Kuinka monta joululahjaa lapselle on mielestäsi liikaa, jos siis mietitään kaikkien lapsen saamien lahjojen määrää,

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
En usko, että on mitään lukumäärää minkä ylittyessä lahjoja olisi liikaa.

Jos lapsi ns. sekoaa tai jos ei jaksa/halua avata paketteja, niin kolmekin voi olla liikaa. Jollain toisella lapsella taas 90 pakettiakaan ei välttämättä ole yhtään liikaa.
 
meillä
lapset saaneet yleensä n. 15-20 lahjaa/lapsi ja kyllä vähempikin riittäisi mutta toisaalta noissa on aina ollut mukana paljon myös ns. järkilahjoja kuten vaatteita, pussilakanoita tms. eikä kukaan lapsista ole koskaan tuosta määrästä mitenkään seonneet. Noista on yleensä 5-10 meidän vanhempien hankkimia ja loput muilta.
 
"hmm"
Vaikea sanoa mitään määrää. Meillä saavat monta pakettia, koska on laaja suku. Mutta ennemmin sanoisin, että se on liikaa jos lapsi saa kaiken pyytämänsä. Oli sitten kyse joululahjoista tai muuten. Ei paljon tai vähemmän lahjoja ole se ratkaiseva pointti, vaan se, että jos lapsi saa kaiken pyytämänsä, hän pyytää aina vaan enemmän ja enemmän ja paljon sellsita, mitä ei oikeastaan halua. Minä ostan omilleni 1-2 todellsita toivetta, isänsä perhe yhden jota todella haluavat. Mummeille ja muille kerrotaan tarpeellisia / hyödyllisiä toiveita mm tänä vuonna tytöille suoristusrauta, pojalle kylpytakki. Lisäkis kyllä sorrun ostamaan itse mm kirjoja, kosmetiikkaa, alusvaatteita yms jota muutenkin ostaisin.
 
-
Meillä monena vuotena on käynyt niin, että lapsi on toivonut yhden lahjan. Ja paketteja avatessa onki käynyt niin, että toivottu lahja on tullut ensimmäisenä ja muut lahjat eivät sitten enään kiinostanutkaan. Viime vuonna sitten teimme niin, että ostimme vain sen yhden toivotun lahjan (Saa myös isovanhemmilta ja kummeilta sekä tädiltä ja enoilta lahjoja) ja olemme antaneet sen toivotun lahjan viimeisenä. Tämä toimi ainakin viime kerralla. Ja aiomme tehdä sen tänä vuonnakin. Kaikista lahjoista oli suur ilo, etenkin rusinarasiasta. Meidän tytsylle riittää mainiosti n. 7 lahjaa. Sen olemme huomanneet. Lähemmäks 20 lahjaa oli liikaa, ei enään iloinnut kaikista lahjoista.
 
nii ja sillai
Meillä on lapsella ollut aina n. 20 lahjaa ja kyllä se minusta on aina ollut oikeasti liikaa. Minustakin joku vähän alta kymmenen tai max 10 olisi ihannemäärä.
 
"mamma"
Kyllä minustakin yli 15 lahjaa on ehdottomasti jo liikaa, yli 10 alkaa olla jo maksimi.
Itse laitamme kolmelle lapsellemme 1-2 lahjaa per lapsi, ja loput tulee kummeita, sediltä, tädeiltä, isovanhemmilta. Ja kaikille yritän kertoa toiveita (ei mtään kalliita lahjoja) tai tarpeellisia lahjoja.
 
vähän höpsö
No yli 10 lahjaa alkaa mun mielestä meneen jo turhuuksien puolelle. Mun mielestä pari-muutama tavaralahja, joita lapsi on oikeasti toivonut, on sopiva ja sitten lisäksi jotain käytännöllistä kuten vaatteita, lakanoita, pyyhkeitä, saippuaa yms.

