Kuka kärsii refluksista/närästyksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ruisleipää päivittäin -voisko se pahentaa- ja joskus pullaa tai keksejä.

Rasvasesta ruuasta en tykkää, mutta rypsiöljyä lisään ruokiin, ja kalaöljykapselin otan muutamasti viikossa. Eli ihan normaali kotiruokavalio.

Lisää ruokiin suolatonta voita, elimistö TARVITSEE rasvaa, tulet huomaamaan:-)

sairastanut jo useita vuosia. Kurkkuoireita ja ääni menee.
Ei koskaan sitä polttavaa närästystä, koska yläsulkija vuotaa
kaikki kurkun puolelle :-( Jos noi tyypilliset itsehoitojutut ruokineen
ja painonpudotuksineen ei tehoo, kannattaa kyllä käyttää lääkitystä -
hapon pitkäaikainen vaikutus ei tee hyvää limakalvoille.

Leikkaus epäonnistuu vaan n 10% ... nielemisvaikeuksia tuppaa oleen
jonkinasteisesti tähystysleikkauksessa mutta ne menee useimilla ohi.
Oksennustauti menee hyvin alakauttakin - leikatuista se on pieni haitta elämänlaatua haittaaviin oireisiin (lääkityksestä huolimatta).
Refluksileikkaus nähtävillä Ylen Areenalla helmikuun 2010 ajan.

Jos joku on kiinnostunut tuosta refluksitaudista enemmänkin , niin tautiin
liittyvää asiatietoa, uutisia ja vertaistukea lähes sata sivua tuolta refluksikkojen
kohtauspaikasta (Suomen Refluksi) www.refluksi.fi. - tavoitteena olisi
saada konkreettista toimintaakin aikaiseksi jossakin vaiheessa. Potilasjärjestöä
refluksikoilla ei valitettavasti vielä ole (helmikuu 2010).

Kerran vuodessa tähystyksessä kävijä, onko sinulla merkittäviä solumuutoksia
ruokatorvessa kun joudut käymään noin useasti vai onko sinulla muutakin vaivaa?

Kai se on ollut mulla monen asian summa kun on alkanut refluksitauti. Sairastan siis refluksitautia. Osittain lienee perinnöllinen juttu, äitinikin sairastaa refluksitautia.
Raskauden aikana oksentelin koko 9 kuukautta, lienee löystynyt les siinä, teen myös kolmivuorotyötä joten se altistaa taudin pahenemiselle. Homma havaittiin kun sairastin kampylobakteerin enkä parantunut mahavaivoistani sen jälkeen oikein kunnolla. Pahat närästysvaivat alkoi sen jälkeen jopa yönärästys jonka huomaa siitä, että aamuisin ääneni on painuksissa, joskus jopa täysin hukassa hetken aikaa. Pallean alla on kiputiloja ja röyhtäilen helposti. Joskus syömisen yhteydessä tulee nielemisvaivoja. Olen lopettanut kahvinjuonnin, koska se pahensi kipua. Nyt pärjään paremmin. Alkoholinkäytön yhteydessä myös kivut vaivaa enemmän, jotkut ruokalajitkin sopii huonommin. Lääkityksenä käytän Nexiumia.

Alkuperäinen kirjoittaja Miranda83:
mun miehellä on, lisäks puuttuu joku läppä kokonaan. on syöny 9 vuotta 40mg nexiumeja joka päivä reseptillä. sillä tehtiin muistaakseni tähystys, saatin tietää et puuttui se läppä kokonaan.
oon yrittäny patistaa sitä leikkaukseen (noi lääkkeet tosi kalliita), mutta sen jälkeen se ei vois ikinä oksentaa, se vaan jäis myllään niinku mahaan ja tulis sit öhöm..kai muuta kautta pois..
mut kun se on kuullut jotain kauhukertomuksia siitä et sen jälkeen sattuu syödä ja sitä ei voi peruuttaa, ym ym.

Jos miehesi haluaa tutustua leikkaustuloksiin paremmin , tuolta relfuksisivustolta löytyy yksityiskohtaista tutkimustietoa (esim Uutiset Helmikuu, Refluksi/Leikkaushoito) ja haastatteluja leikkauksen läpikäyneistä. Sieltä
löytyy myös ulkomailla tarjottavat vaihtoehtoja, joita valitettavasti ei Suomessa vielä ole.

