onko täällä muita erittäin vaikeasta migreenistä kärsiviä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itselläni krooninen päivittäinen migreeni, siis erittäin vaikea. Meinaan menettää järkeni tämän taudin kanssa! Miten selviätte vaikean migreenin kanssa? Olen miettinyt välillä itsemurhaakin. Tuntuu että koko elämä kuluu tähän päänsäryn potemiseen! Auttakaa!
 
"vieras"
Täällä myös kärsitään päivittäisestä migreenistä ja myös tutkittu eikä ole mitään vikaa :(. Lääkäri viimeksi lohdutti ja sanoi etten elä näin kovalla lääkemäärällä yli 5kymppiseksi eli ei enää kuin reilut 30v kärsittävänä :D
 
entinen migreenipotilas
Mulle tulee heti jos syön vähänkään väärin ja estolääkkeetkin on määrätty 4 kertaa. Yhtään en niistä ostanut ja jos joskus satun vahingossa syömään jotakin pansuolattua tai hiivauutetta, otan vähän kurkumaa (Tumeric), lähtee kivut. Mut olen tehnyt aiheesta sivun jo kauan sitten, kun asia selvis itselleni:

http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html
 
"Vieras"
Aamulla herätessäni minulla on kamala päänsärky, niin kova että en meinaa jaksaa nousta ylös edes migreenilääkkeitä hakemaan. Tuntuu kuin joka aamu nousisin ylös maailman kamalimmassa krapulassa! Otan siis aamupalaksi läjän migreenilääkkeitä ja sitten parin tunnin kuluttua alkaa helpottamaan.. Kun lääkkeen vaikutus lakkaa, alkaa uusi kohtaus. Ja tätä kestänyt nyt noin 15v.
 
Ei onneksi ole päivittäistä migreeniä. Ei edes viikoittaista, tai kuukausittaista enää.

Edelliskesänä oli migreeni pari kertaa viikossa keskimäärin. Niin rajuja kohtauksia, että lähti taju, toinen puoli kasvoista halvaantui, toinen jalka ja käsi eivät meinanneet toimia millään, näkö lähti joko kokonaan tai osittain, järkyttävä riipivä kipu, raju oksentelu, puuromainen puhe, hirmuisen ahdistava olo (pelkoa, pakokauhua)....Joskus meni ohi "itsestään" eli lääkearsenaalin ja levon kera, joskus vaati tiputuksen (kolmen eri kipulääkkeen cocktail suonensisäisesti).

Päätäni ei ole kuvattu. Olen lykännyt magneettiin menoa, koska ajatus 'tunnelista' ahdistaa. Pitäisi ihan oikeasti käydä kuvauksissa, vaikka migreeniä ei olekaan melkein vuoteen ollut paitsi ehkä kerran tai kaksi, nekin lievempiä kohtauksia. Beetasalpaajat helpotti oireita, lopulta toistuvat kohtaukset jäivät kokonaan pois, ja olen ollut ilman estolääkitystä nyt jo pidemmän aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
"aura"
Mulla oli useampia vuosia sitten jatkuvasti migreenikohtauksia, kunnes huomattiin, että työhuoneessa, jossa tein paljon hommia, oli valoissa jotain vikaa. Valot vaihdettiin ja tilanne parani jonkin verran, ei enää pahimpia migreenimaratoneja.

Voisiko sullakin olla kyse jostain ärsykkeestä ihan päivittäisessä ympäristössä...? Oletko löytänyt mitään lääkettä, joka olisi tuonut edes vähän apua? Onko sulla estolääkitystä käytössä?
 
neurologilta
Kirjassa vuodelta 1996: Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.

Sivulla 180 lukee: "Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."

