Kaverilla 5kk lapsi, ja väkisin pidetään hereillä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MinSki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MinSki"

Vieras
Hänellä on siis 5kk lapsi. Päiväunia ei sais vetää siihen aikaan kun haluaa.
Illalla pitäis valvoa, että aamulla nukkuis ainakin kymmeneen.
Joka ilta hengaillaan kaverilla/kaupoilla. JA sieltä sittenkun tullaan annetaan iltapala, ja laitetaan nukkuu. Ihmetellään miks ei nukahda, ja on levoton.
Olen vinkannut, että lapsi tarvii tutut iltarutiinit. Tyylin kylpy/pesut, iltapala, ja unille.
Ei mitään sekameteli soppaa.. Okei, ei aina niin tarvii toimii, mutta miks pienen lapsen kans pitää hengailla joka päivä ainakin ysiin jossain?
Ja tosiaan, jos vauva meinaa nukahtaa vaunuihin, kiskotaan se äkkiä ylös koska ei oo vielä päiväuni aika. Jos nukahtaa liian aikaseen, niin illalla yöunet alkaa liian aikasin. JA aamulla herätään liian aikasin, eli suunnilleen kasilta?
Mitä ihmettä tolla ihmisellä pyörii päässä?
Niin, ja mä oon se omituinen, kun olen lapsieni kanssa, joita on kolme. Illalla viimeistään seiskalta kotona. Puol kasi ollaan iltapalalla ja kasilta sängyssä.

kuulostaa surulliselta. tuon ikäisen lapsen rytmiin ei saisi puuttua, varsinkaan päiväuniin ym. lapsi tarvitsee tuossa iässä paljon unta, jotta aivot ym kehittyy.

syökö lapsi öisin monta kertaa?

No ymmärrät varmaan itsekkin sitten ettei tuo ole normaalia,koitahan ihan ensin puhua kunnolla järkeä tälle.
Sano että lapsi kärsii tuosta ja että ei ole hyvä kyläillä joka ainoa ilta eri paikassa niin ettei lapsella ole rutiineja,ja että vaikka rutiineja koitetaankin tuossa iässä jo saada mm. nukkumaanmenoaikoihin,mennään silti vielä lapsen ehdoilla.
Se nyt ei siltikään ole mikään absoluuttinen totuus että kaikkien lasten tulisi olla puoli kahdeksalta iltapalalla ja kasilta sängyssä, koska SINÄ teet niin, joten varo hyppimästä varpaille.

Tuolla menolla tulee kehitysviiveitä lapselle, jotka näkyvät myöhemmin. Sano sille kaverillesi, että nyt on mentävä pitkälle vauvan ehdoilla ja vauvan on annettava nukkua silloin kun nukuttaa!!! Tekee vahinkoa lapselleen.

Olen joskus miettinyt myös asiaa toisin päin, että pitääkö vauvoja nukuttaa väkisin? Monesti kuulee kuinka vauvat taistelee unta vastaa ja vanhemmat nukuttaa niitä tuntikausia päivän aikana. Meillä kolme lasta ja aina menty vauvan ja lapsen tarpeita kuunnellen/ohjaillen. Kaikki ovat niin vähäunisia olleet, että ulkopuolisia hirvittää.

[QUOTE="MinSki";22687924]Hänellä on siis 5kk lapsi. Päiväunia ei sais vetää siihen aikaan kun haluaa.
Illalla pitäis valvoa, että aamulla nukkuis ainakin kymmeneen.
Joka ilta hengaillaan kaverilla/kaupoilla. JA sieltä sittenkun tullaan annetaan iltapala, ja laitetaan nukkuu. Ihmetellään miks ei nukahda, ja on levoton.
Olen vinkannut, että lapsi tarvii tutut iltarutiinit. Tyylin kylpy/pesut, iltapala, ja unille.
Ei mitään sekameteli soppaa.. Okei, ei aina niin tarvii toimii, mutta miks pienen lapsen kans pitää hengailla joka päivä ainakin ysiin jossain?
Ja tosiaan, jos vauva meinaa nukahtaa vaunuihin, kiskotaan se äkkiä ylös koska ei oo vielä päiväuni aika. Jos nukahtaa liian aikaseen, niin illalla yöunet alkaa liian aikasin. JA aamulla herätään liian aikasin, eli suunnilleen kasilta?
Mitä ihmettä tolla ihmisellä pyörii päässä?
Niin, ja mä oon se omituinen, kun olen lapsieni kanssa, joita on kolme. Illalla viimeistään seiskalta kotona. Puol kasi ollaan iltapalalla ja kasilta sängyssä.[/QUOTE]

Jaa mitäkö pyörii päässä? No se oma mukavuus tietysti. Vauvan pakko mukautua aikusen haluihin. Ohan se kiva äiteen venyä pitkät aamut.

