Kostaako Jumala minulle: heti sen jälkeen, kun erosin kirkosta, meillä todettiin homevaurio

• Viestiketjun aloittaja pakana
  • Ensimmäinen viesti
...
Alistat tässä nyt hieman Jumalaa. Mallinnat nimittäin Jumalaa niin, että hän toimii samoin kuin ihmiset, vieläpä rajattu ihmisjoukko, nimittäin enimmäkseen keskimääräiset ihmiset. Autistisella nerolla ei aika olisi tullut pitkäksi ilman ihmisiä. Siksipä autistinen ja vallanhaluinen eivät esimerkissäni olleetkaan poissulkevia.

Mainittakoon vielä, että tuo autistinen jumala -teoria ei ole sitten sellainen, mihin oikeasti uskoisin. Kunhan tuli mieleeni eräänä esimerkkinä. Hyvää yötä nyt.
Itse ohitin olankohautuksella nuo visiontisi jo aiemmin, juuri syystä että "Mallinnat nimittäin Jumalaa niin, että hän toimii samoin kuin ihmiset, vieläpä rajattu ihmisjoukko, nimittäin enimmäkseen keskimääräiset ihmiset..." :D

uskis
Itse ohitin olankohautuksella nuo visiontisi jo aiemmin, juuri syystä että "Mallinnat nimittäin Jumalaa niin, että hän toimii samoin kuin ihmiset, vieläpä rajattu ihmisjoukko, nimittäin enimmäkseen keskimääräiset ihmiset..." :D
Tämä lause kyllä kaipais vähän avaamista. Mulle ainakin, tähän aikaan vuorokaudesta ainakin...Että siis miten ne keskimääräiset ihmiset sitten toimii? Musta Jumala on siitä yhtä kaukana, kuin taivas on maasta...

...
Tämä lause kyllä kaipais vähän avaamista. Mulle ainakin, tähän aikaan vuorokaudesta ainakin...Että siis miten ne keskimääräiset ihmiset sitten toimii? Musta Jumala on siitä yhtä kaukana, kuin taivas on maasta...
Tarkoitin siis sitä, että ohitin nuo Jehnnyn heitot " että maailman loi oikeasti joku autistinen nero jumala, mutta kunnian tuli ottamaan palvonnanhimoisempi jumala..." pelkästään inhimillisestä kategorisoinnista nousevana diipadaapana, joka jo lähtäkohtaisesti käsitteinä ym. olisivat totaalisen käyttökelvottomia ja puutteellisa millään muodoin Jumaluuden käsittelemiseksi, jos yleensä lähtökohtana pidetään on että J:la on.

"mä"
Jumala on persoona, ei mikään pelkkä henki jossain universumissa. Hän on oikeasti Rakkaus, joka välittää meistä, ihan jokaisesta, myös susta :heart:
Minun korvaani särähti pahasti ilmauksesi "pelkkä henki". Jumala nimenomaan koskettaa ihmistä Pyhällä Hengellä. Raamattua tärkeänä pitävänä henkilönä muistanet, kenen pilkkaamista ei koskaan anneta anteeksi.

Mitä mä siis en halua käsitellä? Ja todellakaan Jeesus ei ollut mulle ensimmäinen, eikä edes 10. vaihtoehto mun elämässäni. Halusin vain "varmistaa", onko Hän olemassa ja kysyä sitä Häneltä. Olin nimittäin pienessä mielessäni alkanut epäillä, onko helvetti olemassa. Ja jos sellainen olisi, en tosiaan halua sinne. Mutta taas tämä menee sille linjalle, että sä tiedät paremmin, kuin minä elämästäni ja uskostani ja juuri tämän kaltaisia juttuja tässä ketjussa kyllä riittää. Voi aloittaa lukemaan vaikka ketjun alkupäästä :).
Sinä aika lailla todistit sen mitä sanoin aiemmassa viestissäni.

Asia oli siis ollut mielesssäsi, olit alkanut epäilemään että helvetti on olemassa.
Et siis rukoillut Jumalaa/Jeesusta Extempore.

Tässä vaiheessa ihmisen psyyke/mieli on jo menossa sillä tiellä mikä johtaa uskomiseen.

Ei minun siis tarvitse tietää juuri sinun tapauksesta paljoakaan tai kuvitella tietäväni, riittää kun luen sen mitä itse sanoit.

Helvetin, absoluuttisen yksinolemisen pelko on voimakas konsepti joka kyllä vie ihmisen kuin ihmisen mennessään ellei sitä tietoisesti kompensoi kokoajan, et ole ensimmäinen etkä viimeinen tällä forumilla jotka ovat tavalla tai toisella myöntäneet että viime kädessä helvetin pelko on juuri se mikä ajoi heidät uskomaan.

