Appivanhemmat tulivat meille joulun viettoon, ja minä hiivin läppärin kanssa vaatehuoneeseen piiloon

Täällä minä nyt sitten dataan ja kokoan itseäni. Appiukko on vielä joten kuten siedettävä, mutta anoppi on täysi hullu senkin edestä. Siellä ne nyt sitten päivittelevät, kun joulupöydässä ei tule olemaan lihapullia, prinssinakkeja eikä janssoninkiusausta, pöydässä sitten tapansa mukaan kauhistelevat laatikkoja, ja varovasti tiedustelevat pojaltaan, että tällaistako meillä syödään joka päivä. Joo. Joka joulu sama homma kun tulevat Pohjanlahden tuolta puolen joulun viettoon. Kyllä tässä taas tuntee olevansa köyhä suomalainen.

---
Mä olen kyllä niin vieraanvarainen, että jos tietäisin appivanhempieni kaipaavan joulupöytään lihapullia, prinssinakkeja ja janssoninkiusausta niin kyllä mä ne tarjolle laittaisin.

Jos kerran yhdessä joulua vietettäisiin niin ottaisin huomioon muidenkin toiveet jouluruuan suhteen.

No hitto vie jos joka joulu on sama juttu, niin etko sa voisi olla huomaavainen emanta ja laittaa tarjolle myos sellaista, mista appivanhemmat tykkaavat. Ihme niuhotustaja jaarapaisyytta taas, etta talossa talon tavalla. God Jul!

Huonoa käytöstä appivanhemmilta. Onko joidenkin mielestä ok alkaa moittia tarjottavia. Ei tulisi ikinä mieleenkään alkaa moittimaan tarjottavia. Miksi vääntyvät kylään eivätkä auta joulujärjestelyissä esim. tekemällä haluamiaan ruokia. Lihapullat ja prinssinakit kuuluvat uudenvuoden tarjottaviksi.

No hitto vie jos joka joulu on sama juttu, niin etko sa voisi olla huomaavainen emanta ja laittaa tarjolle myos sellaista, mista appivanhemmat tykkaavat. Ihme niuhotustaja jaarapaisyytta taas, etta talossa talon tavalla. God Jul!
Olen jääräpää, myönnän. Mutta ketuttaa, kun olen paistanut kinkun, tehnyt porkkana- lanttu- ja perunalaatikkoa, karjanpaistia, graavilohta ja tavallista lohta, silliä, perunaa, rosollia, riisipuuroa ja hedelmäkeittoa ja jumalauta luumurahkaa ja pipareita, ja sitten yhdet urputtavat että vielä puuttuu ne saatanan lihapullat, prinssinakit ja kiusaukset :mad: Suomalaisessa ja ruotsalaisessa joulupöydässä on kuitenkin niin paljon yhtäläisyyksiä, että ei tarvinne nälkäiseksi kuitenkaan jäädä. Viime vuonna taas kun olimme siellä jouluna, niin ei puhettakaan että huomioisi jotenkin meitä ja pistäisi vähän jotain suomalaista pöytään. Kymmentä sorttia silliä ja snapsia sen sijaan löytyy. Voisihan sitä olla joustava, mutta todennäköisesti laittaisin pullat ja nakitkin väärin.

"eve"
Klassiseen joulupöytään kuuluvat kalapuolella mm. graavilohi hovimestarin kastikkeen kera, tuoresavustettu lohi, monenlaiset sillit (Ruotsissa on yli 100 erityyppistä säilykesilliä ja silli kuuluu itsestäänselvyytenä kaikkiin perinteisiin juhlapöytiin) sekä savustettu ankerias. Myös mätiä ja rapuja, kala- ja äyriäispateeta sekä Skagenröraa katetaan usein joulupöytään. Eikä Ruotsissakaan sovi unohtaa sillisalaattia, joka on koristeltu kananmunanpuolikkailla.
Lämminruokapuolella joulupöytään kuuluvat lihapullat ja makkarat (usein myös prinssinakkeja), pasteijat, savustettu poronpaisti, Janssonin kiusaus, paahtokylki punakaalin kera sekä tietenkin joulukinkku ja erilaisten sinappien kera.
Jälkiruoaksi nautitaan usein juustoja sekä makeisia, esim. tikkunekkuja ja jääsuklaata.