[QUOTE="vieras";22687995]Jokaisella on omat tapansa, et sä voi tietää miten siellä aina toimitaan...[/QUOTE]

No itseasiassa tied'n. Puhun tämän ihmisen kanssa joka pvä. Aina iltaisin menoa.
Ja minullekkin ehdottaa aina treffejä illalla. Kuuden/seitsemän aikaan.
Joo, ja en tarkoita että ihmiset paskoja äitejä jos eivät kuudelta illalla anna nukkua.
Mutta, heillä vedetään päiväunet vielä puoliseiska illalla.
Meillä lapset on kasilta illalla sen takia, että aamulla pitää herätä niihin kerhoihin.
Ja muutenkin olen menossa töihin tammikuussa. Onhan toi rytmi ihan pakollinen.
Mutta mun pointti oli se, että hänen mielestään tuon ikäisen pitää jaksaa valvoa aamuisinkin monta tuntia, ennenkuin menee unille. Jos meinaa nukahtaa, niin nostetaan vaunuista syliin jne-
En kyllä väkisin nukuttamistakaan ymmärrä. Mutta, se että pidetään väkisin hereillä ja valvotetaan väkisin puoleen yöhän on sairasta. JA kaikki tämä siks, että itse saisi aamuisin nukkua. EHillä yö on todella rikkonainen. VAuva herää monta kertaa syömään, ja levoton.

Miten "pitää väkisin" hereillä?
Kyllä minäkin herättelen vauvaa jos meinaa ilta seitsemältä nukkua yöhön asti.
Ja vauva oli isänsä kanssa eilen kymmeneltä kävelyllä, jonne sitten nukahtikin...
Saa nukkua jos väsyttää, mutta yritän ohjailla pitkät unet yöhön ja päikkärit päivään. Hyvin on mennyt, eikä ole tarvinnu "pakottaa" vauvaa nukkumaan...

Miten "pitää väkisin" hereillä?
Kyllä minäkin herättelen vauvaa jos meinaa ilta seitsemältä nukkua yöhön asti.
Ja vauva oli isänsä kanssa eilen kymmeneltä kävelyllä, jonne sitten nukahtikin...
Saa nukkua jos väsyttää, mutta yritän ohjailla pitkät unet yöhön ja päikkärit päivään. Hyvin on mennyt, eikä ole tarvinnu "pakottaa" vauvaa nukkumaan...

Esim: oltiin Sellossa. Vauva herännyt 9.30, ei saannut käydä päiväunille ennen 12.00.
Kello oli siis 11.30. Siinä se vauva sitten itki väsymystään. Nosti vauvan reppuun, ja hoki vaan että Ei saa nukkua vielä, kun äiti ei halua, että nukahdat ennen kymmentä yöunille.
JA sit se alkoi mulle selittää, että ainakin kahteentoista asti pitää valvoo. Yhteen ois paras.
Mun nuorin 11kk ja ei sekään jaksa valvoa montaa tuntia aamuisin. Kyllä mä annan nukkua.

[QUOTE="niin";22687999]Olen joskus miettinyt myös asiaa toisin päin, että pitääkö vauvoja nukuttaa väkisin? Monesti kuulee kuinka vauvat taistelee unta vastaa ja vanhemmat nukuttaa niitä tuntikausia päivän aikana. Meillä kolme lasta ja aina menty vauvan ja lapsen tarpeita kuunnellen/ohjaillen. Kaikki ovat niin vähäunisia olleet, että ulkopuolisia hirvittää.[/QUOTE]

Tajusin saman asian vasta toisen lapsen kohdalla. On helpottanut kun ei ole mitään orjallista päiväuniaikaa, jonka epäonnistuminen saa sarvet kasvamaan päähän. Ylensä uni kuitenkin sattuu suunnilleen samoihin aikoihin mutta esim. tänään taapero tuskin nukkuu päiväunia ollenkaan kun heräsi vasta äsken. Sitten ei vaan nuku.

