Mä haluan oikaista teidän yleisen käsityksen somalimiehistä

• Viestiketjun aloittaja "Kia"
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Ihana kun näitä sinisilmiä on vieläkin olemassa tässä kyynisessä maailmassa ;) Vaikka ei siinä, kyl se katse siitä muutuu ajan mittaan nimimerkillä kokemusta on ko tilanteesta.

Ja taas maalataan piruja aloittajan seinille. Tässä on kyseessä kuitenkin vain yksi, yksittäinen somalimies eli tämä aloittajan mies. En tiedä millainen mies on, mutta voi hyvin olla esimerkiksi Suomessa syntynyt tai asunut suurimman osan elämästään, jolloin osaisi sujuvaa suomea ja muutenkin tuntisi maan. Ja vaikka olisi vasta Somaliasta tullutkin niin ei silti ole tässä yksittäistapauksessa syytä haukkua miestä aivan lyttyyn, varsinkin kun aloittaja ei ole vielä kovin paljoa kertonut miehestä meille. Minun on ainakin vaikea sanoa miehestä juuri mitään, koska en tiedä aloittajan tilannetta niin hyvin.

Tyttöjen ympärileikkauksesta tuli vielä sen verran mieleen, että sitä perinnettä usein vaalivat kaikista tarkimmin naiset, jotka vaativat leikkauksia tyttärilleen. Siltikään kaikki somalinaisetkaan eivät ole ympärileikattuja, esimerkiksi David Bowien vaimo Iman ei joutunut tähän leikkaukseen, vaikka syntyi ja kasvoi Somaliassa.

[QUOTE="vieras";22711075]mites "miehesi" toimeentulo, töissä ja jos niin missä? vai nostaako etuuksia? en nimittäin tiedä yhtään somalimiestä joka suomessa tekisi töitä...[/QUOTE]

Kyllä niitä töissäkin on.

kdk
Mä olen työni kautta tavannut valtavan mukavan somalimiehen. Reilu parikymppinen fiksu, kohtelias ja jollain tapaa todella ihana. Lasten kanssa tehtiin töitä ja mä olen tunnetusti heikkona miehiin, jotka työkseen kasvattavat lapsia (omia lapsia mulla ei ole). Ne kuukaudet oli todella sekavaa aikaa, en voinut kuvitellakkaan aiemmin että olisin somaliin ihastunut. Pientä ihastusta oli kuitenkin molemmin puolin ilmassa. Jossain vaiheessa pudottauduin maan pinnalle, kulttuuri ja tavat työn ulkopuolisessa maailmassa olivat varmasti ihan erilaiset. Koin, että sen arjen karu todellisuus olisi ollut liikaa.

Blue
En tiedä laitoitko muitakin aloituksia samasta asiasta mutta minun näkemäni aloituksesi muutama päivä sitten oli tyyliin: Lähtisitkö baarista somalimiehen mukaan panemaan. Siihen aloitukseen ei kovin montaa Tietty, milloin tahansa-vastausta tullut. Johtunee osaltaan kysymyksen asettelustakin.

Hyvä jos ole onnesi löytänyt. Muista kuitenkin että välissänne on hyvinkin suuria kulttuurisia eroja. Kukaan ei tutustumisen alussa näytä itsestään kaikkea vaan lähinnä toisen miellyttämiseen keskitytään. Saatat siis jossain vaiheessa löytää ihan uusia piirteitä miehestä. Sanon sinulle saman minkä sanoisin omille lapsilleni (lähinnä tytöilleni) jos joskus mukanaan meille tietynmaalaisen miehen tuovat. Toivon että olet löytänyt onnen, hyväksy en, toivon kuitenkin kaikkea hyvää vaikka pelkään pahinta.

*
[QUOTE="jepa";22710991]Tuu vuden päästä kertomaan totuuksia. Ei muutama kuukaus kerro vielä mitään, oli sit suomipoika tai somali. Ongelma on se että alussa ihastus myös sokaiseen paljon...todellisuus tulee ajan kanssa. Kannattaa siis hieman varoa kun varoittavia esimerkkejä on suomi pullollaan.[/QUOTE]

ota tämä vakavasti, ap.

ihan vain oman etusi tähden.

dfdf
Ja taas maalataan piruja aloittajan seinille. Tässä on kyseessä kuitenkin vain yksi, yksittäinen somalimies eli tämä aloittajan mies. En tiedä millainen mies on, mutta voi hyvin olla esimerkiksi Suomessa syntynyt tai asunut suurimman osan elämästään, jolloin osaisi sujuvaa suomea ja muutenkin tuntisi maan. Ja vaikka olisi vasta Somaliasta tullutkin niin ei silti ole tässä yksittäistapauksessa syytä haukkua miestä aivan lyttyyn, varsinkin kun aloittaja ei ole vielä kovin paljoa kertonut miehestä meille. Minun on ainakin vaikea sanoa miehestä juuri mitään, koska en tiedä aloittajan tilannetta niin hyvin.

