3grammaa suolaa on kuinka monta millilitraa? Sarvikuonon käyttäjät hoi!

Oletan, että kyseessä on ruokasuola. Suolan tiheys on 2,16 g/cm3. Tiheys = massa / tilavuus, joten tilavuus = massa / tiheys. Saadaan 3g/2g = n. 1,5 cm3 eli 1,5ml.

Oletan, että kyseessä on ruokasuola. Suolan tiheys on 2,16 g/cm3. Tiheys = massa / tilavuus, joten tilavuus = massa / tiheys. Saadaan 3g/2g = n. 1,5 cm3 eli 1,5ml.

Oikea lasku olisi:
V = m / p eli
V = 3g / 2,164g/cm3 = n.1,39cm3 eli noin 1,4 ml.
rkl = 5ml. 1,4ml / 5ml = 0,28%

Ruokalusikoissa siis selvästi alle kolmannes. Oikean suolan määrän löytää vain kokeilemalla: minulle se on alle tuon suosituksen 2,3ml, joka grammoina tekisi jo melkein viisi.

Sarvikuonon tilavuus on noin 3dl, joten tavoitteelliseen prosentin väkeyyteen on suolaa käytettänä noin 3 grammaa, eli vajaa kolmannes ruokalusikallista.

rkl = 5ml. 1,4ml / 5ml = 0,28%

Ruokalusikoissa siis selvästi alle kolmannes. Oikean suolan määrän löytää vain kokeilemalla: minulle se on alle tuon suosituksen 2,3ml, joka grammoina tekisi jo melkein viisi.

Sarvikuonon tilavuus on noin 3dl, joten tavoitteelliseen prosentin väkeyyteen on suolaa käytettänä noin 3 grammaa, eli vajaa kolmannes ruokalusikallista.
KORJAUS
Kyse on tietenkin teelusikallisista, ei ruokalusikallisista.

[QUOTE="heippa";22687457]Minä käytän sarvikuonossa ruokasuolaa ja noin teelusikallisen sinne huiskaisen, ei se niin tarkkaa ole.[/QUOTE]

Ruokasuolaa EI SAA käyttää sarvikuonossa. On eri koostumus kuin merisuolassa.
Ei kai oikeesti kukaan käytä siinä tavallista ruokasuolaa???? :O

Ei ole mitään taikaa siinä, millaista suolaa huuhteluliuokseen käytetään. Ruokasuola ja merisuola ovat molemmat ensijaisesti natriumkloridia. Merisuolassa on lisäksi hiukan muita suoloja ja epäpuhtauksia. Tällaisessa huuhtelussa niiden imeytyminen limakalvolta ri ole merkittävää. Suolan (NaCl) laadulla ei siis ole merkitystä. Kannattaa huomata, että esim. Pan-suolassa on tässä haluttua natriumia puolet vähemmän, eli annoksen tulisi olla silloin kaksinkertainen.

Ideana on valmistaa ns. fysiologinen liuos eli 0,9 % NaCl vedessä. Muilla elektrolyyteillä (K, Mg, Ca) ei ole tässä juuri merkitystä, koska veden siirtymisessä Na on ratkaiseva. Pelkkä makea vesi imee kudoksista (solu- ja soluvällinesteestä) osmoottisesti natriumia ja sen mukana vettä, joten kudos kuivuu ja kutistuu. Tätä haluamme välttää suolavettä käyttämällä. Tätä liuosta kannattaa käyttää esim. haavojen ja silmien huuhteluun, siteiden irrottamiseen haavoista yms.

Niin, ja se suolan paino on 1,2 g / 1 ml. Merisuola on yleensä karkeampirakeista, joten rakeiden väliin jää enemmän ilmaa. Se painaa n. 1 g / 1 ml.

Sarvikuonon tilavuus on 300 ml, joten 0,9 %:n liuosta varten siihen lisätään 2,7 g suolaa eli n. 0,5 tl (2,5 ml).

Liika suola liuoksessa on pahasta, koska silloin siinä oleva suola alkaa siirtyä osmoottisesti kudoksiin, jossa on siihen nähden pienempi Na-pitoisuus. Solut turpoavat Na mukana seuranneen veden takia eli limakalvo turpoaa.

[QUOTE="heippa";22687457]Minä käytän sarvikuonossa ruokasuolaa ja noin teelusikallisen sinne huiskaisen, ei se niin tarkkaa ole.

Ruokasuolaa EI SAA käyttää sarvikuonossa. On eri koostumus kuin merisuolassa.
Ei kai oikeesti kukaan käytä siinä tavallista ruokasuolaa???? :O[/QUOTE]
Paakkuuntumisenestoaine ei kai ole suomalaisillekaan selvä asia: estää suolan kivettymisen paakuksi. Se tapahtuu myrkyllä, syanidilla, jota käytetään ainakin kultakaivoksilla ja on vahva myrkky - hengitettynä tappava. Merisuolassakin sitä voi olla, mut mun mielestä se täytyisi merkitä erikseen aina, kun suola mainitaan tuoteselosteessa.
https://www.youtube.com/watch?v=LjS4c48r8Ec
Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mut saattaa juontaa siitä, ettei sanojen merkitystä ymmärretä tarkalleen enää ollenkaan:ninja:

Yhteistyössä