kl
Onko sinulle tärkeää että tyttöäsi (vauvasta lähtien) sanotaan kauniiksi ja kehutaan ulkonäöllisesti? Vaivaako sinua, jos näin ei tapahdu ja pohditko sitten onko lapsesi muiden mielestä ruma?
No vähän tuota just meinasin, että tuleeko itse tarkkailtua omaa lasta ja huolehdittua siitä, et millaseksi piirteet muotoutuu ja onko nenä liian iso, korvat liian suuret/höröt, pää oudon mallinen tms. siis ihan puhtaasti ulkonäöllisiä seikkoja. Ja sitten jos muut eivät manitse tyttöä kauniiksi, vauvaa söpöksi tai kehu piirteitä, alkaako sinusta tuntua että lapsi ei ole kaunis. Että on vaan omasta mielestäsi - kuten melkein aina äidistä oma lapsi on. Tässä taitaa olla äidin traumoista kyse enemmänkin...pitää koittaa olla siirtämättä lapseen.Ei ole tärkeää että kaikki kehuisivat. Joskus käy mielessä jos tytöstä kasvaa jotenkin liian erikoisen näköinen ja sen takia esim. kiusattaisiin paljon ja itsetunto laskisi, mutta en todellisuudessa tuollaista murehdi. Kaunis se tulee varmasti äidin silmiin olemaan aina, ja opetetaan myös kuinka muut ominaisuudet on tärkeitä, ja toivottavasti rakastamaan itseään sellaisena kuin on.
peesi!Tiedän että mulla on kaunis tyttö, en tarvitse ketään kertomaan sitä minulle.
Mutta jos ei sanota/sanottaisi? Vaivaisiko asia mieltäsi? Ja nimenomaan jos ulkopuoliset eivät kehuisi. Mummien ja muiden mielestähän se oma pikkunen on aina suloinen.Alkuperäinen kirjoittaja ja sanotaan myös;22689051:peesi!
ei vaivaaMutta jos ei sanota/sanottaisi? Vaivaisiko asia mieltäsi? Ja nimenomaan jos ulkopuoliset eivät kehuisi. Mummien ja muiden mielestähän se oma pikkunen on aina suloinen.
Niinpä. Juuri noiden asioiden kanssa painin, että tulisi kehuja "oikeassa suhteessa".Niin, näissä olisi ehkä hyvä löytää joku kultainen keskitie. Oma äitini aikanaan varoi kehumasta lasten ulkonäköä ja oikeastaan ri mielellään kahunut juuri muistakaan asioista. Ideana se että pelkäsi kehujen tekevän lapsesta ylpeän ja se ulkonäkö oli vihonviimeinen asia mistä pystyi antamaan positiivista palautetta.
Itse rupesin jo varsin pienenä miettimään mikä ulkonäössäni oli sitten vikana kun minua ei sanottu suloiseksi/kauniiksi tai mitään. Välillä kysyinkin äidiltä jotain ulkonäköasioista joihin hän vaan vastasi ettei sellaisilla asioilla ole mitään merkitystä. Tuon tietty tulkitsin vielä enemmän siihen suuntaan että minun ulkonäössäni on jotain todella vialla.
Siksi taas haluan antaa omille lapsilleni sitä positiivista palautetta ja koska he mielestäni ovat kauniita jokaikinen, haluan myös kertoa sen heille.
Se voi olla lapsillekin kiisuallista jos osaa lapsista kehutaan ja joku muu jää varjoon. Lapset kyllä huomaa sen ja muistaa. Muistan ainakin omasta lapsuudesta, että yhtä siskoa kehuttiin ja useimmiten me muut jäätiin siinä sivuun. Silloin tuntui, että me muut eme ole minkään näköisiä, vaikka kyllähän meitäkin välillä sitten kehuttiin.No ei todellakaan haittaa vaikka ei sanottais.Mun viidestä tytöstä kolmea on kehuttu ja välillä ihan liikaakin. Se kehuminen tuntuu ennemminkin välillä kiusalliselta. Ihan kun lapsesta ei nähtäs muuta kuin sen ulkonäkö. Yksi tyttöni oli pienenä aika pullero ja ei mikään kaunotar, mutta luonteeltaan valloittavan hurmaava. Sitä luonnetta ei vaan aina näe jos kattoo vaan päällepäin. Myöhemmin neiti on kyllä muuttunut ainakin mun silmissä tosi säteileväksi ulkoisestikin.
