Onko muita joita ärsyttää valmiiksi ohjelmoidut massajuhlapäivät?

• Viestiketjun aloittaja individualisti
  • Ensimmäinen viesti
individualisti
Joulu, uusivuosi, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, äitienpäivä, juhannus, halloween, isäinpäivä, ja oliko vielä jotain. Kaikkiin on joku keksinyt perinteet, ruuat, juomat, koristeet ja paikat missä niitä pitää viettää ja miten. Ja suurin osa menee massan mukana. Jos joku ei mene, häntä pidetään outona.

Veikkaanpa, että noissa nykyisissä juhlissa on pääpointti se, että kauppiaat saavat myytyä tuohon ko. juhlapäivään liittyvää tavaraa mahdollisimman paljon.

Oikein sääliksi käy niitä jotka ehkä jo nyt hössöttävät joulunkin takia, ja kuluttavat satoja, ehkä tuhansia euroja lahjoihin ja kinkkuihin, koska vaan kuuluu tehdä niin.

Miksei voisi luoda omia traditioita, ja viettää omia juhlapäiviä, eikä valmiiksi ohjelmoituja?

?? meil kyl jokavuosi nuo kaikki juhlat näyttää erilaisilta ja "ohjelma" + aikataulu katsotaan aina sen hetkisen elämän tilanteen mukaan..

.. tosin ei meil kyl juhlita ystävänpäivää, halloweenia ja toisissaki enempi tai vähempi soveltaen/ perhetilanteen mukaan.

ps. mei ei mene jouluun satoja euroja eikä sitä juhlita koska niin kuulu tehdä vaan kosha haluamme viettää joulua.

"vieras"
Mä en nyt oikein ymmärrä koko ajatusta tässä, koska jos jotakuta nuo yleiset juhlapäivät kovasti häiritsevät, ei niitä ole mikään pakko juhlistaa. Emme mekään juhli esim. halloweenia, mutta sen sijaan joulua en jättäisi mistään hinnasta väliin.

Usein ap:n kaltaiset valittajat ovat yksinäisiä tai perheettömiä, eivät koskaan saa kutsua mihinkään tai heillä ei ole ystäviä, joita voisi omiin juhliin kutsua. Tiedän, koska joskus olen itsekin ollut hyvin yksinäinen ja silloin juhlapäivät olivat ahdistavia. Nykyään on perhettä ja ystäviä, joiden kanssa on mukava kokoontua juhlimaan.

"hmm"
itse en pidä joulusta enkä joulukoristeista, mutta rakastan lahjojen keksimistä, ostamista ja paketointia :) ei ole pakko tehdä mitä ei halua, minä en ole ainakaan huomannut että olisi pahasti katsottu jos tekee jotkut asiat omalla tavallaan tai ei tee ollenkaan.

Uusivuosi on inhokki juhlani ja hyvänä kakkosena tulee vappu! Puolivuotta ennen ko päiviä ihmiset rupeavat kyselemään / kertomaan suunnitelmista jne. Kuitenkin kaikki ryyppäävät jossain muodossa ja se on sitten niin juhlavaa. Itse pidän kyllä juhlista ja tykkään kutsua kavereita juhlimaan kanssamme, mutta ei mitään pakkojuhlia.

[QUOTE="vieras";22456096]

Usein ap:n kaltaiset valittajat ovat yksinäisiä tai perheettömiä, eivät koskaan saa kutsua mihinkään tai heillä ei ole ystäviä, joita voisi omiin juhliin kutsua. Tiedän, koska joskus olen itsekin ollut hyvin yksinäinen ja silloin juhlapäivät olivat ahdistavia. Nykyään on perhettä ja ystäviä, joiden kanssa on mukava kokoontua juhlimaan.[/QUOTE]

Minusta/meistä kans juhlissa on tärkeintä se että tavataan ystäviä/sukua tai tehdään jotain arjesta poikkeavaa /mennään yhdessä koko perheellä syömään, mökille, uimaan tms). Meille nämä juhlat on tärkeimmillään juuriki sitä arjen rutineiden rikkomista, ja yhdessä oloa.

Joku vuosi panostetaan enemmän, joku toinen vähemmän. Ihan omien resurssien ja rahatilanteen mukaan.

