Eikö lääkkeellisestä raskauden keskeytyksestä todellakaan saa kuin max 3vrk sairaslomaa?

  • Viestiketjun aloittaja "pelottaa"
  • Ensimmäinen viesti
"pelottaa"
Ja kyseessä siis ei-toivottu raskaudenkeskeytys eli meidän tapauksessa tuulimuna. Huomenna olisi eka osuus edessä ja kaupungin sivuilta luin, että kotona hoidetaan koko homma eli ei mennä varsinaiseen tyhjennykseen sairaalaan vaan saadaan kaikki lääkkeet kotiin. Ihan kauheaa!
 
An
3vrk on maksimi, minkä keskeytyksen "määräävä" lääkäri voi kirjoittaa. Jos sen jälkeen yhä koet olevasi työkyvytön, haet lisää saikkua omalääkäriltäsi. Ja kyllä, kotonahan monesti se nykyään hoidetaan.
 
"pelottaa"
ok. Eli joulupäivänä kun yövuoro kutsuu menen päivystykseen hakemaan slomatodistusta. Mulla siis pe ja la vapaapäiviä.
Eikö se lääkäri voi kirjoittaa sloma todistusta pidemmäksi aikaa jollain toisella diagnoosilla? Inhottavaa kun joutuu monella lääkärillä hyppäämään.
 
"pelottaa"
[QUOTE="vieras";22716086]Niin no keskenmenosta ei saa yhtäkään sairaslomapäivää...[/QUOTE]

Ihan totta vaikka menis lääkäriin sitä pyytämään niin ei anneta? Kumma juttu kun esim. jos omainen äiti/isä/puoliso/lapsi kuolee niin kyllä saa sairaslomaa... onhan keskenmenokin kuolema.
 
muuten
[QUOTE="vieras";22716086]Niin no keskenmenosta ei saa yhtäkään sairaslomapäivää...[/QUOTE]

Sairaslomaa saa aina silloin, kun ei ole työkykyinen. Keskenmenostakin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22716086]Niin no keskenmenosta ei saa yhtäkään sairaslomapäivää...[/QUOTE]

Todellakin saa, jos menee vain lääkäristä hakemaan. Itse olen saanut km rv 6 ja rv 14 ja molemmista sain viikon saikkua. Aikaisemmin kesken menneestä olin tosi kipeä, pyörryin ja oksensin kun sattui niin kauheasti. Rv 14 fyysistä kipua pahempaa oli henkinen kipu, kun oli jo pari viikkoa sitten nähnyt ultrassa pienokaisen polskivan.
 
An
[QUOTE="pelottaa";22716110]Eikö se lääkäri voi kirjoittaa sloma todistusta pidemmäksi aikaa jollain toisella diagnoosilla? Inhottavaa kun joutuu monella lääkärillä hyppäämään.[/QUOTE]

Niinkuin millaisella diagnoosilla? Tuskin, ei lääkäri pysty psyykkistä vointiasi etukäteen arvioimaan ja sen perusteella kirjoittamaan sloman jatkoa.
 
"pelottaa"
Niinkuin millaisella diagnoosilla? Tuskin, ei lääkäri pysty psyykkistä vointiasi etukäteen arvioimaan ja sen perusteella kirjoittamaan sloman jatkoa.
Miten niin etukäteen? Etukäteenhän se tk-lääkärikin sen kirjoittaa, eihän se voi tietää psyykkisen tilanteeni kuin siltä hetkeltä kuin käyn sairaslomaa hakemassa. Jos raskaus on ollut toivottu ja pitkän yrityksen tulos niin luulisi sitä lääkärin ymmärtävän myös sen joka keskeytyksen määrää ettei siitä niin helposti selvitä henkisesti ja jos työnkuvaan kuuluu toisten auttaminen ja tukeminen niin voi olla aika heikoilla itse.
 
"vieras"
[QUOTE="pelottaa";22716133]Ihan totta vaikka menis lääkäriin sitä pyytämään niin ei anneta? Kumma juttu kun esim. jos omainen äiti/isä/puoliso/lapsi kuolee niin kyllä saa sairaslomaa... onhan keskenmenokin kuolema.[/QUOTE]

Kokemusta kahdesta kaupungista jossa keskenmenon takia ei edes pääse lääkäriin ei edes pyytääkseen sairaslomaa. Olisi pitänyt lähteä erikseen työterveyslääkärille ihan vain pyytämään sairaslomaa ja sinne taas olisi pitänyt saada jonkinlaista todistusta keskenmenosta (mistäpä sellaista kun ei neuvolaankaan päässyt ennen viikkoa kymmenen eli ei siis neuvolakorttiakaan). Eli käytännössä ei saanut sairaslomaa millään. Tuntui henkisesti helpommalta mennä töihin istumaan työhuoneen ovi kiinni kuin juosta eri puolilla selittämässä kamalaa tilannetta jollekin jota ei kuitenkaan kiinnosta.
 
gdj
[QUOTE="pelottaa";22716259]Sen takia että en kykene työhöni. Suru on niin suuri. Pettymys on kova. Henkisesti olen loppu.
Mutta mistä tuota nyt edes etukäteen tietää miten tyhjennys edes sujuu... onnistuuko edes.[/QUOTE]

Mun käsittääkseni sä voisit saada sairaslomaa ton takia mutta se ois sit omalla kustannuksella, eli työnantaja ei sitä maksais.
 
