Perhepäivähoitajat!! ja miks ei muutkin..(lapsen tukistaminen)

• Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
Ja on olemassa sellaisia lapsia ettette edes usko. Ovat niin kovapäisiä etteivät sanat todellakaan tepsi. Ei jäähyt, eivät mitkään, edes ammattilaiset eivät saa lapseen kuria. Kyllä sillon ainut vaihtoehto on fyysinen kurittaminen.
Kovapäisiä? Lapset? :D Ei, on olemassa niin kovapäisiä idiootteja imbesillejä aikuisia, etteivät he millään voi ymmärtää lasten olevan ihmisiä. Puhutte lapsista aivan kun he olisivat näyttelykoiria jotka pitää ehdollistaa toimimaan just niin kun haluatte, joita saa harjata ja pynttäillä oman mielensä mukaan ja viedä muille näytille. Hävetkää.

sffc
Molemmat ovat väkivaltaa, kyllä, mutta mä en edes sitä esimerkkiä keksinyt. Se tuli ihan toisesta suunnasta.

Lastensuojeluilmoituksia en tee kaikesta näkemästäni pahoinpitelystä tai kaltoinkohtelusta koska suurin osa vanhemmista harrastaa näitä ihan surutta, lastensuojelutahotkin tietävät etteivät tuota normalisoitunutta kaltoinkohtelua ilmoituksilla lopeteta. Sen sijaan pyrin vaikuttamaan siihen ilmapiiriin, että olisi ok satuttaa lasta - edes "vähän" - koska se ei ole ok.

Ennen naisia sai kurittaa jos oli hyvä syy ja satutti naista "vain vähän". Nyt pitäisi vielä saada ihmiset näkemään lapsetkin ihmisinä, joita ei sovi satuttaa edes vähän vaikka kuinka tekisi mieli.
Niin tuli-mutta eihän siinäkään ollut kysymys lapsen satuttamisesta, vaan siitä, että tukan kampaamisen jälkeen lapsi kertoili kylillä, kuinka äiti oli "tukistanut", eli pointtina se, että aina lapsen sanomisiin ei voi sellaisinaan 100 prosenttisesti luottaa.
Tietenkään lapsia ei saa satuttaa-vähääkään, sehän on jo laissakin! Aikuisen tulee pystyä hillitsemään hermonsa, tilanteessa kuin tilanteessa. Tässä loppuketjussa kysymys lienee kuitenkin ollut siitä, miten erilaisina ihmiset (vanhemmat) kokevat väkivallan rajat. Yksi pitää hiusten kampaamista väkivaltana, jos se yhtään nipistää, toinen taas ei pidä tukistamistakaan väkivaltana..

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;22478230:
NINA TT!! Mitäs sitten teet kun lapses on 15v ja alkaa käyttää huumeita kun lapses saa ihan itte päättää? Onko se välittämistä?
Sinä saat (tavallaan) vapaasti päättää käytätkö huumeita vai et. Käytätkö huumeita? Miksi et?

Minä saisin juoda pääni täyteen joka viikonloppu, ihan laillisesti. Siltikään en tee niin. Osaatko selittää miksi?

samaa mieltä
Sinä saat (tavallaan) vapaasti päättää käytätkö huumeita vai et. Käytätkö huumeita? Miksi et?

Minä saisin juoda pääni täyteen joka viikonloppu, ihan laillisesti. Siltikään en tee niin. Osaatko selittää miksi?
Et vastannu kysymykseeni. Ja jos nyt ihan hirveesti kiinnostaa niin en käytä huumeita ja alkou 1 / kk jos silloinkaan. Mutta kerroppa nyt mitä teet jos lapsesi käyttää huumeita ym 15vuotiaana? Onko se välittämistä? Koska rajojahan ei voi laittaa jos lapsi päättää ettei ne ookkaan kivoja. Kerro.

Molemmat ovat väkivaltaa, kyllä, mutta mä en edes sitä esimerkkiä keksinyt. Se tuli ihan toisesta suunnasta.

Lastensuojeluilmoituksia en tee kaikesta näkemästäni pahoinpitelystä tai kaltoinkohtelusta koska suurin osa vanhemmista harrastaa näitä ihan surutta, lastensuojelutahotkin tietävät etteivät tuota normalisoitunutta kaltoinkohtelua ilmoituksilla lopeteta. Sen sijaan pyrin vaikuttamaan siihen ilmapiiriin, että olisi ok satuttaa lasta - edes "vähän" - koska se ei ole ok.

