Aurinkomatkat ja monilapsisten YH-perheiden syrjiintä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulipuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tuulipuku

Aktiivinen jäsen
15.01.2009
3 973
1
36
Aurinkomatkoilla matkojen lapsialennukset ovat yleensä niin että 2 aikuisen kanssa lapsi saa alennusta 25-50%, hyvin monessa hotellissa 40-50%. Yhden aikuisen kanssa matkustavalle lapselle alennus on yleensä 25%.

Tässä seuraavassa esimerkissä otan esille 4-henkiset perheet. Toisessa perheessä on 2 aikuista ja 2 lasta ja toisessa on 1 aikuinen ja 3 lasta. Lapset ovat kaikki alle 15-vuotiaita.

Kumpikin perhe vie yhtä monta paikkaa lentokoneessa, linja-autossa, hotellissa yhtä monta sänkyä jne. mutta hinta on aivan erilainen.

Rodos Faliraki 30.6.20100 2 vk matka hotelli Epsilon

2 aikuisen ja 2 lapsen perhe Kaksio, parveke tai terassi - Ei aterioita

1 Aikuinen 945,00 € -40,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 905,00 €
2 Aikuinen 945,00 € -40,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 905,00 €
3 Lapsi 472,50 € -20,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 452,50 €
4 Lapsi 472,50 € -20,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 452,50 €

Lapset saavat siis 50 % alennuksen matkan normaalihinnasta 945 € sekä lisäksi 20 euroa Nopean varaajan etua.

Matkan kokonaishinta 2715,00 €

Rodos Faliraki 30.6.20100 2 vk matka hotelli Epsilon

1 aikuisen ja 3 lapsen perhe Kaksio, parveke tai terassi - Ei aterioita

1 Aikuinen 945,00 € -40,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 905,00 €
2 Lapsi 708,75 € -20,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 688,75 €
3 Lapsi 708,75 € -20,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 688,75 €
4 Lapsi 708,75 € -20,00 € Nopean varaajan etu, oranssi lähtö 688,75 €

Lapset saavat matkan hinnasta alennusta 25% ja nopean varaajan edun.

Matkan kokonaishinta 2971,25 €

YH-perhe (tai muu seurue jossa lapset matkustavat 1 aikuisen kanssa) maksaa siis täysin samanlaisesta matkasta 256,25 euroa enemmän.

Tämä hintaero johtuu siis siitä että Aurinkomatkoilla lapsi saa alennuksen myös normaalivuoteessa majoittuessa.

Muissa matkatoimistoissa lapsi saa alennuksen yleensä vain lisävuoteessa. Silloin siis 4-henkinen perhe maksaa aina 2:sta täyden hinnan ja muista kahdesta alennushinnan (jos majoitus normaalisti kahdelle hengelle ja muut lisävuoteita) joten kolmen lapsen yh-perhe maksaa saman hinnan kuin 2 lapsen ydinperhekin.

Aurinkomatkojen tapauksessa 1 aikuisen kanssa matkustaessa maksat enemmän vaikka matka on täysin samanlainen.

Minä taidan olla ainoa, joka ymmärtää että ap:ta harmittaa.
Olin itse lähdössä kahdestaan lapsen kanssa, kun mies ei olisi päässyt reissuun. ja melkein saman hintainen reissu olisi tullut. Ei mitään järkeä. Kuten ei tuossa ap:n tapauksessakaan.

Todella tyhmiä kommentteja teiltä joiltakin: "Aurinkomatkojen vikahan se on, että joku jää yh:ksi" "valita Aurinkomatkoille äläkä tänne". Eikös täällä saakaan enää puhua asioista, jotka ottavat päähän?

Olin itse lähdössä kahdestaan lapsen kanssa, kun mies ei olisi päässyt reissuun. ja melkein saman hintainen reissu olisi tullut. Ei mitään järkeä. Kuten ei tuossa ap:n tapauksessakaan.

Todella tyhmiä kommentteja teiltä joiltakin: "Aurinkomatkojen vikahan se on, että joku jää yh:ksi" "valita Aurinkomatkoille äläkä tänne". Eikös täällä saakaan enää puhua asioista, jotka ottavat päähän?