An
Lääkäri kirjoittaa sen 3vrk sairaslomaa sen keskeytyksen fyysisyyden vuoksi (=kipujen ja runsaan vuodon vuoksi työkyvytön). Voidakseen kirjoittaa slomaa lisää toisella diagnoosilla eli sen vuoksi, ettet psyykkisesti kykene töihin, hänen tarvitsee todeta se. Ja hän ei pysty toteamaan sitä kolmea päivää etukäteen. Miten voit itsekään tietää etukäteen, pystytkö sen 3vrk:n jälkeen töihin vai et?
Ei se kotona murehtiminen asiaa helpota.
 
"vieras"
Minä sain sen yhden ainoan päivän sairaslomaa minkä keskeytyksen tekeminen sairaalassa kesti. Itse en saanut sieltä ajaa autolla pois vaan piti olla joku hakemaan, ettei ole lääkkeitten kanssa yksinään kotona ( jos alkaakin vuotaa tosi tosi paljon). Ei oltu kerrottu raskaudesta kellekään, joten en tiennyt ketään jota olisin keskellä päivää voinut saada mua "vahtimaan" kotiini, mies oli just aloittanut uudessa työpaikassa.

Karulta se tuntui mutta toisaalta töihin meno oli pelastus. Sai muuta ajateltavaa.
 
tuota
Jos sinulla sen saikun katsotaan johtuvan keskenmenosta, eli keskeytys tuulimunan vuoksi ( kuten kait onkin) saat saikkua lääkärin harkinnan mukaan. Jos kyse olisi muuten abortista, ei se muuten oikeasti ainakaan kunta-alalla oikeuttaisi palkalliseen sairaslomaa, kuten ei esim kauneusleikkauskaan. Kauheaa, mutta totta. Mutta tuulimuna on varmaankin "sairaus", toisin kuin vahinkoraskaus.
Kysy lääkäriltä sairasloman pidentämisen mahdollisuuttaa henkisten syiden perusteella, eli keskeytystä ette ole halunneet.
 
"pelottaa"
[QUOTE="vieras";22716267]Kokemusta kahdesta kaupungista jossa keskenmenon takia ei edes pääse lääkäriin ei edes pyytääkseen sairaslomaa. Olisi pitänyt lähteä erikseen työterveyslääkärille ihan vain pyytämään sairaslomaa ja sinne taas olisi pitänyt saada jonkinlaista todistusta keskenmenosta (mistäpä sellaista kun ei neuvolaankaan päässyt ennen viikkoa kymmenen eli ei siis neuvolakorttiakaan). Eli käytännössä ei saanut sairaslomaa millään. Tuntui henkisesti helpommalta mennä töihin istumaan työhuoneen ovi kiinni kuin juosta eri puolilla selittämässä kamalaa tilannetta jollekin jota ei kuitenkaan kiinnosta.[/QUOTE]

No mä oon ammatiltani sairaanhoitaja, joten mun täytyy hymyillä omaisille ja potilaille, kuunnella heidän murheitaan yms. Ja jos vielä vuodankin kovasti niin aika hankalaa on kun normisti työvuorossa ehtii pitää yks tai kaks vessataukoa. Toki voihan sitä töihin mennä, työkaverit vaan tykkää kun joutuvat sitten vajaalla miehityksellä tekemään työvuoron kun lähdenkin kesken pois.
No katotaan huomenna mitä se lääkäri sanoo.
 
Mystiq
Joo ja mäkään en saanu perheen kihomatoepisodista paria päivää sairaslomaa, vaikka tein 10h työpäiviä JA pesin, siivosin, pesin, siivosin yötä myöten ja olin aivan totaalisen poikki!

Sekin aika "työterkkarilla" meni hukkaan istuessa, kun piti korvata POISSAOLO!
 
"pelottaa"
Jos sinulla sen saikun katsotaan johtuvan keskenmenosta, eli keskeytys tuulimunan vuoksi ( kuten kait onkin) saat saikkua lääkärin harkinnan mukaan. Jos kyse olisi muuten abortista, ei se muuten oikeasti ainakaan kunta-alalla oikeuttaisi palkalliseen sairaslomaa, kuten ei esim kauneusleikkauskaan. Kauheaa, mutta totta. Mutta tuulimuna on varmaankin "sairaus", toisin kuin vahinkoraskaus.
Kysy lääkäriltä sairasloman pidentämisen mahdollisuuttaa henkisten syiden perusteella, eli keskeytystä ette ole halunneet.
Kyllä, tämä keskeytys tehdään koska on pakko, emme saa valita asiaa
koska kyseessä on tuulimuna.
 
Mystiq
Mä muuten kohdunkaula kaavinnan jälkeen KÄVELiN sairaalasta kotiin, kun vuonna 2000 oli ohjeistus, että ei kännyä ym arvotavaraa mukaan ja mulla siis ei ollu rahaa puhelimeen, ei kännyä jolla soittaa kyyti ja hoitsui ei kiinnostan, miten pois pääsin...

Myöskään EN kehannu pyytää soittaa taksia, kun olin väsy ja nössö.
Eli lähes pyörryin ojaan. =(

En oo nössö enää.
 
"pelottaa"
Mä muuten kohdunkaula kaavinnan jälkeen KÄVELiN sairaalasta kotiin, kun vuonna 2000 oli ohjeistus, että ei kännyä ym arvotavaraa mukaan ja mulla siis ei ollu rahaa puhelimeen, ei kännyä jolla soittaa kyyti ja hoitsui ei kiinnostan, miten pois pääsin...

Myöskään EN kehannu pyytää soittaa taksia, kun olin väsy ja nössö.
Eli lähes pyörryin ojaan. =(

En oo nössö enää.
no on kyllä aika kusipäähoitaja ollu. Pahoitteluni kollegan puolesta, että tuolla tapaa käyttäytynyt.
 

Yhteistyössä