Siis mä en edelleenkään tajua miksei lapsia voida pukea siististi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyihyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sehän tässä onkin. ja kun todella voi olla että noi huonot vaatteet on niiden lasten pulmista pienimpiä...mutta voinko mä puuttua asiaan mitenkään kun ulkopuolisena kuulin ja näin, en ees tiedä niiden lasten nimiä. Jäi vaan tosissaan vaivaamaan tuo aamuinen juttu ja ne mitä kuulin päiväkodin tätien suusta.

Ymmärrän että on hankala tilanne. Mun mielestä olisi pk:n hoitajien asia tehdä ls-ilmoitus eikä vaan päivitella asiaa selän takana. En tiedä miten tuossa voisi lähteä liikkeelle... voisitko esim. ehdottaa näille tädeille, että veisivät asiaa eteenpäin. En ole ollut tuollaisessa tilanteessa, en tiedä miten pitäisi toimia.

[QUOTE="vieras";22571524]Saako lapsen aluskalsareissa (supermieskuviolla) olla reikä vai teettkö siitä lastensuojeluilmoituksen? Kyseessä pieni reikä polvessa ja pojan lempikalsarit. Muuten meillä on kyllä ehjiä vaatteita.

Jos ei saa, mistä saa uusia supermieskalsareita?[/QUOTE]

ei pitäis olla iso vaiva paikata ne, jos kyseessä lapsen lempivaate.

Kuullostaa siltä ettei vanhemmat välitä tai tosiaan jotain ongelmia perheessä. Mä olen kyllä itse semmonen et ostan enemmän pojalleni vaatetta kuin itselleni =)
Mun mielestä vois ihan hyvin kysyä päiväkodilta ottavatko vaatetta vastaan. Kyllä meillä ainakin otetaan ja jos on jo tarpeeksi niin ei kai siinä mitään pahaa jos sanotaan et ei tarvitse tuoda.
Aika vaikea tilanne kyllä, vois kyllä jollekkin ilmotella hoitavat tädit siis.

[QUOTE="Lissu";22571534]Ymmärrän että on hankala tilanne. Mun mielestä olisi pk:n hoitajien asia tehdä ls-ilmoitus eikä vaan päivitella asiaa selän takana. En tiedä miten tuossa voisi lähteä liikkeelle... voisitko esim. ehdottaa näille tädeille, että veisivät asiaa eteenpäin. En ole ollut tuollaisessa tilanteessa, en tiedä miten pitäisi toimia.[/QUOTE]

Mun mielestä kyse on siitä onko vaatteet tarkoituksenmukasiet eli riittävän lämpimät. Se miten kuluneet tai epämuodikkaat ne on ulkonäöltään on ihan kokonaan toinen asia. Likainenkaan ei mun mielestä saa olla.

Mutta ei siitä tarvii tehdä lastensuojeluilmoitusta että jollain lapsella on sisaruksen tai serkun vanha vääränvärinen ja polvista kulunut haalari, eikä Reimatecciä. JOS haalari pitää lämmintä ja lapsella on sinne alle tarpeeksi vaatetta.

OOn joskus ihmetellyt sitä että lapsilla joitten vanhemmilla tiettävästi olisi rahaa ostaa vaikka mitkä releet muksuilleen kulkevat kuluneissa ulkovaatteissa. ei se mua häiritse mut joskus olen ihmetellyt...

[QUOTE="vieras";22571549]Reikä on ihan minimaalinen, ehkä nuppineulan pään kokoinen. Ja mun mielestä väärän värisellä langalla paikattu on yhtä ruma. Saako vaate olla paikattu vai onko se sitten resuinen?[/QUOTE]

kaupoista saa kyllä monenväristä lankaa, kyllä sieltä löytyy sopiva väri. ja jos reikä on minimaalinen niin nythän se kannattaa paikatakkin ennenkuin se repeää isoksi. mun pojalla oli aiemmin yks meandin rottapaita suosikkina,siihen tuli kans pieni reikä helmaan, mut kun sen heti paikkas sopivan värisellä langalla niin eipä siiitä sitä paikkaa huomaa muutoin kuin jos katsoo ihan läheltä tosi tarkkaan. siististi paikattu vaate ei ole resuinen jos se muuten on siistissä kunnossa. eikä tietysti alusvaatteen pieni reikä oo samaa sarjaa kuin se, että ulkohaalarin saumat on koko pituudeltaan auki tai että päällyshousujen polvissa on nyrkin mentävät reiät.

