Mä en oikeen tajua ihmisiä jotka valittaa talvella kylmää, mutta eivät silti pukeudu kunnolla

No mua palelee vaikka pukisin kuinka. Tämä on oikeastaan aika hirveää. Sisällä ollessakin olen ihan jäässä monesti, vaikka lämmintä sisällä on se 21 astetta. Eilen ihan tosissaan ulkona meinasi tulla itku silmään kun kylmyys tuntui niin pahalta. Pakkasta oli vain -10 mutta järkyttävä tuuli päälle.

On kauheaa kun kädet ovat aina kylmät. Ulkona ollessa hampaat kalisevat ja jalat tärisee kylmästä. Minä vihaan talvea ja kylmää. Ja kyllä pukeudun toppatakkiin ja housuihin, alusvaatekertaan ja normaaleihin sisävaatteisiin, mulla on pipo ja hanskat ja huivi. Ja arvatkaas mitä, olen vielä ylipainoinenkin. Mutta niin, se rasvahan on siellä ihon alla, eli ei se ihoa sen kummemmin lämmitä..

Mä en enää tiedä mitä pukisi päällensä jos menee sinne -15 astetta ja tuulee, ja pitäisi lähteä esim koululle, jolloin toppahousut pitää jättää kotiin. Kun alla on jo tekninen alusvaatekerrasto, sitten päälle jotkut housut (yleensä farkut) ja paita, pusero, villakangastakki... Sitten pipo, kaulahuivi ja sormikkaat. Paremmat käsineet voisin ostaa, mutta ei ole ollut varaa just nyt, mutta ei nekään ongelmaa korjaisi. Naama jäätyy silti ja muuallakin tuntuu kylmältä.

Toinen syy valittaa on se, että kun on neljä lasta puettavana niin on se kivempi lähteä ulos kesällä tai alkusyksystä kun 10-15 asteen pakkaseen. Kun jokaisella lapsella pitää olla sisävaatteiden lisäksi villasukat, fleece/villahaalari, lapaset, kaulurit, kypäräpipo, toinen pipo, talvikengät ja haalari. Meillä kestää hoitopäivinä 20 minuuttia pelkkä pukeminen, vaikka vanhin pukeutuu jo lähes kokonaan itsenäisesti. Sitten keskimmäinen hoitolapsista alkaa kuitenkin jo vartin päästä huutamaan kylmää ja itkemään, että haluaa sisälle. Vaikka sille pukis mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22545042:
Alan vakavissani harkita Canada Goosea...
CG on paras :) Omistan untuvaparkan ja untuvarukkaset ja en enää koskaan palele. Ajattelin jonain talvena vielä ostaa CG:n untuvatoppahousut mutta 500euron hinta vähän hillitsee :D

No kyllä joutsenen paksuimmat untuvatakit ovat varteenotettavia myös.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mä en enää tiedä mitä pukisi päällensä jos menee sinne -15 astetta ja tuulee, ja pitäisi lähteä esim koululle, jolloin toppahousut pitää jättää kotiin. Kun alla on jo tekninen alusvaatekerrasto, sitten päälle jotkut housut (yleensä farkut) ja paita, pusero, villakangastakki... Sitten pipo, kaulahuivi ja sormikkaat. Paremmat käsineet voisin ostaa, mutta ei ole ollut varaa just nyt, mutta ei nekään ongelmaa korjaisi. Naama jäätyy silti ja muuallakin tuntuu kylmältä.
Miksi kouluun mennessä ei voi laittaa toppahousuja jalkaan farkkujen päälle? Sitten, kun pääsee kouluun niin ottaa toppikset pois jalasta ja laittaa naulakkoon samalla tavalla kuin takinkin. Ei mun mielestä mitenkään vaikeaa tai vaivalloista, mutta lämpimämpää ulkoilua...

Mä en käsitä miksi kylmyydestä saa valittaa niin paljon enemmän kuin kuumuudesta. Itse kestän pakkaset paljon paremmin vaikkakin on kylmä ja paleltaa. Mutta sitä pääsee sisälle lämpimään pakoon ja vaatteilla pystyy tekemään jo paljon. Esimerkiksi viime kesän helteet olivat paljon pahemmat kestää, kun oli koko ajan ihan älyttömän kuuma oli sitten sisällä tai ulkona. Että ne jotka nauttivat viime kesän kuumuudesta niin pää kiinni kylmän valittamisesta! ;)

[QUOTE="vieras";22545647]Miksi kouluun mennessä ei voi laittaa toppahousuja jalkaan farkkujen päälle? Sitten, kun pääsee kouluun niin ottaa toppikset pois jalasta ja laittaa naulakkoon samalla tavalla kuin takinkin. Ei mun mielestä mitenkään vaikeaa tai vaivalloista, mutta lämpimämpää ulkoilua...