Viimeksi muokattu:
"sipuli"
tuskin kukaan oikeesti juhlii mitään jonkun kaavan mukaan pakolla hampaat irvessä. Eikä esim joulua ole mitkään kauppiaat alun perrin keksineet vaikka nykyään on varsin kaupallinen juhla. miten sun mielestä esim. isänpäivä on valmiiksi ohjelmoitu ja mitä sillon "pitää tehdä"? mä en oo koskaan kuullut..enkä oo kyllä kuullut että ketään pidettäis outona siksi että lähtis vaikka jouluna Kreikkaan eikä juhlis perinteisesti. mä en usko että kovinkaan moni ihminen olis niin tyhmä että tekis jotain "koska kaikki muutkin tekee"

"vieras"
Ei mua valmis ohjelmointi sinänsä harmita, vaan lahjapakko, josta on omassa suvussa tosi vaikea joustaa...tai tietty voin jättää itse ostamatta lahjat kaikille, ja sitten kärsiä nyrpeistä katseista ja loukkaantuneista ilmeistä aattona, kun selviää, että mulla ei olekaan jotain turhaa pikkupakettia kellekään, vaikka he semmoiset eteeni tuovat. Ja siis en todellakaan tahtoisi saada itsekään lahjoja keltään, koska mulla on tavaraa ihan liikaa jo!

Joka joulu on kyllä puhuttu, että nyt ei oikeasti enää osteta aikuisille paketteja. Mutta kukaan ei uskalla katkaista perinnettä, koska kaikki muut ostavat kuitenkin lahjat. Teininä kerran yritin ja sain kauheat huudot siitä. Nyt olen oppinut, että sanat "ei mulle tarvitse mitään" ei tarkoitakaan yhtään mitään ja yritän muistella mitkä velvollisuussuklaarasiat viimeksi ostin kaikille, ettei ihan samoja tulisi tänä vuonna annettua, koska siitäkin joku voi närkästyä.

Vierasmä
Melkein kaikki pakolliset juhlapäivät ei kolahda ollenkaan, melkeinpä välttelen niitten juhlimisia, mutta lasten takia myönnyn sen verran, että tehdään esim. pääsiäiskoristeita ja kasvatetaan rairuoho.

Joulua kyllä vietän mielelläni, ihan sen ihan ruuan takia jo. Plus nykyään vielä se, että silloin saan kaikki lapseni samaa aikaa kotiin, ne "aikuisetkin" (parikymppiset).

Muuten en pakkojuhlista tosiaankaan perusta.

"Kaisa"
[QUOTE="vieras";22456117]Joka joulu on kyllä puhuttu, että nyt ei oikeasti enää osteta aikuisille paketteja. Mutta kukaan ei uskalla katkaista perinnettä, koska kaikki muut ostavat kuitenkin lahjat. Teininä kerran yritin ja sain kauheat huudot siitä. Nyt olen oppinut, että sanat "ei mulle tarvitse mitään" ei tarkoitakaan yhtään mitään ja yritän muistella mitkä velvollisuussuklaarasiat viimeksi ostin kaikille, ettei ihan samoja tulisi tänä vuonna annettua, koska siitäkin joku voi närkästyä.[/QUOTE]

Tuotteet - Pehmeä paketti - UNICEF

Vierasmä
Uusivuosi on inhokki juhlani ja hyvänä kakkosena tulee vappu! Puolivuotta ennen ko päiviä ihmiset rupeavat kyselemään / kertomaan suunnitelmista jne. Kuitenkin kaikki ryyppäävät jossain muodossa ja se on sitten niin juhlavaa. Itse pidän kyllä juhlista ja tykkään kutsua kavereita juhlimaan kanssamme, mutta ei mitään pakkojuhlia.
Samoin!! Ja just nämä kaks mainitsemaasi on just näitä ällöttäviä pakkojuhlia. Ja lisään tähän vielä juhannuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;22456126:
Samoin!! Ja just nämä kaks mainitsemaasi on just näitä ällöttäviä pakkojuhlia. Ja lisään tähän vielä juhannuksen.
tää on kyllä niin totta, samoten ku ystävänpäiväki.. ensin nahistellaan siitä mihin mennään ja mitä tehdään sekä kenen kans.. kuka katsoo lapsia ja seuraavana päivänä voivotellaan ja lapsenlikka/autokuski on pahalla tuulella, lapset kiukuttelee väsymystä jne

"sipuli"
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;22456126:
kenet silloin pakotetaan juhlimaan? en ajua mikä siinä ahdistaa jos jotkut muut ryyppää, itehän voi olla vaikka kotona jos ei muuta. tosin uusivuosi on sellanen että se häiritsee niin pahasti niitäkin jotka ei haluis juhlia että mä ehdottaisin sellasta että ihmiset ei ollenkaan sais ampua ilotulitteita: Kauppunki vois järjestää yhden ison tulituksen mut muut ei sais.