Minä törmään lapsen jumpassa joka viikko perheeseen, jonka lapsilla ja äidillä on joka viikko likaiset ja rikkinäiset vaatteet. Reikiä siellä täällä ja näkyviä tahroja joka paikassa. Kuitenkin vaatteet ovat melko uusia (malleja joita edelleen näkee kaupoissa) ja jopa hieman kalliimpia merkkejäkin, eli ei nyt pitäisi olla kuitenkaan kyse mistään täydestä varattomuudesta. Ylipäätään ihmetyttää, miten kouluikäisten vaatteet voiki olla niin tahraisia, kun ei meillä edes taaperon vaatteet näytä samalta. Jotenkin ihmetyttää miten joku edes saa tahran esim. jumppapuvun selkään tai housujen sivusaumojen kohdalle. Ei siinä mitään, jos jossain on pieni tahra tai reikä, kuten kalsarin polvessa (tosin minä kyllä paikkaisin sen jos lapsen on tarkoitus niitä käyttää vielä pidempäänkin) tai sukassa varpaan kohdalla tai paidan etumuksessa juuri jotain tipahtanutta, mutta jos jatkuvasti kulkee housuissa joissa on polvissä reikä ja samaan aikaan paidassa jossa on hiha repeytynyt ja siellä täällä erivärisiä tahroja ja varsinkin jos koko perhe kulkee saman tasoisessa vaatetuksessa, niin kyllähän se pistää miettimään missä on vika.

[QUOTE="vieras";22571561]Mun mielestä kyse on siitä onko vaatteet tarkoituksenmukasiet eli riittävän lämpimät. Se miten kuluneet tai epämuodikkaat ne on ulkonäöltään on ihan kokonaan toinen asia. Likainenkaan ei mun mielestä saa olla.

Mutta ei siitä tarvii tehdä lastensuojeluilmoitusta että jollain lapsella on sisaruksen tai serkun vanha vääränvärinen ja polvista kulunut haalari, eikä Reimatecciä. JOS haalari pitää lämmintä ja lapsella on sinne alle tarpeeksi vaatetta.[/QUOTE]

on munkin tytöllä pikkuserkkunsa vanha, polvista kulunut haalari, joka muutoin on siisti, ehjä ja tahraton. mutta tuossa tapauksessa, josta tässä kirjoitetaan, on kyse vähä toisenlaisesta vaatteesta, jos yhtään oot ketjua lukenut.

[QUOTE="vieras";22571561]Mun mielestä kyse on siitä onko vaatteet tarkoituksenmukasiet eli riittävän lämpimät. Se miten kuluneet tai epämuodikkaat ne on ulkonäöltään on ihan kokonaan toinen asia. Likainenkaan ei mun mielestä saa olla.

Mutta ei siitä tarvii tehdä lastensuojeluilmoitusta että jollain lapsella on sisaruksen tai serkun vanha vääränvärinen ja polvista kulunut haalari, eikä Reimatecciä. JOS haalari pitää lämmintä ja lapsella on sinne alle tarpeeksi vaatetta.[/QUOTE]

Ap:han tuolla kertoi että lapsen haalari oli aivan risa takamuksesta suunnilleen polviin asti. Ei takuulla ole riittävän lämmin näillä pakkasilla. Olen kyllä ihan samaa mieltä että vaatteen väri, kuosi tai kulunut ulkonäkö ei haittaa, mutta kyllä pitäisi olla riittävän ehjä, lämmin ja puhdas.

[QUOTE="Lissu";22571617]Ap:han tuolla kertoi että lapsen haalari oli aivan risa takamuksesta suunnilleen polviin asti. Ei takuulla ole riittävän lämmin näillä pakkasilla. Olen kyllä ihan samaa mieltä että vaatteen väri, kuosi tai kulunut ulkonäkö ei haittaa, mutta kyllä pitäisi olla riittävän ehjä, lämmin ja puhdas.[/QUOTE]

näin juuri, lisäksi ne pk tädit puhuivat ääneen, että kun niillä ei IKINÄ oo villavaatetta alle laitettavaksi vaikka olis pakkasta miten paljon tahansa ja että vaatteet on muutenkin resuisia, ei pelkästään tuo haalari. se on vähän eri asia kuin se, että lapsella on käytetty, ehkä polvista ja pepusta hieman kulunut, toissavuoden malliston haalari.