Mä en ees tajunnut, että muksut saa nykyään lähes poikkeuksetta(?) sellaisen lahjavuoren ennen kuin joitakin vuosia sitten vietimme joulua miehen veljen perheen luona, jossa on yksi lapsi! Siis niitä pakettaja tuli pitkin päivää!! Ja koko joulun: aaton aattona, jouluaattona, joulupäivänä ja tapanina!!! Mä olin ihan, että :O ?!? Mä olin siihen asti elänyt siinä uskossa, että itse sain lapsena ihan älyttömästi joululahjoja, kun joulupukki kävi aattoiltana ja sain jotain max. 10 pakettia sekä tädin perheeltä aattoaamuna jonkun suklaarasian ja villasukat. :D
 
"vieras"
Minusta 5-10 lahjaa on ihan sopiva määrä. Sisaruksille voi olla mun mielestä myös yhteislahjoja esim joku peli. Meidän lapsella on 3 kummia enkä panisi yhtään pahakseni vaikka he ostaisivat yhdessä yhden lahjan.
 
"mä"
En viitsi tähän enää kirjoittaa samaa mitä kirjoitin siihen yhteen ketjuun (otsikossa pohdittiin pari vuotiaan taaperon lahjoista, jos joku haluaa ketjun etsiä). Määrällisesti ei ole mitään rajaa mikä on liikaa, sisältö merkitsee enemmän.
 
"vieras"
Minustakin 5-10 lahjaa on riittävä määrä. Ei yhtään enempää. Meillä lapset (3) saa meiltä tänä jouluna 5-6 lahjaa/lapsi (leluja, palapelit, kirjoja) ja mummuloista 1 lahja/lapsi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22592828]Minustakin 5-10 lahjaa on riittävä määrä. Ei yhtään enempää. Meillä lapset (3) saa meiltä tänä jouluna 5-6 lahjaa/lapsi (leluja, palapelit, kirjoja) ja mummuloista 1 lahja/lapsi.[/QUOTE]

Ja kummeilta 1 lahja/lapsi..
 
Ei se määrä vaan se sisältö merkitsee, vaikka täytyy kyllä myöntää, että minun korvaan semmoinen yli 10 lahjaa/lapsi alkaa kuullostaa aika paljolta. Kaikki krääsälahjat (määrän vuoksi ostetut) voisi jättää väliin ja toteuttaa mieluummin yksi lapsen toivomus ja antaa sen lisäksi käytännöllisiä lahjoja (vaatteita yms.). Paljon liittyy myös ikään tietty. Meidän 2 vuotta lähenevä taapero tuskin osaa edes odottaa lahjoja ja itse asiassa emme itse aio hänelle ostaa lahjaa aatoksi, koska tiedämme, että saa niitä muutenkin sukulaisilta. Jos meistä aaton jälkeen tuntuu, että jotain voisi tarvita niin ostamme sitten aaton jälkeen.
 
Ei se määrä vaan se sisältö merkitsee, vaikka täytyy kyllä myöntää, että minun korvaan semmoinen yli 10 lahjaa/lapsi alkaa kuullostaa aika paljolta. Kaikki krääsälahjat (määrän vuoksi ostetut) voisi jättää väliin ja toteuttaa mieluummin yksi lapsen toivomus ja antaa sen lisäksi käytännöllisiä lahjoja (vaatteita yms.). Paljon liittyy myös ikään tietty. Meidän 2 vuotta lähenevä taapero tuskin osaa edes odottaa lahjoja ja itse asiassa emme itse aio hänelle ostaa lahjaa aatoksi, koska tiedämme, että saa niitä muutenkin sukulaisilta. Jos meistä aaton jälkeen tuntuu, että jotain voisi tarvita niin ostamme sitten aaton jälkeen.
Ja piti lisätä tähän vielä, että minusta sisaruksille yhteiset lahjat ovat mainioita esim. pelit, näistä ainakin itse olemme eniten iloinneet pienenä.
 
näin
Vanhemmilta kaksi lahjaa, kummeilta kaksi, isovanhemmilta kaksi, pukilta ei yhtään... Meillä kuusi lahjaa, mutta ehdottomasti alle 10 lahjaa. Ei osteta mitään krääsää, joten mieluummin pari kunnon lahjaa, kuin 10 heti imuriin tai rikki menevää muovikrääsää.
 
Suzyanne
Minusta ainakin tuolle meidän taaperolle joku 4-5 lahjaa on ihan riittävä määrä. Niistäkin 90% on ostettu käytettynä, kun sain tutun tutulta halvalla pari jätesäkillistä hyväkuntoisia leluja. Koska ollaan pienituloisia ja aika henkeen ja vereen kierrätyshenkisiä, niin tätä tyyliä tullaan jatkamaan, sopii meille.
 
näin
En minäkään osaa sanoa mitään määrää. Riippuu paljon mitä lahjat ovat ja mitä saa muuten joulun ulkopuolella. Meillä pieni lapsi ei ole nyt saamassa montaakaan lahjaa, koska on saanut ennen joulua jo paljon leluja ja muutenkin kaiken tarvitsemansa.