SÄILÖNTÄAINEhan tuo glutamaatti ei ole koskaan ollut, vaan hermomyrkky, jolla voidaan vahvistaa makuaistimusta aivoissa:-(
 
"aloittaja"
Itse tiedän että silmäni liittyvät kohtauksen syntyyn sillä ne ovat erittäin valonarat ja inhoan nopeasti liikkuvaa kuvaa sillä silmäni eivät kestä perässä ja rasittuvat. Tuuli sattuu silmiini ym. Silmäni ovat tutkittu silmälääkärillä viimeksi noin puoli vuotta sitten, eikä niissä kuulemma vikaa ole.
 
kysyttävää
[QUOTE="aloittaja";22576177]Botoxia olen saanut migreenin vuoksi, ei auttanut. En käytä mitään natriumglutamaattia sisältävää.[/QUOTE]

Käytätkö pansuolaa (lysiinihydrokloridi siinä aiheuttaa)
luomusokeria tai intiaanisokeria (glysiini ja glutamiinihappo siinä)
Hiivauutteita tai liemikuutioita?
Proteiinihydrolysaatteja tai muita hydrolydoituja aineita, usein eineksissä ja onpa ollut myös pakasteissa:-(
 
Jos on noin paha migreeni, niin kannattaa ehdottomasti ottaa estolääkitys. Mulla on pahimmillaan ollut migreeni sitä että se tulee 1-2 kertaa kahdessa viikossa, ja kestää 2-3päivää kerrallaan. Aina kun migreenistään kertoo, tulee joku viisastelemaan, että se tulee niistä ja niistä ärsykkeistä, mutta tosiasiahan on, että nää on jokaisella henkilökohtaisia kokemuksia. Toiselle tulee suklaasta, ja toiselle ei. Mulla ja hajut valot on ehdottomasti pahin aiheuttaja.

Muoks. Ahaa, huomasinkin, että sulla on kokeiltu jo. Ikävää että mikään ei ole toiminut. :(
 
Viimeksi muokattu:
lääkkeetön migreenikko
Ei ole koskaan tullut suklaasta (luomusokeria en käytä muutenkaan) eikä juustosta (pansuolattuja en käyutä) mutta glutamaateista tulee aina, kun niitä vahingossa syön, Mut voihan se johtua niin monesta muustakin asiasta, esim soijaa ja maissia (=maltodekstriiniä) en käytä ollenkaan:

http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/joulukuuta2010.htm
 
varottavaa
Näissä valmisteissa on glutamiinihappoa, kun haulla tulivat esille. Sehän on myös mahahappoja lisäävä aines, joten ei kannata syödä, jos yhtään närästää. On siis närästyslääkkeiden vastavaikuttaja. En ole käyttänyt mitään noista,mut kannattaa muistaa no no -listalla:

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=glutamiinihappo&pagetype=1
 
syitä etsimässä
lääkkeetön migreenikko
Mulle tulee heti jos syön vähänkään väärin ja estolääkkeetkin on määrätty 4 kertaa. Yhtään en niistä ostanut ja jos joskus satun vahingossa syömään jotakin pansuolattua tai hiivauutetta, otan vähän kurkumaa (Tumeric), lähtee kivut. Mut olen tehnyt aiheesta sivun jo kauan sitten, kun asia selvis itselleni:

Pnsrky voi kadota karttamalla arominvahventeita. Jo 4 vuotta ilman migreeni
Jos joudun sairaalaan, en voi käyttää infuusionesteitä, missä on glutamiinihappoa ja onhan sitä muissakin lääke/apteekkivalmisteissa, näissä ainakin:

Fimea
 
entinen migreenipotilas
Mulle tulee heti jos syön vähänkään väärin ja estolääkkeetkin on määrätty 4 kertaa. Yhtään en niistä ostanut ja jos joskus satun vahingossa syömään jotakin pansuolattua tai hiivauutetta, otan vähän kurkumaa (Tumeric), lähtee kivut. Mut olen tehnyt aiheesta sivun jo kauan sitten, kun asia selvis itselleni:

Migreeni voi kadota karttamalla arominvahventeita. Jo 12 vuotta ilman migreenia
Tuossa luki väärin, et jo 4 vuotta ilman migreeniä, mut samalla systeemillä on mennyt kohta 12 vuotta:)
 

Yhteistyössä