Montako ravintola-annosta aiotte ottaa joulun aikana?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="totuus on";22721105]Itse olen jyrkkä tämän asian suhteen, koska vain kourallinen ihmisistä kykenee tuohon kuvaamaasi tapaan.
Lasillinen 12cl punaviiniä ruuan seurassa on todellakin eri asia kuin pullollinen ja ihmiset eivät osaa jättää sitä juomista siihen lasilliseen. Ja hups keikkaa sitähän ollaankin päivän mittaan ja illalla hyvin tuiterissa ja lapset ihmeissään...
Eihän me olla otettu kuin muutamat perustelee moni mutta ne muutamatkin on lapsille liikaa!
Jos on lapsia niin ei alkoholia. Ihan sama autoilunkin kanssa, jos otaty et aja![/QUOTE]

Mun tuntemissa ihmisissä taas on ihan yksittäistapauksia jotka ei pysty siihen 1-2 viinilasiin ruoan kanssa. En ehkä tunne alkoholisteja niin paljoa :) En ottaisi sellaisessa talossa minäkään mitään, jos tietäisin sieltä yhdenkin joka ei kykene siihen pariin lasiin myös.

Mutta koska minun tuntemissani ihmisissä ei ole kuin kaksi alkoholistia, ja heidä kanssa mun ei tarvitse joulua viettää, voin aivan hyvin ottaa äitini että anoppini luona ruokaviiniä, kuten muutkin tekevät. Minkäköhänlaisissa porukoissa sä pyörit, jos sulla noin vähän on tutuissa niitä, jotka osaa ottaa sivistyneesti ruoan kanssa? Vai onko mun tutut sitten jotenkin liian fiksuja, vai mistä moinen ero tässä asiassa.Vaikka ihan tavallisia ihmisiä kuitenkin nämä mun sukulaiset ja ystävät on sentään.

Ja kyllä minä osaan enemmänkin juoda sitten kun haluan, baarissa sitten sillointällöin kaveriporukalla. Se ei tarkoita, että latkisin joulupöydän viinitkin kertakulauksella alas ja viettäisin joulun päissäni perheen kanssa. Mä en edes näe mitään iloa siinä, mitään syytä miksi haluaisin olla kännissä. Ei herranjumala :D Kyllä mulle kuitenkin viihdekäyttö on eriasia kuin ruokajuoma, ja mulle lapset menee aina edelle, ettei tulisi mieleenkään alkaa lipittämään sitä viiniä heidän läsnäollessa yhtään enempää.

Pitäisikö se olla etukäteen suunniteltu. Voi olla, että avaan viinipullon joulupäivälliselle tai sitten en.
Ehkä juon siideriä tölkin tai sitten en. Humaltua en aio, annosmäärä pysyy kohtuullisena tai en ehkä ota lainkaan. Ehkä otan, ehkä en.:cool:

"vieras"
[QUOTE="totuus on";22721105]Itse olen jyrkkä tämän asian suhteen, koska vain kourallinen ihmisistä kykenee tuohon kuvaamaasi tapaan.
Lasillinen 12cl punaviiniä ruuan seurassa on todellakin eri asia kuin pullollinen ja ihmiset eivät osaa jättää sitä juomista siihen lasilliseen. Ja hups keikkaa sitähän ollaankin päivän mittaan ja illalla hyvin tuiterissa ja lapset ihmeissään...
Eihän me olla otettu kuin muutamat perustelee moni mutta ne muutamatkin on lapsille liikaa!
Jos on lapsia niin ei alkoholia. Ihan sama autoilunkin kanssa, jos otaty et aja![/QUOTE]

En tiedä missä piireissä liikut, mutta itse en tunne ainoatakaan ihmistä, jolla lähtisi juominen käsistä jouluna. Ei suvussa, ei ystäväpiirissä, joten siksi en tuomitse muita ihmisiä parista alkoholiannoksesta, joista ei todellakaan humallu, eivätkä ne siksi ole todellakaan liikaa lasten seurassa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22723627]Aijaa, mistä lähtien viini ei ole sopinut juustotarjottimen kanssa nautittavaksi? :)[/QUOTE]

Niin tai karjalanpaistin kanssa niinkuin meillä. Kyllä siihen vaan punkku istuu ihanasti kun on lautasella paistia ja perunaa :)

Mistä yleensäkään kukaan täällä tietää olettaa mitä jouluna toiset syövät, että joulupöytä on tismalleen sama joka talossa? Että se kinkku ja ne laatikot on ainoa juhlaruoka?

