Arabilehti: Suomi on muslimien taivas

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Diipadaapa :D Väistämättä joku joutuu tekemään.... puhutaanko me nyt suomalaisesta "työvoimapulasta" vai kiinalaisista vaatetehtaista? Vai siitä, että ihan totta on aloja joilla suomalainenkaan ei meinaa pärjätä palkallaan, niin miten sitten se tuotettu työvoima? Siihen haluan vastauksen.
Mitä tarkoittaa pärjätä palkallaan? Lähihoitajan palkallakin pystynee kyllä elämään, jos sana otetaan kirjaimellisesti. Mikä olisi kohtuullinen toimeentulo, jos tarkastellaan kaikkia ihmisiä? Onko suomalainen lähihoitaja sen yli vai alle?

JONSERED Karhunkantaja
"Kyllä, me haluamme tänne ihmisiä jotka tekevät halvalla kaiken sen, mitä me emme suostu tekemään. Me haluamme halpaa vaatetta ja krääsää, viinaa ja ruokaa. Me emme välitä paskan vertaa siitä ulkomaisesta työntekijästä. Ihan sama missä hän asuu, mitä syö ja mitä pukee päälleen. Ihan sama mitä hän haluaa, esimerkiksi samaa kuin kantasuomalaisetkin saa. Me emme anna sitä hänelle mutta olemme erittäin kiitollisia hänen panoksestaan maatamme (ja globaalia taloutta) kohtaan.

Ai niin. Siinä sivussa haukumme suomalaisen duunarin ahneeksi, laiskaksi paskaksi. Ihan muuten vaan kun niin se on."
Tuossa onnistuit (valitettavan) hyvin kiteyttämään sen, mikä ihmisluonto on.

Mitä tarkoittaa pärjätä palkallaan? Lähihoitajan palkallakin pystynee kyllä elämään, jos sana otetaan kirjaimellisesti. Mikä olisi kohtuullinen toimeentulo, jos tarkastellaan kaikkia ihmisiä? Onko suomalainen lähihoitaja sen yli vai alle?
Kylläpäs sitä nyt kierrellään ja kaarrellaan. Onhan niitä laskureita, kuinka paljon minkäkin kokoinen talous tarvitsee rahaa elämiseensä. Käytä googlea .

Mutta jos meinaat, että suomesta ei löydy työntekijöitä tarpeeksi halvalla, niin onko se suomalaisen työntekijän syy? Ja jos haluat tänne työntekijän ulkomailta niin ansaitseeko hän sinusta sitten pienemmän palkan, sillä halvallahan kaikki täytyy tulevaisuudessa tuottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Mutta jos meinaat, että suomesta ei löydy työntekijöitä tarpeeksi halvalla, niin onko se suomalaisen työntekijän syy? Ja jos haluat tänne työntekijän ulkomailta niin ansaitseeko hän sinusta sitten pienemmän palkan, sillä halvallahan kaikki täytyy tulevaisuudessa tuottaa?
Kyllä ja ei. Hän ei ansaitse pienempää palkkaa siksi, että on ulkomaalainen. Mutta voi olla, että suomalaisten yleisessä vaatimus / palkkatasossa olisi korjaamisen varaa. Ei sillä, että minulla olisi aikomusta luopua omasta elintasostani. Maailma nyt vaan on vinossa, tyydyn valittamaan.

b
Moninaisten talo -hanke auttaa maahanmuuttajanaiset uuteen alkuun
7 kommenttia23.11.2010 12:08
Somalialaisia naisia kadulla. (Kuva: Lehtikuva.)

Maahanmuuttajanaisilla on suuri riski syrjäytyä muun maan elämänmenosta, ellei heitä saada mukaan yhteiskunnan toimintaan. Etenkin ulkomaalaistaustaisille kotiäideille Suomi ja suomalaiset voivat jäädä täysin vieraiksi.

Helsingissä toimiva Moninaisten talo on tukenut maahanmuuttajanaisten kotoutumista vuoden alusta asti. Monika-naisten liiton vetämä hanke tarjoaa naisille muun muassa suomen kielen ja käden taitojen opetusta. Samalla se antaa tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta ja työelämästä sekä auttaa naisia sosiaalisten kontaktien ja verkostojen luomisessa. Toiminta täydentää ja tukee kuntien peruspalveluita.

Tähän mennessä talon toiminta on tavoittanut noin 1000 naista noin 50 eri maasta. Asiakkaista yli 80 % on työttömiä tai vailla opiskelupaikkaa.

