Etelässä pakkasta, siis OMG!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p. :D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";22680495]Toisaalta mereltä puhaltava viima kyllä tekee esim. kymmenen asteen pakkasesta huomattavasti rankemman.[/QUOTE]

Se taitaakin olla uusi tieto sulle :D Itse olen tuon lapsesta asti tiennyt ja havainnoinut. Täällä pohjoisessakin kun tosiaan tulee.

Ja juu kyllä on kapeat kadut ja raitiovaunuliikennettä, tuleeko se yllätyksenä kun lumi sataa maahan?

ja just tollasia te etelässä asuvat olette, ihan kun täällä ei olisi kaupunkeja ja kaikki jotain pikkukyliä, hohoo, ollaan sitä niin omaa napaa taas täynnä :p

Enpä usko. Miten se voisi vaikuttaa jos tuulen nopeus on sama? Ja itse asun pohjoisessa merenrantakaupungissa, on täälläkin merialueita.. Tai jossain päälaella Jäämeren rannalla, varmasti on viima kovempi kuin Helsingissä. Ja Pohjanmaan lakeuksilla tuulee aina.

Ilmankosteus vaikuttaa todella paljon pakkasen/viiman purevuuteen. Täällä pohjanmaalla sisämaassa pakkanen ei juuri tunnu vaikka olisi -15, mutta turussa vastaava pakkanen nipistää poskista heti.

[QUOTE="nuuh";22680867]Ilmankosteus vaikuttaa todella paljon pakkasen/viiman purevuuteen. Täällä pohjanmaalla sisämaassa pakkanen ei juuri tunnu vaikka olisi -15, mutta turussa vastaava pakkanen nipistää poskista heti.[/QUOTE]
No mite se Turun pakkanen voi olla kylymempi ku Raahen pakkanen?

Mun täytyy sanoa, että olen aivan järkyttynyt kuinka epäluuloisia ja suvaitsemattomia ihmisiä näyttää asuvan tuolla kaukana pohjois-suomessa. On se kumma kun niitä ennakkoluuloja riittää ja niitä jatkuvasti ruokitaan tällä hyristelyllä kuinka "etelän ihmiset ei ymmärrä mistään mitään".

Täällä etelän päässä kysellään kiinnostuneena mistä ihmiset on kotoisin ja kysellään minkälaista siellä on, mutta ei ikinä tuomita ihmista sen perusteella mistä se on kotoisin. Sen sijaan muualla Suomessa saa hirveän halveksunnan ja pahimmassa tapauksessa turpaan, kun ilmottaa olevansa edes läheltä pk-seutua kotoisin.

Ja sitten tää ikuinen niillä on niin kiire, siellä ei ole metsää (???), ne ei tunne naapureitaan (?), ei osaa ajaa autoa (hauska juttu silti, että useat maalta tulevat ei edes uskalla kävellä Helsingin keskustassa), siellä ei koskaan ole pakkasta (???), ja lista on lähes loputon.. Niin paljon ennakkoluuloja ja skismaa paikkaa kohtaan, jossa suurin osa ei ole viettänyt muutamaa tuntia enempää.

Miten jotkut siellä pohjosessa voi olla näin juntteja?

[QUOTE="vieras";22680969]Mun täytyy sanoa, että olen aivan järkyttynyt kuinka epäluuloisia ja suvaitsemattomia ihmisiä näyttää asuvan tuolla kaukana pohjois-suomessa. On se kumma kun niitä ennakkoluuloja riittää ja niitä jatkuvasti ruokitaan tällä hyristelyllä kuinka "etelän ihmiset ei ymmärrä mistään mitään".

Täällä etelän päässä kysellään kiinnostuneena mistä ihmiset on kotoisin ja kysellään minkälaista siellä on, mutta ei ikinä tuomita ihmista sen perusteella mistä se on kotoisin. Sen sijaan muualla Suomessa saa hirveän halveksunnan ja pahimmassa tapauksessa turpaan, kun ilmottaa olevansa edes läheltä pk-seutua kotoisin.

Ja sitten tää ikuinen niillä on niin kiire, siellä ei ole metsää (???), ne ei tunne naapureitaan (?), ei osaa ajaa autoa (hauska juttu silti, että useat maalta tulevat ei edes uskalla kävellä Helsingin keskustassa), siellä ei koskaan ole pakkasta (???), ja lista on lähes loputon.. Niin paljon ennakkoluuloja ja skismaa paikkaa kohtaan, jossa suurin osa ei ole viettänyt muutamaa tuntia enempää.

Miten jotkut siellä pohjosessa voi olla näin juntteja?[/QUOTE]
Olis kylla hyvin suotavaa ,jos et kutsuisi pohjalaisia junteiksi.
Itse olen esimerkisi kaynyt Helsingissa ja kavellyt keskella katua.