[QUOTE="MinSki";22688121]Esim: oltiin Sellossa. Vauva herännyt 9.30, ei saannut käydä päiväunille ennen 12.00.
Kello oli siis 11.30. Siinä se vauva sitten itki väsymystään. Nosti vauvan reppuun, ja hoki vaan että Ei saa nukkua vielä, kun äiti ei halua, että nukahdat ennen kymmentä yöunille.
JA sit se alkoi mulle selittää, että ainakin kahteentoista asti pitää valvoo. Yhteen ois paras.
Mun nuorin 11kk ja ei sekään jaksa valvoa montaa tuntia aamuisin. Kyllä mä annan nukkua.[/QUOTE]

No okei, ehkä toi jo menee liiallisuuksiin, mutta jonkinlainen ohjaus on kyllä ihan hyvästä.

[QUOTE="MinSki";22688121]Esim: oltiin Sellossa. Vauva herännyt 9.30, ei saannut käydä päiväunille ennen 12.00.
Mun nuorin 11kk ja ei sekään jaksa valvoa montaa tuntia aamuisin. Kyllä mä annan nukkua.[/QUOTE]

no kamalalta kuulostaa.

tekisin niin, että kertoisin kaverille, että vauvan keho vaatii sitä unta ja on erittäin haitallista ja väärin pitää vauvaa tälllöin hereillä. sanoisin myös tiukasti, että vauvan ehdoilla on mentävä. kertoisin myös, että alkuillan uni on tutkitusti tärkeää, olen lukenut jonkun tutkimuksen joskus, jossa on kerrottu nimenomaan kellonaikoja käyttäen, minkä vuorokauden ajan unen on todettu olevan vauvoille ja pienille lapsille parasta. se painottui muistaakseni juuri klo 20-->

muistan tämän siitä, että meillä ei ole koskaan käyty tuohon aikaan nukkumaan vaikka on yritetty ja olen huono noissa nukkumaanmenoasioissa vieläkin. eli olen miettinyt monesti, että saako lapseni tarpeeksi unta ja sitä, että se paras uniaika täällä ollaan aina hereillä. :ashamed:

Kuulostaa tosi kurjalta. Hallaa tekee omalle lapselleen ja pahasti. Tuon ikäisen pitäisi saada nukkua kun nukuttaa, että aivot kehittyvät. Tiedän, että kaikki lapset ei ole samanlaisia, mutta ihan vertailun vuoksi kerron, että meillä oli vielä 5kk ikäisellä niin kummallinen rytmi, että 11h yöunien jälkeen jaksoi valvoa jopa 1,5h, jonka jälkeen vetelikin jo 3h päikkärit. Sitten jaksoi olla pikkuisen kauemman hereillä, mutta iltapäivällä meni vielä toiset 3h päikkärit ja joskus vielä yhdet pikkutorkut illalla, mutta se oli varmaan mun omaa hölmöyttä, että annoin nukkua niitä pikkutorkkuja vielä joskus 5:n aikoihin. Olisi varmaan iltanukutukset mennyt helpommalla ilman niitä. Noh, kaikkea ei voi osata täydellisesti, ja mun mielestä oli julmaa pitää lasta hereillä, kun selvästi oli väsynyt.

Mutta en kyllä tiedä, miten sinä voisit tuohon puuttua. Siis tietenkin voit kertoa kaverillesi miten asiat on, mutta jos se ei miellytä, niin voi olla entinen kaveri aika pian. Mieti oletko valmis riskeeraamaan kaveruutesi.

Aika outoa kyllä koettaa pitää väkisin hereillä jos lapsella kuitenkin olisi ihan täyspäinen rytmi itsellään. En usko että väkisin hereillä pitäminen auttaa rikkonaisiin öihin. Meillä niihin auttoi oikeastaan vaanse, kun lapset lopetti yösyömisen.

Mutta mitä tulee menoihin illasta, mä en näe siinä mitään pahaa jos kyseessä on pieni lapsi joka voi nukkua vaunuissakin. Me oltiin esikoisen kanssa aika usein illasta vielä tulossa kotiin kavereilta tms ja hyvin tuon rytmit piti. Tosin hän oli ihan pikkuisesta tottunut nukkumaan vaunuissa. Hänen kasvettuaan toki nuo ilta menot on jääneet pois.

No tota, kai mä sit oon paska äiti kun en anna lapsen enää nukahtaa tirsoille illalla 6 jälkeen jne..Sillä mä nimenomaan pidän sen tasaisen rytmin yllä..

Mä teen samalla tavalla, poika on reilu 6kk. Klo 18-21.30 meillä ollaan hereillä, sitä ennen poika nukkuu päivällä kolmet päiväunet. Tosin me kyllä hengaillaan pääasiassa kotona, mitä nyt kaupassa ja kävelyllä käydään.

