Neuvola ja ultrat!

• Viestiketjun aloittaja toista odottava
  • Ensimmäinen viesti
toista odottava
Montako kertaa olit raskauden aikana neuvolassa? Entä ultrassa? Oliko riskiraskaus? Etenkin toista odottavien tiedot siis kiinnostavat.

Itse olen ollut 3x neuvolassa ja 2x ultrassa (niskapoimu ja rakenne), viikkoja 30. Pelottaa että miten kookas mahtaa tämä tulokas olla, mutta nlassa ei ainakaan puhuttu että enää ultraan pääsisi. :/ Ja epäilyttää kun esikoisesta ei nlatätikään osannut sillon sanoa että miten päin on, ja olikin viikolle 37 asti perätilassa jännittää miten tämän kanssa käy. :/

"vieras"
Neuvolakertoja en oikeasti muista... Mutta koska mulla on riskiraskaus, niin on ultrattu ne normaalit 2 ja sen lisäksi vielä pari kertaa, nyt rv 27. Ultrataan n. kerran kuussa. Mutta yleensä laittavat ä.polille ultraan, jos esim. perätilaepäily tms.

"vieras"
Lisäyksenä vielä, että normaalistihan se on se 2 ultraa vain ja jossain kunnissa on kuulemma myös neuvolassa viimeisessä nlalääkärissä vielä koko arvio ultra. Mutta vielä esim. jokunen vuosi sitten meillä kuului vain 1 ultra normaaliin raskauteen.

[QUOTE="vieras";22624299]Neuvolakertoja en oikeasti muista... Mutta koska mulla on riskiraskaus, niin on ultrattu ne normaalit 2 ja sen lisäksi vielä pari kertaa, nyt rv 27. Ultrataan n. kerran kuussa. Mutta yleensä laittavat ä.polille ultraan, jos esim. perätilaepäily tms.[/QUOTE]

Saanko kysyä mikä tekee raskaudestasi riskiraskauden. Itselläni on epilepsia ja kiinnostaisi noi seurannat kans.

"vieras"
Saanko kysyä mikä tekee raskaudestasi riskiraskauden. Itselläni on epilepsia ja kiinnostaisi noi seurannat kans.

Mulla on yks melko harvainen juttu, mutta siis siihen erityislääkitys ja sen takia seurataan sekä vauvan, että äidin vointia tosi tarkkaan(arvoja mitataan ja vauvan sydänääniä ja napaverenvirtausta etc), koska toisinaan jouduttu tekemään mm. hätäsektioita jne...Mutta luulis, että myös epilepsia(lääkityksellä) ois seurattava??

Mulla viikkoja 29 ja olisko n. 10 kertaa ultrattu jo... ja useempi vielä tulossa. Näin oli esikonkin kanssa. Verenpaine, proteiinit, vauvan koko ja kilpirauhasen vajaatoiminta ovat syitä äippäpolilla juoksemiseen. Neuvolakäynnit ovat olleet ihan normaalikäynnit.

"Aava"
Mulla oli neuvola kerran kuussa jonnekin viikoille 35-36 asti ja sit joka viikko. Ja kaksi ultraa (niskapoimu ja rakenne). Meillä on työpaikalla laaja työterveyshuolto ja sen piikkiin kävin ns. synnytystapa-arvion yksityisellä gynellä ja siellä oli myös ultraus ja sen myötä selvisi, että vauva on perätilassa. Käsikopelolla jopa tämä kokenut gyne olisi luullut vauvan olevan oikein päin.

Joten jos olisin käynyt tämän ns. synnytystapalääkärikäynnin neuvolan kokemattomalla lääkärillä olisi varmaan synnytyksen käynnistyttyä huomattu vasta perätila.

Joten jos itseä joku asia epäilyttää, pyydä neuvolasta lähete synnytyssairaalaan, jossa tekevät ns. synnytystapa-arvion ja saat extra-ultran. Tämän lähetteen saa kyllä, kun osaa vaatia. Just kaveri vaati ja sai. Tai jos ei jaksa alkaa asiaa kyseleen, niin mene yksityiselle. Se maksaa noin 90€.

Yhteistyössä