Omaan sänkyyn nukuttaminen, apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -11kk-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

-11kk-

Vieras
Pian 11 kk lapsemme on aiemmin nukutettu viereen ja sitten nostettu omaan sänkyyn. On tähän saakka ollut hyvä systeemin, mutta nyt lapsi on alkanut laittaa nukkumaan menon pelleilyksi (nukahtamiseen menee pitkä aika) ja tullut herkkä unisemmaksi. Havahtuu siis helposti hereille kun siirtää omaan sänkyyn.

Nyt alkaa sitten omaan sänkyyn nukutus :/ Kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia muilta..

Muutamia kertoja on yritetty omaan sänkyyn nukuttaa, mutta kun peppupuolen saa alas ni pääpuoli jo nousee, eli ei olis hetkeäkään paikoillaan. On siis varmaan parempi antaa puuhailla omiaan (=seisoo laitaa vasten) ja olla itse näköetäisyydellä. Huutaa jos ei näe.

Kuinka pitkään voi antaa puuhailla? Mitäs sitten jos uni ei tule, päästänkö leikkimään? Ei kai ole mitään järkeä tuntia seisottaa sängyssä, mut ei varmann myöskään hyvä päästää leikkimään..??

Kuinka pian muilla jotka on opetelleen vierestä omaan sänkyyn nukkumaan on mennyt aikaa että alkaa sujua? Oliko huutoa vai hiljaista unen odottelua? On varmasti suuri muutos lapselle kun on tottunut tiiviseen läheisyyteen :/
Huomasitko jonku "niksin" joka autoi muutosvaiheessa?

Oli mielessä mukamas paljon kysyttävää, mutta nyt ne jäi jonnekkin matkan varrelle..

Tiedän että olis ollut helpompaa kun olis alusta saakka nukuttanut omaan sänkyyn, mutta tilanne on nyt tämä enkä ala kummemmin alkuaikoja kertoilemaan koska sillä ei ole merkitystä.

Myös ne joilla olisi kommenttina "lapsi on nukkunut aina omassa sängyssä, ei ole tarvinut tuollaisia pohtia" voi jättää kirjoittamatta :)

No on meillä nukkunut omassa sängyssään, mut silti on vaihdellut se, montako konstia siihen tarvitaan, että sinne jää. Yhteen väliin (noin teidän iässä) se tapahtui niin, että aina sama rutiini: verhot kiinni, yövalo päälle, hetken keinuttelin sylissä (niin kauan, että lapsi nukahti) ja sitten laskin sänkyyn. Tuohon meni yhteensä se n. 10 minsaa. Sitten tuli vaihe, että lapsi oli jo oppinut tuon rutiinin eikä tahtonut enää tuota sylivaihetta, vaan verhot kiinni, yövalo päälle, sänkyyn ja äiti pois huoneesta heti. Jäi siis heti nukkumaan sinne sänkyynsä, jos edes koitti pitää vielä sylissä, niin puski itseään sänkyään kohti.

Sitten tuli taas vaihe, että hetken aikaa (muuton jälkeen) tarvitsi tuon sylivaiheenkin, mutta meni ohi aika pian. Pisimpään meillä on nyt menty niin, että joka ilta sama rutiini (sama kuin alussa), mutta ilman tuota syliä eli huoneseen, verhot kiinni, yövalo päälle, lapsi sänkyyn, hyvää yötä ja pois huoneesta. Laitan ovenkin kiinni.

Mut siis tämä on toiminut meillä. Jotkut sanovat, ettei missään nimessä saa nukuttaa syliin. Mä taas oon aina tehnyt niin, kuin musta on tuntunut, että lapsi tarvii, ja joskus se on ollu vähän enemmän läheisyyttä siihen nukahtamisvaiheeseen ja sit taas toisinaan ei. =) Tällä hetkellä ei missään nimessä (just toiseen ketjuunkin kirjotin, kun tutin poisjätön jälkeen yritin edes jäädä huoneeseen, niin lapsi vaan aktivoitui. Äiti pois häiritsemästä).

No nukuta edelleen viereen ja anna siihen jäädä. Siirrä sit sivuvaunuun ku itsekki tuut takas makkariin nukkuu. Silloin on varmaan syvemmässä unessa, ettei silloin herää.

Meillä siis nukkui vieressä 1,5 vuotta ja siirryttiin suoraan lastensänkyyn.

Kannattaa siis lopettaa tuo pinnasängyn käyttö. Ei siitä tuu muuta ku harmia ja seisomista siellä. Ota siis yks laita siitä pois ja laita se teidän sänkyyn kiinni. Siihen on sit helppo siirtää, sit ku itsekki palaatte oikeasti nukkumaan.

[QUOTE="vieras";22629746]No nukuta edelleen viereen ja anna siihen jäädä. Siirrä sit sivuvaunuun ku itsekki tuut takas makkariin nukkuu. Silloin on varmaan syvemmässä unessa, ettei silloin herää.

Meillä siis nukkui vieressä 1,5 vuotta ja siirryttiin suoraan lastensänkyyn.[/QUOTE]

Pyörii niin paljon etten uskalla yksin jättää :( Sängyn se puoli jossa on nukutettu ei ole kokomatkalta seinässä kiinni.

[QUOTE="vieras";22629775]Kannattaa siis lopettaa tuo pinnasängyn käyttö. Ei siitä tuu muuta ku harmia ja seisomista siellä. Ota siis yks laita siitä pois ja laita se teidän sänkyyn kiinni. Siihen on sit helppo siirtää, sit ku itsekki palaatte oikeasti nukkumaan.[/QUOTE]

Meidän pinna sänky on sen verran vanhaa mallia ettei siitä saa laskettua/poistettua reunaa. Isomapaa lasten sänkyä ei makkariin sovi :(

Minä kaipailen samaan asiaan vinkkejä.
Meillä 9kk nukkuu vieressä, mutta on alkanut pyöriä niin paljon, että en uskalla enää jättää isoon sänkyyn yksin.

Toivottavasti joku vielä vastaisi??

Ikeassa myydään suht kapeita lastensänkyjä, sellaiseenhan teidän lapsi jokatapauksessa menee sit kohta. Jos pinnis mahtuu, sit mahtuu sellainenkin. Voiko sänkyä kääntää toistepäin, että sit ois parisänky koko matkalta seinässä kiinni? Mä en tosissaan lähtis mihinkään pinnasänkyrumbaan ja varsinkaan tässä vaiheessa. Me ei olla koskaan käytetty pinnasänkyä, hankaloittaa vaaan nukkumaankäymistäkin todella paljon. Ikeassa muuten myydään sellaisia isoja vaahtomuoviputkia, siis tyynyjä, jotka on tosi hyvä este sänkyyn. Entäs millainen teidän sänky on? Saako siitä esim jalat pois?

Oletko varma, ettei pinnasängystä saa yhtä laitaa pois? Ei meidänkään malli ollut sellainen, mutta purettiin se ja kun koottiin, jätettiin se yksi laita laittamatta. Kun pohjan laskee ihan alas ja laittaa sen sivuvaunuksi, se parisänky itsessään on jo reuna. Eihän se estä kiipeämistä, mutta estää kierimällä putoamisen. Ja eiköhän se vauva sen illan pari ekaa tuntia nuku kuitenkin suht paikoillaan, sen aikaa, kun olette olkkarissa vai mitä.

Lastensänky kantsii laittaa seinän ja parisängyn väliin ja jalkopäätyyn vaikka yöpöytä yms.

Kun lapsi oppii pienestä pitäen, että häntä ei teljetä mihinkään ja vieressä ollaan nukahtamishetkellä, niin ei tule tuota poisravailua. Myös jos pinnis ei ole käytössä ei tule tuota seisomisongelmaakaan. Ja on helppo nukuttaa, kun itse makaa vieressä ja pitää kättä vauvan päällä.

No jokainenhan on vähän erilainen, mutta meillä ainakin kun siirryttiin n. vuoden iässä pinnasänkyyn, tehtiin "normaalit" iltarutiinit niin kuin ennenkin, laskin lapsen pinnasänkyy ja istuin itse n. metrinpäähän sivuttain lapsesta siten että se näkee minut, mutta en itse osoittanut yhtään huomiota lapseen. Eka iltana itki n. 20 min (ikävää kuultavaa, mutta lapsi ei mene siitä rikki), toisena iltana itki n.5 min, ja tämän jälkeen ei tarvinut itkeä. Pikkuhiljaa siiryin itse ovea kohti, ja parin viikon päästä sai tytön vain viedä omaan sänkyyn ja itse poistua paikalta!