FB:n Anna lapselle raitis joulu-ryhmä?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä on raitis joulu??
  • Ensimmäinen viesti
4
Jaaha! No, kylläpä te olette tehneet uuden merkityksen Joululle. :D Se on kyllä ihan kristillinen juhlapäivä, jolla muistetaan Jeesuksen syntymää, ja jopa se pahis Jeesus joi vinkkua ja jopa taikoi vedestä viintä! :D Voi apua! Ja silti päätyi Jumalan oikealle puolell! :D
joulua vietettiin täällä suomessakin kauaa ennen ku "jeesus" syntyi. ;) joulukuusikin oli ja jouluruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niimpäniin;22672510:
itse en liity ko. ryhmiin sen vuoksi, että mulla ei ole alkoholin kanssa ongelmia. juon todella harvoin humalaan itseni, ja nautin myös saunasiidereitä yms todella harvoin. en vain kamalasti pidä alkoholin mausta, punaviinistä saan sitäpaitsi migreenin ja ruoan kanssa tykkään juoda mehua/maito/vettä/limua.
huvittavinta noissa facen ryhmissä lienee juurikin se, etä niihin liittyy nämä runsaasti pitkin vuotta alkoa kuluttavat ihmiset, siitä saa sitten poikein kirkkaan sädekehän pään ympärille kun malttaa olla jouluna raitis ja julistaa sitä ihan julkisestikkin :D
Saako tällainen absolutisti edes tykätä siitä ryhmästä?:vampire:
 
Suhteellista
Mikä nyt on raitista kenenkin mielestä ?
1-2 alkoholiannosta per aikuinen ? Vai jokin muu ?
AP:n sivistyneellä tavallakin ilalle kertynee alkoholiannoksia 3-8 , joista yläraja on jo aika paljon .
Pari lasia kuoharia (ehkä snapsi) , pari lasia viiniä - jälkiruokajuomat ...
Ja kotiannoksethan usein ovat reilumpia kuin ravintola-annokset.

Ja näinhän sitä tuumaillaan , ettei aikuinen omaa muutostaan alkoholin vaikutuksesta aina huomaa - lapsi huomaa...
Itse kyllä huomasin eron kun mökkeilimme kesällä 3v tyttöni kanssa sukulaisteni kanssa - tosi sivistyneitä ja mielestään varsin kohtuullisia viininkuluttajia - kyllä muutoksen silti näki. Kyseessä oli 3-5 lasia viiniä - ja niinpähän tuolilla tyttöni kanssa meinasi sukulaisnainen keikahtaa.
Itse olin sillä yhden lasin politiikalla tuolloin.

Eli lasten iästäkin varmaan riippuu, minkälainen on kohtuullista ja turvallista.
Tuttujen kanssa voi silti olla vaikeaa ehtiä väliin - kuten edellä kuvaamani tilannekin kuvaa.
Saati että tunnelma olisi pilalla jos asiasta huomauttaisi .

Enkä tiedä onko sillä väliä josko joku tai jotkut seurueesta on huppelissa tai humalassa illan päätyttyä, vaikka mummo, vaari tai setä ? Jos äiti ja isä nyt pysyvätkin minimi annoksilla ?
 
d4r65tf7yu
Minua ei ikinä häirinnyt pienenä vanhempien vinkuttelu, vaikka sitä joidenkin juhlien yhteydessä paljon menikin. Ei kaikki muutu dorkiksi ja "turvattomiksi" vanhemmiksi, jos ottaa alkoholia. Kyllä monella pysyy aivot ihan yhtä paikoillaan, vaikka joku tippa alkoholia olisikin veressä. Te, ketkä olette noin absoluuttisia, niin teillä on kyllä pahasti ajatus hukassa tämän asian kanssa jo selvinkin päin, joten ymmärrän kyllä, että tippaakaan te ette itse uskallakaan ottaa, ja ei teidän silloin kannatakaan, mutta muistakaa, että ei kaikki ole kuin te. Jos olette myös itse kokeneet vanhempienne alkon käytön nuorena negatiivisesti, niin ei se tarkoita, että lapset sen aina niin kokevat.
 
