Saako lelu kadota päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lelupäivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lelupäivä

Vieras
Perjantaina oli lelupäivä päiväkodissa. Lasta hakiessa niitä näitä juteltiin, kunnes ikään kuin ohimennen hoitaja muisti mainita, että ai niin, lapsen lelu on hävinnyt. Lupasivat etsiä yhdessä maanantaina, jos löytyisi. Ei ole löytynyt vielä tänäänkään, kun eivät tunnu muistavan edes etsiä. Omistuista mielestäni on, etteivät tunnu tietävän edes onko lelu vain jossain "piilossa" vai onko se varastettu.

Mitä mieltä olette?

Tiedän, että lelut ovat lelupäivänä mukana omalla vastuulla. En ole kuitenkaan osannut varautua siihen, että koko lelu häviää. Sen ymmärrän, jos menee rikki leikissä, mutta eikö hoitajien kuuluisi valvoa leikkiä sen verran, että edes tiedettäisiin mitä on tapahtunut?

Lelupäivänä lelut tuodaan mukaan omalla vastuulla. Ne voivat kadota tai rikkoutua. Koska jokaisella lapsella ei ole henkilökohtaista valvojaa tai hoitajaa mukana, hoitajilla ei ole mitenkään mahdollisuutta kokoajan pitää silmällä joka ainoan lapsen lelua. Noita lelupäivän leluja kuitenkin lähes aina käytetään ns. vapaan leikin aikana.Silloin hoitajat toki valvovat leikkiä, mutta eivät yksittäisten lelujen liikkeitä. Jos lapsi ei pysty pitämään huolta lelustaan, niin niitä ei kannata sitten ottaa mukaan.

millä ihmeellä seurat jokaisen lapsen leikkiä niin että mikään ei häviä..mun lapsi ainakin osaa sen jo ihan kotona itsekseen että joku lelu häviää kun on leikissään laittanut sen jonnekkin koloon "talteen"..jos olisit viikonkin täydessä päiväkodissa töissä niin huomaisit että on ihme ettei ne lapsetkin hukkaannu :)

[QUOTE="vieras";22567146]Mun mielipide on se että ei saa hävitä, ei lelu, eikä vaatteita.[/QUOTE]

Totta, mutta sitten kun vielä vanhemmat ihan oikeasti tajuais niitä vaatteita ja leluja ees vähän merkata. Hoitaja ei voi millään muistaa mikä on kenekin, kun on saman väristä ja kokosta miljoona.
Pieni tehtävä, mutta suurelle osalle vanhemmista, aivan mahdoton hoitaa.

[QUOTE="vieras";22567146]Mun mielipide on se että ei saa hävitä, ei lelu, eikä vaatteita.[/QUOTE]

Periaatteessa olen samaa mieltä, rinnastan lelut ja vaatteet. Mitään arvokkaita leluja ei ole edes viety. Itse lelu ei ollut kovin arvokas. Lähinnä ihmetyttää pk:n toiminta. Myöntävät kautta rantain, että voi olla varastettu. Mitään ei kuitenkaa tehdä ja asia alunperin ohitettiin olkia kohauttamalla. Mielestäni varkauksien johdosta tulisi toimia, jotta jatkossa vältyttäisiin suuremmilta "katoamis"buumeilta.

[QUOTE="vieras";22567159]Mun mielestä pitää varautua siihen, että lelu saattaa mennä rikki, mutta tuo on kyllä outoa, että ihan katoaa... Miten on mahdollistakaan?[/QUOTE]

No mitenkähän? Vaikka siten, että joku lapsi on pistänyt sen omaan kassiinsa tai taskuunsa tms.

Lelupäivänä lelut tuodaan mukaan omalla vastuulla. Ne voivat kadota tai rikkoutua. Koska jokaisella lapsella ei ole henkilökohtaista valvojaa tai hoitajaa mukana, hoitajilla ei ole mitenkään mahdollisuutta kokoajan pitää silmällä joka ainoan lapsen lelua. Noita lelupäivän leluja kuitenkin lähes aina käytetään ns. vapaan leikin aikana.Silloin hoitajat toki valvovat leikkiä, mutta eivät yksittäisten lelujen liikkeitä. Jos lapsi ei pysty pitämään huolta lelustaan, niin niitä ei kannata sitten ottaa mukaan.

Näinhän se on. Ja jos lapsi vielä kuljettaa lelua muuallekin niin valitettavasti se voi kadota. Ei voi vahtia jokalelua erikseen ja sitä mitä kukanenkin tekee päivänmittaan.