No onko sekin Aurinkomatkojen vika, että sun miehes ei pääse reissuun?

[QUOTE="Neith";22522063]tuota, tuossa toisessahan on isompi huone, eikö?
väärin toki on että lapsista saatava alennus on suurempi mikäli perheessä on 2 aikuista[/QUOTE]

Ihan samanlaiset huoneistot on, siis täysin samanlainen matka.

No mä nyt ihan ystävällisyyttäni meinasin, että tuskin siihen asiaan mitään muutosta tulee sillä, että täällä marisee asiasta.
Järkevämpää varmaan olisi ottaa ko. matkapuotiin yhteyttä, ja kysyä onko tähän käytäntöön joku syy, ja pitävätkö he itse tätä mahdollisesti reiluna, vai voisiko käytäntöä mahdollisesti jotenkin muuttaa?

Tässähän on myös mahdollista, ettei siellä päässä ole edes osattu ajatella asiaa tältä kantilta.
Toki saa ja pitääkin keskustella, mutta asia voitaisiin mahdollisesti jopa korjata, jos joku kertoisi siitä myös Aurinkomatkoille, eikä pelkästään spekuloisi asiaa täällä.

Ja yksin matkustava maksaa matkastaan enemmän kuin kukaan noista esimerkissäsi. Aina lapsiperheet kitisevät kun ei saa riittävästi alennusta, mutta yksin joutuu lähes aina maksamaan lisämaksun! Tosi reilua.

no olisit ottanut miehes tilalle jonkun kaverin niin olis it saanut reissun halvemmalla. missän ei snaota että matkalaisten on oltava SAMASTA perheestä

Toisen automerkin autoon mahtuu 7-hnekeä ja toisen merkin vain 5-henkeä. Nyt pitää ostaa toiselta automerkiltä kaksi autoa, että päästään matkaan. On se kummaa tämä hinnoittelu.

Ilmeisesti ei ihmiset ymärrä, että on vapaus valita sellainen matkatoimisto, jonka hinnat ja ehdot kohtaavat omat tarpeet. Kyllä hinnoittelussa aina on joku ajatus taustalla, miksi ja millä perusteilla hinnoitellaan.

vika ei ole aurinkomatkojen van esim hotellien etc.
viime kesàllà adrienmeren lomaa varten etsin hotellia ja koska olin yksin tytòn kanssa, monet hotellit maksattivat 100%.n hinnan lapsesta

Mä ymmärrän sen, että lisävuoteessa ois kaikki yli 2 aikuista menevät. Eli että 1 aikuinen ja 1 lapsi maksais enemmän, mutta en sitä että kaikki lapset.

Näin olen luullut että se menee.

Mäkkärissä saa sundaen kun ostaa happymealin ja jonkun muun aterian, ja jos ostaa 2 e niin saa kahvin. mutta entäs yh:t esim 2 happya ja äidille joku muu niin saat yhden sundaen ja yhden kahvin ja sitten sitä kahvia (1,5€) ei voi edes vaihtaa toiseen sundaeen (1€) koska se ei kuulu yrityksen toimintatapoihin :(

[QUOTE="Mamma italiana";22525515]vika ei ole aurinkomatkojen van esim hotellien etc.
viime kesàllà adrienmeren lomaa varten etsin hotellia ja koska olin yksin tytòn kanssa, monet hotellit maksattivat 100%.n hinnan lapsesta[/QUOTE]

Noin se yleensä meneekin. Mutta aurinkomatkojen tilanteessa kolmen lapsen yksinhuoltajalle tulisi halvemmaksi maksaa yhdestä lapsesta aikuisen hinta ja saada kahdesta alennus. Myös tämä on muilla matkanjärjestäjillä normaalikäytäntö. Paitsi kun matkustaa 2 aikuista ja kolme lasta, meillä maksetaan yleensä neljästä aikuisen hinta! Ja yhdestä lapsesta tulee vähän alennusta, tosi harvoin on siis varaa matkustaa.

Yhteistyössä