Montako ravintola-annosta aiotte ottaa joulun aikana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Kuinka pitkä on joulunne?
Meillä se kestää 7 vuorokautta ja 2-4 alkoholiannosta per päivä tarkoittaa sitten 14-28 joulun aikana? Tämä edellyttäen ettei anopin kanssa innostuta joku yö parantamaan maailmaa. Silloin menee enemmän.
meillä joulu on just ja just sen 3päivää, sekin tuntuu LIIAN PITKÄLTÄ. Tapanian varmaan jo syödään muuta kuin jouluruokaa
 
"Viola"
Huomaa taas kuinka erilaisia elämänkokemuksia ihmisillä on. Monen mielestä jos juo pisarankaan alkoholia on heti alkoholiongelmainen ja pilaa muiden joulun eli on varmasti kokemuksia ihmisestä joka ottaa vain vähän glögiä ja sit onkin tuhannen päissään seuraavassa hetkessä. Ja kyllä varmaan noista lähtökohdista voi ajatus alkoholista tuntuakin vastenmieliseltä ajatukselta.

Meillä ei jouluna kukaan sorru ryyppäämään yhteisen joulunvieton aikana. Sitä en tiedä mitä tekevät kotonaan sitten illalla kun porukka on hajaantunut. Glögiä juodaan ja viiniä ruoan kanssa ja illalla kotona kun lapset nukkuu voidaan miehen kanssa nauttia useampikin viini lasi illan aikana juuston ja keksien kanssa. Humalassa ei kuitenkaan olla missään vaiheessa.
 
alkoholistien kasvatti
En minäkään muista vanhempieni juoneen hirveitä määriä, he tissuttelivat sivistyneesti kunnes me, lapset oltiin nukkumassa, tiedettiin ettei kaikki ole niin kuin pitää kun öisin herättiin heidän riitoihinsa. Olut saunan jälkeen ja viini pöydässähän on ihan luonnollista, eihän siinä ole mitään paheksuttavaa, meillä sitä saunaa alettiin lämmittämään yhä tiuhemmin ja jossain vaiheessa huomasivat että sehän on selvää säästöä kun ei lämmitä saunaa ollenkaa, ostaa vaan sitä olutta. Inhosin kaikkia juhlapyhiä kun se antoi vanhemmilleni luvan juoda. Vaikka meillä ei lapsia vielä ole, niin meillä on silti nolla toleranssi joululle, ikävien muistojen ja jos pikkuveljeni tulee luoksemme, niin hänen vuokseen, hänellä on myös alkoholi ongelma.
Lapset ei ole tyhmiä, he vaistoavat kyllä ja mielestäni on tyhmää puolustella lasia tai kahta viiniä, jos se kerran on niin mitätöntä, niin miksi sitä ei voi jättää jouluna ottamatta, varsinkin perheissä joissa on lapsia...
 
"bob"
[QUOTE="Vierailija";22720899]Pepsi Max ON hyvää (se on suosikkini kolajuomista), mutta ei se kyllä juhlajuoma ole. Eikä näin ollen sovi joulupöytään.[/QUOTE]

Ketjun aiheeseen liittymättä täytyy minun kuitenkin olla tästä eri mieltä. Joulupöytään sopii se, mitä siihen laitetaan. Meillä jokainen saa valita itse jouluruokansa ja -juomansa. Lapset haluavat glögiä ja limpparia, joten meillä sitten joulupöydässä on limpparia, sopi se siihen muiden mielestä tahi ei.
 
Khimaira
[QUOTE="bob";22725542]Ketjun aiheeseen liittymättä täytyy minun kuitenkin olla tästä eri mieltä. Joulupöytään sopii se, mitä siihen laitetaan. Meillä jokainen saa valita itse jouluruokansa ja -juomansa. Lapset haluavat glögiä ja limpparia, joten meillä sitten joulupöydässä on limpparia, sopi se siihen muiden mielestä tahi ei.[/QUOTE]

Niin justiinsa.
meillä lapset haluavat joulupöytään jälkkäriksi laskiaispullia ja saavat niitä :xmas:
 
"huoh"
Asiaa tämä. Epäilen että ne jotka huutaa nollatoleranssia, pelkäävät itse ratkeavansa tai perheessä/lähipiirissä juoppoja.
Vai pitäisi nollalla mennä. Kyllähän tuossa on valko-ja punaviiniä ostettu ja pri oluttakin. Jokainen ottaa mistä haluaa ruokansa kanssa.
Ai niin. Yhtään juoppoa ei ole suvussa. Ja kukaan ei ole lärvejä vetänyt jouluna meillä.
Taitaa mörköjä piileskellä näiden mammojen joukossa jotka haluavat jouluna vettä juoda ihan mainostamiseen ja huuteluihin asti. Tuotte huutelijat vähän liikaa sitä esille.
Miksi jonkun toisen ihmisen nollatoleranssi koetaan näin uhkaavana asiana? Eikö oma alkoholinkäyttö olekaan hanskassa, jos jonkun toisen ihmisen juomattomuus on ongelma?

Itse olen sairauteni vuoksi absolutisti ja kyllä raivostuttavat sellaiset ihmiset, joille alkoholinkäyttämättömyyteni on ongelma. Jokaikinen kerta pitää nostaa se illanistujaisissa esille, vaikka itse en mainitse omasta enkä toisten juomisesta sanaakaan. Sitten on ihmisiä, joilla on pakkomielteenä keksiä, että tämä ihminen täytyy juottaa humalaan, koska se on varmasti niin veikeää. Aikuiset, yli 30-vuotiaat ihmiset. En vaan voi tajuta.

Jos omassa alkon käytössä ei ole ongelmia, ei toisten käyttö tai käyttämättömyys ole ongelma. Ja joo, on juoppoja suvussa ja olen juonut sivistyneesti ja vähemmän sivistyneesti ennen sairauttani.
 
"Elämä on"
Asiaa tämä. Epäilen että ne jotka huutaa nollatoleranssia, pelkäävät itse ratkeavansa tai perheessä/lähipiirissä juoppoja.
Vai pitäisi nollalla mennä. Kyllähän tuossa on valko-ja punaviiniä ostettu ja pri oluttakin. Jokainen ottaa mistä haluaa ruokansa kanssa.
Ai niin. Yhtään juoppoa ei ole suvussa. Ja kukaan ei ole lärvejä vetänyt jouluna meillä.
Taitaa mörköjä piileskellä näiden mammojen joukossa jotka haluavat jouluna vettä juoda ihan mainostamiseen ja huuteluihin asti. Tuotte huutelijat vähän liikaa sitä esille.
Ihminenhän ei itse valitse sitä, jos lähipiiriin sattuu juoppoja. Jotkut kun kehittyvät juopoiksi matkan varrella eivätkä synny juoppoina. Kyllä varmasti alkoholi on mörkö, jos on lapsena pelännyt sängyn nurkassa juopon isin kotiintuloa ja äidille huutamista. Siinä on jonkun hyvästä kodista tulevan hyvä naureskella ja tuntea ylemmyyttä, kun sai valita vanhempansa.
 
???
[QUOTE="Mie";22725406]Ja luulet että lapset oppii niin käyttämään isompana alkoholia kohtuudella jos ne ei ikinä näe sitä juotavan?

Mun mielestä on hyvä että lapset näkee kun alkoholia juodaan ilman humaltumistarkoitusta ja näkevät että sitä voi tosiaan juoda vain yhdenkin glögimukin tai viinilasin verran.[/QUOTE]

Eh, lasten ei tarvitse oppia käyttämään alkoholia ollenkaan. Eihän muistakaan päihteistä kysellä, että kuinka kummassa lapset oppivat käyttämään niitä isompina kohtuudella, jos eivät näe kohtuukäyttöä. Alkoholi ja kahvi ovat tässä erikoisasemassa Suomessa. Jo pikkulapsille tuputetaan kahvia, jotta osaavat sitten isompina juoda. Kumpikaan ei ole välttämättömyys ja näinä päivinä on jo paljon nuoria aikuisia, jotka eivät käytä alkoholia juuri lainkaan tai jotka eivät käytä muitakaan päihteitä.
 
Lasten ehdoilla
Meidän joulupöydässämme on kesäkeittoa, savukalaa, mansikoita, grillimakkaraa, popkorneja ja pellehermanni kun lapset niin haluavat.

Aikuiset taasen haluavat pöytään stripparin ja 6 pulloa kossua joten nekin meiltä löytyy =)
 
Mä en ole koskaan ottanut yhtään alkoholia joulun aikana, mun mielestä alkoholi ei kuulu jouluun. Vappu, juhannus, uusi vuosi ym. on enemmän sellaisia juhlia joissa "kuuluu" ryypätä, mutta joulu ei. Kai se on mihin on tottunut. Nyt olen raskaana niin sitä suuremmalla syyllä en ota, mutta enpä ottaisi muutenkaan.
Antakaa edes lapsille raitis joulu!
 
"vieras"
Lapset ei ole tyhmiä, he vaistoavat kyllä ja mielestäni on tyhmää puolustella lasia tai kahta viiniä, jos se kerran on niin mitätöntä, niin miksi sitä ei voi jättää jouluna ottamatta, varsinkin perheissä joissa on lapsia...
Ensin väität ettet paheksu sitä viinilasillista mutta kuitenkin lopuksi tyrmäät täysin, että sitä saisi missään ottaa, kun se ei enää yhtäkkiä olekaan ollenkaan mitätön asia.

Mahdatkohan itsekään tietää mitä mieltä olet asiasta ja osaatko suhtautua tällaiseen aiheeseen ollenkaan niin puolueettomalta taholta kun yrität? Näyttää kovasti, että yritys on hyvä, mutta toteutus täysi nolla.

Ole sinä ottamatta viiniä, sillä hyvä. Täällä kukaan ole puolustellut muutekuin omaa kantaansa asiaan, se miltä tuntuu nähdä alkoholi terveellä tavalla ja se miten se ei ole kaikille mörkö.

Jos te tuntuu niin uskomattomalta, että sitä voidaan ottaa ruoan kanssa ja se jää siihen niin tuudittautdu siihen sinä , turha tässä asiaa on enempää puolustella, kun sinä kuitenkin olet päättänyt asioiden menevän tässä niinkuin omassa lapsuudessasikin.
 
"vieras"
Mä en ole koskaan ottanut yhtään alkoholia joulun aikana, mun mielestä alkoholi ei kuulu jouluun. Vappu, juhannus, uusi vuosi ym. on enemmän sellaisia juhlia joissa "kuuluu" ryypätä, mutta joulu ei. Kai se on mihin on tottunut. Nyt olen raskaana niin sitä suuremmalla syyllä en ota, mutta enpä ottaisi muutenkaan.
Antakaa edes lapsille raitis joulu!
Otatko sä ikinä alkoholia muutakuin ryypätäksesi? Tässä se nähdään suomalsiten tapa ajatella. Ei kannata ottaakaan jos suhde on siihen tuonlainen.
 
[QUOTE="vieras";22730131]Otatko sä ikinä alkoholia muutakuin ryypätäksesi? Tässä se nähdään suomalsiten tapa ajatella. Ei kannata ottaakaan jos suhde on siihen tuonlainen.[/QUOTE]

En ota, ehkä joskus harvoin oluen tai kaksi. Ja juu kiitos huolenpidosta mutta olen jo tiedostanut oman taipumukseni alkoholismiin ja tiedän ettei mun kannatakaan ottaa kun en kohtuudella osaa. Enkä ole koskaan elämässäni nähnyt mitä tarkoittaa se että alkoholia otetaan kohtuudella, en omassa käytössäni enkä kenenkään muunkaan. Eli toivottavasti nyt tajuat miksei meidän jouluun alkoholi kuulu ollenkaan.
 
En ota, ehkä joskus harvoin oluen tai kaksi. Ja juu kiitos huolenpidosta mutta olen jo tiedostanut oman taipumukseni alkoholismiin ja tiedän ettei mun kannatakaan ottaa kun en kohtuudella osaa. Enkä ole koskaan elämässäni nähnyt mitä tarkoittaa se että alkoholia otetaan kohtuudella, en omassa käytössäni enkä kenenkään muunkaan. Eli toivottavasti nyt tajuat miksei meidän jouluun alkoholi kuulu ollenkaan.
Ymmärrän, miksi ajattelet kuten ajattelet.

Ja mm. tuosta syystä pidän huolen siitä, että omat lapseni näkevät mitä tarkoittaa kun alkoholia otetaan kohtuudella. Samaan tapaan kuin itse lapsena ja nuorena näin. Ja siitä seurasi se, että suhteeni alkoholiin on sangen terve.
 
"vieras"
En ota, ehkä joskus harvoin oluen tai kaksi. Ja juu kiitos huolenpidosta mutta olen jo tiedostanut oman taipumukseni alkoholismiin ja tiedän ettei mun kannatakaan ottaa kun en kohtuudella osaa. Enkä ole koskaan elämässäni nähnyt mitä tarkoittaa se että alkoholia otetaan kohtuudella, en omassa käytössäni enkä kenenkään muunkaan. Eli toivottavasti nyt tajuat miksei meidän jouluun alkoholi kuulu ollenkaan.
Mua aina jää mietityttämään tuollaista lukiessa, että millaisissa porukoissa sä sitten pyörit jos et tunne ollenkaan terveitä ihmisiä vaan pelkkiä alkoholin väärinkäyttäjiä? Mun tuntemista ihmisistä alkoholistit voi laskea yhden käden sormilla ja muut osaa kyllä ottaa ihan kohtuudella.

Mutta siis hyvä kuitenkin, jos taipumusta on että mopo lähtee käsistä asian kanssa itsellään tai jollain toisella siellä joulupöydässä, niin kenenkään ei kannata ottaa. Meillä ei ole näin käynyt vielä kertaakaan ja meillä on lapsilla raitis joulu, juhannus, vappu niinkuin uusivuosikin.

Mun mielestä sun kyllä kannattaa tarjota lapsille sitten myös muutenkin raitis elämä, ei pelkästään joulu. Ei sen lapsen kuulu sitä kännäämistä nähdä juhannuksenakaan.
 
No jotkut mun kavereista on sellaisia että eivät käytä ollenkaan alkoholia, eikä mun äitikään enää. Toiset sitten sellaisia että kun ottavat niin ottavat kunnolla. Ihan kunnon ihmisiä "näin muuten", mutta alkoholin kanssa ei tunneta kohtuutta vaan aina on p:t olalla jos sitä otetaan.

Lapsiahan mulla ei vielä ole, esikoisen la on keväällä, mutta en aio lapsen nähden todellakaan koskaan olla humalassa. En mä näe pahaa siinä jos ottaa kaljan tai pari, mutta itse olen huomannut ettei sekään sovi mulle, joten miksi ottaa niitä pariakaan.. Ja joo tiedän että helppohan mun on lapsettomana näin puhua, mutta tällainen vakaa aikomus mulla on :)

Jokatapauksessa, mukavaa joulua :)
 

Yhteistyössä