Ennen naisia sai kurittaa jos oli hyvä syy ja satutti naista "vain vähän". Nyt pitäisi vielä saada ihmiset näkemään lapsetkin ihmisinä, joita ei sovi satuttaa edes vähän vaikka kuinka tekisi mieli.
Et tee ilmotuksia vaikka näät pahoinpitelyä ja kaltoinkohtelua, koska vanhemmat tekee niin kuitenkin? Sama, ku jättäs ilmottamatta aikusen pahoinpitelystä, koska kuitenki jotkut pahoinpitelee muita. Ja sitten tuosta, että lastensuojelutahot tietää ettei sillä välttämättä oo vaikutusta. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei he tekisi lastensuojeluilmotusta aina ku näkevät fyysistä kurittamista.

DIIPADAAPAPLAA

Aukaisisitko hieman käsitettä normalisoitunut kaltoinkohtelu? Oletko sä siis sitämieltä, että suurinosa vanhemmista kaltoinkohtelee lapsiaan jollain tapaa? Ja millä perusteella sä luulet, että niin tapahtuu? Koska suurinosa(?) ihmisistä ei kannata vapaata kasvatusta(tai miks sä ikinä sitä kutsutkin) ja anna lapsen päättää kaikista asioista? Jos ei siis ole sun kanssa samoilla linjoilla kasvatusasioista, niin metsään menee? Oikeesti, mulla herää kysymys, että kuinka vanha sä oikeen oot? Yksi lapsi? Helppo elämä? Ootko sä oikeesti ikinä nähnyt kaltoinkohdeltuja lapsia/ollut heidän kanssaan tekemisissä? Veikkaan, että et.

"sylvi"
Siis hiusten takkuuntuminen on nyt verrattavissa henkeä uhkaaviin terveydellisiin ongelmiin? :D

Ja ihan varmasti lapsi suostuu siihen, että iso haava ommellaan, olkapää laitetaan takaisin sijoilleen tai reikä hampaassa korjataan. Jos ei suostu, niin vanhempi voi ihmetellä miksei lapsi luota häneen ollenkaan.

Jos vanhempi tykkää tuottaa kipua lapselle niin en ihmettele miksi lapsi kieltäytyisi kun on kyse tärkeistä asioista.

Hiukset voi muuten rastoittaa jos lapsi ei halua niitä harjattavan. Sit ei tarvii leikellä.
Ihan samalla tavalla verrattavissa, kuin takkujen selvittäminen väkivaltaan.
Ja miten esim se, ettei lapsi luota hammaslekuriin, liittyy siihen, ettei luottaisi omaan vanhempaansa?
Ja tosiaan, mitäs sitten, kun sille ihanalle, itsestään päättävälle takkupäälle tulee täitä?!

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;22478666:
Et vastannu kysymykseeni. Ja jos nyt ihan hirveesti kiinnostaa niin en käytä huumeita ja alkou 1 / kk jos silloinkaan. Mutta kerroppa nyt mitä teet jos lapsesi käyttää huumeita ym 15vuotiaana? Onko se välittämistä? Koska rajojahan ei voi laittaa jos lapsi päättää ettei ne ookkaan kivoja. Kerro.
ninatt.vuodatus.net

Mä en jaksa kokoajan toistaa itseäni. Jos sua kiinnostaa miten kasvatan lastani (kun siis en lyö, uhkaile, rankaise tai yritä ehdollistaa) niin käy kurkkimassa. Lyhyesti tuohon huumeasiaan voisin vastata, että terve ihminen ei käyttäydu itsetuhoisesti.

"sylvi"
Ja vielä lisään, että iso arpi naamassa, ei ole henkeä uhkaava terveydellinen ongelma. Ainoastaan kosmetiikka, kuten niistä takuistakin ilmaisit. Ja kuule moni aikuinenkin pistää vastaan, ettei sattuvaan haavaan saisi koskea, vaikka tietää KOKEMUKSESTA paremmin.
Enkä kyllä hampaiden reikiäkään ole ikinä pitänyt henkeä uhkaavana terveydellisenä ongelmana, kuten en olkapään sijoiltaan menoakaan. Että mistäköhän sä ne uhat revit?!