Mitenköhän päiväkoti suhtautuisi, jos sinne veisi vanhat haalarit (siis hyväkuntoiset) ja sanoisi, että antakaa jollekin joka tarvitsee?

Meidän päiväkoti ottaa ilomielin vastaan. Vien aina sinne pieneksi käyneet vaatteet ja kengät.
Muille varavaatteiksi, mutta olen toki nähnyt että esim. kengät on annettu omaksi lapselle joka muuten kulki aina kumisaappaissa. Hyvä mieli tulee siitä mullekin, itse kun en kehtaisi mennä vanhemmilta kysymään jos tarvitsevat.

Tuosta otsikosta jäin miettimään mikä on kellekin siisti. Joillekin perheille sopii, että kunhan on vaatteet tarkoituksenmukaiset, ehjät ja lämpimät ja se riittää. Joillekin se on tärkeää, että sopivat vielä värityksiltään yhteen tai ovat jotain tiettyä merkkiä. Tällaisesta tapauksesta luulin olevan kyse otsikkoa avatessani. Mutta tosiaa edelleen, joku ei nyt tee töitänsä! Se että täällä asiaa puidaan, ei taida ollenkaan näitä lapsia lämmittää...

Ei se säänmukainen ja siisti vaatetus tarvi edes mitään hirveitä määriä rahaa pienellä lapsella varsinkaan, kun kirpputoreja kiertämällä saa siistejä ja hyväkuntoisia vaatteita lapsille aika pienelläkin rahalla. Ei tarvi olla merkkihaalareita ja vaatteita vaan ihan peruskamaa jolla lapsi pysyy lämpimänä ja sisällä siistit perusvaatteet.
Isommalle lapselle sitten taas kirpputorilta monesti löytyy huonosti vaatetta, mutta alennusmyynneistä ja halpakaupoistakin löytyy ihan edullisesti perusvaatetta.
Ja kun tuolla oli jo joku vetäny herneen nenään, siitä ilmoituksen tekemisestä niin et tainnut ihan käsittää ap.n pointtia sehän ei ollut se, että lapsella oli kalsarin polvessa reikä ja pikkuinen tahra vaatteissa vaan se, että joillakin lapsilla OIKEASTI on epäsiistit ja resuiset vaatteet, joilla hädintuskin tarkenee ulos mennä puhumattakaan siitä, että niillä pitäisi sielä pihalla olla pitempääkin.
Mut noi tätit teki kyllä väärin, kun puhuivat toisen lapsesta niin, että ap. kuuli asian. Tädit ovat vaitiolo velvollisia vaikka lapsen asiat ovat miten huonosti. Mutta ap. myös sinä voit tehdä ilmoituksen ja oikeastaan myös sinä olet velvollinen tekemään, jotta lasten asiat saadaan kuntoon. Ja äiti ja isäkin apua, kun todennäköisesti sitä tarvivat tai ainakin herätyksen siihen miten lapsia puetaan jos vaikka oikeasti asia onkin vanhemmilta hukassa.

Kyllä meidän päiväkodissa huomauttaisivat rikkinäisestä haalarista. Sanoisivat että pitää korjata tai hommata ehjä, eivät antaisi ainakaan näin kylmällä ulkoilla noin rikkinäisessä.
Olen ihan itse kuullu kun kerran huomauttivat rikkinäisestä kumisaappaasta josta vesi tuli sisään muutaman sentin kokoisesta reijästä.

Tässä talossa asuu viisilapsinen perhe, ja isä on alkoholisti. Lapset kulkee joko aivan liian pienissä, rikkinäisissä tai isoissa vaatteissa. Viimeksi kun yksi lapsista kävi täällä, niin 6-vuotiaalla oli jalassa 37 koon kumpparit :headwall: ja noilla kumppareilla kulkee nytkin yli -20 pakkasilla : / Kyllä miehelle on varaa ostaa kaljaa, muttei lapsille kunnon vaatetta... tai edes oikean kokoisia.