Ja kun se helvetin pelko on olemassa jo niin siihen ei auta kuin yksi lääke, uskoon tuleminen, joka tietysti tarjoaa uskomattoman tunteen, tuntuu kuin tonni kiviä olisi nostettu sydämeltä pois.
Ja näinhän sitä uskoon tulemista monta kertaa kuvaillaankin, ei yllätys.

Ei ei. Jokainen ihminen joutuu viimeiselle tuomiolle ja siellä katsotaan, onko nimi Elämän Kirjassa. Jos ei ole, joutuu sinne, mistä puhuit :(. Myös uskovat tuomitaan tekojensa mukaan. Eli se, mitä maan päällä teit tai jätit tekemättä, on kaikki ylhäällä. Mutta Jeesuksen omat eivät ole kadotustuomion alla, vaan yksin Jeesus pelastaa, ei teot.
Ei ihan näinkään ystävähyvä.

Kun sanomme että Kristinusko ei ole 'tekojen' uskonto sitä verrataan toisiin uskontoihin.
Kristinusko ei ole tekojen uskonto siinä mielessä että sinun täytyy pyörittää 'rukousrullia' satoja kertoja päivässä ollaksesi uskovainen tai harjoittaaksesi uskontoasi. Ei tarvitse kumartaa/rukoilla tiettyä kertoja johonkin ilmansuuntaan.

Mutta Kristinusko on nimenomaan tekojen uskonto merkityksellisessä mielessä...tai pitäisi olla.
Kun otat Jeesuksen vastaan, eli hänen opetuksensa ja pyhän hengen sydämeesi. Niin tokihan se, mitä sinulla on sydämessäsi heijastuu _kaikkiin_ tekoihisi.

Joten voisi sanoa että Kristinusko on _enemmän_ tekojen uskonto kuin mikään muu uskonto maan päällä.

[QUOTE="äiti 44v";22433618]

Joko lajit ovat todistetusti muuttuneet toisiksi?

Romanianhamsteri ja syyriankultahamsteri ovat lähisukulaisia, joskus niitä pidetää samana lajina ja joskus eri lajeina. Niillä on eri kromosomilukumäärät (toisella muistaakseni 44 ja toisella 38) mutta SILTI ne lisääntyvät keskenään. Mutta voih, jälkeläiset ovat steriilejä. Hemmetin hemmetti, siihen tyssää evoluutio taas kerran :(.[/QUOTE]

Millä perusteella siis kutsut näitä kahta hamsteria sukulaisiksi?

Toinen ongelma on että sinulla on lähtökohtaisesti vinoutunut käsitys biologiasta, eli tässä tapauksessa evoluutiosta.

Joko on 'lajit' muuttuneet 'toisiksi'.... :\

Ongelmahan on se että lajit eivät varsinaisesti muutu toisiksi evoluution tai sen kyseisen lajin näkökulmasta, ne muuttuvat toisiksi ainoastaan tarkkaillessa asiaa ulkopuolelta tai _jälkikäteen_ asiaa tutkiessa.

Ei pidä antaa ihmisten käyttämän kielen ja ilmaisujen huijata itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja uskis:
Hyvää yötä. Mutta autismi on käsittääkseni eräänlainen sairaus. Miksi Jumala olisi sairas? Kun Hän kuitenkin loi näinkin toimivan universumin?
Minua turhauttaa, ettet ymmärrä pointtiani, mutta kai minun on pakko ymmärtää, että se johtuu siitä, ettet pysty käytännössä kyseenalaistamaan uskomusrakennelmaasi kovin helposti. Kiva kun kuitenkin viitsit asiallisesti vääntää tästä.

Monet lievempiä autistisia häiriöitä kantavat kieltäytyvät pitämästä itseään sairaina; ainoastaan erilaisina. He yksinkertaisesti näkevät maailman eri tavoin. Jotkut näistä ovat myös huippulahjakkaita elämän joillakin saroilla.

Annan tähän esimerkkihenkilön, joka ei itseasiassa kai edes ole autisti, mutta jollaisen kaltainen jumala olisi kuvitteellisesti voinut maailman luoda. Jonka jälkeen narsistisempi jumalolento yksinkertaisesti ilmoitti ihmisille luoneensa maailman. Tämä on tietysti vain ajatusleikkiä.

Grigori Perelman – Wikipedia

uskis
[QUOTE="mä";22436667]Minun korvaani särähti pahasti ilmauksesi "pelkkä henki". Jumala nimenomaan koskettaa ihmistä Pyhällä Hengellä. Raamattua tärkeänä pitävänä henkilönä muistanet, kenen pilkkaamista ei koskaan anneta anteeksi.[/QUOTE]

En tarkoittanut tässä Pyhää Henkeä, vaan sitä, että Jumala ei ole pelkkä henki. Kun Jeesus tuli maan päälle noustuaan kuolleista, Hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.' Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani !' Jeesus sanoi hänelle: 'Sen tähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaita ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat !" Joh. 20:27-29.