Mä en käsitä miksi kylmyydestä saa valittaa niin paljon enemmän kuin kuumuudesta. Itse kestän pakkaset paljon paremmin vaikkakin on kylmä ja paleltaa. Mutta sitä pääsee sisälle lämpimään pakoon ja vaatteilla pystyy tekemään jo paljon. Esimerkiksi viime kesän helteet olivat paljon pahemmat kestää, kun oli koko ajan ihan älyttömän kuuma oli sitten sisällä tai ulkona. Että ne jotka nauttivat viime kesän kuumuudesta niin pää kiinni kylmän valittamisesta! ;)[/QUOTE]

Siinäpä se, ei meillä siellä ole mitään naulakkoa, mitään paikkaa, johon ulkovaatteet voisi jättää. Kaikki pitää roudata mukanaan tunnille. Päiväoppillailla on muistaakseni mahdollisuus johonkin lokeroon jotain panttia vastaan, mutta mulla ei sellasta ole, käyn koulussa pari kertaa kuussa. Enkä jaksaisi repun, takin, pipon, kaulaliinan ja sormikkaiden lisäksi toppahousuja kuljettaa mukanani, varsinkin kun nuo tuppaavat vähän kastumaan lahkeista...

CG on paras :) Omistan untuvaparkan ja untuvarukkaset ja en enää koskaan palele. Ajattelin jonain talvena vielä ostaa CG:n untuvatoppahousut mutta 500euron hinta vähän hillitsee :D

No kyllä joutsenen paksuimmat untuvatakit ovat varteenotettavia myös.
Heei mikä takki sulla on? :) Ja mistä oot ostanut? Mä oon kattellut tota constable parkaa tai sit vaihtoehtoisesti solaris parkaa. Kumpikohan on lämpimämpi? Kuitenkin haluisin etten ole mikään kamala pallokaan kun tuolla kadulla kuljen :D

Onhan ne joo aika tyyritä, mutta luulis nyt että aikuiselle niistä on kyllä iloa sitten vähän useampanakin vuotena :D Jos siis niitä housuja harkitset.

Rollolainen
Jeps. Mieluummin kärsin työmatkalla 5-10 minuuttia kylmästä kuin joka aamu tungen itseäni ties minkä untuvatakkien ja toppahousujen sisälle. Ei se sitä tarkoita etteikö kylmä vituttaisi. Ihme aloitus ketjulla.
no kaikilla se työmatka ei kestä 10 minuuttia. Osalla saatta mennä puoli tuntia pyöräillessä. ja pakko on esim mihenkin pyöräillä työharjoitteluun , kun ei bussit vain kulje sillä lailla että ehtisi puoli kuudeksi aamulla harjoitteluun. Ei koko kaupungissa!!! ja kun työvuorojaan ei voi bussikuski ite päättää vaan kun busseilla on ajat jolloin lähdetään. bussikuskin työ ku ei ole vaan sitä ajamista vaan siinä on paljon lastaamista, hallin siivousta ja autoki pitää puhdistaa siältäa ja ulkoa joka käytön jälkeen.

[QUOTE="poikia3";22542932]Minä taas autolla töissä kulkevana kaipaisin sormikkaita, joilla tarkenisi, ja joilla voisi oikeasti ajaa sitä autoakin. Nimimerkki taas näpit jäässä auton ratissa.[/QUOTE]

Nahkahanskat. Kaikkein parhaimmat tuohon.

erratic
Hmm, mua palelee aina, mutta ennemmin palelen kun sulan hirveissä helteissä. Palellessa sentään olen toimintakykyinen, liian kuumassa tuntuu et aivot sulaa ja ulos auringonpaisteeseen ei yhtään nappaa mennä paahtumaan..

On kyllä kunnon vaatteet, untuvatakki (tosin se ei ole enää kovin paksu, pitäis kai hankkia uus), toppahousut, kalsarit, alupaita, välipaita, neuletakki, villasukat, säärystimet, kunnon kengät, fleecevuorellinen villapipo, nahkalapaset joissa villavuori ja alla vielä villahanskat... Silti mua palelee lähes aina. Talvisaikaan mulla on lähestulkoon aina sisätiloissa villasukat ja neuletakki tavallisten vaatteiden lisäksi. Vissiin huono verenkierto tai jotain.

tiiätkö kun tuolla mun miehellä on AINA VARPAT jäässä, vaikka olis pukenut kahdet villasukat. Muuten hän kyllä osaa pukea riitävästi päälle.