Lelut ja vaatteet on merkitty. Kyseessä on 5-vuotias lapsi. Sinänsä ilmeisesti omaa huolimattomuutta, että oli unohtanut lelun leikin jälkeen julkisiin tiloihin. Kun meni sitä hakemaan, ei enää löytynyt.

[QUOTE="vieras";22567159]Mun mielestä pitää varautua siihen, että lelu saattaa mennä rikki, mutta tuo on kyllä outoa, että ihan katoaa... Miten on mahdollistakaan?[/QUOTE]

No on se. Sieläkin on piiloja minne leluja voi työntää. On niitä kaivettu pattereiden takaa yms paikoista. Ja jos kaveri on leikkiny toisen lelulla, ei omistaja välttämättä tiedä sitten missä se on. Yhdessä päiväkodissa kävi juuri niin että yksi katosi ja sitä kyllä etsittiin oikeasti. Kyseinen lapsi ei edes osannut kunnolla selittää millainen lelu oli. Vaikka ikää jo 5v. Että ei se oo niin yksinkertaisia noi lelupäivät.

Näinhän se on. Ja jos lapsi vielä kuljettaa lelua muuallekin niin valitettavasti se voi kadota. Ei voi vahtia jokalelua erikseen ja sitä mitä kukanenkin tekee päivänmittaan.

Niinpä. :/ Juurikin tuon takia mielestäni lelupäivät voisi kokonaan kieltää päiväkodissa, ei niistä tule kuin harmeja juurikin tällä tavalla että kaikki eivät vaan tajua että totaalinen kontrolli niiden lelujen suhteen on mahdotonta. Joku saattaa tuoda vaikkapa legoista tehdyn laivan päiväkotiin. No, sehän on selvää, että se menee päiväkodin lelujen kanssa sekaisin. Samoin käy littlest pet shopien, ponien, palapelien. Varsinkin niiden nimeämättömien. Se saattaa mennä sekaisin päiväkodin tai toisen lapsen lelujen kanssa. Lapsi itse saattaa piilottaa lelunsa tai laittaa sen väärään lokeroon tai väärään laukkuun. Tai joku toinen lapsi saattaa kuvitella sitä omakseen ja laittaa omaan laukkuunsa. Ei tarvitse heti olla palstoilla epäilemässä varastelua tai leväperäisyyttä päiväkodin taholta. Ikävä, mutta kovin inhimillinen tapahtuma.

[QUOTE="aloittaja";22567220]Juu, mutta eikö sen sitten pitäisi etsimällä löytyä?[/QUOTE]

Pitäs jos sitä ei oo pantu mihkään ufopaikkaan. Lapsetlkin tuppaavat unohtamaan piiloja joten joskus löytäminen on aikas kiven takana. Ja kyllä pitäs yrittää etsiä kunnolla eikä vaan kohautella olkia. Ja jos epäily näpistyksestä ni kysellä joskos olis jonkun lapsen kotona.

Niinpä. :/ Juurikin tuon takia mielestäni lelupäivät voisi kokonaan kieltää päiväkodissa, ei niistä tule kuin harmeja juurikin tällä tavalla että kaikki eivät vaan tajua että totaalinen kontrolli niiden lelujen suhteen on mahdotonta. Joku saattaa tuoda vaikkapa legoista tehdyn laivan päiväkotiin. No, sehän on selvää, että se menee päiväkodin lelujen kanssa sekaisin. Samoin käy littlest pet shopien, ponien, palapelien. Varsinkin niiden nimeämättömien. Se saattaa mennä sekaisin päiväkodin tai toisen lapsen lelujen kanssa. Lapsi itse saattaa piilottaa lelunsa tai laittaa sen väärään lokeroon tai väärään laukkuun. Tai joku toinen lapsi saattaa kuvitella sitä omakseen ja laittaa omaan laukkuunsa. Ei tarvitse heti olla palstoilla epäilemässä varastelua tai leväperäisyyttä päiväkodin taholta. Ikävä, mutta kovin inhimillinen tapahtuma.

Tästä syystä oman lapseni mukaan en antanut mitään pientä ja lelut oli merkattu. Joku iso auto tai nalle löytyy paljon paremmin kun helposti hukkuvat.

