FB:n Anna lapselle raitis joulu-ryhmä?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä on raitis joulu??
  • Ensimmäinen viesti
Mitä on raitis joulu??
Näin taas joulun alla tuntuu monet liittyvän tai tykkäävän tuosta ryhmästä.
En vaan ymmärrä sen pointtia. Raitis joulu, mitä sen, mikä sen määrittää? Raitis niin kuin raivoraitis? Vai raitis, että ei olla perseet olalla vaan otetaan ruoan kanssa viiniä jne?

Tämä on taas jotenkin niin suomalaista. Minusta jouluun kuuluu ruoan kanssa esim. kuoharia alkupalojen kanssa, olutta/viiniä pääruoan kanssa. Myöhemmin illalla kahvin kanssa konjakkia/ calvadosta/ Baileys'iä tms. Kukaan ei kummemmin humallu, meilläkin on neljä lasta sekä isovanhemmat tulossa jouluillalliselle. Juuri laitoin miehelle listaa mitä Alkosta tuo, Bristol Creamia, Baileys'iä, viinit on omasta takaa sekä erilaisia tummia oluista hankittuna viime lomalta.

Kysysinkin nyt teiltä ketkä tuohon ryhmään kuulutte, millaista on teidän joulunajan alkoholinkäyttö kotona lapsiperheessä? Entä muuten?

Ihan mielenkiinnosta, kun tämä asia nyt taas osui silmään.
 
"minä vaan"
Minun mielestä lapsiperheen jouluun kuuluu Alkosta korkeintaan punkkupullo jota voi lasillisen ruoan kanssa juoda. Kotikaljaa oluen tilalla..

Muutenkaan ei juoda viinilasillista tai yhtä olutta/siideriä enempää lasten läsnäollessa. Syistä että tahdon olla ajokunnossa ja olen itse lapsena joutunut aivan liikaa katselemaan aikuisten touhua jossa kukaan ei MUKA humallu huomattavasti.
 
En mäkään ymmärrä!!!
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä on raitis joulu??;22672399:
Näin taas joulun alla tuntuu monet liittyvän tai tykkäävän tuosta ryhmästä.
En vaan ymmärrä sen pointtia. Raitis joulu, mitä sen, mikä sen määrittää? Raitis niin kuin raivoraitis? Vai raitis, että ei olla perseet olalla vaan otetaan ruoan kanssa viiniä jne?

Tämä on taas jotenkin niin suomalaista. Minusta jouluun kuuluu ruoan kanssa esim. kuoharia alkupalojen kanssa, olutta/viiniä pääruoan kanssa. Myöhemmin illalla kahvin kanssa konjakkia/ calvadosta/ Baileys'iä tms. Kukaan ei kummemmin humallu, meilläkin on neljä lasta sekä isovanhemmat tulossa jouluillalliselle. Juuri laitoin miehelle listaa mitä Alkosta tuo, Bristol Creamia, Baileys'iä, viinit on omasta takaa sekä erilaisia tummia oluista hankittuna viime lomalta.

Kysysinkin nyt teiltä ketkä tuohon ryhmään kuulutte, millaista on teidän joulunajan alkoholinkäyttö kotona lapsiperheessä? Entä muuten?

Ihan mielenkiinnosta, kun tämä asia nyt taas osui silmään.
En mäkään ymmärrä sitä fb:n ryhmää... ettei ne ketkä siihen liittyy ota edes lasillista viiniä ruuan kanssa tai illalla edes lasillista terästettyä glögiä. Ja just niin, niin Suomalaista touhua.
 
niimpäniin
itse en liity ko. ryhmiin sen vuoksi, että mulla ei ole alkoholin kanssa ongelmia. juon todella harvoin humalaan itseni, ja nautin myös saunasiidereitä yms todella harvoin. en vain kamalasti pidä alkoholin mausta, punaviinistä saan sitäpaitsi migreenin ja ruoan kanssa tykkään juoda mehua/maito/vettä/limua.
huvittavinta noissa facen ryhmissä lienee juurikin se, etä niihin liittyy nämä runsaasti pitkin vuotta alkoa kuluttavat ihmiset, siitä saa sitten poikein kirkkaan sädekehän pään ympärille kun malttaa olla jouluna raitis ja julistaa sitä ihan julkisestikkin :D
 
"minä vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja En mäkään ymmärrä!!!;22672474:
En mäkään ymmärrä sitä fb:n ryhmää... ettei ne ketkä siihen liittyy ota edes lasillista viiniä ruuan kanssa tai illalla edes lasillista terästettyä glögiä. Ja just niin, niin Suomalaista touhua.
En mä ymmärrä miksi sitä terästettyä glögiä pitää ottaa jos on lapset talossa. Ilman terästystä maistuiskin paremmalta.
 
"Vieras"
Meillä nyt käytetään muutenkin tosi vähän alkoholia, eli joulunakaan sitä ei käytetä. Ei juoda koskaan ruuan kanssa viiniä (en edes tykkää viinistä.), mies ottaa joskus saunaoluen.
Jos itse joisin alkupalojen kanssa kuoharia, ruualla pari lasia viiniä, saunasiiderin ja terästettyä glögiä niin ihan saletisti olisin vähintäänkin hiprakassa..
 
4
ap:lla järkevä suhtautuminen. en kuulu siihen ryhmään mutta voin kuvitella että moni pitää nolla-linjaa koska lähipiirissä (tai itse) on joku joilla ei niin järkevä suhtautuminen. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja niimpäniin;22672510:
itse en liity ko. ryhmiin sen vuoksi, että mulla ei ole alkoholin kanssa ongelmia. juon todella harvoin humalaan itseni, ja nautin myös saunasiidereitä yms todella harvoin. en vain kamalasti pidä alkoholin mausta, punaviinistä saan sitäpaitsi migreenin ja ruoan kanssa tykkään juoda mehua/maito/vettä/limua.
huvittavinta noissa facen ryhmissä lienee juurikin se, etä niihin liittyy nämä runsaasti pitkin vuotta alkoa kuluttavat ihmiset, siitä saa sitten poikein kirkkaan sädekehän pään ympärille kun malttaa olla jouluna raitis ja julistaa sitä ihan julkisestikkin :D
Tai ehkä siellä on niitä, jotka ovat omassa lapsuudessaan joutuneet seuraamaan vanhempiensa kännäilyä jouluisin(kin). En tiedä, en ole tutustunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä on raitis joulu??;22672399:
Kysysinkin nyt teiltä ketkä tuohon ryhmään kuulutte, millaista on teidän joulunajan alkoholinkäyttö kotona lapsiperheessä? Entä muuten?
Jouluna juon pullollisen tummaa olutta ruoan kanssa ja illemmalla lasi tai kaksi punaviiniä. Mies juo maitoa :)
Muulloinkin hyvin samaa linjaa. Mä hemmottelen itseäni satunnaisesti punkkulasillisella, mies voi kesäkuumalla juoda lonkeron samalla kun touhuaa pihalla. Juhannuksena sukulaisporukassa me ollaan yleensä ne (ainoat, valitettavasti) ajokuntoiset, kun lapsiakin on paikalla paljon.
 
Hyvä, jos teillä otetaan noin sivistyneesti alkoholia jouluna, teidän tapauksessa alkoholi ei ole ongelma. Ikävä kyllä löytyy perheitä, joissa juominen jouluna karkaa käsistä ja pari lasia viiniä onkin neljä pulloa viiniä ja viskipullo päälle. Siinä sitten rattoisasti avataan joululahjoja ja vanhemmat ovat ympäripäissään, ihanaa.. Itse olen tuollaisia jouluja lapsena viettänyt ja samaa en halua omalle lapselleni. Meillä aattona voidaan ottaa se pari lasia viiniä ja konjakit mutta humalassa ei olla. Joulu on lasten juhla ja aikuisilta on itsekästä pilata se omalla örvellyksellä..Niitä aikuisten örvellysjuhlia kun voi sitten olla muulloin ihan vaan aikuisten kesken, jos siihen on tarvis. Raitista joulua kaikille!
 
"minä vaan"
[QUOTE="Vieras";22672538]
Jos itse joisin alkupalojen kanssa kuoharia, ruualla pari lasia viiniä, saunasiiderin ja terästettyä glögiä niin ihan saletisti olisin vähintäänkin hiprakassa..[/QUOTE]

Kuin myös, ja väitän että niin on moni näistäkin jotka eivät muka humallu (ja jos ei mitään humaltumista tapahdu niin mahtaa olla ryypiskelyn seurauksena kehkeytynyt kunnon toleranssi)... Ja lapset huomaa muutoksen heti. Että helvetin hyvää joulumieltä teillekin ap ja muut kaltaisensa, ihanaa olla itsekäs, eikö?
 
BJ
Joo, kuulostaa aika paljolta toi ap:n joulujuominen... Mä voisin kuvitella että lasi sitä punkkua ruuan kanssa. Ja ehkä toinen lasi kun muksut nukkuu (tai glögiin). Tai sitten se yksi olut ruuan kanssa (mistä nyt tykkää). Me kyllä sovittiin, ettei oteta nyt senkään vertaa.
 
Saraldo
Moni liittyy noihin ryhmiin myös sen vuoksi, että kannattaa ajatusta, vaikkei itse ihan täysin sitä noudattaisikaan.

Me ollaan miehen kanssa täysraittiita jouluna, mutta jouluaattona anoppilassa muut kyllä ottavat olutta, punaviiniä ja terästettyä glögiä sekä konjakkia. Joulupäivänä mun kotona muut todennäköisesti juovat viiniä tai olutta ruuan kanssa ja konjakkia kahvin kera.