"vierailija"
ninaTT: sulla ei oo vielä kokemusta uhmaikäisestä omasta lapsesta, niin et voi tietää mitä vastaan tulee. En itsekkään hyväksy ruumiillista kuritusta, mutta joku hiusten harjaus/takun selvittäminen on ihan aikuisen päätettävissä, ei lapsen. Eikä se ole mitään tahallista satuttamista, vaan ihan normaali arkea. Vähän sama kun käytän uhmaikäisen lapsen väkisin suihkussa vaikka kuinka huutaisi. Sä varmaan turvaudut sit jossain vaiheessa henkiseen väkivaltaan, kerran lapses määrää teillä. voin vaan kuvitella minkälaista sulla on yh äitinä 13vuoden päästä. :D

niin säälin
MUN MIELESTÄ tukistaminen ja rajojen laitto on hyvä. Millasia nyky teinit on? Mm. narkkareita, varkaita ym. Eikä tarvii tulla rähän väliin sanoon et "mä tunnen monta fiksuu teinii!" Joo onhan niitä fiksujakin mut ne jotka on tollaisa johtuu siitä että niillä ei oo ollu rajoja ja ne ajattelee että kukaan ei välitä eikä rakasta. Ja jos niille teini-iässä yrittää jotain sanoo nii eipä auta enää. Järjetöntä alkaa tekeen ls-ilmnotusta jos vanhemmat tukistaa tai vaikka nippee sormille. Se on rajojen asettelua ja kattokaas kun kaikkien lapset ei oo sellaasia että keskustelee jo 6kk iässä mikä on oikein ja mikä väärin. Mä asetan mun lapsille rajat ja pidän huolen että ne tottelee. Jos tarve vaatii niin sitten tukistan. On muakin tukistettu ja remmistä oon saanu lapsena ja musta tuli ihan normaali ILMAN TRAUMOJA joten turha alkaa traumoista ja väkivallasta puhumaan. Ja ihan vaan tiedoks että tiiän jo että saan täällä paskaa nikaan mutta en teille aijo vastata koska tämä on oma mielipiteeni ja kasvatustapani. Ja silti olen lapsilleni täydellinen äiti.

Mutta tyypillisesti ruumiillista kuritusta saaneena jatkat sitä lapsiisi, noin se menee. Ihan hyviä lapsia/nuoria kasvaa, vaikka eivät pienestä saakka tuklistuksia sun muita saa. Päivähoidossa ja koulussa kyllä erottaa lapset, joita ruumiillisesti kuritetaan kotona. He eivät millään tahdo uskoa puhetta alkuun, vaan odottavat jotain kovempaa. Aina voi kierteen katkaista omalta kohdaltaan mutta se vaatii vähän itsetutkiskelua.
Minuakin tukistettiin, annettiin selkään, istutettiin komerossa. Uhmaa se vain kasvatti ja murkkuna karkailin. Sisareni jatkoivat lapsilleen samaa 'kasvatusta' mutta itse sain kierteen katkaistua. En edes luunappia lapsilleni ole antanut ja viimeinen murkku menossa. Ihan miellyttävä ja helppo nuori.

niin säälin
ninaTT on niin viisas nuori, olen niin samaa mieltä kanssasi tästä. Aina voi katkaista kierteen ja kasvattaa oikeasti lapsensa esimerkeillään, lapsethan ovat kuin apinoita niin hyvässä kuin pahassa. Rajat voi laittaa ilman väkivaltaa, väkivalta ei ole kasvatusta vaan siinä toimitaan 'kasvatuksen' nojalla.

ninan kertomaa
[QUOTE="vierailija";22485243]ninaTT: sulla ei oo vielä kokemusta uhmaikäisestä omasta lapsesta, niin et voi tietää mitä vastaan tulee. En itsekkään hyväksy ruumiillista kuritusta, mutta joku hiusten harjaus/takun selvittäminen on ihan aikuisen päätettävissä, ei lapsen. Eikä se ole mitään tahallista satuttamista, vaan ihan normaali arkea. Vähän sama kun käytän uhmaikäisen lapsen väkisin suihkussa vaikka kuinka huutaisi. Sä varmaan turvaudut sit jossain vaiheessa henkiseen väkivaltaan, kerran lapses määrää teillä. voin vaan kuvitella minkälaista sulla on yh äitinä 13vuoden päästä. :D[/QUOTE]

Paitsi että ninaTT:n lapselle ei tule uhmaikää, näin hän on itse kertonut. Ja mitä tuohon pahoinpitelyyn tulee, niin hänen mielestään esim. lapsen nukuttaminen pinnasängyssä on pahoinpitelyä.