Tässä talossa asuu viisilapsinen perhe, ja isä on alkoholisti. Lapset kulkee joko aivan liian pienissä, rikkinäisissä tai isoissa vaatteissa. Viimeksi kun yksi lapsista kävi täällä, niin 6-vuotiaalla oli jalassa 37 koon kumpparit :headwall: ja noilla kumppareilla kulkee nytkin yli -20 pakkasilla : / Kyllä miehelle on varaa ostaa kaljaa, muttei lapsille kunnon vaatetta... tai edes oikean kokoisia.

Miks ihmeessä te ette tee asialle mitään??? Ei ne asiat päivittelemällä parane varmaan se lapsi isona kiittää ku kaikki naapurit päivittelee asiaa, mutta kukaan ei puutu /=
Kyllä aikuinen terve ihminen on vastuussa vieraistakin lapsista, jos näkee et asiat on huonosti. Puututaanhan siihenkin heti jos nähdään, että vanhempi esim. hakkaa lastaan, millälailla tällainen laiminlyönti eroaa lyömisestä? Onko se vaan niin, että on mukavaa kauhistella naapuria ja todeta siinä samalla, että kyllä me ollaankin hyviä? Mutta asialle ei silti tehdä mitään.... ARGH!!!!

[QUOTE="vieras";22571840]Miks ihmeessä te ette tee asialle mitään??? Ei ne asiat päivittelemällä parane varmaan se lapsi isona kiittää ku kaikki naapurit päivittelee asiaa, mutta kukaan ei puutu /=
Kyllä aikuinen terve ihminen on vastuussa vieraistakin lapsista, jos näkee et asiat on huonosti. Puututaanhan siihenkin heti jos nähdään, että vanhempi esim. hakkaa lastaan, millälailla tällainen laiminlyönti eroaa lyömisestä? Onko se vaan niin, että on mukavaa kauhistella naapuria ja todeta siinä samalla, että kyllä me ollaankin hyviä? Mutta asialle ei silti tehdä mitään.... ARGH!!!![/QUOTE]

Vaatetta on tarjottu, mutta ei ota vastaan. Lastensuojelun piirissä ovat kyllä jo.

[QUOTE="Nanni";22571101]Todennäköisesti kyseisten lasten vanhemmat kulkevat samankaltaisissa kuteissa? Ehkä ovat kyvyttömiä huolehtimaan itsestään, kodistaan; miksi siis osaisivat huolehtia lapsistaan. Mielenterveydenongelmissa painii moni perhe. Asia ei korjaannu muiden vanhempien ja päiväkotitätien päivittelyllä.[/QUOTE]

Jos nuo lapset vielä tunkevat ventovieraan syliin niin taitaa olla kotona puutetta läheisyydestäkin eikä vain materiasta! :(

Itse ostaisin kirpparilta läjän kunnon vaatteita muutamalla eurolla ja jos en kehtaisi antaa niitä lasten äidille, niin veisin päiväkodille ns. VARAVAATTEIKSI!!! Siitäpä voisivat päiväkodintädit sitten tarpeen mukaan vaikka joka päivä pukea nuo resupekat näihin "varavaatteisiin".

Mielestäni idea on niin hyvä' että käyttäkää vapaasti hyväksi vain ketkä OIKEASTI haluatte ressukoita auttaa eikä vain päivitellä! Lapsia ne ovat vieraatkin lapset, saa niitä auttaa ja niistä välittää!!!

Mitenköhän päiväkoti suhtautuisi, jos sinne veisi vanhat haalarit (siis hyväkuntoiset) ja sanoisi, että antakaa jollekin joka tarvitsee?

Erittäin hyvin. Ainakin itse suhtautuisin ja olisin hyvin kiitollinen perheiden puolesta. Ja jos jostain syystä niille ei olisi asiakkailla käyttöä, niin päiväkodissa tarvitaan aina varavaatteita. Meillä esimerkiksi yksi lapsi käytti päiväkodin kumisaappaita koko syksyn, kun lukuisista pyynnöistä huolimatta vanhemmat eivät tuoneet lapselle omia (ja ei, se ei ollut lastensuojeluilmoituksen paikka, kyseessä oli ihan hyvä perhe mutta toisesta kulttuurista ja vanhemmat itsekin aina ihan väärin puettuja) t. päiväkodissa työskentelevä

Niinpä.
Tutussa perheessä toinen vanhempi tohtori ja hyvässä työpaikassa ja toinen kadehdittavalla äitiysrahalla ja silti lapsilla päällä mitä lie ja ihan liian vähän!!! Asunto velaton eikä mitään muita kuluja kuin normaala elämä. En käsitä.