Mä ainakin ymmärrän tuon FB-jutun niin, että raitis tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, ettei lapsen pidä kärsiä humalaisista aikuisista. Lasi viiniä tai glögiä tuskin aiheuttaa hirveää traumaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22672632:
"Anna lapselle raitis joulu" tarkoittaa sitä, että lapsille ei tarjoilla jouluna alkoholia :xmas:
:LOL:

Mistä tulikin mieleeni, mä sain muksuna aina punaviiniä ruoan kanssa ja teininä join samaa terästettyä glögiä kun aikuisetkin.....juu, meillä ei ollut lapsillakaan siis raitis joulu vaikkei kukaan varsinaisesti örveltänytkään, mutta vanhempani ovatkin niitä alkoholisteja jotka juovat giniä ja konjakkia "lääkkeeksi" pikkurillit pystyssä :whistle:
 
frd
Jep, ne ketkä ei osaa ottaa alkoholia ja nauttia siitä ja ymmärtää sitä, liittyy tollaisiin dorkiin ryhmiin ja mitä ikinä. Kyllä minusta voi aivan hyvin ottaa alkoholia sen verran kun siltä tuntuu, kunhan kaikilla on kivaa, niin aikuisilla kuin lapsillakin. Ollaan olevinaan niin hyviä kansalaisia ja puhtaita pulmusia, kun liitytään tollaisiin ryhmiin, mutta järkevät normaalit ihmiset osaavat kyllä laittaa asiat perspektiiiviin ja näkevät noi aivan eri silmillä.
 
Alkuperäinen
[QUOTE="minä vaan";22672607]Kuin myös, ja väitän että niin on moni näistäkin jotka eivät muka humallu (ja jos ei mitään humaltumista tapahdu niin mahtaa olla ryypiskelyn seurauksena kehkeytynyt kunnon toleranssi)... Ja lapset huomaa muutoksen heti. Että helvetin hyvää joulumieltä teillekin ap ja muut kaltaisensa, ihanaa olla itsekäs, eikö?[/QUOTE]

Just. Hyvää joulumieltä sinullekin :)

Jos meillä syödään klo 15, otan sampanjaa lasin alkupalojen kanssa (8cl), tuosta noin tunnin päästä lasin viiniä (n.12cl) ja joskus klo 18-19 kahvin kanssa 4cl Baileys'iä ja ehkä vielä sen saunaoluenkin tuossa klo21, niin en minä, aikuinen, normaalipainoinen liki 40vuotias kyllä humalassa ole.

Jännä että "ruoan kanssa viiniä" muuttuu samantien pariksi lasiksi.

Kiva että saadaan keskustelua aikaan.
Ap
 
Mä en kyllä yleensä juo mitään alkoholia jouluaterialla tai jälkeen. Viini pilaa vaan koko aterian ja glögi on parempaa ilman terästystä.

Enkä kyllä usko minäkään että ap:n kuvailemalla juomamäärällä säästyisi pikku hiprakalta, mikä taas voi olla lapsista jo ihan tarpeeksi kurjaa.

Ja eikö teillä ole kukaan ajokunnossa, mitä jos jotain sattuu?
 
34d
Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;22672683:
Meillä joulu on lasten juhla ja siihen ei kuulu alkoholi millään lailla.
Jaaha! No, kylläpä te olette tehneet uuden merkityksen Joululle. :D Se on kyllä ihan kristillinen juhlapäivä, jolla muistetaan Jeesuksen syntymää, ja jopa se pahis Jeesus joi vinkkua ja jopa taikoi vedestä viintä! :D Voi apua! Ja silti päätyi Jumalan oikealle puolell! :D
 
"mä"
Tuon ketjunhan moni haluaa ottaa aivan liian sanatarkasti ja osa yrittää parhaansa mukaan sen ymmärtää jopa täysin väärin. Itse en juo alkoholia kuin erittäin harvoin, joten se ei kuulu minun jouluuni mitenkään. Mutta lasillinen viiniä siten, ettei KUKAAN joulunviettäjistä humallu lasten seurassa, on aivan ok.

Tässä maassa kuitenkin aivan liian moni lapsi ja aikuinen joutuu lähtemään kodistaan jouluna turvaan muualle kun sen oman kodin pitäisi olla se turvapaikka. Kuningas alkoholi ottaa talon haltuun. Mutta harva sellainen osaa samaistua toisen asemaan, joka ei itse ole kodistaan koskaan joutunut pirua pakenemaan.
 
Kortittomat?
Mä en kyllä yleensä juo mitään alkoholia jouluaterialla tai jälkeen. Viini pilaa vaan koko aterian ja glögi on parempaa ilman terästystä.

Enkä kyllä usko minäkään että ap:n kuvailemalla juomamäärällä säästyisi pikku hiprakalta, mikä taas voi olla lapsista jo ihan tarpeeksi kurjaa.

Ja eikö teillä ole kukaan ajokunnossa, mitä jos jotain sattuu?
Voi hertsileijaa!!!!!!!!!!!! Mites nekään pääsee minnekään, joilla ei ole ajokorttia, jos jotain sattuu?! :D
 

Yhteistyössä