Hankkeen äiti, Monika-naiset liiton toiminnanjohtaja Reet Nurmi on erityisen tyytyväinen siihen, että yritys on auttanut naisia aktivoitumaan myös itse, koska vain he lopulta tietävät, millaista apua he tarvitsevat. Nurmi muutti itse Suomeen Virosta viitisentoista vuotta sitten.

– Moninaisten talossa esimerkiksi somalitaustainen voi vetää kerhoa thai-kielisille naisille ja venäläissyntyinen nainen opettaa ruuanlaittoa kiinalaisille naisille. Maahanmuuttajanaiset ovat aloittaneet myös omaa vapaaehtoistyötoimintaansa, Nurmi selvittää.

Myös maahanmuuttajalapset ovat syrjäytymisvaarassa
Somalialainen nainen. (Kuva: Lehtikuva.)

Kaikkia maahanmuuttajanaisia Moninaisten talon apu ei tavoita. Varsinkin miesvaltaisista yhteiskunnista tulleet ovat hankalassa asemassa.

– Itse asiassa suurin osa maahanmuuttajanaisista on kotoisin patriarkaalisista yhteiskunnista, joissa naisilla ei ole oikeutta käydä keskenään ulkona ja joissa naiset eivät voi kouluttautua. Tällöin he eivät voi osallistua aktiivisesti myöskään yhteiskuntaan.

Erityisen huolissaan Nurmi on tällaisten maahanmuuttajanaisten lapsista.

– Miten he voivat pärjätä tässä yhteiskunnassa, jos äidit eivät osaa opettaa heitä eikä tunne yhteiskunnan tapahtumia?

Moninaisten talo voi auttaa heitä esimerkiksi talossa toimivien järjestöjen kautta, jotka puolestaan vaikuttavat muun muassa seurakuntien sisällä.

– Kyse on siis koko perheen kotoutumisen tukemisesta ja näin voimme ehkäistä syrjäytymisen periytymistä sukupolvelta toiselle.

Aikeissa laajeta myös muualle Suomeen
Kolmivuotiseksi suunniteltu Moninaisten talo -malli on herättänyt kiinnostusta myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tarkoitus on kehittää samantyyppistä toimintaa ainakin Joensuussa, Tampereella ja Turussa, jos hanke saa tukea Raha-automaattiyhdistykseltä. Se tekee rahoituspäätöksensä joulukuun loppupuolella. Pääasiallisesti hanke toteutetaan EU:n kotouttamisrahaston tuella. Aluetyötä kehitetään yhdessä kuntien kanssa.

"vieras"
Kylläpäs sitä nyt kierrellään ja kaarrellaan. Onhan niitä laskureita, kuinka paljon minkäkin kokoinen talous tarvitsee rahaa elämiseensä. Käytä googlea .

Kylläpäs sitä nyt jankkailaan. Onko se suomalaisen työntekijän syy? No ei. Onko se mamun syy? No ei. Kukin täällä ansaitsee työstään nykyään sen, mitä maailmantalous sallii.

"vieras"
Kyllä ja ei. Hän ei ansaitse pienempää palkkaa siksi, että on ulkomaalainen. Mutta voi olla, että suomalaisten yleisessä vaatimus / palkkatasossa olisi korjaamisen varaa. Ei sillä, että minulla olisi aikomusta luopua omasta elintasostani. Maailma nyt vaan on vinossa, tyydyn valittamaan.
Meillä on niin suuret asumiskustannukset Suomessa, että palkkakin on hieman eri, kuin esim. lämpimissä arabimaissa. Ja Suomessa on myös paljon pienituloisia, kaikki eivät saa suuria tj-palkkoja.

ap

Ainakin yhdestä asiasta olemme samaa mieltä: miksi ihmeessä ei palkata jo täällä olevia, ammattitaitoisia ihmisiä oikealla palkalla?

Omalla alallani on tilanne se, että suomalaiset jäävät ilman töitä, sillä ulkolaiset firmat vuokraavat halvalla omia työntekijöitään ja näille maksetaan älyttömän pientä palkkaa, jola ei täällä edes kunnolla pysy hengissä. Ja hupsis, vuokrafirma on rekisteröity ulkomaille, eikä maksa esim. sosiaalikuluja tai veroja ja katoaa maan päältä.

Mutta tilaaja vaatii, että työ pitää saada halvalla. Ja jos suomalainen ei tee sitä pimeästi, tilataan ulkomaalainen. Kunhan vain halvalla saadaan...

Ongelma ei siis minusta ole maahanmuuttajissa, vaan yhteiskunnan kieroutuneessa "kunhan halvalla saa"-asenteessa. Toisaalta, kukapa haluaisi maksaa enemmän, jos vähemmälläkin saa? Ei ole helppoa antaa omia rahojaan pois, ei, vaikka loppupeleissä ne hyödyttävät myös itseäkin.