Mutta jos pakkasta on aamuyöllä ( noin klo5 pinttaan -25) niin siinä väkisinkin kasvot pyöräillessä palelee, vaikka kuinhka hyvin muuten olsi pukenut päälle.
Kasvot saa suojattua kypärämyssyllä tai "kommandonaamarilla".

Siis kyllähän sitä joo voisi pukeutua vaikka halkaistuun makuupussiin ja naamioitua ryöstäjäksi kommandopipolla, mutta kun joidenkin ihmisten täytyy työn puolestakin olla ihmisen näköisiä, niin silloin edellämainitut naamioitumiskeinot eivät ole käytettävissä :D Kun työ edellyttää siistiä pukeutumista, niin se ei vaan ole mikään vaihtoehto, että saapuisi työpaikalleen pilkkihaalarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22546129:
Heei mikä takki sulla on? :) Ja mistä oot ostanut? Mä oon kattellut tota constable parkaa tai sit vaihtoehtoisesti solaris parkaa. Kumpikohan on lämpimämpi? Kuitenkin haluisin etten ole mikään kamala pallokaan kun tuolla kadulla kuljen :D

Onhan ne joo aika tyyritä, mutta luulis nyt että aikuiselle niistä on kyllä iloa sitten vähän useampanakin vuotena :D Jos siis niitä housuja harkitset.
Kumpa muistais. Punainen :) Mä oon kuvitellut että se on Ontario-parka Canada Goose Ontario Parka

e
Mä myönnän palelevani, mutta myönnän myös että palelen mieluummin sen 5 min kävelymatkan koululle kuin kävelen jossain toppahousuissa ja kommandopipoissa. En todellakaan kehtaisi mennä koululle sellaisissa varusteissa. Naurettais vielä pihalle sieltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22547804:
Siis kyllähän sitä joo voisi pukeutua vaikka halkaistuun makuupussiin ja naamioitua ryöstäjäksi kommandopipolla, mutta kun joidenkin ihmisten täytyy työn puolestakin olla ihmisen näköisiä, niin silloin edellämainitut naamioitumiskeinot eivät ole käytettävissä :D Kun työ edellyttää siistiä pukeutumista, niin se ei vaan ole mikään vaihtoehto, että saapuisi työpaikalleen pilkkihaalarissa.
:LOL: Loistavaa tekstiä!

Muistelen tässä ku viime talvella jotkut valopäät ihmetteli miksei "helsinkiläiset" (siis varmaan tarkoittivat yleisemmin pk-seutulaisia) pue toppahousuja ja sensellaisia päällensä jos kerta on niin kylmä. Olin siivoojana Nokian pääkonttorilla ennen lasta ja yritin kuvitella, miten meidän olisi yhtäkkiä pitänyt keksiä mihin sijoitetaan 2300 toimistotyöntekijän toppahousut ja talvikengät :D Ja mitä ulkomaalaiset asiakkaat ja yhteistyökumppanit olis ajatellu kun aula ihan kurassa ja jengi kulkee ympäriinsä toppahousuissa :cool: Siihen vielä kommandopipot niin avot :LOL:

jjjjg
Joku tossa naureskeli että oli nähnyt jollakulla sukkikset+hameen pakkasella. Kuule jos laittaa vaikka kahdet paksut sukkikset päällekkäin niin on lämpimämpi kuin pelkät farkut päällä, niinkuin useimmilla näkyy olevan.

on ihan normaalia että toimistoilla on vaatenaulakko. Talvitakki ja toppahousut mahtuvat sinne. Useat ihmiset vaihtavat ulkokengät sisällä talvikenkiin ja kenglt säilytetään pöydän alla. Toimisto on erittän helppo ympäristö tulla kunnollisissa talvivaatteissa paikalle. Erittäin huono veto väittää että työpaikalla ei olisi tilaa kengille...

Joku tossa naureskeli että oli nähnyt jollakulla sukkikset+hameen pakkasella. Kuule jos laittaa vaikka kahdet paksut sukkikset päällekkäin niin on lämpimämpi kuin pelkät farkut päällä, niinkuin useimmilla näkyy olevan.
Niin ja tiukat farkkulegginsit ja niiden alla paksut sukkikset on myös aika kova sana :D siis vaikka jonkun pitkän paidan kanssa. En tiedä miten toimisi jonkun kynähameen kanssa :D

"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22547804:
tai sitten on olemassa työasu jonka päälle ei voi laittaa mitään ylimääräistä ja jonka alle on liki mahdotonta laittaa sopivaa määrää vaatetta koska työskentely lämpötilaerot on pahimmillaan
50-60 astetta.. (sisälämpötila 21 astetta-> -35 astetta ulkona talvella) siis ei ole olemassa mitään sellaista vaatetta joka sopisi tuohon :D

Yhteistyössä