alkuper.
Heh, kärjistin aika tavalla. Mutta kyllä oikeasti varsinkin täällä pk-seudulla naurattaa, kun esim. aika harvoin haudoilla on kynttilöitä, mutta sitten jouluaattona kaupunki on täysin tukkeessa kun kaikki menevät samaan aikaan viemään haudalle kynttilää. Ja samoin, uutena vuotena ja vappuna on baarit täynnä koska ihmiset ovat oppineet että juuri silloin pitää mennä ravintolaan dokaamaan.

Tämäkin oli kärjistettyä, mutta ehkä joku poimii tästä sen mitä ajan takaa. :)

Niin, ja jollekin joka mietti että olenko yksinäinen, niin on minulla perhe ja ystäviä. Me vaan teemme asiat omalla tavallamme, tai no on suvussa niitä traditioiden noudattajiakin toki.:)

[QUOTE="sipuli";22456141]kenet silloin pakotetaan juhlimaan? en ajua mikä siinä ahdistaa jos jotkut muut ryyppää, itehän voi olla vaikka kotona jos ei muuta. tosin uusivuosi on sellanen että se häiritsee niin pahasti niitäkin jotka ei haluis juhlia että mä ehdottaisin sellasta että ihmiset ei ollenkaan sais ampua ilotulitteita: Kauppunki vois järjestää yhden ison tulituksen mut muut ei sais.[/QUOTE]

ei varmasti kukaan pakota, mut kyl sitä kieltämättä ihmetellään jos jää uutenavuotena/juhannuksena kerrostaloasuntoon "juhlaaviettämään". Yksin mökillä tai kylpylässä on jo paljon hyväksyttävänpää.

Tai se et jos lähtee uutenavuotena klo 8 lasten kanssa kotiin ja nukkumaan, ni kyl sitä saa selitellä et miksi.. tai miksi puolisoista kumpiki lähtee kotiin..

Heh, kärjistin aika tavalla. Mutta kyllä oikeasti varsinkin täällä pk-seudulla naurattaa, kun esim. aika harvoin haudoilla on kynttilöitä, mutta sitten jouluaattona kaupunki on täysin tukkeessa kun kaikki menevät samaan aikaan viemään haudalle kynttilää. Ja samoin, uutena vuotena ja vappuna on baarit täynnä koska ihmiset ovat oppineet että juuri silloin pitää mennä ravintolaan dokaamaan.

Tämäkin oli kärjistettyä, mutta ehkä joku poimii tästä sen mitä ajan takaa. :)

Niin, ja jollekin joka mietti että olenko yksinäinen, niin on minulla perhe ja ystäviä. Me vaan teemme asiat omalla tavallamme, tai no on suvussa niitä traditioiden noudattajiakin toki.:)
Mäkään en ymmärrä tuota "pakko mennä baariin" ajatusta, mut se ei vain kuulu onnes tähän meidän lähi tai ystäväpiiriin. Päinvastion keksitään muuta mukavaa yhdessä :D

"vieras"
[QUOTE="sipuli";22456141] tosin uusivuosi on sellanen että se häiritsee niin pahasti niitäkin jotka ei haluis juhlia että mä ehdottaisin sellasta että ihmiset ei ollenkaan sais ampua ilotulitteita: Kauppunki vois järjestää yhden ison tulituksen mut muut ei sais.[/QUOTE]

Samaa mieltä...tosin vapustakaan ei täällä jää osattomaksi, jos on pakko kulkea keskustan kautta jonnekin, koska kaikki kadut ovat täynnä rikotuista pulloista tullutta lasimurskaa. Ei kiva, jos on pyörällä tai koiran kanssa liikkeellä.

Myöskin useimmissa kerrostaloissa on vappuna erittäin levotonta myöhäänkin illalla, meillä ainakin joutuu väkisin kuuntelemaan humalaista älämölöä, vaikkei poistuisi kotoaan ollenkaan. Jostain syystä ihmiset kuvittelevat, että järjestyssäännöt eivät ole juhlapyhinä voimassa.

alkuper.
[QUOTE="Noo";22456146]Jokainen omilla aivoillaan ajatteleva aikuinen osaa taatusti viettää tai olla viettämättä kyseiset juhlat ihan omalla tavallaan.[/QUOTE]

No ihan takuulla osaa. Mutta kuitenkin on iiiiiiiiso osa niitä jotka tekee tiettyinä juhlapäivinä juuri niitä tiettyjä, samoja juttuja, ja jopa samassa järjestyksessä.