Tyttöjen ympärileikkauksesta tuli vielä sen verran mieleen, että sitä perinnettä usein vaalivat kaikista tarkimmin naiset, jotka vaativat leikkauksia tyttärilleen. Siltikään kaikki somalinaisetkaan eivät ole ympärileikattuja, esimerkiksi David Bowien vaimo Iman ei joutunut tähän leikkaukseen, vaikka syntyi ja kasvoi Somaliassa.
Sillä ei ole merkitystä, kuinka kauan on maassa asunut, koska somalit eivät halua sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. He pitävät tiukasti kiinni omista tavoistaan ja säännöistään, jotka ovat moniesti ristiriidassa Suomen lain kanssa. He noudattavat omaa sharia-lakiaan, joka saa hiukset pystyyn normaalilta täysjärkiseltä länsimaalaiselta ihmiseltä.

"trolli"

jos somalimiehet eivät vaatisi neitsyyttä ja todistetta siitä, ei naisten sukuelimiä silvottaisi. se on fakta. jos miehet niin haluaisivat, tapa lopetettaisiin.

tuskin löytäisit ainuttakaan somalimiestä sieltä somalikylistä ketkä huolisivat aikuisen leikkaamattoman naisen.

ja mun mielestä joka ikinen kiduttaja on halveksittava. sekä somaliäiti, joka antaa tehdä kidutuksen tytölleen, että somalimies, joka omaan nautintoonsa vedoten kiduttaa naista yhdynnällä.

Sillä ei ole merkitystä, kuinka kauan on maassa asunut, koska somalit eivät halua sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin. He pitävät tiukasti kiinni omista tavoistaan ja säännöistään, jotka ovat moniesti ristiriidassa Suomen lain kanssa. He noudattavat omaa sharia-lakiaan, joka saa hiukset pystyyn normaalilta täysjärkiseltä länsimaalaiselta ihmiseltä.
Voit puhua yleisesti somaleista, mutta et ap:n yksittäisestä miehestä. Somaleissakin on eroja enkä voisi koskaan tuomita yksittäistä somalia vain sen vuoksi, että hän on kotoisin Somaliasta.

[QUOTE="trolli";22711194]
ja mun mielestä joka ikinen kiduttaja on halveksittava. sekä somaliäiti, joka antaa tehdä kidutuksen tytölleen, että somalimies, joka omaan nautintoonsa vedoten kiduttaa naista yhdynnällä.[/QUOTE]

Olen tästä samaa mieltä, mutta silti Suomessa ja Somaliassakin on ihmisiä (naisia ja miehiä), jotka eivät hyväksy tyttöjen ympärileikkausta.

"trolli"
Olen tästä samaa mieltä, mutta silti Suomessa ja Somaliassakin on ihmisiä (naisia ja miehiä), jotka eivät hyväksy tyttöjen ympärileikkausta.
ainahan joka asiassa on vastarannankiiskinsä, mikä on toki hyvä asia. enemmistöstä tässä puhutaan. todennäköisyys siihen, että ap:n somali kannattaa naisten sukuelinten silpomista on suurempi kuin se, ettei hän kannattaisi.

niin, ja toi naisten ympärileikkaus on väärä termi, se antaa väärän kuvan toimenpiteestä. NSS, naisten sukuelinten silpominen. FGM, female genital mutilation.

