Lapsen ruokailu, tuleva ongelma suvun joulupöydässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kääk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kääk"

Vieras
Mulla on lasteni kanssa ollut tyyli, että annan ruokaa sen verran kuin syövät, ihan pienelle annan vähän ja jos ei maita niin ei maita, seuraavalla ruualla sitten. Isompi sanoo itse minkä verran haluaa ja sen myös syö. Jos ei maita niin muistutan että ensi kerralla ottaa sen mitä syö mutta en pakota tyhjentämään lautasta. Molemmat syövät yleensä reippaasti, kehottamatta ja ilolla maistellen. Ei ole ikinä tarvinnut pakottaa, lahjoa tai tehdä ruokailusta showta. Nyt jouluna seuraa jokavuotinen ongelma, kun istutaan yhteiseen joulupöytään ja miehen sisarusten lapset aloittavat sen hyi-en-syö-marinan ja vanhemmat sen söisit nyt-kitinän ja kun lapset sitten temppuilevat tarpeeksi niin alkaa se annosten laskeminen ja uhkailu. Ja ei siinä mitään, kukin tyylillään, mutta sitten jos minun lapselleni sattuu sellainen harva kerta että ei jaksakaan, niin aletaan hällekkin hokea että syö nyt tai et kasva ja söisit nyt niin saat jälkiruokaa. Ei voida uskoa kun annan luvan lopettaa. Ja kuopus on vasta 1v ja hänelle olen tarjonnut aina vain sen mitä syö, en pahemmin edes syötä häntä vaan saa syödä sen mitä jaksaa (useimmiten koko pienen annoksen jonka olen lautaselle laittanut) niin johan ollaan selän takana syöttämässä lisää ja tuputtamassa josko jokin kelpaisi.

Itse olen kuitenkin alusta asti tavoitellut sitä että ruokailu olisi lapsille luonnollista ja mukavaa ja että täydestä vatsasta tulee hyvä olo. Imetän kahta nuorinta joten se ei ole niin vakavaa jos joku ruoka laskee huonommin. Eikä se ruokailu ylipäätään ole niin vakavaa, lapsii ei itseään ruuan äärelle nälkiinnytä. En kuitenkaan toisten lapsille sano että joo ota mitä jaksat syödä, syö ja mene leikkimään, miksi minun lapsilleni siis saa tuputtaa ruokaa? Minusta ruuan kanssa ei saa pelleillä, syömisten kanssa ei saa lahjoa eikä kiristää ja kaikkien pitäisi saada ruokailla rauhassa ja rentoutuen.

Mulla on mennyt reilu vuosi, että sain mummolle kaaliin, että jos meidän poika ei syö kuin murenen, se riittää. Juuri sen vuoden verran on syöty kiinteää ruokaa. Jos ollaan syöty mummolassa, mummo on kokeillut 102 konstia kiinnittää lapsen huomio muualle, jos vaikka saisi huijattua suuhun taas lusikallisen. Ja jos ei yksi laatu mene alas, tyrkytetään toista tai juostaan lusikan kanssa perässä pitkin sohvia, jos vielä vähän...

Mulla ja miehellä on kärähtänyt pinna asiaan ja muutaman kerran oli pakko ärähtää reilummin ja hokea hokemasta päästyään, että ei ole mikään itseisarvo, että lautanen syödään tyhjäksi. Sen sijaan syödään sen verran kuin maittaa. Nyt alkaa uskaltaa jättää lapsen mummolaankin hetkeksi, kun hän ei enää kotiudu täyteen ahdettuna.

okeasti tuo oli kyllä hyvä kirjoitus =) jotenkin osasin kuvitella nuo syömis tilanteet..
mutta siis mä olen sellainen että välillä meinaan lapsia kiristää/lahjoa, mutta suurimmaksi osaksi annan lasten syödä juuri sen verran kuin jaksavat..

Ja sä voit joulupöydässä sanoa lapsillesi jo heti ruokailun alussa, (niin että kaikki pöydässä kuulee varmasti) "voitte syödä ruokaa sen verran kuin jaksatte, niin että on hyvä olla" tai jotain..

Eli ennen kuin kerkeää mitään showta tulla edes =)

Mulla sama asenne ja joskus joutuu muita aikuisia käskemään antamaan toisille ruokarauha. Mä en rupea mitään show'ta pitämään enkä suostu siihen, että kukaan muukaan tekee niin. Isälleni varsinkin joudun huomauttamaan aika ajoin, ettei ole sopivaa tuolla tavalla kommentoida toisten ruokamääriä. Jokainen keskittyy ihan siihen omaan ruokailuunsa ja syö sen verran kun kokee parhaaksi!

Mulla sama asenne ja joskus joutuu muita aikuisia käskemään antamaan toisille ruokarauha. Mä en rupea mitään show'ta pitämään enkä suostu siihen, että kukaan muukaan tekee niin. Isälleni varsinkin joudun huomauttamaan aika ajoin, ettei ole sopivaa tuolla tavalla kommentoida toisten ruokamääriä. Jokainen keskittyy ihan siihen omaan ruokailuunsa ja syö sen verran kun kokee parhaaksi!

Näimpä juuri. Munkin lapsi syö minkä syö eikä ruoasta tehä mitään numeroa hänen tai muidenkaan kohdalla.

Osasit tässäkin itse hyvin perustella sen miksi teillä syödään niin kuin syödään, ihan samaa perustelua kannattaa käyttää sukulaisissa joulunakin. Sanot, että teillä uskotaan että lapsi on ihan oikea ihminen, joka osaa ja saa päättää syömisistään, eikä varmaan nälkään kuole jos ruokaa on tarjolla. Et halua myöskään pilata omaa tai kenenkään muunkaan ruokarauhaa turhalla inttämisellä.

Sano niille sukulaisille, että jos lapsesta asti oppii siihen, että syö vaan sen verran kun on nälkä, niin eipä tule sitten myöhemmin niitä ylipaino-ongelmia.
Varsinkin jos sun sukulaiset on yhtään pyöreitä, niin ne varmaan hiljenee kummasti. Tai noh.. älä kuitenkaan sano. :) Joulun kunniaksi.

Minulle sopii se että mummoloissa toimitaan mummolan säännöillä ja kotona kodin säännöillä. Mummolassa lapset saavat elää vähän niin kuin pellossa ja se ei haittaa ollenkaan kotielämää. Miksi pitää olla aina niin tiukkapipoinen ja ottaa stressi joka asiasta. Ei ne lapsetkaan rikki mene siitä että välillä hommat menee eri tavalla, eri ihmisten kanssa. Oikeastaan siihenkin on ihan hyvä oppia.

Minulle sopii se että mummoloissa toimitaan mummolan säännöillä ja kotona kodin säännöillä. Mummolassa lapset saavat elää vähän niin kuin pellossa ja se ei haittaa ollenkaan kotielämää. Miksi pitää olla aina niin tiukkapipoinen ja ottaa stressi joka asiasta. Ei ne lapsetkaan rikki mene siitä että välillä hommat menee eri tavalla, eri ihmisten kanssa. Oikeastaan siihenkin on ihan hyvä oppia.

Kai asia riippuu myös siitä, paljonko aikaa vietetään mummolassa? Joillakuilla mummot vastaavat lasten päivähoidosta, toisessa ääripäässä lapsenlapset käyvät mummolassa pari kertaa vuodessa. Jos minun lapseni viettäisi erittäin paljon aikaa mummolassa, kyllä mua riepoisi sellainen "pellossa eläminen" ja mielestäni ihan syystä. Päivässä parissa taas ketään ei saa hemmoteltua piloille.

Ei kai se nyt niin iso asia ole, jos pari kertaa vuodessa sukupäivällisillä ruokaa tuputetaan? Eihän ihmiset mene siitäkään rikki, jos kahvipaikassa emäntä (hyväntahtoisesti) tuputtaa ottamaan toisenkin leivoksen?

Asian sivusta, meillä on esikoisen kanssa ollut pakko harrastaa tuota tuputtamista. Lapsi ei oikeasti syö mitään muuten, ja on sitten kiukkuinen ja nälissään (mutta ei silti tajua syödä). Pari päivää olen pisimmilläni jaksanut kokeilla, mitä tapahtuu, jos lapsi saa itse säädellä syömistään, mutta sitten ei ole ollut enää sydäntä pitää nälässä. Siksi meillä on sovittu, että tietty lusikkamäärä ruokaa pitää aina syödä ja siitä pidetään myös kiinni.

[QUOTE="jojo";22615685]Kai asia riippuu myös siitä, paljonko aikaa vietetään mummolassa? Joillakuilla mummot vastaavat lasten päivähoidosta, toisessa ääripäässä lapsenlapset käyvät mummolassa pari kertaa vuodessa. Jos minun lapseni viettäisi erittäin paljon aikaa mummolassa, kyllä mua riepoisi sellainen "pellossa eläminen" ja mielestäni ihan syystä. Päivässä parissa taas ketään ei saa hemmoteltua piloille.[/QUOTE]

No vaikuttaahan se. Meillä ei mummot hoida lapsia ja nähdäänkin noin kerran kuussa. Jos mummo sen sijaan kasvattaisi lapseni niin tottakai silloin riepoisi.

[QUOTE="www";22615683]Jos siis lapselle sanoo, että syö nyt tai et kasva ja söisit nyt niin saat jälkiruokaa niin ei kunnioita lasta?[/QUOTE]

Sanoisitko aikuiselle niin? Minusta olisi aika tökeröä jos joku tulisi minulle sanelemaan kuinka paljon minun pitää syödä, kiristäisi jälkiruoalla tai muuten puuttuisi ruokailuuni. Toisten ihmisten kunnioittamista on se, että antaa ruokarauhan eikä puutu toisen ruokailuun.

[QUOTE="jojo";22615685] Jos minun lapseni viettäisi erittäin paljon aikaa mummolassa, kyllä mua riepoisi sellainen "pellossa eläminen" ja mielestäni ihan syystä. Päivässä parissa taas ketään ei saa hemmoteltua piloille.[/QUOTE]

No silloin sä varmaan järjestäisit asiat niin, että ne lapsi ei viettäisi erittäin paljon aikaa mummolassa.

Elämä on täynnä valintoja.

Sanoisitko aikuiselle niin? Minusta olisi aika tökeröä jos joku tulisi minulle sanelemaan kuinka paljon minun pitää syödä, kiristäisi jälkiruoalla tai muuten puuttuisi ruokailuuni. Toisten ihmisten kunnioittamista on se, että antaa ruokarauhan eikä puutu toisen ruokailuun.

Lapsi ei hei olekaan aikuinen. Ei lasta voi kohdella täysin samalla tavalla kuin aikuista. Hän ei ole tarpeeksi kehittynyt siihen. Kai sinä sen ymmärrät ja myönnät?

Lapsi ei hei olekaan aikuinen. Ei lasta voi kohdella täysin samalla tavalla kuin aikuista. Hän ei ole tarpeeksi kehittynyt siihen. Kai sinä sen ymmärrät ja myönnät?

Lapsi on kuitenkin ihminen, ja häntä tulee sellaisena kunnioittaa. Hänellä on omat tarpeensa ja halunsa ja niihin ei kuulu se, että toiset painostaa häntä syömään tai kiristävät ruoalla. Ruokarauha kuuluu lähtökohtaisesti kaikille.

Miksi koet että lasta ei tarvitse kunnioittaa? Ettei hänen tunteitansa tai tarpeitansa tarvitse ajatella?

Kummasti vaan usein nämä "täynnä olevat" lapset heräävät henkiin kun on kyse jälkiruoasta tai karkeista... Eli joku kuri pöydässäkin pitää olla ettei pieni lapsi ala pompottelemaan koko pöytäseuruetta...

Kummasti vaan usein nämä "täynnä olevat" lapset heräävät henkiin kun on kyse jälkiruoasta tai karkeista... Eli joku kuri pöydässäkin pitää olla ettei pieni lapsi ala pompottelemaan koko pöytäseuruetta...

Miksi koet lapsen pompottelevan sinua tai koko pöytäseuruetta jos ei syö juuri haluamallasi tavalla? Miten se vaikuttaa sinuun tai muuhun pöytäseuraan?

Yhteistyössä