Hankala dilemma.
jep. ei sitä tarvitse kun mennä vaikka laivan terminaaliin kattomaan ketkä siellä solin haalareissa oottelee laivaa siivottavaksi. kyse ei varmastikkaan siitä, etteikö sitä työtä myös suomalaisille annettaisi, mutta eipä halua sol maksaa ( eikä matkustajat ) sen vertaa, että suomalainen työntekijä sillä eläisi. ainakaan leveämmin kuin työkkärin rahoilla....:snotty:

[QUOTE="vieras";22517134]Kylläpäs sitä nyt jankkailaan. Onko se suomalaisen työntekijän syy? No ei. Onko se mamun syy? No ei. Kukin täällä ansaitsee työstään nykyään sen, mitä maailmantalous sallii.[/QUOTE]

Nykyään, mutta entä kymmenen vuoden päästä?

Totta hitossa jankkaan, jankkaan pienten ihmisten puolesta enkä tyydy kohauttamaan olkiani että "maailma nyt vain on tällainen". Minua kummastuttaa työvoimapulasta puhuminen ja ulkomaisen työvoiman suunnittelu. Siinä on kuitenkin kyse ihmisistä, ei mistään roboteista.

Ajatellaan että eläkepommi on totta ja kuluttamaan ja vaatimaan tottuneet suuret ikäluokat alkavat tarvita erinäisiä palveluja. He eivät halua niistä maksaa vaan työt teetetään köyhistä maista tulleilla. Missä he asuvat? Suomessa rakentaminen on kallista, eikä asuminenkaan ole halpaa. Rakennetaanko heille halvalla jotain parakkeja kaupungin laidoille, vai sijoitetaanko heidät jo olemassaoleviin asuntoihin? Onko heillä oikeus sosiaaliturvaan, eli asumistukeen, sairauspäivärahaan ja työttömyysturvaan? Jos he saavat lapsia, onko lapsilla oikeus ilmaiseen koulutukseen ja terveydenhuoltoon?

"vieras"
jep. ei sitä tarvitse kun mennä vaikka laivan terminaaliin kattomaan ketkä siellä solin haalareissa oottelee laivaa siivottavaksi. kyse ei varmastikkaan siitä, etteikö sitä työtä myös suomalaisille annettaisi, mutta eipä halua sol maksaa ( eikä matkustajat ) sen vertaa, että suomalainen työntekijä sillä eläisi. ainakaan leveämmin kuin työkkärin rahoilla....:snotty:
Mamuista yhteiskunta maksaa työnantajalle työllistämisrahaa mitä suomalaisesta ei saa, joten sol palkkaa sieltä mistä halvimmalla saa.

"Jaa"
Nykyään, mutta entä kymmenen vuoden päästä?

Totta hitossa jankkaan, jankkaan pienten ihmisten puolesta enkä tyydy kohauttamaan olkiani että "maailma nyt vain on tällainen". Minua kummastuttaa työvoimapulasta puhuminen ja ulkomaisen työvoiman suunnittelu. Siinä on kuitenkin kyse ihmisistä, ei mistään roboteista.

Ajatellaan että eläkepommi on totta ja kuluttamaan ja vaatimaan tottuneet suuret ikäluokat alkavat tarvita erinäisiä palveluja. He eivät halua niistä maksaa vaan työt teetetään köyhistä maista tulleilla. Missä he asuvat? Suomessa rakentaminen on kallista, eikä asuminenkaan ole halpaa. Rakennetaanko heille halvalla jotain parakkeja kaupungin laidoille, vai sijoitetaanko heidät jo olemassaoleviin asuntoihin? Onko heillä oikeus sosiaaliturvaan, eli asumistukeen, sairauspäivärahaan ja työttömyysturvaan? Jos he saavat lapsia, onko lapsilla oikeus ilmaiseen koulutukseen ja terveydenhuoltoon?
Mieti tarkoin mitä puoluetta äänestät kunnallisvaaleissa. Huom, iso osa mainitsemistasi asioista päätetään tosiaan kunnan tasolla. Palvelujen, työn ja tuotteiden kilpailuttaminen & halvimman vaihtoehdon valitseminen on arkea jokaisessa kunnassa.

Suurten ikäluiokkien vaatimukset eläkkeellä tulevat olemaan valtavia. Silti eräiden mielestä heitä pitäisi kumartaa.

"vieras"
[QUOTE="Jaa";22517674]Mieti tarkoin mitä puoluetta äänestät kunnallisvaaleissa. Huom, iso osa mainitsemistasi asioista päätetään tosiaan kunnan tasolla. Palvelujen, työn ja tuotteiden kilpailuttaminen & halvimman vaihtoehdon valitseminen on arkea jokaisessa kunnassa.

Suurten ikäluiokkien vaatimukset eläkkeellä tulevat olemaan valtavia. Silti eräiden mielestä heitä pitäisi kumartaa.[/QUOTE]

Saahan sitä vaatia, toinen on sitten mitä isoille ikäluokille on varaa maksaa. Islannin, Latvian, Kreikan, Irlannin, Portugalin, Espanjan yms pelastaminen konkurssilta vie rahat.

"Jaa"
[QUOTE="vieras";22517713]Saahan sitä vaatia, toinen on sitten mitä isoille ikäluokille on varaa maksaa. Islannin, Latvian, Kreikan, Irlannin, Portugalin, Espanjan yms pelastaminen konkurssilta vie rahat.[/QUOTE]

Suomi ottaa vaan lisää lainaa, jotta suuret ikäluokat saavat mitä haluavat.

"vieras"
Voi itku. Mun mielestä tän suomen ei tarttis olla muslimien taivas. Anteeks ny. Mun mielestä ne sais pysyä omissa maissaan ja jos ne nyt armosta tänne huolitaan, ei tän kuuluis olla mikään taivas.
Mihinkähän omaan maahan mun pitäisi mennä? Mä rakastan olen muslimi ja rakastan kotimaatani eli Suomea ja aion täällä edelleenkin asua. Inhottavaa miten kapeakatseisia ja ilkeitä ihmiset ovat ja luokittelevat kaikki ihmiset huonoiksi uskonnon tai ulkonäön takia. Mun isäni on maahanmuuttaja ja asunut täällä yli 30 vuotta, opiskellut yliopistossa ja tehnyt aina töitä. Hän on saanut lähiaikoina kokea inhottavaa käytöstä ennakkoluuloisten ihmisten taholta ihan ilman mitään syytä, ihan vaan siksi että joku toinen ulkomaalainen käyttäytyy huonosti. Meillä on monia tuttavaperheitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat maahanmuuttajia ja molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset opiskelevat ja silti ei kelpaa kun on väärän näköinen tai väärä uskonto.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22517776]Mihinkähän omaan maahan mun pitäisi mennä? Mä rakastan olen muslimi ja rakastan kotimaatani eli Suomea ja aion täällä edelleenkin asua. Inhottavaa miten kapeakatseisia ja ilkeitä ihmiset ovat ja luokittelevat kaikki ihmiset huonoiksi uskonnon tai ulkonäön takia. Mun isäni on maahanmuuttaja ja asunut täällä yli 30 vuotta, opiskellut yliopistossa ja tehnyt aina töitä. Hän on saanut lähiaikoina kokea inhottavaa käytöstä ennakkoluuloisten ihmisten taholta ihan ilman mitään syytä, ihan vaan siksi että joku toinen ulkomaalainen käyttäytyy huonosti. Meillä on monia tuttavaperheitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat maahanmuuttajia ja molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset opiskelevat ja silti ei kelpaa kun on väärän näköinen tai väärä uskonto.[/QUOTE]

Hellanlettas. Melkein vierähti kyynel poskelle...

Leukistinen aksolotli
[QUOTE="vieras";22517776]Mihinkähän omaan maahan mun pitäisi mennä? Mä rakastan olen muslimi ja rakastan kotimaatani eli Suomea ja aion täällä edelleenkin asua. Inhottavaa miten kapeakatseisia ja ilkeitä ihmiset ovat ja luokittelevat kaikki ihmiset huonoiksi uskonnon tai ulkonäön takia. Mun isäni on maahanmuuttaja ja asunut täällä yli 30 vuotta, opiskellut yliopistossa ja tehnyt aina töitä. Hän on saanut lähiaikoina kokea inhottavaa käytöstä ennakkoluuloisten ihmisten taholta ihan ilman mitään syytä, ihan vaan siksi että joku toinen ulkomaalainen käyttäytyy huonosti. Meillä on monia tuttavaperheitä, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat maahanmuuttajia ja molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset opiskelevat ja silti ei kelpaa kun on väärän näköinen tai väärä uskonto.[/QUOTE]

Osaatko ajatella, että silti suomea ei tarvitsisi muslimimaissa mainostaa minään unelma-taivaana, jonne kannattaa muuttaa omasta maastaan? Osaatko ajatella, ettei ehkä ollut sinusta kyse, vaan kyse lehtijutusta, jossa suomea mainostetaan ihmisille, jotka eivät suomessa asu, vaan jossain arabimaissa.

Yhteistyössä