Meillä myös on juustoja, aika monessa kodissa oikeastaan jos yhtään prismasta loppuneet homejuustopakkaukset siitä kielii. Todellakin se viini käy niiden kanssa :)

Rollolainen
En juo jouluna. jouluuun ei kuulu alkoholi. Glögi on ihan hyvää ilman alkoholiakin, saunan jälkeen voi juoda vaikka mehuakin, ruokajuomana meilä on tysästi maitoa/ mehua/ vettä/piimää/ kotikaljaa

reetuliini
Miksi alkoholia ei saisi juoda?

Mikä siinä on niin hirveän kamalan pahaa!? Tämä Suomi on kyllä niin ihme maa kun pitää täällä melkein pyytää anteeksi jos nauttiin viiniä ruoan kanssa. Onko todella niin että niin monilla tämänkin palstan naisilla on alkoholistilapsuus takana tai alkoholisti ukko perheessä? Kun ei mulle ainakaan ole kehittynyt mitään mörköä alkoholista. Ehkä se vaatii sitten jotain hirveitä kokemuksia juopon rinnalla. Mutta kun näitä kokemuksia ei ole niin eikö se kerro siitä että joissakin perheissä osataan juoda sivistyneesti. Ja jos näin, niin miksi kellään olisi valittamista? Tässäkin ketjussa on selkeän paheksuvia kommentteja meitä kohtaan jotka emme tarjoa "selvää" joulua lapsillemme. WTF? Kyllä meillä ainakin on selvä joulu. Kuka tulee humalaan parista lasista viiniä?
Asiaa tämä. Epäilen että ne jotka huutaa nollatoleranssia, pelkäävät itse ratkeavansa tai perheessä/lähipiirissä juoppoja.
Vai pitäisi nollalla mennä. Kyllähän tuossa on valko-ja punaviiniä ostettu ja pri oluttakin. Jokainen ottaa mistä haluaa ruokansa kanssa.
Ai niin. Yhtään juoppoa ei ole suvussa. Ja kukaan ei ole lärvejä vetänyt jouluna meillä.
Taitaa mörköjä piileskellä näiden mammojen joukossa jotka haluavat jouluna vettä juoda ihan mainostamiseen ja huuteluihin asti. Tuotte huutelijat vähän liikaa sitä esille.

tssisus
[QUOTE="totuus on";22720295]Kaikki alkoholin puolestapuhujat tässä ketjussa ovat itsekkäitä ihmisiä, joille oma "hyvä" olo alkoholin myötä on tärkeämpää kuin lasten etu.
Lapset kyllä tietävät ja vaistoavat heti kun aikuinen on maistissaan ja alkoholin vaikutuksen alaisena.
Jä'ttäkää se itsekkyys edes jouluksi narikkaan ja ottakaa ne aivot ja sydän sieltä esiin!![/QUOTE]

Onko tää iha fiksu?ent juoppo?

"entinen lapsi"
Joo, on tullu kauheita traumoja ku isi ja äippä otti aina joulusin viiniä ja olutta muutama lasillisen. Mu elämä meni kauheest piloille. Että on porukka junttia.
Se joka ärähtää pahiten on se jolla vaikeuksia asias. Ei haluu et kukaa muukaa ottaa mithää.

Ei ryypätä mut nautitaan
Tulen juomaan alkoholia joulun aikaan enkä suunnittele tai mittaa mitään annoksia. Jos pitää suunnitella ja mitata niin se jo kertoo ettei homma ole kontrollissa. Viiniä ainakin juon ja varmaan siideriä, mut glögi menee ilman terästystä kun en siinä oikein tykkää alkoholista.
Ei meillä muutenkaan juoda humalahakuisesti ja osataan ottaa ns. sivistyneesti.