Hmm.. aika outoa kyllä. Mutta tuota rytmin merkitystä korostetaan neuvoloissakin ihan liikaa. Mä meinasin esikoisen äitinä ainakin seota, kun jopa neuvolalääkärin mielestä vauvan olisi jo nelikuisena pitänyt omata selkeä rytmi, eikä meillä sitä ollut. No, yö- ja päivärytmi kylläkin, mutta päivällä sai nukkua niinkuin nukkui. Ja siihenkin tuli tosi nopeaan oma rytminsä, ei vaan joka päivä prikulleen sama tietenkään. Neuvolassa se tuntui olevan kova paikka kun meillä ei nukuttu neljän tunnin päikkyjä alkaen klo 12. Ymmärrän sikäli sitä pointtia että varmaan sun ystävä yrittää pitää sitkeästi joistain ohjeistuksista kiinni eikä hyväksy että vauvalla on oma rytminsä ja sille ei mitään mahda.... Tietysti meilläkin on hankalaa kyläilyt ja kauppareisssut, kun ei voi varmaksi sanoa miten unet menee, mutta vauvan ehdoilla mennään.

Kyllä minä vauvalle rytmin opetin jo ihan pari kuisesta asti. Tosin keinot olivat paljon lempeämmät, mitä ap:n kaverilla (eli en pitänyt väkisin hereillä, en herättänyt tiettyyn aikaan, jne). Kun rytmi tehtiin melko lailla vauvan oman rytmin mukaisesti, ei ollut mitään ns. taistelua.

Hmm.. aika outoa kyllä. Mutta tuota rytmin merkitystä korostetaan neuvoloissakin ihan liikaa. Mä meinasin esikoisen äitinä ainakin seota, kun jopa neuvolalääkärin mielestä vauvan olisi jo nelikuisena pitänyt omata selkeä rytmi, eikä meillä sitä ollut. No, yö- ja päivärytmi kylläkin, mutta päivällä sai nukkua niinkuin nukkui. Ja siihenkin tuli tosi nopeaan oma rytminsä, ei vaan joka päivä prikulleen sama tietenkään. Neuvolassa se tuntui olevan kova paikka kun meillä ei nukuttu neljän tunnin päikkyjä alkaen klo 12. Ymmärrän sikäli sitä pointtia että varmaan sun ystävä yrittää pitää sitkeästi joistain ohjeistuksista kiinni eikä hyväksy että vauvalla on oma rytminsä ja sille ei mitään mahda.... Tietysti meilläkin on hankalaa kyläilyt ja kauppareisssut, kun ei voi varmaksi sanoa miten unet menee, mutta vauvan ehdoilla mennään.

Minä taas olin tosi onnellinen, kun esikoisen kanssa vihdoin nelikuisena tajusin alkaa noudattamaan neuvolan suosittelemaa rytmiä. Kuin taikaiskusta vauva-arki alkoi luistaa. Lapset ovat siis todellakin erilaisia. :)

Ketjua sen tarkemmin lukematta veikkaan että oma lehmä ojassa,että saa itsekkin nukkua pidempään. Tee vaikka nimettömänä lastensuojelu ilmoitus. Mahtaa olla kyse aika nuoresta äidistä kun tarve "hengailla" ilta myöhään on noin kova.Hurjalta kuullostaa.Ja tietenkin jos on levoton ni millaisilla kavereilla äiti aikaa viettää? Osaat varmaan itse arvioida onko äiti opastuksen tai tarkastuksen tarpeessa.

Juuh... Mää en ole koskaan ymmärtänyt teitä päivittelijöitä ja kauhistelijoita, jotka selän takana jauhavat paskaa ja kiillottavat omaa kruunuaan. Keskustelisit kaverisi kanssa. Jos kerta päivittäin juttelette, niin voishan sitä joskus asiastakin? Perustele oma näkemys ja pyydä hänen perustelemaan omansa. Voihan olla ihan tietämättömyyttäkin.... Itse ainakin haluaisin, että suoraan sanottaisiin, eikä leimattaisi selän takana huonoksi äidiksi.

Molemmat yhtä lailla outoja, sekä sinä että kaverisi. Mielestäni typerää joka ilta lasten kanssa olla jossain, mutta toisaalta mielestäni typerää myös rajoittaa elämä siihen, että joka ainoa ilta on pakko olla seitsemältä kotona.

Tuota en ymmärrä, että lasta estetään nukkumasta, mutta jollekin tuttu ja turvallinen, se ne lapsen tarvitsemat iltarutiinit, lapset eivät tunne kelloa.
Miksi on hyväksyttävää koittaa saada vauva nukahtamaan aiemmin illalla, mutta ei myöhemmin, jos se sopii perheen sytmiin paremmin???

Yhteistyössä