"minttu"
[QUOTE="trolli";22711194]jos somalimiehet eivät vaatisi neitsyyttä ja todistetta siitä, ei naisten sukuelimiä silvottaisi. se on fakta. jos miehet niin haluaisivat, tapa lopetettaisiin.

tuskin löytäisit ainuttakaan somalimiestä sieltä somalikylistä ketkä huolisivat aikuisen leikkaamattoman naisen.

ja mun mielestä joka ikinen kiduttaja on halveksittava. sekä somaliäiti, joka antaa tehdä kidutuksen tytölleen, että somalimies, joka omaan nautintoonsa vedoten kiduttaa naista yhdynnällä.[/QUOTE]

Leikkaus on ainoa tapa jolla äiti voi taata tyttärelleen edes jonkinlaisen elämän; niin että joku huolii tytön "elätettäväksi". Yksin nainen ei tuossa kultuurissa pärjää koska hänellä ei ole mitään arvoa, eikä hän välttämättä edes kykene elättämään itseään. Kipeätä, mutta elämä joskus on.

ap:lle suosittelisin kultuuriin tutustumista pikaisesti. Totta, yksilöeroja on, mutta meidän on vaikea ymmärtää kuinka vahva ja sitova heidän kultuuritaustansa on. Vaikka yksi yksilö olisikin poikkeavampi, voi hänellä olla hyvin vahva suvun paine taustalla ja se saattaa merkitä ihan äärettömän paljon. Ihan oikeasti. Me suomalaiset kyllä voidaan kapinoida sukua ja vanhempia vastaan, mutta monessa kultuurissa se on niin iskostettua että sitä vastaan ei kyetä kapinoimaan (uhka esim kunniamurhasta, naisten kohdalla)

"trolli"
[QUOTE="minttu";22711270]Leikkaus on ainoa tapa jolla äiti voi taata tyttärelleen edes jonkinlaisen elämän; niin että joku huolii tytön "elätettäväksi". Yksin nainen ei tuossa kultuurissa pärjää koska hänellä ei ole mitään arvoa, eikä hän välttämättä edes kykene elättämään itseään. Kipeätä, mutta elämä joskus on.
)[/QUOTE]
siispä kulttuuri on sairas, ja kulttuuri koostuu ihmisistä. mihin johtopäätökseen tästä päätyy?

tuon viimeisen lauseesi voisit mennä sanomaan juuri silvotulle 5 vuotiaalle tytölle. elämä on. kulttuurien rikkautta.

Mutta miettikääpä sitäkin kuinka monella suomalaisnaisella on tyttölapsia somalimiehen kanssa ja olen aika varma, ettei heistä ketään ole silvottu eikä edes leikattaisi jos se Suomessa nyt edes olisi mahdollista. Minulla on myös sellainen mielikuva, että myös tosi harva kokonaan somalialainen (siis äiti ja isä somaleja) Suomessa asuva tyttö joutuu silvotuksi, vaikka valitettavasti joitakin on kai lähetetty Somaliaan tätä varten, mutta harvinaista kai se käsittääkseni on.

"Kia"
[QUOTE="vieras";22711075]mites "miehesi" toimeentulo, töissä ja jos niin missä? vai nostaako etuuksia? en nimittäin tiedä yhtään somalimiestä joka suomessa tekisi töitä...[/QUOTE]

On töissä,tiedän sen.Ja mitä naisten ympärileikkaamisiin tulee niin tiedän senkin mutta ei sen tarvitse koskettaa minua.Ei minun tarvitse hyväksyä kaikkea heidän kulttuuristaan eikä hänen meidän kulttuurista mutta ei sen silti tarvitse erottaa meitä.
Miksi olen nähnyt paljon onnellisia somaliperheitä(naiset ja miehet keskenään)lapseni päiväkodissa?

näinpäs

mä näin tänään yhden; jakoi pakettiautolla hesareita aamujakajien jaettavaksi. somaliparka joutui tekemään oikeasti töitä, sillä auto jymähti kiinni korkeaan lumivalliin... joutui oikein lapionvarteen! aura-auto antoi sit myöhemmin vetoapua.

"suomi-neito"
Kuka edes voi ihastua somalimieheen? Hehän ovat niin vastenmielisen näköisiäkin, ja oikeasti, ilman mitään rasismia, he haisevat pahalle. Meidänkin kotikaupungissamme niitä maleksii pitkin ja poikin, työttömiä nuoria miehiä. Ryöstelevät kauppoja ja kioskeja, ahdistelevat naisia ja tappelevat niin keskenään kuin valtaväestönkin kanssa. Nämä eivät ole kuulopuheita ja rasismin lietsontaa, vaan aivan totisinta totta. Paikallislehdet ovat pullollaan näitä juttuja.

Jos yksi sadasta somalimiehestä on ns. kunnollinen, niin lähettäisin sen yhdenkin sinne mistä tuli. Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä somalien (sekä muiden maahanmuuttajien) paapomista ja yleensäkin tätä suomalaisten hyssyttely/toisten miellyttämis-mentaliteettia. Yritetään viimeiseen asti ymmärtää ja hyväksyä, ja jopa muutetaan omia perinteitä (esim. suvivirsi kielletään kun se loukkaa muiden uskontoa).

