Onko teillä ollut lapsi mukana ultrissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joopa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22575227]Juuri näin. Ja siihen on kyllään turhaa mussuttaa vastaan, kun asia oli näin niin oli. Ja lisäksi lääkäriltä kysyttiin lupa.[/QUOTE]

No ne voi halutessaan "mussuttaa" sen verran että jää sitten ultra tekemättä.

Vastauksena ap:lle - en oo ottanut mukaan, täällä ei saa enkä ois ottanut muutenkaan. Mies siis missasi suurimman osan kuopuksen ultrista.

Miten onnistuu 2-3 -vuotiaan kanssa ultrakäynti? Mitä se lapsi siellä tekee, siis onko teidän lapset niin rauhallisia, että jaksavat istua suhteellisen hiljaa paikoillaan sen ultraamisen ajan? Tuon omani jos olisin mukaan ottanut, niin eipä olisi mies varmaan tajunnut koko hommasta mitään, kun olisi joutunut kaiken keskittymiskykynsä ja energiansa kohdistamaan lapsen vahtimiseen... ja todennäköisesti ultraaja ei olisi saanut työrauhaa.

[QUOTE="vieras";22575206]Mun mielestäni tässä on jo ratkaisevasti eri tilanne kyseessä. Osasit jo ennalta epäillä ja siten itsekin hieman henkisesti valmistautua sekä valmistella lapsia. Tottahan toki siinä tulee kyyneleet, mutta on mielestäni aika eri asia puhua lapsille vaikka jo viisikin minuuttia itse asiaan valmistautuneena kuin jos tilanne tulee yllättäen ilman mitään ennakkovaroitusta.[/QUOTE]

On mulla kyllä niissäkin ultrissa, joissa kaikki on ollut ok, ollut lapset mukana, mutta silloinkin oon etukäteen selittänyt, että mennään tutkimaan sykkiikö vauvan sydän jne...
Kannattaa itse miettiä etukäteen miten siitä selittää lapsille, ennen kuin menee lasten kanssa ultraan.

[QUOTE="vieras";22575271]Miten onnistuu 2-3 -vuotiaan kanssa ultrakäynti? Mitä se lapsi siellä tekee, siis onko teidän lapset niin rauhallisia, että jaksavat istua suhteellisen hiljaa paikoillaan sen ultraamisen ajan? Tuon omani jos olisin mukaan ottanut, niin eipä olisi mies varmaan tajunnut koko hommasta mitään, kun olisi joutunut kaiken keskittymiskykynsä ja energiansa kohdistamaan lapsen vahtimiseen... ja todennäköisesti ultraaja ei olisi saanut työrauhaa.[/QUOTE]

Meidän lapsia on ainakin aina hieman jännittänyt lääkärikäynnit, joten ovat käyttäytyneet paljon rauhallisemmin kuin normaalisti.

Meidän lapsia on ainakin aina hieman jännittänyt lääkärikäynnit, joten ovat käyttäytyneet paljon rauhallisemmin kuin normaalisti.

Meidän lapsi ei ilmeisesti osaa jännittää... lääkärin vastaanotolta se on aina karkaamassa kesken pois, kun on tutkittu, juoksee lapsi jo ovelle, kun hänestä on homma sillä selvä. Tästä syystä en ota omille lääkärireissuilleni mukaan, ei tulisi mitään, kun pitäisi olla koko ajan hakemassa lasta pois ovelta. Kaipa lääkärissä on niin tylsää, että sieltä pitää päästä nopeasti pois? Onneksi ei kovin usein tarvitse lääkärissä käydä.

[QUOTE="vieras";22575271]Miten onnistuu 2-3 -vuotiaan kanssa ultrakäynti? Mitä se lapsi siellä tekee, siis onko teidän lapset niin rauhallisia, että jaksavat istua suhteellisen hiljaa paikoillaan sen ultraamisen ajan? Tuon omani jos olisin mukaan ottanut, niin eipä olisi mies varmaan tajunnut koko hommasta mitään, kun olisi joutunut kaiken keskittymiskykynsä ja energiansa kohdistamaan lapsen vahtimiseen... ja todennäköisesti ultraaja ei olisi saanut työrauhaa.[/QUOTE]

Enpä ole kokeillut, mutta mua nauratti jo ajatuksenakin mun vajaa 2 v:ni mukana ultrassa. Se kiskoisi takuulla kaikki johdot ja painelisi napit nopeasti kuin salama. Ei varmaan tulisi ultrauksesta mitään. Ja ihan sama mitä etukäteen selittäisi, tuo lapsi menee ihan sekaisin siinä vaiheessa kun näkee johtoja, nappeja ja näppäimistöjä.

[QUOTE="vieras";22575337]Meidän lapsi ei ilmeisesti osaa jännittää... lääkärin vastaanotolta se on aina karkaamassa kesken pois, kun on tutkittu, juoksee lapsi jo ovelle, kun hänestä on homma sillä selvä. Tästä syystä en ota omille lääkärireissuilleni mukaan, ei tulisi mitään, kun pitäisi olla koko ajan hakemassa lasta pois ovelta. Kaipa lääkärissä on niin tylsää, että sieltä pitää päästä nopeasti pois? Onneksi ei kovin usein tarvitse lääkärissä käydä.[/QUOTE]

Ai jollakin on samanlainen lapsi. Meidänkin kerran juoksi ovelle, kurotti kahvaan ja juoksi käytävään ennen kuin ehdin kissaa sanoa. (Kahvat olivat vähän alempana kuin kotona, joten en edes tiennyt, että osasi avata kahvan.)

[QUOTE="Jenis";22575268]No ne voi halutessaan "mussuttaa" sen verran että jää sitten ultra tekemättä.

Vastauksena ap:lle - en oo ottanut mukaan, täällä ei saa enkä ois ottanut muutenkaan. Mies siis missasi suurimman osan kuopuksen ultrista.[/QUOTE]

Et tainnut oikein ymmärtää...tarkoitin että turha TEILLÄ täällä mussuttaa vastaan. Ja kuten jo viestistäni näkyi, lääkäriltä oli lupa kysytty.

Ja mitenkö pääsee synnyttämään? Tuohan on ihan eri asia kun isä voi jäädä isyyslomalle.

Miten te pääsette synnyttämäänkään ilman lapsia, jos ultrankin ajaksi on niin mahdoton tehtävä saada hoitajaa???

Ei se _mahdotonta_ olisi ollut mutta en tosiaankaan sen takia ruvennut tutustuttamaan lasta maksulliseen hoitajaan ja lisäksi maksanut siitä kun paljon helpommallakin pääsi.

Miten te pääsette synnyttämäänkään ilman lapsia, jos ultrankin ajaksi on niin mahdoton tehtävä saada hoitajaa???

Jos tää oli mulle tarkoituettu, niin ton kakkosen oon synnyttänyt yksin. Kolmosen synnytyksen aikana isommat lapset oli mun äidillä hoidossa. Ja nykyään asutaan sellaisessa paikassa, että anopin lisäksi täällä ei muita sukulaisia asu. Ultran aikana hän ei ollut käytettävissä lapsenvahdiksi.
Eihän millään aina voi sukulaisten aikataulut sopia toisten lääkärikäynteihin, varsinkin jos ne on päiväsaikaan ja ihmiset käy töissä.

mulla ei ollut. mies oli käytävässä pojan kanssa odottamassa. ei tota ikiliikkuja taaperoa saa pidettyä paikallaan, tai saa mutta sitten alkaa armoton huuto (ei varmasti helpota ultaajan keskittymistä, saati että me vanhemmat olisimme tilanteesta jotain saaneet). sitäpaitsi olisi saattanut myös poikaa pelottaa, hämärä huone ja ne koneet. toinen vaihtoehto olisi se että se ois onnistunut rikkomaan jotain ja mä olisin kuollut häpeästä.
ja jos näin kerran toivotaan, niin mun mielestä pitää toisten työtä arvostaa sen verran että toimitaan niin. jos lapselle ei oikeasti saa hoitajaa (ei ole miestä), niin sitten se kai on pakko ottaa mukaan, mutta ei se suotavaa minusta ole.

2000-luvun alkupuolella ko äiti ootti iltatähteä niin olin mukana, ihan omasta tahdosta ko oli kauhea vauvakuume päällä. :laugh:
Silloin ei ainakaan ollut kiellettyä, pieni koppihan se oli kyllä, kun äiti, lapsen isä ja mää sinne hoitajan ja välineistön lisäksi ängettiin.

[QUOTE="vieras";22575442]ja jos näin kerran toivotaan, niin mun mielestä pitää toisten työtä arvostaa sen verran että toimitaan niin. jos lapselle ei oikeasti saa hoitajaa (ei ole miestä), niin sitten se kai on pakko ottaa mukaan, mutta ei se suotavaa minusta ole.[/QUOTE]

Kyllä mulla oli ja on edelleen mies mutta sen työ ei tosiaankaan ole sellaista, että voi ultraan lähteä mukaan.

Kakkosta kun odotettiin niin rakenneultra ja liuta noita ylimääräisiä seurantaultria tehtiin omalla neuvolalla ja siellä sanoivat että esikoisen (joka oli tuolloin vielä ihan vauva) mukana olo oli ihan ok. Mies siis oli lapsen kanssa mukana ja valmis positumaan huoneesta heti jos lapsi kokisi sen jotenkin pelottavaksi tai muuten häiritsisi tutkimusta, ei tarvinut koskaan poistua. Niskapoimu-ultra taas tehtiin sairaallla jossa olikin ohjeissa ettei sisaruksia mukaan, siksi hankittiin esikoiselle hoitaja tuoksi ajaksi.

Kolmosta kun odotettiin niin isommat olivat jo 4v ja 5v eikä olisi tullut mieleenkään ottaa heitä mukaan. Tällä kertaa nuo kaikki ultrat, yksityisellä teetettyä 4d-ultraa lukuunottamatta, tehtiin sairaalalla jossa oli siis yhä se käytäntö ettei sisaruksia edes päästetty mukaan.

Oli meillä esikoinen rakenne uä:ssä mukana ku toista ootin. Oli silloin 1v6kk ja istui isänsä sylissä hyvin hiljaa ja kiltisti koko sen ajan. Katteli monitorilta "vaavia" ja kysy isältään "Onko se velu?". Ei ollut hoitajilla mitään sitä vastaan että on esikoinen mukana.

MLL hoitaja maksaa 8,50€ tunti, joten jos ei hoitajaa löytyisi lähipiiristä, niin sit MLL hoitaja. On paikkoja jonne lapset ei vaan kuulu. Kuten esim gynetutkimus, tai alakautta tehtävä ultra.

Edelleenkin, mä en rupea lasta tutustuttamaan etukäteen ja maksamaan turhaan, varsinkin kun tuohon päälle tulee tietenkin vielä ainakin matkakulut ja taitaapi minimiveloituskin olla 2 tuntia. Lisäksi minä kävin varmaan 10 kertaa ultrassa joten ei olisi ollut halpaa lystiä. Mikä SINÄ olet sanomaan saako lapsi tulla vai ei jos lääkäri luvan antaa? Ja ainakin täällä on verhot edessä ja lapsi istui eri puolella huonetta odottamassa.

Ultra oli varmaan 10 kertaa, ei ollut mitään mahdollisuuksia joka kerralle saada 5veelle hoitajia kun niitä ei edes ole. Pyysin kauniisti voiko ottaa mukaan ja vannoin, että lapsi pysyy nätisti ja hiljaa. Niin pysyikin hievahtamatta paikallaan ja hiljaa ja lääkärit ottivat tilanteen ihan positiivisesti kiellosta huolimatta (NKL).

Voin kuvitella miten ärsyttävää on jos parivuotiaita raahataan katsomaan tulevaa vauvaa ja tutkimus on yhtä häslinkiä. Ei kiellot ole tyhjästä tulleet. Mutta kiva oli huomata että tässäkin tunnetaan jotain inhimillisyyttä ja tervettä järkeä. Hyvin käyttäytyvä vanhempi lapsi ei ole tutkimuksessa sen enempää haitaksi kuin isäkään.

[QUOTE="vieras";22575399]Ei se _mahdotonta_ olisi ollut mutta en tosiaankaan sen takia ruvennut tutustuttamaan lasta maksulliseen hoitajaan ja lisäksi maksanut siitä kun paljon helpommallakin pääsi.[/QUOTE]

Lähes kaikissa paikoissa lasten mukaan ottaminen ultraan on kielletty. Sitten lapsi vaikka istuu yksin penkillä ulkopuolella, jos ei itse älyä hoitajaa järjestää.

Yhteistyössä