Huonoa käytöstä appivanhemmilta. Onko joidenkin mielestä ok alkaa moittia tarjottavia. Ei tulisi ikinä mieleenkään alkaa moittimaan tarjottavia. Miksi vääntyvät kylään eivätkä auta joulujärjestelyissä esim. tekemällä haluamiaan ruokia. Lihapullat ja prinssinakit kuuluvat uudenvuoden tarjottaviksi.
niin ei ne Suomessa perinteisesti kuulukkaan joulupöytään, mut Ruotsissapa (siellä pohjanlahden toisella puolella ) joten ymmärrän kyllä appivanhempien harmin siitä, ettei heidän jouluruokia löydy pöydästä..eriasia on sit kuinka siitä pitäis ääneen valittaa, vai kannattaisko olla hiljaa..

ap, oletteko te vuorostanne joskus siellä jouluisin? ottaako anoppi silloin Suomalaiset jouluruoat huomioon kattauksessa?

---
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22738956:
Viime vuonna taas kun olimme siellä jouluna, niin ei puhettakaan että huomioisi jotenkin meitä ja pistäisi vähän jotain suomalaista pöytään.
Tätä ajattelutapaa mä en ymmärrä. Jos joku ei tee jotain niin en minäkään tee...

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22738967:
ap, oletteko te vuorostanne joskus siellä jouluisin? ottaako anoppi silloin Suomalaiset jouluruoat huomioon kattauksessa?
Useimmiten me olemmekin Ruotsissa joulun, muutamia jouluja ovat sitten tulleet tänne Suomeen meille haukkumaan suomalaisten tapoja. Kuten tuossa ylempänä sanoinkin, ei tosiaan löydy mitään porkkanalaatikkoja tai rosolleja siellä päässä. "Kun suomalaisten pitäisi totutella siihen oikeaan jouluruokaan."

Tätä ajattelutapaa mä en ymmärrä. Jos joku ei tee jotain niin en minäkään tee...
Mun mielestäni on kohtuutonta, kun toinen on tehnyt suuren työn että saa kaiken samaan pöytään tarjottavaksi, niin sitten aletaan huomauttelemaan että hei, missäs meidän nakit! En minäkään huutele Ruotsissa että hei, missäs mun porkkanalaatikko! :D Ei, syön sitä mitä on tarjolla.

"vieras"
Jos ei emännän jouluruuat kelpaa niin pysykööt kotonaan syömässä omiaan! Ja mitä skeidaa kysellä "tätäkö te syötte joka päivä"? Haloo, joka päivä ei ole joulu!!!

Aika moukkamaisia on sun appivanhempas. Mitä white trashia ne oikeen on? Toivottavasti poikansa on ihan toista maata.

---
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22738990:
Mun mielestäni on kohtuutonta, kun toinen on tehnyt suuren työn että saa kaiken samaan pöytään tarjottavaksi, niin sitten aletaan huomauttelemaan että hei, missäs meidän nakit! En minäkään huutele Ruotsissa että hei, missäs mun porkkanalaatikko! :D Ei, syön sitä mitä on tarjolla.
Niin no, tässä se ero varmaan tuleekin. Mä olen vieraanvarainen vaikka muut eivät olisi.

[QUOTE="vieras";22739004]Jos ei emännän jouluruuat kelpaa niin pysykööt kotonaan syömässä omiaan! Ja mitä skeidaa kysellä "tätäkö te syötte joka päivä"? Haloo, joka päivä ei ole joulu!!!

Aika moukkamaisia on sun appivanhempas. Mitä white trashia ne oikeen on? Toivottavasti poikansa on ihan toista maata.[/QUOTE]

Tuntuu että niillä on vähän vanhanaikainen kuva Suomesta ja suomalaisista, ja kokevat siksi oikeudekseen mollata meitä kaikessa. Luulevat varmaan että juon ruokajuomanakin koskenkorvaa, että nyt olen vain joulun takia skarpannut.

"mä"
On se kyllä ylivoimaisen vaikeaa laittaa niitä pikkunakkeja ja lihapullia uuniin lämpenemään (mahtuvat samaan vuokaan aivan varmasti), varsinkin kun siitä saattaisi joku tulla iloiseksi... Ystävällisyys ja toisen huomioiminen joulun aikaan olisi kyllä erittäin kauheaa. Toisaalta en ihmettele tätä, kun kyseessä on juurikin tämä tietty henkilö.

Ja onhan se kumma ettei sulle sitä porkkanalaatikkoa pöytään laiteta, kun et asiaa ota koskaan puheeksi. Mistä sitten tietäisivät että niin kovasti sitä kaipaat?

Yhteistyössä