Mulla on kaunis tyttö (ja kauniit pojat) ja (varsinkin) tyttöä kehutaan silmistään. En minä silti muiden ihmisten kehuja lapsistani tarvitse, silmissäni he ovat aina kaikkein kauniimpia. Ja tosiaan, minäkin otan ne kehut ennemmin lasten hyvästä käytöksestä. Se on asia, joka tässä maailmassa kantaa pitkälle.Heh, no ei tosiaan. Ja ei vaivaa vaikka kukaan ei sanoisi mitään. Lapsi on kaunis minun silmissäni. Se on tärkeintä.
Älköön nyt kukaan luulko että tyttö on ruma. Päinvastoin. Mutta ennemmin huolin kehut vaikka lapseni hyvästä käytöksestä.
Mutta se vaikuttaa itsetuntoon. Maailma muuttuu koko ajan ulkonäkökeskeisemmäksi ja sillä on merkitystä. Vaikka onkin inhottavaa ja itsekin toivoisin, että muita asioita arvostettaisiin kuin ulkonäköä. Kuitenkin suurin osa joka tässä ketjussa sanoo, ettei se ole tärkeää jos lasta kehutaan - sanoo kuitenkin lastensa saavan niitä kehuja myös ulkopuolisilta. Kyllä mulle tulee surku, jos kolmea vauvaa neljästä ihastellaan, kuinka kauniita ja ihania ovat ja yhtä ei. Tämä kun jatkuu vuosi vuodelta, kuinka se voi olla vaikuttamatta itsetuntoon? Tietenkin sitä kehumista sopivassa suhteessa ja kuten sanoin, on myös tärkeämpiä asioita kuten se luonne, mutta kuten joku tuolla jo kirjoittikin, sitä tuntee vielä aikuisenakin alemmuutta ulkonäöstään lapsena asetettujen muottejen mukaan.Kyllähän sitä kehutaan, mutta se ei mun mielestä ole niin tärkeää. Toivon että sille kasvaisi terve itsetunto, niin et se pärjäis. Mä yritän kehua sopivasti hänessä kaikkea.
Näin on. Naisilla on usein heikko itsetunto, koska ei ole lapsena kehuttu ja annettu positiivista palautetta. Tyttö tarvitsee ihailua kasvaakseen itseään ja muita rakastavaksi, vahvaksi naiseksi. Tätä ihailua tyttö saa usein isältään, mutta tietysti myös muilta läheisiltä.Niin, näissä olisi ehkä hyvä löytää joku kultainen keskitie. Oma äitini aikanaan varoi kehumasta lasten ulkonäköä ja oikeastaan ri mielellään kahunut juuri muistakaan asioista. Ideana se että pelkäsi kehujen tekevän lapsesta ylpeän ja se ulkonäkö oli vihonviimeinen asia mistä pystyi antamaan positiivista palautetta.
Itse rupesin jo varsin pienenä miettimään mikä ulkonäössäni oli sitten vikana kun minua ei sanottu suloiseksi/kauniiksi tai mitään. Välillä kysyinkin äidiltä jotain ulkonäköasioista joihin hän vaan vastasi ettei sellaisilla asioilla ole mitään merkitystä. Tuon tietty tulkitsin vielä enemmän siihen suuntaan että minun ulkonäössäni on jotain todella vialla.
Siksi taas haluan antaa omille lapsilleni sitä positiivista palautetta ja koska he mielestäni ovat kauniita jokaikinen, haluan myös kertoa sen heille.