Siellä taatusti kuultaisiin mielellään miehesi kokemuksia pitkäaikaisesta salpaajien käytöstä, joten jos isäntä netti-ihmisiä, pyydä poikkeamaan sivustolla.

sairastan kanssa sitä kohtalaista (laryngofaryngeaalista= kurkkurefluksi) versiota taudista eli tauti ei taltu pelkillä
ruokavalio, elintapa ym itsehoitojutuilla ja oireet ruokatorven ulkopuolella. Nexiumia 20 mg/vrk estona ja Gavisconia silloin tällöin.
Ja sen lisäksi olen vielä "refluksinörttejä" (NERD) eli lääkkeistä huolimatta oireita on :-(
Tsemppiä oireiden kanssa Fleur de la Cour!

Toetan vaan tähän että kahvi närästää mua kovinkin joskus. Pari vuotta sitten oli ihan kipunärästystä ja luulin että saan sytärin. Nyt ei oo ollu mitään pitkään aikaan. Mutta tervetuloa jouluruuat ja ihana närästys.: /

Toetan vaan tähän että kahvi närästää mua kovinkin joskus. Pari vuotta sitten oli ihan kipunärästystä ja luulin että saan sytärin. Nyt ei oo ollu mitään pitkään aikaan. Mutta tervetuloa jouluruuat ja ihana närästys.: /

Kahvin viljelyssä käytetään nykyään niin paljon torjunta-aineita, et ei ihmekään. Kannattaa käyttää luomukahvia, esim mun suosikki Colombia on tooosi hyvää, mut sitä ei saa laittaa täyttä mitallista, kun luomukahvi on paljin vahvempaa, kuin teholannoitettu, millä pavuista tulee laimeampia, kun ne kasvaa isommiksi. Sama asia mansikoilla ym:-)

Laita luomumaitoa kahviin reilusti, sitä RASVAISEMPAA, mut ei koskaan luomukermaa, missä on karrageenia tai guaria, eikä yhtään luomusokeria, koska siinä on glysiiniä ja glutamiinihappoa. Eikä pullaa, mikä on leivottu kuivahiivaan. Ne auttaa mut tavallinenkin hiiva närästää usein:-(

Minulla refluksi oireilu alkoi noin 6 vuotta sitten, pikkuisen päälle 20 vuotiaana. Alkuun oireet olivat epämääräistä ylävatsakipuilua joka sitten tähystyksellä diagnosoitiin refluksitaudiksi. Sulkijalihas falskaa reilusti luki epikriisissä. Tämän jälkeen olin sään. lääkityksellä 3 vuotta kunnes päätin kokeilla ilman lääkitystä. oireet pysyivät pitkään pois, kunnes reilu vuosi sitten alkoi hirvittävät rintakivut ja kummalliset kurkku tuntemukset. Asiaa tutkittiin kardiologisella puolella sydänperäisenä ja kurkkupolilla epäiltiin kilpirauhasasiaa yms. Kunnes yksi lääkäri äkkäsi että refluksi on pahentunut ja ärsyttää jo kurkunpäätä. Ääni on usein käheänä ja kipua tuntuu selänkin puolella. Odottelen juuri uuteen tähystykseen aikaa. Melko varmana lääkäri piti palleatyrän mahdollisuutta.

Mä kärsin tästä myös, muistan että jo lapsena oli närästystä/refluksia. Mulla auttaa parhaiten Valmarin-niminen luonteistuote ja jos usein närästää niin "kaurapuurokuuri", jolloin syön kaurista esim. aamuin-illoin, auttaa myös rauhoittamaan masua. Jugurtti kans hyväksi.

Mä kärsin tästä myös, muistan että jo lapsena oli närästystä/refluksia. Mulla auttaa parhaiten Valmarin-niminen luonteistuote ja jos usein närästää niin "kaurapuurokuuri", jolloin syön kaurista esim. aamuin-illoin, auttaa myös rauhoittamaan masua. Jugurtti kans hyväksi.