Niin että tässä taisi tulla melko selväksi, saiko ap mieleni muuttumaan.

:/
Onhan noita somaleja jotka miehen toiveesta aikuisiällä ennen naimisiin menoa menevät kotimaahan silvottaviksi. Mutta onneksi monia jotka eivät sitä tee. http://www.ihmisoikeusliitto.fi/images/pdf_files/ajatovatmuuttuneet.pdf

"vieras"
[QUOTE="suomi-neito";22711418]Kuka edes voi ihastua somalimieheen? Hehän ovat niin vastenmielisen näköisiäkin, ja oikeasti, ilman mitään rasismia, he haisevat pahalle. Meidänkin kotikaupungissamme niitä maleksii pitkin ja poikin, työttömiä nuoria miehiä. Ryöstelevät kauppoja ja kioskeja, ahdistelevat naisia ja tappelevat niin keskenään kuin valtaväestönkin kanssa. Nämä eivät ole kuulopuheita ja rasismin lietsontaa, vaan aivan totisinta totta. Paikallislehdet ovat pullollaan näitä juttuja.

Jos yksi sadasta somalimiehestä on ns. kunnollinen, niin lähettäisin sen yhdenkin sinne mistä tuli. Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä somalien (sekä muiden maahanmuuttajien) paapomista ja yleensäkin tätä suomalaisten hyssyttely/toisten miellyttämis-mentaliteettia. Yritetään viimeiseen asti ymmärtää ja hyväksyä, ja jopa muutetaan omia perinteitä (esim. suvivirsi kielletään kun se loukkaa muiden uskontoa).

Niin että tässä taisi tulla melko selväksi, saiko ap mieleni muuttumaan.[/QUOTE]

Vai ettei rastistista puhetta.. jos tää ei oo niin ei oo mikään..
JA oon niin monesti täällä lukenut näistä ulkomaalaisista kun täällä syrjitään niitä ja yleistään että jos yks on niin kaikkihan on...
Itse olen naimisissa ulkomaalaisen kanss.. ja erittäin onnellinen.. ennen tätä oon ollut naimisiin yhden suomalaisen kanss ja kihloissa toisen kanss ja mutta en ollut onnellinen eikä ne pystynyt olemaan läsna.. niinkuin suomalaiset miehet ei yleensä pystyy..

Ja jos ap on onnellinen somalimiehen kanss niin antakaa hänelle se mahdollisuus.. miksi pilkata ja lytätä sellaista mistä ette tiedä mitä.. joo on puhuttu paljon ja on näitäkin mihin ei pystyy luottamaan mutta se ei tarkoita että just tämä apn mies ois..

Itellä mulla on somalimies ystävänä ja hän on todella ihana, ystävällinen, kunnioittaa eikä koskaan edes häneen kanss tullut mieleenkään mennä sänkyyn...

Mutta aplle haluan vielä sanoa.. että ei muuta kuin tsemppiä eteenpäin ja ei kannata kuunnella kaikkea mitä muut sanoo... ja oikein ihana joulu..

Eiköhän naisetkin jaksa näytellä fiksumpaa kuin ovatkaan ainakin parien treffien ajan...
Riippuu treffien tarkoituksesta.. Olen ollut siinä käsityksessä, että varsinkin jos pelkkää hauskanpitoa ja peittojen pöllytystä haluaa, tärkeintä on näytellä sopivan tyhmää, mutta kaunista, ettei poronsarvi lähde häntä koipien välissä pakoon.

"minttu"
[QUOTE="trolli";22711298]siispä kulttuuri on sairas, ja kulttuuri koostuu ihmisistä. mihin johtopäätökseen tästä päätyy?

tuon viimeisen lauseesi voisit mennä sanomaan juuri silvotulle 5 vuotiaalle tytölle. elämä on. kulttuurien rikkautta.[/QUOTE]

No ei tarkoitus ollutkaan puolustella tuota kultuuria, mainita nyt vaan syy miksi se äiti haluaa että lapsi silvotaan. En hyväksy, mutta muutakaan en juuri voi. Elämä on. Somalia ei ole ainoa kamala paikka, niitä riittää tässä maailmassa. Jos jonkinlaisia riittejä joissa kärsijöinä useimmiten on lapset ja naiset.

Ymmärsit hieman väärin pointtini

Yhteistyössä