Hmm, niin. Naista ei mies saa tukistaa tai läpsäistä, vaikka hän riehuisi miten ja uhkaisi rikkoa tavaroita jne. jne., mutta lasta kyllä saa, pienemmästäkin syystä.

TNM
Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Perse paljaaksi ja solkipuolella pakaroille niin että soi, tarvittaessa käsittely toistetaan ja lisätään intensiteettiä. Ei räkänokkien uhmaan sanomiset auta.

[QUOTE="vierailija";22485243]ninaTT: sulla ei oo vielä kokemusta uhmaikäisestä omasta lapsesta, niin et voi tietää mitä vastaan tulee. En itsekkään hyväksy ruumiillista kuritusta, mutta joku hiusten harjaus/takun selvittäminen on ihan aikuisen päätettävissä, ei lapsen. Eikä se ole mitään tahallista satuttamista, vaan ihan normaali arkea. Vähän sama kun käytän uhmaikäisen lapsen väkisin suihkussa vaikka kuinka huutaisi. Sä varmaan turvaudut sit jossain vaiheessa henkiseen väkivaltaan, kerran lapses määrää teillä. voin vaan kuvitella minkälaista sulla on yh äitinä 13vuoden päästä. :D[/QUOTE]

OO, erilainen palstalainen. Useimpien palstamammojen mukaan kun se uhma alkaa yksivuotiaalla (vai olikos se esiuhma) ja jatkuu sinne 18v paikkeille.

Lapsi ei määrää meillä. Me olemme kaksi ihmisitä. Kyllä, elämme yhdessä, mutta se ei tarkoita, että yhden meistä pitäisi aina määrätä ihan kaikesta. Lapsi menee nukkumaan kun väsyttää, syö tarjolla olevaa ruokaa jos ja kun on nälkä, käy potalla kun pissattaa yms... Eikä hänen hiuksiaan harjata jos se sattuu liikaa. Samoin hän ei saa harjata minun hiuksiani jos se sattuu. Eikös tämä nyt ole aika yksinkertaista? Miten tuosta voi muka päätellä, että lapsi määrää "meillä"? Ei määrää edes sen vertaa mitä minä määrään, mutta tottakai hän pyytää minua lopettamaan jos satutan häntä.

NinaTT, ei pyhä jumala.
Plisit varmaan tehnyt ls-ilmoituksen kun poikamme karjui suoraa huutoa hiuksia leikatessa" aaaaaaa, sattuuuuuuuu, iskä sä tapat mut, mä kuoooolen" ja katsos, hiustenleikkuukone ei ollut vielä edes koskenut hiuksia tai päätä :)
Olemme siis ninatt:n mukaan syyllistyneet väkivaltaan koska otimme koneen esille ja päälle :)

Samaa mieltä
Paitsi että ninaTT:n lapselle ei tule uhmaikää, näin hän on itse kertonut. Ja mitä tuohon pahoinpitelyyn tulee, niin hänen mielestään esim. lapsen nukuttaminen pinnasängyssä on pahoinpitelyä.
No jos ei lapselle tuu ikinä uhmaikää tai murrosikää niin en kovin terveenä sitä lasta pidä. Mun mielestä sitten on manipuloitu jo aikalailla jos ei oo uhmaa eikä murkkuikää. Sehän kuuluu normaaliin lapsen kasvuun että tulee uhmaikä ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;22486075:
No jos ei lapselle tuu ikinä uhmaikää tai murrosikää niin en kovin terveenä sitä lasta pidä. Mun mielestä sitten on manipuloitu jo aikalailla jos ei oo uhmaa eikä murkkuikää. Sehän kuuluu normaaliin lapsen kasvuun että tulee uhmaikä ym.
Miksi se kuuluu normaaliin lapsen kasvuun? Mitä normaalia siinä on, että lapsi yhtäkkiä heittäytyisi hankalaksi, rupeaisi kapinoimaan tai uhmaamaan? Mikä tuon kauden tarkoitus on? Itsenäistyä kun voi myös ilman taisteluita.