Jaaha! No, kylläpä te olette tehneet uuden merkityksen Joululle. :D Se on kyllä ihan kristillinen juhlapäivä, jolla muistetaan Jeesuksen syntymää, ja jopa se pahis Jeesus joi vinkkua ja jopa taikoi vedestä viintä! :D Voi apua! Ja silti päätyi Jumalan oikealle puolell! :D
Enpä ole koskaan ennen kuullutkaan, että kristillisen joulun viettämisessä alkoholin nauttiminen on pakollista. Voi ei, toivottavasti tämä alkottomuuden synti ei kuitenkaan meidän taivaspaikkoihin vaikuta. :D
 
Hihihi!
joulua vietettiin täällä suomessakin kauaa ennen ku "jeesus" syntyi. ;) joulukuusikin oli ja jouluruokaa.
No mitäs ihmettä silloin muka juhlistettiin? Mikä sattuma onkaan, että Jeesus saatui syntymään juuri samana päivänä, kun Suomessa on muka ennen vietetty Joulua. ;) Kyllä me taidetaan olla tosi kristitty kansa, kun me ihan näin tarkasti osattiin jo ennen Jeesusta ennustamaan sen tuleva syntymäpäivä. ;)
 
3 annosta illassa
Onko se jonkun mielestä paljon? Siis mitä Ap kuvaili, 3 ehkä neljä annosta, kuoharikaan ei ole täysi annos vaan 8cl. Tuo kaikki noin kuuden tunnin aikana, eihän tuo ole mitään..

Itseäkin naurattaa tuo ryhmä :)

Terveisiä Italiasta.
 
.
Kelasin että jos sitä jouluna vetäis sen perinteisen kaljakorin ja kossupullon mieheen, mutta sitten näin ton fb-ryhmän, ja tuli mieleeni, että hei, oonki selvinpäin. En kyl sit tiiä miten ton aaton sais kulumaan, kun jää perinteiset hangessa itkemiset, kirveen kanssa heilumiset ja poliisin vierailut väliin...

Joopajoo. Ajattelin että jouluna nautin glögit, punkut, skumpat ja liköörit siinä missä aina ennenkin. Ajokunnossa en tuu olemaan, eipä sillä että olisi korttia tai autoakaan. Mikäli lapseni tästä traumatisoituu, olen valmis aikanaan käymään asiaa hänen kanssaan läpi terapiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;22672857:
Jeesus ei muuten ole syntynyt jouluna.
Niin. Raamatun mukaan se tapahtui joskus syksyllä, syys- lokakuussa. Vuonna 354 päätettiin kuitenkin siirtää Jeesuksen syntymäjuhla vietettäväksi 25.12, jolloin vietettiin jo valmiiksi "pakanajuhlia", kuten Saturnaliaa ja jonkin babylonialaisen jumalan syntymäpäivää.
 
4
No mitäs ihmettä silloin muka juhlistettiin? Mikä sattuma onkaan, että Jeesus saatui syntymään juuri samana päivänä, kun Suomessa on muka ennen vietetty Joulua. ;) Kyllä me taidetaan olla tosi kristitty kansa, kun me ihan näin tarkasti osattiin jo ennen Jeesusta ennustamaan sen tuleva syntymäpäivä. ;)
luuletko että joulua on aina vietetty samana päivänä? mitä nyt juhlittiin, talvea, jumalia, aurinkoa. ympärimaailmaa on vietetty joulua. sitten joku päätti että pakotetaan muita uskomaan siihen samaa mihin nekin. kirkolla oli niin kova valta niin jäi kaikki omien maiden perinteet ja uskonnot. kivaa..
 

Yhteistyössä