Miten saada 7kk nukkumaan koko yö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjk

Vieras
Vauva on 7 kk ja herää 4-6 krt joka yö. Ei syö yöllä, herää muuten vaan kesken uniensa ja sitten ei meinaakaan uudelleen nukahtaa. Huutaa ja ährää ja syliin nukahtaa, joskus viereen kun otan kainaloon. Miten tästä pääsis eroon? Mikä sen herättää? Ja miksei nukahda uudelleen helposti?

Meillä on sama ongelma. Päivärytmiä on nyt noudatettu 3 viikkoa orjallisesti, nukkumaan meno tapahtuu joka ilta samalla tavalla ja vauva syö joka ilta ensin puuroa ja sitten vielä ison pullollisen velliä, joten nälkä hänelläkään ei ole yöllä herätessä. Ensimmäisen viikon poika nukkui jokaisen yön kokonaan klo 22-9(tai 10), mutta sen jälkeen on tullut takapakkia. Ennen päivärytmiä poika nukkuin edes 7h yöunia putkeen, mutta nyt hän herää yön aikana 3-8 kertaa, ei syömään vaan kiemurtelemaan ja kätisemään, hän ei ole kunnolla edes hereillä. Epäilisin että meillä osaksi huonosti nukkumiseen vaikuttaa se, että pikkumies harjoittelee parhaillaan konttaamista. Ei siis varmaan vaan malta nukkua, yöllä havahtuessaankin kiipeä ensimmäisenä konttausasentoon.

Onko teillä mitään uusia taitoja harjoittelun alla? Tekeekö vauva hampaita? Vai onko aina herännyt yhtä paljon öisin?

Meillä on sama ongelma. Päivärytmiä on nyt noudatettu 3 viikkoa orjallisesti, nukkumaan meno tapahtuu joka ilta samalla tavalla ja vauva syö joka ilta ensin puuroa ja sitten vielä ison pullollisen velliä, joten nälkä hänelläkään ei ole yöllä herätessä. Ensimmäisen viikon poika nukkui jokaisen yön kokonaan klo 22-9(tai 10), mutta sen jälkeen on tullut takapakkia. Ennen päivärytmiä poika nukkuin edes 7h yöunia putkeen, mutta nyt hän herää yön aikana 3-8 kertaa, ei syömään vaan kiemurtelemaan ja kätisemään, hän ei ole kunnolla edes hereillä. Epäilisin että meillä osaksi huonosti nukkumiseen vaikuttaa se, että pikkumies harjoittelee parhaillaan konttaamista. Ei siis varmaan vaan malta nukkua, yöllä havahtuessaankin kiipeä ensimmäisenä konttausasentoon.

Onko teillä mitään uusia taitoja harjoittelun alla? Tekeekö vauva hampaita? Vai onko aina herännyt yhtä paljon öisin?

Heräsi aiemmin aika usein syömään ja nyt kun ei syö herää yhtä usein. Mä en tiedä mitä mä voisin tehdä. Päivärytmi on ollut sama jo pitkään. Millä mä edes saisin sen nukahtamaan helpommin yöllä uudestaan? Kun se vaan kiemurtelee ja jäykistelee. Mitään uuttaa ei ole opittu pitkään aikaan eikä näyttäis olevan tuloillakaan.

Meillä poika rauhoittuu kun häntä taputtaa pyllystä tai silittää päästä, ja välillä pitää tehdä molempia samaan aikaan. Neuvolatäti neuvoi että hänet pitäisi aina nukuttaa samalla tavalla, rauhoittaa sänkyyn ja antaa nukahtaa itsekseen. Mä olen sitten tehnyt niin päivisin ja öisin, taputtelen ja silitän kunnes poika on rauhassa, ja sitten seison vieressä kunnes hän nukahtaa kokonaan. Jos vauvan opettaa nukahtamaan "itsekseen", hän nukahtaa yölläkin helpommin uudelleen.

Vauvan lähellä nukkuminen - Nukkuminen ei ole valtakysymys

--------------------------------------------------------------------------------

Nukkuminen, kuten syöminenkin, ei ole käyttäytymismuoto, jonka voisi opettaa lapselle pakolla. Korkeintaan voit luoda olosuhteet, jotka tekevät lapselle mahdolliseksi nukahtaa. Neuvottuani kolmen vuosikymmenen ajan vanhempia nukkumista koskevissa kysymyksissä olen tullut johtopäätökseen, että useimmat yöheräilijät ovat sellaisia syntyjään, eivät olosuhteiden vuoksi. Ei ole sinun vikasi, että vauvasi herää, eivätkä vauvasi nukkumatavat ole vanhemmuutesi heijastusta. Jos ystäväsi kehuvat, että heidän vauvansa nukkuvat läpi yön, luota meihin: he todennäköisesti liioittelevat - ja paljon.

Kuulemasi ristiriitaiset neuvot voivat valvottaa sinua enemmän kuin vauvasi. Pelkäät, että hemmottelet vauvasi pilalle, jos otat hänet vuoteeseesi tai hoidat vauvaa herkkävaistoisesti, kun hän herää keskellä yötä. Murehdit, jos epätoivon ja uupumuksen ajamana kokeilet hiukan vauvakoulutusta ja annat vauvasi itkeä muutamana yönä. Joskus on hyödyllistä ymmärtää, että jotkut vauvat ovat hyväunisia ja osaavat syntyjään rauhoittaa itsensä, kun taas toiset vauvat heräävät helposti yöllä ja ovat vaikeasti jälleen rauhoitettavissa. Jokainen vauva on erilainen ja unikäyttäytyminen liittyy enemmänkin synnynnäiseen tempperamenttiin (tai yöheräilyn kohdalla lääketieteellisiin syihin) kuin mihinkään äidin tai isän aikaansaamiin "huonoihin tapoihin". Tulee aika, jolloin sinnikkäänkin yövalvojan vanhemmat palkitaan keskeytymättömällä unella. Ikävaihe, jona perheet palkitaan tällä koko yön kestävällä autuudella, vaihtelee lapsesta toiseen. Odottaessanne kokeilkaa, mikä yöaikainen vanhemmuuden tyyli toimisi teidän tapauksessanne. Tätä varten teidän ei tarvitse konsultoida muita uniexperttejä kuin vauvaanne ja itseänne.

KIINNITTYMISEN JATKAMINEN YÖLLÄ
Yöajan kiintymysvanhemmuudessa on kysymys enemmästä kuin vain vauvan nukkumapaikasta. Kysymys on asenteesta vauvan öisiin tarpeisiin, sen hyväksymistä, että vauvasi on pieni ihminen, jolla on suuret tarpeet - ympäri vuorokauden ja läpi viikon. Vauvasi luottaa siihen että sinä, hänen vanhempansa, olet jatkuvasti saatavilla myös yöllä, kuten päivälläkin. Joten sopeutat yöhön liittyvät tapasi vauvan tarpeisiin. Jos olet halukas joustamaan ja luovut kulttuurissa yleisestä asenteesta, jonka mukaan vauvat pitäisi opettaa heti alusta lähtien nukkumaan itsekseen, tulet ymmärtämään, että vauvan toivottaminen tervetulleeksi omaan vuoteeseesi ei ole pilalle hemmottelua eikä vauvan komentoon alistumista.

Lisättäköön, ettei vauvalle ole mitään oikeaa tai väärää nukkumapaikkaa. Päämääräsi ei ole sopeuttaa vauvasi nukkumakäytäntöä jonkun muun neuvomiin periaatteisiin - tulivatpa neuvot sitten vauvakouluttajalta tai kiintymysvanhemmuuden kannattajalta. Päämääräsi on löytää yötä varten vanhemmuuden strategia, joka tekee kaikille perheessä mahdolliseksi nukkua hyvin. Me, ja monet muutkin vanhemmat olemme huomanneet, että vauvan lähellä nukkuminen on paras tapa mahdollistaa vauvan tarpeisiin reagoiminen myös yöllä, ja nukkua silti hyvin.

MIKSI VAUVAN LÄHELLÄ NUKKUMINEN TOIMII?
On kaksi pääsyytä sille, miksi vanhemmat nukkuvat lastensa lähellä. Ensinnäkin yhdessä nukkuminen jatkaa kiinnittymistä, jonka rakentamiseksi vanhemmat ponnistelevat päivät. Kun lapsen ei tarvitse päiväsaikaan itkeä yksinään, käy järkeen, ettei häntä yölläkään jätetä toiseen huoneeseen itkemään. Vauvan lähellä nukkuminen on vauvan kantamisen yöversio. Toiseksi vauvat, joiden kanssa nukutaan, nukkuvat paremmin ja tämä auttaa äitejäkin nukkumaan paremmin. Toisin sanoen yhdessä nukkuminen toimii.

Pikkulapsen uni on erilaista kuin aikuisilla. Tutkijat eivät tiedä, miksi vauvat viettävät niin paljon aikaa kevyessä unessa. Voi olla, että vauvat eivät vielä ole kyllin kehittyneitä voidakseen turvallisesti nukkua syväunta. Jos hyväksytään ajatus, että vauvoilla on hyvä syy nukkua kuten nukkuvat, alkaa tuntua järkevältä myös ajatus, että vauvojen pitäisi nukkua jonkun rakastamansa ihmisen vieressä.

Uneen vaipuminen äidin rinnoilla tai isän käsivarsilla luo tervettä suhtautumistapaa nukkumista kohtaan. Vauva oppii, että on mukava nukahtaa. Vanhempiensa kanssa nukkuvat vauvat eivät ainoastaan nuku tyytyväisempinä, he myös pysyvät unessa kauemmin.

Jos vauva on yksin, herääminen saattaa olla pelottavaa. Kun huoneessa ei ole vanhempaa, vauva päättelee olevansa yksin ja hylättynä. Jos vauva herää lähellä äitiä, herääminen ei ole niin pelottavaa. Vauva ymmärtää, että kaikki on hyvin, jos äiti on lähellä. Hän voi imeä maitoa, jos on nälkä ja imeminen tyynnyttää hänet taas uneen. Ja äiti voi ehkä ojentaa kätensä, taputtaa vauvan selkää, mumista muutaman lohdutuksen sanan ja saatella vauvan näin kevyestä unesta kohti syvempää ilman että hänen tarvitsisi itse edes kunnolla herätä.

Kuinka paljon mukavampaa onkaan pystyä tyydyttämään vauvan tarpeet yöllä lähtemättä ollenkaan sängystä. Tällä tavoin yöllä usein syövien vauvojen äidit eivät ainoastaan pysy hengissä vaan suorastaan kukoistavat. Jos kysyt heiltä aamulla, he eivät osaa kertoa, mihin aikaan tai kuinka usein vauva heräsi yöllä. He vain tietävät levänneensä kunnolla. Koska samassa vuoteessa nukkuvien äitien ja vauvojen unirytmit asettuvat yksiin, vauvan heräämiset eivät häiritse äidin unirytmiä.

Vertaa tätä tilanteeseen, jossa äiti ja vauva nukkuvat eri huoneissa. Kun yksin nukkuva vauva herää itkien, yksin ja herättää äidin syvästä unesta, äidin on noustava vuoteestaan ja kiiruhdettava vauvan luo. Sitten hänen on rauhoitettava vauva niin, että tämä pystyy imemään maitoa. Kun vauva viimein vaipuu uneen, äiti laskee tämän koriinsa, ja sitten hänen itsensä pitäisi pystyä nukahtamaan.

Vauvakoulutuksen näkökulmasta yöherääminen on tapa, josta vauva pitää opettaa pois, ei merkki siitä, että vauvalla olisi tarve kiinnittyä vanhempiinsa. Usein toistuva yöherääminen ei tunnu kuitenkaan vaivaavan useimpia vauvan kanssa nukkuvia äitejä. Useammin toistuvat ruokinnat, lisämaito ja lisäkosketus auttavat vauvaa kasvamaan paremmin.

Vauvoilla on oma tapansa tietää, miten he voivat saada vanhemmiltaan sen, mitä kasvaakseen tarvitsevat. Jos otat vinkistä vaarin ja nautit yöllä vauvasi läsnäolosta, tulet iloisemmaksi ja pysyt paremmin kiinnittyneenä vauvaasi.

Vauvan kanssa nukkuminen tekee sinulle mahdolliseksi välittää vauvallesi huolenpidon viestejä läpi koko yön, sanomatta sanaakaan. Kun olet lähellä vauvasi herätessä ahdistuneena, voit vastata hänen tarpeisiinsa nopeasti ja asianmukaisesti. Tämä välittää vauvallesi viestin, että hän voi luottaa siihen että tyydytät hänen tarpeensa ja olet paikalla hänen tarvitessaan. Kun jätät kriitikot ja vauvakouluttajat omaan arvoonsa ja lasket vauvasi viereesi nukkumaan, viestität hänelle, että luotat hänen merkkeihinsä.

YHDESSÄ NUKKUMINEN - KUINKA SEN SAA TOIMIMAAN?

Varmistakaa, että kummatkin vanhemmat ovat yhtä mieltä.
Kiintymysvanhemmuuden periaatteiden olisi tarkoitus lähentää vanhempia, ei vieraannuttaa heitä toisistaan.

Käytä suurta sänkyä
Yhdessä nukkuminen on mukavampaa, kun on paljon tilaa jaettavaksi.

Laajenna sänkyäsi
Jotkut äidit ja vauvat tarvitsevat hieman etäisyyttä, jotta olo on mukava eikä herää liian usein. Kokeile sivuvaunua.

Kokeile erilaisia nukkumisjärjestelyjä
Monille perheille parempi järjestely on , että vauva nukkuu äidin ja seinän välissä

Nukkukaa yhdessä osa yöstä
Vauvan kanssa nukkuminen ei ole kaikki-tai-ei-mitään-kysymys.
Vauvan nukkuessa yksin vanhemmat voivat nauttia hetken kahdestaan. Vauvan herätessä vauva haetaan nukkumaan vanhempien sänkyyn.

Jaa vuoteesi vain yhden lapsen kanssa kerrallaan
Pikkuvauvan ja taaperon nukkuminen yhdessä ei ole turvallista. Järjestä taaperolle oma erikoissänky parisängyn viereen.

Joko heräät lastesi kanssa, kun he ovat vauvoja, tai sinun on herättävä heidän kanssaan, kun he ovat vanhempia.

(Kiintymysvanhemmuuden kirja: Onnellisen vauvan hoito-opas, kirjoittaneet William Sears & Martha Sears)

Ei millään pahalla, mutta jos haluat nukkua edes joskus tässä elämässä kokonaisia öitä ja haluat kasvattaa lapsestasi jotakin muuta kuin jatkuvasti vaativan, tottelemattoman tulevaisuuden onglemanuoren, unohda kaiken maailman kiintymysvanhemmuudet. Tietenkin jokainen vanhempi on kiintynyt lapseensa ja toisinpäin, mutta ei lapsille tarvitse diktaattorin valtuuksia antaa.

Ei millään pahalla, mutta jos haluat nukkua edes joskus tässä elämässä kokonaisia öitä ja haluat kasvattaa lapsestasi jotakin muuta kuin jatkuvasti vaativan, tottelemattoman tulevaisuuden onglemanuoren, unohda kaiken maailman kiintymysvanhemmuudet. Tietenkin jokainen vanhempi on kiintynyt lapseensa ja toisinpäin, mutta ei lapsille tarvitse diktaattorin valtuuksia antaa.

Ei millään pahalla myöskään mut höpöhöpö. Meillä oli jo syntyjään huonosti nukkuva,heräilevä jne lapsi joka oppi nukkumaan paremmin yli 1v ja nyt 3v nukkuu hyvin eikä tolla perusteella oo diktaattori tai tuleva rikollinen. Häntä ei oo pakotettu nukkumaan eikä huudatettu. Jotain rajaa noille jutuille.

Ei millään pahalla myöskään mut höpöhöpö. Meillä oli jo syntyjään huonosti nukkuva,heräilevä jne lapsi joka oppi nukkumaan paremmin yli 1v ja nyt 3v nukkuu hyvin eikä tolla perusteella oo diktaattori tai tuleva rikollinen. Häntä ei oo pakotettu nukkumaan eikä huudatettu. Jotain rajaa noille jutuille.

Missä kohtaa mä rikollisista oon puhunut. Mä katson ongelmanuoreksi myös sellaisen teinin jota ei ole koskaan komennettu, ja näin ollen ei osaa käyttäytyä. Mun mielestä lapsen jokaisen inahduksen tahtiin hyppeleminen ei voi tuottaa mitään muuta kuin ongelmia. Meillä sitä paitsi vauva nukkuu paljon huonommin meidän sängyssä, herää ihan koko ajan ja haluisi syödä joka kerta, paljon paremmin nukkuu omassa sängyssään meidän vieressä. Mäkään en huudata mun lasta, mutta en silti nukuta syliin tai meidän sänkyyn viereeni. Olen paikalla, mutta en varsinaisesti nukuta lasta, musta se on paljon toimivampi keino.

Missä kohtaa mä rikollisista oon puhunut. Mä katson ongelmanuoreksi myös sellaisen teinin jota ei ole koskaan komennettu, ja näin ollen ei osaa käyttäytyä. Mun mielestä lapsen jokaisen inahduksen tahtiin hyppeleminen ei voi tuottaa mitään muuta kuin ongelmia. Meillä sitä paitsi vauva nukkuu paljon huonommin meidän sängyssä, herää ihan koko ajan ja haluisi syödä joka kerta, paljon paremmin nukkuu omassa sängyssään meidän vieressä. Mäkään en huudata mun lasta, mutta en silti nukuta syliin tai meidän sänkyyn viereeni. Olen paikalla, mutta en varsinaisesti nukuta lasta, musta se on paljon toimivampi keino.

Kuten aikuisetkin, jotkut vauvat nukkuvat paremmin yksin, toiset taas jonkun vieressä. Joku nukkuu paremmin jopa yksin omassa huoneessaan, toinen taas pakotettuna siellä, vaikka haluaisi olla äitinsä vieressä. Jokainen vanhempi huomaa varmasti käytännössä, että mikä toimii parhaiten ja toivottavasti myös toimii sen mukaan, kuunetelematta ns. hyviä neuvoja ihmisiltä, jotka eivät nuku heidän vauvojensa kanssa.

Meillä tämä juuri vuoden täyttänyt ei nuku täysiä katkeamattomia unia. Jotenkin en osaa kuvitella edes että ennen kuin hänet täysin vieroitetaan hän luopuisi yösyömisestä. Hänelle on juuri nyt helpointa nukkua minun ja isänsä välissä, siitä kun ei pääse konttaamaan unipäissään lattialle ja uni on näin muutenkin levollisinta.

Sen sijaan 16-vuotiaamme nukkuu liiankin hyvin ja liiankin katkeamattomia ja pitkiä yöunia viikonloppuisin. Ja ihan omassa huoneessaan, sängyssään ja ihan yksin.

Opeta se samalla kävelemään ja puhumaan, jooko? :D :laugh:

Miksi ihmeessä seitsenkuisen vauvan pitäisi nukkua yö heräämättä? Miten ihmeessä joku voi tuollaista vaatia pieneltä vauvalta? Ja voi kauheeta - vauva mieluummin nukkuu äitinsä kanssa kun yksin.

Onpa kyllä ihan hirveä kakara kun ei tajua miellyttää vanhempiaan ja alistumaan yksinäisyyteen koko yöksi.

[QUOTE="huh huh";22612532]Kasvattaako joku tosiaan lapsensa kirjatiedon varassa?[/QUOTE]

Ja mä ihmettelen, että kasvattaako joku vauvansa huudatusunikoulun nimissä? Tiedän, että tätä tapahtuu ja se on yleistä.

" Vauvan kantaminen, lapsentahtinen imetys, vauvan kanssa nukkuminen ja itkuun vastaaminen ovat tehokkaita tapoja muovata vauvasi käyttäytymistä nyt ja tulevaisuudessa".

"Lapseni ensimmäiset vuodet harjoitin kiintymysvanhemmuutta, ja nyt minusta tuntuu, että minulla on jo enemmän erehtymisen varaa. Koska tarjosin lapselleni niin vahvan perustan, virheeni eivät huolestuta minua kovin paljoa, koska tiedän, etteivät ne todennäköisesti pysty mitätöimään aiempia tekojani."

Vastuullisella käyttäytymisellä on juurensa vastavuoroisuudessa - herkässä reagoimisessa toisen merkkeihin. Kun vanhemmat reagoivat asianmukaisesti lapsensa merkkeihin, heidän lapsissaan kasvaa kyky reagoida muiden tarpeisiin. Heistä tulee aikuisia, jotka osaavat vastata.

Jos haluat jonkun seuraavan ohjeitasi, sinun on ensin ansaittavan tämän luottamus. Luottamus kehittyy, kun täytät lapsesi tarpeet. Lapsi, joka luottaa siihen, että äiti ja isä tarjoavat ruokaa ja suojaa, luottaa äitiin ja isään myös silloin kun nämä sanovat "ei saa koskea". Auktoriteetti on kurinpidossa elintärkeää ja auktoriteetin on perustuttava luottamukselle.

Lapset, joiden vanhemmat eivät reagoi heidän viesteihinsä herkästi, joutuvat uskoaksemme muita todennäköisemmin myöhemmällä iällä kärsimään käyttäytymisen ongelmista kuten ylivilkkaudesta, impulsiivisuudesta ja keskittymiskyvyn puutteesta

Kiintymysvanhemmuuden kirja - Onnellisen vauvan hoito-opas, kirjoittaneet William Sears & Martha Sears

Miksi ihmeessä seitsenkuisen vauvan pitäisi nukkua yö heräämättä? Miten ihmeessä joku voi tuollaista vaatia pieneltä vauvalta? Ja voi kauheeta - vauva mieluummin nukkuu äitinsä kanssa kun yksin.

Onpa kyllä ihan hirveä kakara kun ei tajua miellyttää vanhempiaan ja alistumaan yksinäisyyteen koko yöksi.

No siksi sen pitäisi nukkua heräämättä, että ei sillä ole mitään syytä herätä. Olisi varmaan paljon levänneempi vauva itsekin, jos nukkuisi koko yön eikä heräisi potkimaan ja jäykistelemään. Kun siis se ei syö yöllä. Olen sitäkin kokeillut jos olis nälkä mutta ei ole. Ei kai se nyt ole vauvalle itsellekään kiva herätä ja sitten kun ei saa unta.

Vauva nukahtaa illalla ihan hyvin itsekseen, mutta yöllä se ei sitten nukahda itsekseen eikä meidän väliin. kokeiltu on. Missä mä olen sanonut, että vauva alistetaan yksinäisyyteen yöksi? Pinnasänky on ihan meidän vieressä ja vauva kyllä sais nukkua välissäkin jos se jotain auttais.

Eihän nää asiat nyt ihan näin simppeleitä ole, eihän? Katkeamaton yöuni on tärkeää kaikille, niin vauvoille kuin aikuisillekin. Jos ihminen (ihan minkä ikäinen vain) herää vartin välein koko yön, jotain on pielessä. Kaikki lapset eivät osaa nukkua, jollei sitä heille opeteta - eikä se tarkoita huudattamista.

Kaikki vauvat eivät sitä paitsi nuku parhaiten äitinsä kanssa. He ovat erilaisia, ihan kuin aikuisetkin - vaikka nämä biologian nimiin vannovat sen unohtavatkin aina sopivissa väleissä. Lapsentahtisuus tarkoittaa yhden, yksittäisen lapsen tahtisuutta eikä mitään mustavalkoista ideologiaa ;)

No siksi sen pitäisi nukkua heräämättä, että ei sillä ole mitään syytä herätä. Olisi varmaan paljon levänneempi vauva itsekin, jos nukkuisi koko yön eikä heräisi potkimaan ja jäykistelemään. Kun siis se ei syö yöllä. Olen sitäkin kokeillut jos olis nälkä mutta ei ole. Ei kai se nyt ole vauvalle itsellekään kiva herätä ja sitten kun ei saa unta.

Vauva nukahtaa illalla ihan hyvin itsekseen, mutta yöllä se ei sitten nukahda itsekseen eikä meidän väliin. kokeiltu on. Missä mä olen sanonut, että vauva alistetaan yksinäisyyteen yöksi? Pinnasänky on ihan meidän vieressä ja vauva kyllä sais nukkua välissäkin jos se jotain auttais.

Ei vauvalla ole mitään tarvetta nukkua ilman yhtäkään heräämistä tai havahtumista. Vauvan uni taitaa olla laadukkaampaa kun ei ole niin supersyvää, että on taju veks 12h. Vauvan heräily on ihan normaalia ja asiaankuuluvaa enkä siksi osaa nähdä että sille pitäisi mitään tehdä.

Itse en olisi koskaan pinnasänkyyn laittanutkaan ja ehdottaisin tässäkin tilanteessa "ratkaisuksi" sitä, että lapsi nukkuisi vanhempiensa kanssa. Herättyään lapsi sitten nukahtaa uudelleen äkkiä jos ja kun on turvallinen olo.

Lapset rupee nukkumaan öitä heräämättä/herättämättä vanhempiaan useimmiten n 1,5v iässä.

[QUOTE="Jenis";22612709]Eihän nää asiat nyt ihan näin simppeleitä ole, eihän? Katkeamaton yöuni on tärkeää kaikille, niin vauvoille kuin aikuisillekin. Jos ihminen (ihan minkä ikäinen vain) herää vartin välein koko yön, jotain on pielessä. Kaikki lapset eivät osaa nukkua, jollei sitä heille opeteta - eikä se tarkoita huudattamista.

Kaikki vauvat eivät sitä paitsi nuku parhaiten äitinsä kanssa. He ovat erilaisia, ihan kuin aikuisetkin - vaikka nämä biologian nimiin vannovat sen unohtavatkin aina sopivissa väleissä. Lapsentahtisuus tarkoittaa yhden, yksittäisen lapsen tahtisuutta eikä mitään mustavalkoista ideologiaa ;)[/QUOTE]

Ei todellakaan ole vauvalle tärkeää nukkua niin syvään, ettei koko yönä herää kertaakaan :D Ja 4-6 krt yössä ei taida kuitenkaan olla ihan vartin välein ;) Pientä liioittelua kenties.

Mä en hirveästi markkinoi kannattavani lapsentahtisuutta - siis sellaista, jossa lasta hoidetaan vain minimi ja hoidetaan paremmin vain jos itkee tai protestoi kovaäänisesti - vaan kiintymysvanhemmuutta/vaistovanhemmuutta. Jonkun mielestä kun voi olla kovin lapsentahtista jättää hiljainen ja rauhallinen vaunu yksin vaunuihinsa, sittereihin ja pinnikseen, ja nostaa syliin vain kun itkee tai on joku "syy" nostaa syliin.

Tämän ketjun ap:n vauva selkeästi kaipaa äitinsä vierelle sitäpaitsi.

Ei todellakaan ole vauvalle tärkeää nukkua niin syvään, ettei koko yönä herää kertaakaan :D Ja 4-6 krt yössä ei taida kuitenkaan olla ihan vartin välein ;) Pientä liioittelua kenties.

Mä en hirveästi markkinoi kannattavani lapsentahtisuutta - siis sellaista, jossa lasta hoidetaan vain minimi ja hoidetaan paremmin vain jos itkee tai protestoi kovaäänisesti - vaan kiintymysvanhemmuutta/vaistovanhemmuutta. Jonkun mielestä kun voi olla kovin lapsentahtista jättää hiljainen ja rauhallinen vaunu yksin vaunuihinsa, sittereihin ja pinnikseen, ja nostaa syliin vain kun itkee tai on joku "syy" nostaa syliin.

Vauva nukahtaa illalla pinnasänkyyn (helposti). Kun se herää ekan kerran, otan sen viereen loppuyöksi (näin on nyt tehty kuukausi) ja se herä edelleen. Eikä nukahda helposti uudelleen. Sehän tässä harmittaa, että nukahtaminen on niin vaikeeta yöllä. Vaikka olisi vieressä. Nyt sä varmaan sanot, että sillä ei ole turvallinen olo mun vieressä... no milläs mä saisin sen tuntemaan olonsa turvalliseksi?

En nyt puhunut ap:n vauvan heräilyistä sinänsä, mutta oikeinko tosissasi väität, että vaikkapa mun esikoisen oli parempi "nukkua" äitinsä vieressä, jossa heräili todellakin vartin välein koko yön, kuin omassa huoneessaan, jossa heräsi kerran yössä, söi (sitä kultaakin kalliimpaa rintamaitoa!) ja nukahti uudelleen 3 tunniksi? Hän pääsi kyllä syliin, liinaan yms. huutamattakin, eli oli äitinsä vierellä lähes kaiken hereilläoloaikansa, mutta nukkui yöllä. Voin myös kertoa, että oli aika lailla iloisempi poika päivällä, kun ei tarvinnut itkeä väsymystä. Päiväunia hän näetsen ei oppinut nukkumaan ennenkuin vuoden ikäisenä.

[QUOTE="vieras";22612582]Ja mä ihmettelen, että kasvattaako joku vauvansa huudatusunikoulun nimissä? Tiedän, että tätä tapahtuu ja se on yleistä.[/QUOTE]

Mitäpä, jos keskittyisit siihen lapseesi täysillä ilman sitä kirjojen pänttäämistä? Siellä on hyviä neuvoja, mutta tiedoksi, että kaikkea ei kirjaimellisesti kannata/voi oman lapsensa kanssa toteuttaa. Miksikö? Siksi, että lapset ovat erilaisia. En sanaakaan muuten puhunut huudatusunikoulusta.

Kuumimmat

Yhteistyössä