Hah, itse asun nyt täällä itä-suomessa ja ihan yhtä sekaisin kaikki on lumentulosta kuin aikoinaan etelässäkin. Ihan turhaa marinaa. Nuo huutajat on juuri niitä, jotka on käyneet tyyliin kerran elämässä Helsingissä stockalla, eivätkä tiedä hölkäsen pöläystä koko etelä-suomesta.

Mie oon asunu sekä pohjosessa että täälä etelässä. Nähny molemmissa paikkaa niin karseat lumimäärät kun pakkasetkin. Ei se pohjonenkaan aurauskalusto nii äkkiä selvinny urakastaan ja autot luisteli sielä samalla tavalla. Ei se pohjonen oo yhtään parempi ko tääkään ja päinvastoin. Samanlaisia ihmisiä ja luonto tekee tepposiaan.

:laugh: kylläpä siellä etelässä ollaan hädissään kun pakkasta on, oikein epäillään vakavasta ilmastonmuutoksesta johtuvan pakkasten, lunta tulee sinne niin pääuutisten pääaihe että nyt on satanut lunta ja kaikki menee vituiksi kaikilla :D Ettehän te erota varista harakasta tai oravaa minkistä. :laugh:

No lähinnä se huvittaa että vuosikausia huudetaan kovaan ääneen että lumet takaisin ja sitten kun sitä tulee ollaan huuli pyöreänä että wtf.No joo myönnetään ei se helsingin tila enään kiva ole,on yläkerran herralla huumoritaju kohdallaan:D

No aamulla katotaan paljon pakkasta, laitetaan vaatetta sen mukaan eikä valiteta että kun 15 astetta pakkasta niin tulee paleltumia :D Autot puhdistetaan lumesta ja lähdetään liikkeelle ja se on ihan normaalia eikä siitä kukaan uutisoi.

Porissa esim. eilen illalla oli pakkasta -20 astetta, joka todellisuudessa Forecan mukaan vastasi -28 astetta. On se silloin pikkuisen eri asia kuin pohjoisen -20 astetta. Näillä leveyksillä tällainen pakkanen ei ole kovin yleistä, joten ilmeisesti varoituksetkin ovat paikallaan joidenkin kohdalla ainakin.

Mun pohjois-suomalaiset sukulaiset aina talvella Helsinkiin käymään tullessaan valittaa, että täällä on kylmä ja lunta :D Varmaan odottivat jotain etelän aurinkoparatiisia.

:laugh: kylläpä siellä etelässä ollaan hädissään kun pakkasta on, oikein epäillään vakavasta ilmastonmuutoksesta johtuvan pakkasten, lunta tulee sinne niin pääuutisten pääaihe että nyt on satanut lunta ja kaikki menee vituiksi kaikilla :D Ettehän te erota varista harakasta tai oravaa minkistä. :laugh:

En mä nyt oikein tiedä mikä tässä niin hirveän hauskaa sun mielestä oli, mutta kyllähän se on ihan tilastollinen tosiasia, ettei Etelä-Suomessa tavallisesti ole kuukausikaupalla parinkymmenen asteen pakkasia. Viime talvi oli poikkeus, samoin näyttää olevan tämä tuleva talvi...

Alkuperäinen kirjoittaja etelän pöllöt;22680498:
Et ole kuullut, että Lapin tuntureillakin on yllättävän kova viima?

Tai et ole sattunut kuulemaan, että Oulun seudullakin on rannikkoa ja tuulen purevuus erättäin kova?

Lapin tuntureilla elää ne kolme ihmistä ja Oulun seudulla on yleensä ollut ihan tällasia säitä.

Etelässä taas se kuuluisa "suomalainen talvi" jätti tulematta monen vuoden ajan. Sitä *tottui vallitseviin oloihin* niin kuin on tapana. Ihmisillä ei enää ollut kunnon talvitakkeja kun ei niitä vuosiin oltu tarvittu.

Tämä ja viime talvi ovat lyöneet lähes kaikki ennätykset lumimäärissä ja lämpötilatkin olleet aivan poikkeuksellisia. Tämä on siis *poikkeuksellista* eikä tähän siksi olla totuttu :) Yksinkertaista, eikö?

Itselläni on ihan keliin sopivat vaatteet (ostin laskettelutakin lisäksi toisen talvitakin viime vuonna kun yhtäkkiä sellasta rupes taas tarvitsemaan) mutta onhan tässä silti totuttelemista, kun lämpötilavaihtelutkin on niin suuria. Kerran kolmen tunnin aikana lämpeni yhdeksän astetta o_O se on aika iso ero, varsinkin niinä päivinä kun meneekin toiseen suuntaan, eli kylmenee parissa tunnissa kymmenisen astetta.

No onhan se aika tavatonta, kun pääkaupunkiseudun lumenkaatopaikatkin on mitoitettu joillekin kymmenille tuhansille (alle 50000) kuormille lunta, ja viime talvena sinne kärrättiin yli 200 000 kuormaa. Ois siinä moni muukin kylä sekaisin.

Yhteistyössä