Raskausajan ruokarajoitukset, kuka tietäisi...

• Viestiketjun aloittaja brisa
  • Ensimmäinen viesti
brisa
Tietääkö kukaan saako pastoroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja syödä (esim president brie, viola tuorejuusto)???
Vai onko kaikki pehmeät juustot kiellettyjä?

Entä pakastemarjat, eikö niitä saa syödä ollenkaan? (siis ilman kuumennusta)

En löytänyt tähän yksiselitteistä vastausta mistään....

brisa
ja vielä yksi kysymys: saako syödä sellaista raakaa/savustettua kalaa joka ei ole tyhjiöpakattu (vaan siis tuore kala)?

"Tyhjiöpakattujen sellaisenaan syötävien kalavalmisteiden kuten graavisuolatun ja kylmäsavustetun kalan sekä pateiden syömistä raskauden aikana tulisi välttää listeriavaaran vuoksi. "

"mona"
http://www.pampers.fi/fi_FI/parenting-articles/eating-for-two-pregnancy-nutrition/1442
tuolla alhaalla missä lukee alkoholi niin siitä vähän alemmas niin lukee noista juustoista.

"Kaneli078"
Kaksosten äitinä mulle jäi kuva, että asiasta ollaan vähän kahta mieltä. Joidenkin mielestä kotimaisten isojen valmistajien pastöroidut tuotteet on ok, jotkut jättävät kaikki väliin. Itse söin esim. Aura-juustoa mutta jätin varsinaiset tuorejuustot (pastöroidutkin) syömättä. Tosin ainoa tietämäni listeria-tapaus on tullut Blå castellosta, eli ei iso valmistaja ole mikään tae.
Pakastemarjoista mielestäni on kehotettu keittämään vain vadelmat noro-viruksen takia. Itse söin pussikaupalla mustia viinimarjoja :) ja ihan sellaisenaan.

"vieras"
hygieniaosaamiskoulutuksessa kouluttaja sanoi, että ihan oikeasti kannattaa uskoa noita neuvolan rajoituksia, koska listeria on todella vaarallinen ja se sanoi myös että 65 on kuumennusraja eli sen alle jos on tuote kuumennettu, ei voi syödä ei siis ihan raskaudetonkaan

brisa
kiitos vastauksista.

siis kysymys heräsi siitä kun kaikkialla lukee suunnilleen näin:
"Juustot
Pastöroimattomasta maidosta valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen, kuten home-, mozzarella-, feta- ja tuorejuustot, käyttöä kuumentamattomina ei suositella listeriavaaran vuoksi. Listeriabakteeri tuhoutuu kuumennettaessa ruoka yli 72 asteeseen. Elävä bakteeri voi aiheuttaa odottavalle äidille vakavan infektion, joka voi johtaa pahimmillaan keskenmenoon tai lapsen aivokalvontulehdukseen."

tässä ei mielestäni yksiselitteisesti sanota koskeeko rajoitus pastoroidusta maidosta tehtyjä pehmeitä juustoja.

Ja marjoista sanotaan näin:
"Pakastevihannekset ja -marjat
Pakastevihannekset suositellaan kuumennettavan kauttaaltaan yli 72 asteisiksi ennen nauttimista. Kuumentamattomissa valmisteissa on olemassa listeriabakteerin riski. Listeria monocytogenes –bakteeri voi aiheuttaa pahimmillaan keskenmenoon tai lapsen aivokalvontulehdukseen johtavan vakavan infektion. Myös ulkomaiset pakastemarjat on hyvä kuumentaa (vähintään 2 min 90 asteessa) ennen käyttöä, sillä ne saattavat sisältää esim. kasteluvedestä peräisin olevia vatsatautia aiheuttavia viruksia."

pitäisiköhän tämä siis ymmärtää niin että ainoastaan ulkomaiset pakastemarjat vaativat kuumennuksen, ja kotimaisia/omasta pihasta pakastettuja saa syödä sellaisenaan? kuitenkin jokaikisessä raskausajan ravinto-oppaassa jankutetaan että pitää syödä päivittäin kasviksia, marjoja ja hedelmiä...! Mietin että keittävätkö kaikki tosiaan päivittäin itselleen marja-annoksen vai mitä ihmettä. Itse söisin mieluiten kylmänä jogurtin tai viilin kanssa. Mutta saako niin siis tehdä?

brisa
Vielä sellaista, että iskeekö tuo listeria siis erityisen helposti juuri raskaanaoleviin? Kun en ole koskaan kenenkään "normaalin" henkilön kuulleen sellaista sairastaneen. Ja huomaako sen jostain oireista jos listeriatartunnan saa vai onko se jotenkin piilevänä ja näkyy vain verikokeessa tms?