[QUOTE="vieras";22571379]Ei tässä kyllä mun mielestä päikkärilläkään ole asiat ihan ok, jos vain vieressä ihmettelee lapsen jäätymistä - on vaan niin mukavaa toisten asioita puhella takanapäin?! Omalla lapsella on siistit (uudet) vaatteet, lämpimätkin, mutta kyllä meiltä joskus unohtuu kotiin jokin villatakki, villasukat tms. Olen asian huomannut päiväkodissa ja hoitajalle asiaa päivitellyt, ja aina on sielä ollut jokin lainavaate jota käyttää JOS tarve tulee. En usko, että oikeasti on jossain hoitohenkilökuntaa joka ei itse uskalla vanhemmille sanoa jotain lasten vaatetuksesta? Onneksi meidän lapsi on päiväkodissa jossa ainakin muistutetaan vanhempia lapselta puuttuvasta tavarasta/vaatteesta. Suu auki vain.[/QUOTE]

Eivät nämä ole aina niin helppoja tapauksia päiväkodeillekaan. Itse työskentelen päiväkodissa, ja valitettavasti näitä aina silloin tällöin on. Esimerkkinä yksi tapaus; teimme perheestä pari lastensuojeluilmoitusta, syynä lasten rankka oireilu vanhempien mielenterveysongelmista johtuen sekä likaiset ja puutteelliset vaatteet, nälkä ym. Resurssipulasta johtuen asialle ei 1,5 vuodessa ehtinyt tapahtua vielä mitään sossun puolelta (pari sosiaalityöntekijän käyntiä kotona). Ennen ilmoituksia totta kai keskustelimme monta kertaa perheen kanssa. Lapsille laitettiin aina päiväkodista varavaatteita KUNNES varavaatteet alkoivat loppua -useampi asiakasperhe kun jättää ne palauttamatta. Esimerkiksi päiväkodin kolmesta-neljästä lainahaalarista "katosi" kolme.

Mitäs tällaisessa tapauksessa sitten vielä voi tehdä. Lopulta pakko todeta -ei paljon mitään. Muuta kuin tukea, keskustella, pitää lapsista hyvää huolta hoidossa.

Siinä tätöset teki väärin, että keskustelivat kovaan ääneen lapsen asioista pihalla.

[QUOTE="vieras";22571379]Ei tässä kyllä mun mielestä päikkärilläkään ole asiat ihan ok, jos vain vieressä ihmettelee lapsen jäätymistä - on vaan niin mukavaa toisten asioita puhella takanapäin?! Omalla lapsella on siistit (uudet) vaatteet, lämpimätkin, mutta kyllä meiltä joskus unohtuu kotiin jokin villatakki, villasukat tms. Olen asian huomannut päiväkodissa ja hoitajalle asiaa päivitellyt, ja aina on sielä ollut jokin lainavaate jota käyttää JOS tarve tulee. En usko, että oikeasti on jossain hoitohenkilökuntaa joka ei itse uskalla vanhemmille sanoa jotain lasten vaatetuksesta? Onneksi meidän lapsi on päiväkodissa jossa ainakin muistutetaan vanhempia lapselta puuttuvasta tavarasta/vaatteesta. Suu auki vain.[/QUOTE]

Tämä muakin jäi tässä vaivaamaan, että tädit puhuvat lasten asioista niin kovaan ääneen, ettei ulkopuoliset voi olla kuulematta. Musta on järjettömän väärin, että toisten vanhempien kuullen arvostellaan toisia perheitä ja lasten kuullen toisia lapsia. En haluaisi itse lastani päiväkotiin tai hoitajalle, joka toimii näin. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää puhua tuollaiset asiat asianosaisten kesken.

Suomessakkin on oikeasti niin köyhiä ihmisä, että ei ole varaa siihen kirpparipaitaankaan saati, että ostaisii lankaa ja neulaa jotta saisi ne rikkinäiset ommeltua/paikattua.

Nämä äidit olisivat varmaan ikionnellisia ja pystyisivät nielemään ylpeytensä kun seuraavan kerran tavatessanne näitä lapsia antaisittekin kyseisiä vaatekappaleita omaltanne tuolle köyhälle perheelle. Lapselle vain kassi kouraan!

Yhteistyössä