Nämä on juu hyviä keinoja jos refluksi ei ole paha. Itsellä ei auta mitenkään rasvaisten, mausteisten, hiilihapollisten ruokien välttäminen. Tuntuu että ihan mikä vain mitä suusta alas laittaa, niin aiheuttaa oireita. Ja todellakin rintakipu välillä niin voimakasta, että luulen itsekin että on sydänperäistä kipua. Kardiologon mukaan varsinkin vanhemmilla monesti refluksi ja rintakipu muistuttavat todellakin juuri toisiaan.
Itsellä päivittäisessä käytössä somac 40mg ja lisäksi iltaisin uusi lääke, jonka nimeä en tähän hätään saa päähäni.

kans yksi joka siitä kärsii.Mulla alkoi jatkuvalla pahalla ololla ja kupli aivan kaikki ylöspäin,myös rinta oli kipeä,ja palan tunne kurkussa,eikä mikään käsikauppatavara auttanut.Lääkärissä kävin,antoi muutaman kk kuurin ja se kun loppu kävin uudelleen hakemassa.Toisella kerralla laitettiin myös lähete tähystykseen,sielläkin kävin ja refluksitautihan se.Nyt olen raskaana,onneksi jo aika lopussa,on kurjaa kun ei voi syödä tuota repeptilääkettä kun se auttaa.Itse käytin Zoltia.

Näemmä vanha ketju nostettu, mutta vastataan nyt kuitenkin. :)

Mulla on keväällä diagnosoitu refluksi, mutta paikallisten "konitohtoreiden" takia en ole saanut vieläkään mitään järkevää lääkitystä itselleni. Reseptivapaita tuotteita olisi tarkoitus kokeilla pikimiten. Refluksi on menny siihen pisteeseen, että melkeinpä kaikki suusta alas menevä ruoka yskittää ja kamalinta näin laulajana on, että ääni tuntuu käheytyvän. Lisäksi gastroskopian tuloksista päätellen ruokatorvi on jo erittäin ärtynyt. :(

oireet kuullostaa hyvin tutuilta.. mä olen saanut lääkäriltä kuurin jotain mahalääkkeitä ja nyt ajattelin mennä lekuriin uudestaan..
olin jo hyvin huolestunut että on joku keuhkosyöpä tai vastaava mutta keuhkokuvat oli kunnossa, samoin veritulppa testi oli ok.

mun miehellä on, lisäks puuttuu joku läppä kokonaan. on syöny 9 vuotta 40mg nexiumeja joka päivä reseptillä. sillä tehtiin muistaakseni tähystys, saatin tietää et puuttui se läppä kokonaan.
oon yrittäny patistaa sitä leikkaukseen (noi lääkkeet tosi kalliita), mutta sen jälkeen se ei vois ikinä oksentaa, se vaan jäis myllään niinku mahaan ja tulis sit öhöm..kai muuta kautta pois..
mut kun se on kuullut jotain kauhukertomuksia siitä et sen jälkeen sattuu syödä ja sitä ei voi peruuttaa, ym ym.

Hei, Nexiumin voi vaihtaa johonkin edullisempaan lääkkeeseen! Eihän sitä nyt kalleinta tarvitse syödä...

muistan kärsineeni niin kauan kuin olen elänyt (yli 30 v) mutta vasta nyt selvisi kun menin gastroskopiaan että mulla on ihan väljä mahaportti monesta kohtaa. Ei ollut siis väliä mitä syön vaan kaikki nousee ylös. Nyt vihdoin lääkitys joka päivä loppuelämän ajan. Ennen pärjäsin kyllä rennielläkin mut sitä meni jopa 20 klp päivässä, ei ollut kovin halpaa... Oireena poltto kurkussa. Toinen ihme vaiva on kovat ylävatsakivut joiden takia joudun välillä ensiapuunkin mutta ei ole saatu selville mikä on syy, on kyllä tehty kaikki mahdolliset tutkimukset (UÄ, TT, yms.). Lääkäri määräs vaan Panacodia mut ei se mitään auta. Tuskallisia kohtauksia. Jotain vähän pahempaa kuin synnytys. En tiedä liittyykö tähän asiaan.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä