästi, myös niistä korvista, mutta muutakin ne keksi. Mun lapsia taas ei ole kiusattu, vaikka niillä on isänsä korvat. Poika on jo 11, eikä sille ole koskaan sanottu korvista kuulemma, paitsi että mä olen sanonut niitä ihaniksi. (ei ihan mahdottomat hörökorvat ole, mutta semmoiset kumminkin, mistä isäänsä kiusattiin vuosia)

Nyt kun mun mies on aikuinen, se on uskaltanut leikata hiuksetkin pois kokonaan, eikä kukaan oo tullut enää aukomaan jostain korvista. Ja ne korvat on just mulle ne, mistä mä ihan tajuttomasti tykkään. Ei se enää haluaisi niitä muuttaa, vaikka ehkä silloin kouluaikana halusikin.

Luulen, että kun joku otetaan koulussa silmätikuksi, siihen riittää syyksi mikä vaan. Ihonväri, korvien asento, hampaiden asento, jalat, kädet, mikä vaan. Jokaisesta löytyy se kohta ihan satavarmasti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä