Minkäkokoisia palapelejä tekevät n. 4-vuotiaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lko

Vieras
Kuinka monen palan palapelejä teillä n. 4-vuotiaat osaa yksinään tehdä? Meidän lapsi ei ole ollut niistä kovin kiinnostunut, joten mietin onko se ihan "jäljessä"...

Mä olen pitänyt tuota omaani yllättävän nokkelana palapelailijana, on tehnyt 70-palaisia noin 3 v 4 kk ikäisestä. Mutta toi on kyllä sellainen, että joko kiinnostaa tai ei.

Meillä on muksu tehnyt muutaman palapelin taas kuukausien hiljaisuuden jälkeen. Meillä on palapelit 40-108palaisia. 108 palan peleistä osa menee ihan yksin ja osassa tarttee vähän seuraa (mutta auta armias, jos yrität pistää itse muutaman palan niin...). Riippuu niin aiheesta ja yksityiskohdista.

No just, on se sitten ihan jäljessä... Just teki 20 palasen ja oli ihan innoissaan kun osasi ihan itse. Pitää varmaan hommata vähän isompia, jos vaikka vahingossa alkais kiinnostaa.

täällä on vain nerojen vanhempia. :)
mulla ei ole tosin hajuakaan montako palaa meidän palapeleissä on. Tyttö 5-v ja käydään neuvotteluja, josko antaisi sellaisia isopalaisia palapelejä jo kiertoon.

[QUOTE="vieras";22524936]Hei montako aikuista tiedät, jotka on ihan himona palapeleihin? Ei se millään voi olla kaikkien kiinnostuksen kohde. Ota ihan rela.[/QUOTE]

No joo, mutta eikös sen jotenkin kuulu olla lasten juttu? :) Noh, hommataan joululahjaksi hiukan isompi, katotaan kuin käy. Jos ei kiinnosta, tehköön sitten aikanaan noi pikkusisarukset.

No just, on se sitten ihan jäljessä... Just teki 20 palasen ja oli ihan innoissaan kun osasi ihan itse. Pitää varmaan hommata vähän isompia, jos vaikka vahingossa alkais kiinnostaa.

Ei liian vaikeat palapelit jaksa ketään kiinnostaa... Anna tehdä sellaisia joita osaa ja joista tykkää. Meidän 150-palasten tekijä tykkäsi tehdä myös 24-palasia.

Ja kuten joku jo sanoi, tässä ketjussa kaikki brassailevat lastensa palapelitaidoilla :D .

Jos nyt kerran on innostusta valmiista palapelistä, hanki ihmeessä isompia! :) Vaihtelee tosiaan paljon minkäkokosia lapset tuossa iässä tekevät. Tän perusteella 60-palainen olisi ehkä sellainen keskiarvo? Herkkyyskausien mukaan mennään ja jos sellainen vaikuttaisi teillä olevan, kannattaa hyödyntää. Minusta ei kannata kuitenkaan aikuisten palapelin tekemisiin verrata. Lapsella toi kehittää vielä merkittävästi motoriikkaa ja hahmotuskykyä ainakin.

Jos aihe kiinnostaa lasta, niin kyllä sitten sitä käsittelevät palapelitkin. Pojat eivät välttämättä jaksa tehdä prinsessapalapelejä, eivätkä tytöt rakennustyömaapalapelejä. Poikkeuksia toki on.

useimmilla merkeillä yli neljävuotiaille tarkoitetut palapelit ovat 20-30 palaisia, eli ei ole mitenkään jäljessä lapsesi. Meillä melkein 3- vuotias osaa 60 palan palapelejäkin, mutta ihan kaikki kiinnostaa nuppipalapeleistä lähtien. Aihe on se mikä tekee kiinnostavaksi, ei palojen määrä.

Mun poika innostui vasta vajaa 4-vuotiaana mistään palapeleistä. Melko pian alkoi tehdä pienempiä, nyt 4,5-vuotiaana tekee 20-40 palan ja pidän tätä ihan ikätasoisena. Palapelien vaikeus ei riipu niinkään palojen määrästä, vaan siitä kuvasta eli jos kuva on selkeä, voi isompikin palapeli olla lapselle ihan helppo tehdä.

Yhteistyössä