Voiko asumistukea saada omassa omistusasunnossa asumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyväksytyt asumismenot lasketaan tietyn kaavan mukaan, ja jos on pienituloinen, voi saada asumistukea omistusasuntoonkin. Ei tietenkään lainanlyhennyksiin, mutta sähkö-, vesi- ym. maksuihin.

Kyllä voi saada juurikin noihin lainan korkoihin. Meille ihan kelan täti suositteli laittamaan hakemuksen kun mies oli keväällä/kesällä lomautettuna, oltiin juuri ostettu omakotitalo ja itse olin vielä mammalomalla.

Meillä siis tilanne että omakotitalo on velaton ja oma. Mulla hoitovapaa työpaikasta ja miehellä loppuu työt vuoden loppuun. Päivärahan saamisessa voi kestää... Pohdiskelen just sitä että miten kauan voidaan talossa asua ennekuin se pitää myydä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;22594689:
Meillä siis tilanne että omakotitalo on velaton ja oma. Mulla hoitovapaa työpaikasta ja miehellä loppuu työt vuoden loppuun. Päivärahan saamisessa voi kestää... Pohdiskelen just sitä että miten kauan voidaan talossa asua ennekuin se pitää myydä.

Sittenhän teillä ei ole asumisesta sellaisia kuluja, joihin saisi asumistukea. Kun sähköön ja veteen sitä ei tosiaankaan saa.

Eikö teille ole kertynyt säästöjä? Luulisi jokaisen okt:ssä asuvan pitävän sellaista vararahastoa, että jos jotain hajoaa, niin on mistä rempparahat ottaa. Varsinkin, jos on velaton talo, niin luulisi niitä säästöjä olevan sen verran, että päivärahan odottelun yli elää.

mut siis eikö teillä asuminen oo nyt "ilmasta"? eikai sähköön nyt voi niin paljoa kuussa mennä että joutusitte myymään talon ja menemään vuokralle?? vai mitä muita sumiskustannuksia teil on? en ymmärrä..:/

Riippuu ihan niistä asumiskustannuksista. Velattomassa omistusassunnossa ne on yleensä paljon pienemmät kuin vuokra-asunnossa. Mulla esikoinen asuu velattomassa omistusassunnossaan ja opiskelijana saa yhtiövastikkeeseensa asumistukea. Jos asuisi vuokralla, saisi asumistukea paljon enemmän kuin omaan asuntoon.

[QUOTE="vieras";22594715]Sittenhän teillä ei ole asumisesta sellaisia kuluja, joihin saisi asumistukea. Kun sähköön ja veteen sitä ei tosiaankaan saa.

Eikö teille ole kertynyt säästöjä? Luulisi jokaisen okt:ssä asuvan pitävän sellaista vararahastoa, että jos jotain hajoaa, niin on mistä rempparahat ottaa. Varsinkin, jos on velaton talo, niin luulisi niitä säästöjä olevan sen verran, että päivärahan odottelun yli elää.[/QUOTE]

On meillä vähän säästöjä, mutta niitä on nyt käytetty siihen että olen kotona hoitovapaalla. Lähinnä pohdiskelen sitä voisinko mennä johonkin töihin vapaan aikana - onko mulla siinä tapauksessa enää oikeutta mennä takaisin omaan työpaikkaan sit kun vapaa päättyy? Kesken vapaan tuskin pääsen, kun sinne on palkattu sijainen.

Mun hoitovapaa loppuu toukokuussa joten monta kuukautta tähän tulee väliin minkä aikana pitäis miehen työttömyyspäivärahalla elää. Ja kun sitä tuossa eilen illalla laskettiin, niin eipä ole huiman iso se.

Yhteistyössä