Mua ihmetyttää kans nuo raskaana olevat jotka aikovat juoda lasillisen jotain. Ei olis mulla tullut mieleenkään juoda pisaraakaan alkoholia raskaana. Ei ole kovin vaikeeta olla sitä aikaa ilman kun se lapsi sisällä kasvaa.

Karjunen
Mielenkiintosta lukea kun jotkut kyselee, etteikö ihmiset osaa rentoutua ilman alkoholia jouluaattona ja "miksi pitää vetää alkoholia yhtään"
Kun mä en sitä viiniä juo sen takia, että se nousis mun päähän, vaan siks että tykkään viinistä sekä ruuan ja sen yhdistelmästä. No okei.. tietenkin ymmärrän näiltä 0-periaatteisilta, jos heidän alkoholinkäyttönsä sitten on sitä luokkaa, että sitä juodaan vain päihtyäkseen. Hyvä vaan, että pysytte erossa viinoista siinätapauksessa. Juokaa te pepsimaxia ja maitoa, en taida puuttua siihen miten jonkun makuaisti on tuota luokkaa että kaiken raskaan ruuan ja suklaiden päälle hörpätään maitoa tai jotain imelää kokista. Minusta viini myös ihanasti sulattaa ruokaa eikä tee niin ähkyä oloa ruuan kanssa NAUTITTUNA.

"totuus on"
Kannattaa varmaan lukea vaikkapa mtv3 uutistarjonnasta eräs tietty artikkeli koskien joulun aikaa ja lopettaa se lässytys.
Samaa uutisoidaan joka helvetin vuosi ilman, että AIKUISET ihmiset oppivat mitään. Ei ne lapset aloita mitään asiaa, joka johtaisi turvakotiin tai poliisiasemalle.

Pyhien aikaan ja sen jälkeen voidaan taas lukea kurjia kohtaloita täälläkin palstalla vain siitä syystä, että muka-aikuiset eivät osaa olla kuin aikuiset!

Karjunen taas
Kaikki jeesustelijat ja kukkahatulliset voi nyt mennä sen 'antakaa lapsille raitis joulu' sloganinsa kanssa tonne jonnekkin julistamaan sitä omaa täydellisyyttä. Pari lasia viiniä on yhtäkuin raitis joulu, koska se ei tarkoita sen enempää kännissä oloa tai kännäämistä kun teidän maitolasinnekaan.
"Itse olen jyrkkä tämän asian suhteen" Jeejee, jouluna onkin mukavaa olla niin kamalan jyrkkä. Kytätään nyt kanssaihmisiä murhanimoisin silmin jos joku erehtyy edes liköörikarkin hötkäisemään. Soitetaan suorastaan poliisille joulurauhan häiritsemisestä ja pidetään hartaus ja ollaan jyrkkiä.

keletaas
En tietenkään juo yhtään, hellanduudeli sentään. Lapsethan saavat moisesta traumoja! Eihän mitään välimuotoja voi olla olemassakaan, joko on täysin absolutisti tai aivan rapajuoppo. Kohtuutta ei näissä asioissa tunneta, joka muuta väittää ei vaan halua myöntää alkoholiongelmaansa!

"vieras"
Luin koko ketjun. mielenkiintoista. Alkoholismi johtuu tyhmyydestä tämän palstan enemmistön mukaan, fiksu ei voi olla juoppo. No, kai ne ajat vähitellen muuttuu.
Mutta siis: meillä joulunvietossa yksi päihdeongelmainen, fiksu ja ihana ihminen, nyt viidettä vuotta raittiina.
Joten jouluna ollaan kaikki nollalinjalla. Eikä tähän sen kummempaa moralisointia liity.
(Ei ollut ihana ihan kaiken aikaa silloin kun päihteitä käytti)

Yhteistyössä