[QUOTE="aloittaja";22567250]Jaapa jaa. Hoitaja on itse vihjannut, että lelu voi olla varastettu.[/QUOTE]

No tää ei käynyt mitenkään sun aloituksestasi ilmi. Sanot nimenomaan, että hoitaja ei tiedä onko lelu piilossa vai varastettu. Tosiasia on, että nämä eivät ole ne ainoat vaihtoehdot. Mutta niinhän se aina on tällä palstalla, joku tekee aloituksen, ja kun siihen vastataan, ja annetaan muita mielipiteitä, niin aloittaja muuttaakin kertomustaan ja vähän lisää tarinaan sitä mitä siinä ei alussa ollut. Jos on varastamisesta suoraan sanottu, niin olisit voinut tehdä aloituksen, jossa kysytään, että saako lelun varastaa päiväkodista.

Pitäs jos sitä ei oo pantu mihkään ufopaikkaan. Lapsetlkin tuppaavat unohtamaan piiloja joten joskus löytäminen on aikas kiven takana. Ja kyllä pitäs yrittää etsiä kunnolla eikä vaan kohautella olkia. Ja jos epäily näpistyksestä ni kysellä joskos olis jonkun lapsen kotona.

No tätä mieltä juuri olen! Mietin vain, että tunnun ajatuksineni olevan jotenkin niuho. Mutta mielestäni tämä asia olisi pitänyt hoitaa heti perjantaina. Nythän on jo mahdotonta tietää mihin lelu on joutunut, jos tosiaan on varastettu. Aina luvataan ja luvataan etsiä, mutta vedotaan "kiireisiin", jotka ovat osa päivän normaalia ohjelmaa.

Ja juuri se, että sinänsä jotenkin vielä ymmärrän, että joskus voi sattua näin ikävästi. Kunhan vain reilusti myöntäisivät tapahtuneen. Vaan ei, kun eivät edes tiedä onko lelu kadonnut vai varastettu vai mitä on tapahtunut. Anteeksi, että olen koko ajan äänessä. Ihanaa, että joku vihdoin ymmärtää mitä ajan takaa :)

No tää ei käynyt mitenkään sun aloituksestasi ilmi. Sanot nimenomaan, että hoitaja ei tiedä onko lelu piilossa vai varastettu. Tosiasia on, että nämä eivät ole ne ainoat vaihtoehdot. Mutta niinhän se aina on tällä palstalla, joku tekee aloituksen, ja kun siihen vastataan, ja annetaan muita mielipiteitä, niin aloittaja muuttaakin kertomustaan ja vähän lisää tarinaan sitä mitä siinä ei alussa ollut. Jos on varastamisesta suoraan sanottu, niin olisit voinut tehdä aloituksen, jossa kysytään, että saako lelun varastaa päiväkodista.

Ei käynyt ilmi aloituksesta, mutta yhdestä vastauksestani kyllä :) Mitä muita vaihtoehtoja on, kuin että lelu olisi piilossa tai varastettu?

meidän 4v tyttö ainakin pystyy hukkaaamaan vaikka oman päänsä jos se olisi mahdollista. Melkein jokaisen lelupäivän jälkeen etsimme lelua kun on saanut sen ties minne laitettua. Ihan kyllä syytän omaa lastani, en todellakaan hoitajia. Ihan niillä on muutakin tekemistä kuin valvoa leleja. jokaisen lapsen kuuluu huolehtia oma lelu lokerikkoon ja jos ei huolehdi niin se on kyllä lapsen oma vika.

[QUOTE="aloittaja";22567250]Jaapa jaa. Hoitaja on itse vihjannut, että lelu voi olla varastettu.[/QUOTE]

Jos lelussa on nimi, niin kyllä se varmaan omistajansa luo löytää. Varsinkin pienet lelut ovat harmillisia päiväkodissa, koska ne hukkuvat helposti ja päiväkodeissa yleensä riittää tavaraa joten hukkuminen ei ole mitenkään epätavallista. Lasten leikkejä ei ainakaan meidän päiväkodissa vahdita koko aikaa valvota silmä tarkkana, koska lapsia on enemmän kuin aikuisia ja välillä aikuisilla on muutakin puuhaa kuin lasten vahtiminen kuten vasu-keskustelujen kirjaaminen yms...

[QUOTE="aloittaja";22567293]Ei käynyt ilmi aloituksesta, mutta yhdestä vastauksestani kyllä :) Mitä muita vaihtoehtoja on, kuin että lelu olisi piilossa tai varastettu?[/QUOTE]

No et ole vahingosta mitään kuullut? :whistle: Joku lapsi on saattanut vahingossa laittaa lelun omaan reppuunsa, silloin se ei ole piilossa muttei varastettukaan.

Yhteistyössä