Hehe, mitä järkeä on mennä vappuna piknikille Helsingin Kaivopuistoon, kun siellä on hirveä tungos, eikä ole välttämättä edes hyvä ilma. Voihan kerätä ystäväporukan kasaan ja mennä sinne piknikille vaikka jonain arkipäivänä joka kaikille sopii.

Tai läheisiään voi muistaa lahjoilla muulloinkin kuin jouluna. Tai voi syödä mämmiä vaikka keskellä kesää. Tai juoda simaa. Tai polttaa kokkoa. Tai pitää värivaloja parvekkeella. Tai ihan mitä vaan.

No joo, tehköön kuka mitä haluaa. :)

Minulle perinteet tuovat turvaa. Kun tuntuu että tässä maailmassa, työelämässä, omassa elämässä kaikki on niin epävarmaa, eikä mistään saa välttämättä mitään tolkkua, niin elämänkulun syklisyys näkyy juuri vuodenkierrossa ja sen tuomassa turvassa. Että joulu tulee joka vuosi, ja silloin tapahtuu ne turvalliset, jo tutut asiat, on jo lapsuudesta tutut tuoksut ja tunnelmat. Olkoonkin vaan perseestä (kuten eilen meidän tavasta viettää joulua sanottiin) tai sitten idioottimaista massan mukana menemistä, niin minä nautin. Ja nautin täysillä, ja juuri siksi että lanttulaatikko maistuu joka ikinen vuosi ihan samalta ja kinkku on pöydässä ja luumusoppa maistuu samalta kuin mummoni tekemä. Ja nautin siitä että tasan puolen vuoden vuoden päästä joulusta poltetaan suvun voimin kokkoa, kuten on aina tehty. Jotkut asiat on ja pysyy, ja hyvä niin.

"sipuli"
ei varmasti kukaan pakota, mut kyl sitä kieltämättä ihmetellään jos jää uutenavuotena/juhannuksena kerrostaloasuntoon "juhlaaviettämään". Yksin mökillä tai kylpylässä on jo paljon hyväksyttävänpää.

Tai se et jos lähtee uutenavuotena klo 8 lasten kanssa kotiin ja nukkumaan, ni kyl sitä saa selitellä et miksi.. tai miksi puolisoista kumpiki lähtee kotiin..
no onpas kummallista porukkaa..kukaan ei oo koskaan ihmetelly miks mä en juhli/oon vaan kotona/lähden aikasin ja mäkään en oo koskaan ihmetelly tms. mut ehkä mulla on jotenki erilainen tuttavapiiri..?

"sipuli"
[QUOTE="vieras";22456170]Samaa mieltä...tosin vapustakaan ei täällä jää osattomaksi, jos on pakko kulkea keskustan kautta jonnekin, koska kaikki kadut ovat täynnä rikotuista pulloista tullutta lasimurskaa. Ei kiva, jos on pyörällä tai koiran kanssa liikkeellä.

Myöskin useimmissa kerrostaloissa on vappuna erittäin levotonta myöhäänkin illalla, meillä ainakin joutuu väkisin kuuntelemaan humalaista älämölöä, vaikkei poistuisi kotoaan ollenkaan. Jostain syystä ihmiset kuvittelevat, että järjestyssäännöt eivät ole juhlapyhinä voimassa.[/QUOTE]

no joo keskustassa jos pitää käydä on vappukin vähän "harmillinen". mut mä oon asunut aina sellasissa taloissa et siellä ei oo pahemmin riehuttu tai sit ihmiset on ulkona tai jotain. Mut toi uusvuos on meille ollu jo monta vuotta aika tuskaa kun koira pelkää tulituksia niin ettei suostu käymään viikkoon pissalla ja tärisee sylissä. Ihmiset kun alottaa paukuttelun jo monta päiivää etukäteen ja jatkaa sitä moonta päivää jälkeenpäin. Lisäks ihmiset on niin sekopäitä että ne ampuu niillä muita päin! Esim raskaana ollessa lähin uutena vuotena käymään kaupassa tai jossain seittemän aikaan illalla niin joku teini ampaui mua roomalaisella kynttilällä!!!

Yhteistyössä