"vieras"
Minun 6-vuotiaallani on pitkät hiukset, en todellakaan tohtinut aamuisin hänen kutrejaan, jotka aina aamuisin olivat takussa ennen perhepäivähoitajalle menoa kammata, onneksi ph harjasi ja laittoi pompulat päähän, tätä ketjua lukiessani meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun, olisiko ph pitänyt tehdä lasten suojeluilmoitus takkuisista hiuksista, kaikki muut lapseni ovat väkivallatta kasvaneet ja aikuisiän saavuttaneet, hyvin ovatkin paikkansa löytäneet ilman väkivaltaa.
Nykyisin 6v harjaa omat hiuksensa, jotta näyttää hyvältä ja ovat aina hyvin hoidetut, mielelläni harjaan hänen hiuksiaan ja laitan selvitysainetta suihkutettavaa hiuksiinsä ja nykyisin tietää, että kauneutta ei ilman menetystä saa.
On muuten erityisen ihana lapsi, en kuunpäivänä voisi alentua käyttämään väkivaltaa häneen, muut keinot, kuten puhuminen on kultaa, ja asioiden selittäminen, siinä kasvaa lapsen järki samalla, mitä oppii lapsi jota tukistetaan, ainakin että toista saa alistaa jos rakastaa, uhmaa isompaa kohtaan, auktoriteetti menettää merkityksensä. Rajat voi asettaa käyttämällä järkeä.
Itselläni on äö testattu ja kuulunkin keskivertoa parempaan ryhmään ja myös suvussani on paljon älykkyydellä saavuttaneita ihmisiä.

Päätelmäni on, että vain tyhmät tai tunneälyltään vajaavaiset kurittavat lapsiaan, kun muuten ei rahkeet riitä osaavaan puhumiseen.
Itselläni 22vuoden kasvatuskokemus lapsista ja lapsistani.

Jatka ninaTT samaan malliin

"hmm"
Kannattaiskohan jutella ton äidin kanssa ensiksi lapsen puheista? Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että tukistamistakin on erilaista eikä se ole väkivaltaa, jos ottaa "niskavilloista" hellästi kiinni?

Miten te, jotka tulkitsette tukistamisen väkivallaksi, viette uhmakkaan tenavanne sinne jäähylle? Ihanko hän itse sinne kiltisti kävelee? Oletteko joutuneet viemään hänet sinne? Oletteko joutuneet turvautumaan voimankäyttöön raahatessanne/palauttaessanne lapsen jäähylle? Onkohan se voinut olla lasta kohtaan henkistä väkivaltaa ja aikuisen tahtoon alistamista? Mitä, häh?

Miettikää nyt, että mistä te niitä ilmoituksia oikeasti teette! Jos lapsi olis väkivallan kohteena ja toistuvan tukistamisen uhrina niin se lapsi ei todellakaan olisi iloinen. Ja se jatkuva tukistaminen näkyisi lapsessa käytöksen muuttumisena.

[QUOTE="hmm";22487554]Kannattaiskohan jutella ton äidin kanssa ensiksi lapsen puheista? Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että tukistamistakin on erilaista eikä se ole väkivaltaa, jos ottaa "niskavilloista" hellästi kiinni?

Miten te, jotka tulkitsette tukistamisen väkivallaksi, viette uhmakkaan tenavanne sinne jäähylle? Ihanko hän itse sinne kiltisti kävelee? Oletteko joutuneet viemään hänet sinne? Oletteko joutuneet turvautumaan voimankäyttöön raahatessanne/palauttaessanne lapsen jäähylle? Onkohan se voinut olla lasta kohtaan henkistä väkivaltaa ja aikuisen tahtoon alistamista? Mitä, häh?

Miettikää nyt, että mistä te niitä ilmoituksia oikeasti teette! Jos lapsi olis väkivallan kohteena ja toistuvan tukistamisen uhrina niin se lapsi ei todellakaan olisi iloinen. Ja se jatkuva tukistaminen näkyisi lapsessa käytöksen muuttumisena.[/QUOTE]

Tottaki se on väkivaltaa! Jos nappaisit aikuista kiinni niskavilloista ja veisit hänet jäähylle niin etkö kokisi rikkovasi toisen koskemattomuutta?

Mulla ei ole uhmakasta lasta eikä meillä ole mitään jäähypaikkaa tai jäähyjä.

Yhteistyössä