Itse taas kun olin lapsi, vanhemmat tykkäsivät (ja me lapsetkin), että oli paljon lahjoja. Pakettiin siis päätyivät melkein kaikki hankinnat syyskuusta lähtien. Paketissa oli lelujen lisäksi lakanoita, sukset, monot, koulureppu, alusvaatteita, sukkia, villasukkia, pipo, käyttövaatteita, suklaata jne. Ja usein vielä mahdollisimman moneen pakettiin pakattuna: Sukset yhdessä paketissa, monot toisessa.

Ja kun perheeseen hankittiin videot, nekin oli lahjapaketissa ja tietenkin eri paketissa videokasetit. Siinä oli veljen ilme hämmästynyt, kun tuli videokasetteja, kun eihän meillä ole videoita.

Itse taas muistan kuinka ostin veljelle paketin pikkuautoja. Purin sen ja pakkasin kaikki tusina pikkuautoa eri pakettiin. Ja isälle pinkka sukkia päätyi myös joka pari eri pakettiinsa.

Eli ei se pakettien määrä vielä sinänsä kerro mitään.
 
"mä"
Vaikkei mun pitänyt tähän ketjuun tarkemmin kirjoittaa niin kirjoitan silti.

Tilasin lapselleni ison kasan vaatteita seuraavaa kokoa, kun löysin todella hyvän tarjouksen ja edellinen koko on jäämässä nyt pieneksi. Paketti tuli toissa päivänä ja lapsi kysyi heti, että voisinko paketoida ne joululahjoiksi. Miten te olisitte perustelleet lapsellenne, ettei hän voi saada vaatteita 23 päivän päästä vaan hänen olisi pitänyt ne ottaa heti? Tämä kasvatti lahjavuorta n. 10 paketilla.

Uskon, että teidän muidenkin lapsilla on mm. 4 pitkähihaista paitaa yhtä kokoa, olette vain antaneet ne eri päivänä kuin minä annan omalleni. Yhtä paljon kuitenkin.
 
näin
[QUOTE="mä";22592925]Vaikkei mun pitänyt tähän ketjuun tarkemmin kirjoittaa niin kirjoitan silti.

Tilasin lapselleni ison kasan vaatteita seuraavaa kokoa, kun löysin todella hyvän tarjouksen ja edellinen koko on jäämässä nyt pieneksi. Paketti tuli toissa päivänä ja lapsi kysyi heti, että voisinko paketoida ne joululahjoiksi. Miten te olisitte perustelleet lapsellenne, ettei hän voi saada vaatteita 23 päivän päästä vaan hänen olisi pitänyt ne ottaa heti? Tämä kasvatti lahjavuorta n. 10 paketilla.

Uskon, että teidän muidenkin lapsilla on mm. 4 pitkähihaista paitaa yhtä kokoa, olette vain antaneet ne eri päivänä kuin minä annan omalleni. Yhtä paljon kuitenkin.[/QUOTE]

Juuri noin meidänkin perheessämme toimittiin ja siksi niitä lahjoja oli usein vuori. Ei mun mielestäni olekaan mitään syytä, etteikö niitä voisi lahjapakettiin laittaa. Vähän vanhempana me lapset oltiin itse ostamassa vaatteita mukana ja silti ne laitettiin pakettiin. Pakettien avaaminen on vaan niin kivaa, vaikka olisi jo nähnyt lahjan:D
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;22592943:
Juuri noin meidänkin perheessämme toimittiin ja siksi niitä lahjoja oli usein vuori. Ei mun mielestäni olekaan mitään syytä, etteikö niitä voisi lahjapakettiin laittaa. Vähän vanhempana me lapset oltiin itse ostamassa vaatteita mukana ja silti ne laitettiin pakettiin. Pakettien avaaminen on vaan niin kivaa, vaikka olisi jo nähnyt lahjan:D
Juuri niin :) Mutta joku ihmeellinen juttu siinä on, että lapsi joka saa 4 paitaa kärsii paljon enemmän kuin lapsi joka saa 4 paitaa. Ei vain ole vielä avautunut mulle tämä salaperäinen pahuus...
 

Yhteistyössä