???
Ja marjoista sanotaan näin:
"Pakastevihannekset ja -marjat
Pakastevihannekset suositellaan kuumennettavan kauttaaltaan yli 72 asteisiksi ennen nauttimista. Kuumentamattomissa valmisteissa on olemassa listeriabakteerin riski. Listeria monocytogenes –bakteeri voi aiheuttaa pahimmillaan keskenmenoon tai lapsen aivokalvontulehdukseen johtavan vakavan infektion. Myös ulkomaiset pakastemarjat on hyvä kuumentaa (vähintään 2 min 90 asteessa) ennen käyttöä, sillä ne saattavat sisältää esim. kasteluvedestä peräisin olevia vatsatautia aiheuttavia viruksia."

pitäisiköhän tämä siis ymmärtää niin että ainoastaan ulkomaiset pakastemarjat vaativat kuumennuksen, ja kotimaisia/omasta pihasta pakastettuja saa syödä sellaisenaan?
Siis miten joku voi ymmärtään tämän noin väärin/olla ymmärtämättä selkeää suoma???

No itse olen syönyt pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja. Lähinnä kotimaisilta isoilta firmoilta tulleita.

Kaloja jotka ei ole vaakuumissa ollut niin saa syödä. Mutta jos ostat esim. kalatiskiltä niin suosittelen kysymään onko ne tuoreita itse tehtyjä, koska yllätyin että tuoretiski myy myös vakuumista avattuja kaloja.

Itse olen kiinnostunut mädeistä? Onko sallittua syödä tuoretta mätiä lusikallinen / kaksi?

"suski"
Vielä sellaista, että iskeekö tuo listeria siis erityisen helposti juuri raskaanaoleviin? Kun en ole koskaan kenenkään "normaalin" henkilön kuulleen sellaista sairastaneen. Ja huomaako sen jostain oireista jos listeriatartunnan saa vai onko se jotenkin piilevänä ja näkyy vain verikokeessa tms?
Listeria iskee kyllä kaikkiin, mutta ei-riskiryhmäläiset eivät sairastu siitä. Riskiryhmiä ovat mm. vanhukset ja raskaanaolevat.

Piilevää listeriaa ei tarvitse pelätä, sillä se ei ole vaarallinen ellei se oirehdi.

brisa
Essi, mädistä sanotaan näin:
Mäti
Mädin nauttiminen raskauden aikana ei ole suositeltavaa listeriavaaran vuoksi. Listeria monocytogenes –bakteeri voi aiheuttaa odottavalle äidille vakavan infektion, joka voi johtaa pahimmillaan keskenmenoon tai lapsen aivokalvontulehdukseen. Listeriabakteeri tuhoutuu kuumennettaessa (yli 72 astetta), mutta kestää pakastamisen ja suolaamisen.
lähde: http://www.nutriciababy.fi/ikaryhmat/raskaus/ravintooppi/fi_FI/ruokarajoitukset/

En ole kuullut miltä kuumennettu mäti mahtaisi maistua. ;)

itsekin näitä aloin tsekkailemaan sillä mielellä että joulumenuu pitäisi suunnitella. Onneksi sentään maksapastejaa saa syödä pieniä määriä.

Essi, oliko sinun mielestä siis ok syödä graavilohta jos se on tehty tuoreesta kalasta (joka ei ole ollut vakuumissa)?

möö
Terveydenhoitajan suositusten mukaan en ole homejuustoja syönyt. Kotimaista homejuustoa kuten Auraa voi kuitenkin syödä kuumennettuna, mitä jouluna syönkin. Lisäksi pakastemarjoja olen syönyt. Käsittääkseni mozzarellaa ja Brietä ei saa syödä ollenkaan, mutta kotimaisia pästöröityjä tuorejuustoja kuten violaa ja sulatejuustoa saa syödä sellaisenaan. Kalat tuoretiskiltä, ei vakuumissa.

"suski"
Alkuperäinen kirjoittaja möö;22682528:
Terveydenhoitajan suositusten mukaan en ole homejuustoja syönyt. Kotimaista homejuustoa kuten Auraa voi kuitenkin syödä kuumennettuna, mitä jouluna syönkin. Lisäksi pakastemarjoja olen syönyt. Käsittääkseni mozzarellaa ja Brietä ei saa syödä ollenkaan, mutta kotimaisia pästöröityjä tuorejuustoja kuten violaa ja sulatejuustoa saa syödä sellaisenaan. Kalat tuoretiskiltä, ei vakuumissa.
Miten mozzarella voi olla kiellettyä, jos tuorejuusto ei ole?

"mie"
Neuvolasta sanottiin, että itse keräämiä ja pakastettuja marjoja ei tarvitse kuumentaa ennen syömistä. Kaloista sanoi juuri tuota, että vakuumipakattuja ei saa kuumentamattomana syödä, mutta tuoreesta kalasta esim itse suolattu graavilohi on ok.

Essi, mädistä sanotaan näin:
Mäti
Mädin nauttiminen raskauden aikana ei ole suositeltavaa listeriavaaran vuoksi. Listeria monocytogenes –bakteeri voi aiheuttaa odottavalle äidille vakavan infektion, joka voi johtaa pahimmillaan keskenmenoon tai lapsen aivokalvontulehdukseen. Listeriabakteeri tuhoutuu kuumennettaessa (yli 72 astetta), mutta kestää pakastamisen ja suolaamisen.
lähde: Ruokarajoitusten ABC

En ole kuullut miltä kuumennettu mäti mahtaisi maistua. ;)

itsekin näitä aloin tsekkailemaan sillä mielellä että joulumenuu pitäisi suunnitella. Onneksi sentään maksapastejaa saa syödä pieniä määriä.

Essi, oliko sinun mielestä siis ok syödä graavilohta jos se on tehty tuoreesta kalasta (joka ei ole ollut vakuumissa)?
Eli mädit jätän syömättä.
Mä nimenomaan kysyin neuvolassa tosta graavilohesta. Ja th sanoi että kun se on tehty itse tuoreesta vaikkakin pakasteessa olleesta lohesta niin syöntimäärällä ei ole väliä :) Muistaa vaan sen suolan siinä :D Paljon vettä päälle. Että ihan täysin rinnoin graavilohen kimppuun vaan !!

"vieras"
miten niin vaikkakin pakkasessa ollutta voi syödä, koska pakkanen ei tapa mikrobeja, niiden lisääntyminen vaan pysähtyy, eli heti kun pois pakkasesta, niin mikrobot alkaa kasvaan

Mä oon syöny ihan vapaasti tuorejuustoa ja marjoja. Kylmäsavulohtakin sillon tällön.

Riskejä aina on, mutta kuinka suuria ne sitte todellisuudessa on... Kohta ei saa syödä mitään muuta ku jotain teollisesti valmistettua erikoismössöä. :D

[QUOTE="vieras";22682560]miten niin vaikkakin pakkasessa ollutta voi syödä, koska pakkanen ei tapa mikrobeja, niiden lisääntyminen vaan pysähtyy, eli heti kun pois pakkasesta, niin mikrobot alkaa kasvaan[/QUOTE]

Ostat tuoreen lohivileen tiskistä ja suolaat/graavaat, pakastat , viipaloit ja syöt sen :)

"vieras"
Mä oon syöny ihan vapaasti tuorejuustoa ja marjoja. Kylmäsavulohtakin sillon tällön.

Riskejä aina on, mutta kuinka suuria ne sitte todellisuudessa on... Kohta ei saa syödä mitään muuta ku jotain teollisesti valmistettua erikoismössöä. :D
kyllä ne on ihan todellisia, sittenpähän näät kun saat listeria tartunnan. ei se varmasti jokaiselle tule, mutta suuri riski on saada se. ihan sama juttu kun tuo tupakka, moni sanoo ettei siitä ole mitään haittaa tullut. Vaikka riskit kyllä tiedetään.

Yhteistyössä