Eli Jeesus oli enemmän, kuin henki. Hän oli ruumiissa maan päällä, jopa siinä muodossa, että Häntä saattoi koskea. Henkeä, siinä mielessä, kuin sitä nyt suomen kielessä voi kuvata, aineeton ominaisuus, ei tietääkseni voi koskea??
Toivottavasti nyt ymmärrät, mitä tarkoitan. Olen Herran edessä hyvin nöyrällä mielellä ja viimeisenä, mitä tulisi mieleeni, olisi pilkata Häntä. Ja huom kirjoitin sanan henki pienellä, eli en todellakaan tarkoittanut Pyhää Henkeä, jonka Jeesus jätti tänne maan päälle pulustajaksi. Juuri sen tähden pienellä, ettei kukaan ymmärtäisi sekoittaa tuota ilmaisua Pyhään Henkeen.

Pyhän Hengen pilkasta vielä. Ensinnäkään sitä ei voi tehdä TIETÄMÄTTÄMÄÄN. Eli se on kyllä aivan tietoinen irtisanoutuminen Jumalasta, lopullinen ero. Ja kristikuntaa on kautta aikojen pidetty epävarmuudessa ja peloteltu sillä, että JOS minä nyt tein Pyhän Hengen pilkan. Jos ihminen tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen, Hän tuskin silloin voi tehdä Pyhän Hengen pilkan? Toivoisin sinulta kommenttia tähän asiaan. Kyse on nimittäin myös sielunhoidollisesta näkökulmasta todella tärkeästä asiasta.

uskis
Enemmän hän johtaa, koska hän kehtaa pitää paitaa, jossa valehdellaan. Jumalaa ei voi väittää olemassaolevaksi ennen kuin on todistanut väitteensä. Bussikampanjatekstissä epäiltiin vahvasti jumalan olemassaoloa ja se ei ole valehtelua.
Jumala on ilmaissut itsensä luonnossa, kansojen historioissa ja omassa Sanassaan. Siinä on jo näyttöä, mutta "koska he kuuntelevat, mutta eivät kuule, näkevät, mutta eivät näe", niin tähän ongelmaan ei auta muu, kuin pyytää Jumalaa ilmaisemaan itsensä niin, että sinäkin voit sen ymmärtää ja nähdä, että Jumala ON. Itse asiassa Jumalan nimi on MINÄ OLEN:).

uskis
Minua turhauttaa, ettet ymmärrä pointtiani, mutta kai minun on pakko ymmärtää, että se johtuu siitä, ettet pysty käytännössä kyseenalaistamaan uskomusrakennelmaasi kovin helposti. Kiva kun kuitenkin viitsit asiallisesti vääntää tästä.

Monet lievempiä autistisia häiriöitä kantavat kieltäytyvät pitämästä itseään sairaina; ainoastaan erilaisina. He yksinkertaisesti näkevät maailman eri tavoin. Jotkut näistä ovat myös huippulahjakkaita elämän joillakin saroilla.

Annan tähän esimerkkihenkilön, joka ei itseasiassa kai edes ole autisti, mutta jollaisen kaltainen jumala olisi kuvitteellisesti voinut maailman luoda. Jonka jälkeen narsistisempi jumalolento yksinkertaisesti ilmoitti ihmisille luoneensa maailman. Tämä on tietysti vain ajatusleikkiä.

Grigori Perelman – Wikipedia
Tämänkaltaisen kuvan "jumalasta" minun mielestäni asiasta annoit. Mutta tässä on se probleema, että Perelman oli kiinnostunut matematiikasta, löytänyt siitä uutta jne ja sen jälkeen "hylkäsi" koko aiheen. Nyt en sitten voi enää enempää auttaa asiassa. Nimittäin mun jumalakuvani ei ole tällainen. Että Hän ensin loisi jotain aivan upeaa ja mahtavaa ja sitten kääntäisi sille selkänsä. Mä arvostan myös sinun tapaasi keskustella asioista kiivailematta, nimittelemättä ja solvaamatta. Kiitos. Mukavaa päivää sinulle :heart:

uskis
Ei ihan näinkään ystävähyvä.

Kun sanomme että Kristinusko ei ole 'tekojen' uskonto sitä verrataan toisiin uskontoihin.
Kristinusko ei ole tekojen uskonto siinä mielessä että sinun täytyy pyörittää 'rukousrullia' satoja kertoja päivässä ollaksesi uskovainen tai harjoittaaksesi uskontoasi. Ei tarvitse kumartaa/rukoilla tiettyä kertoja johonkin ilmansuuntaan.

Mutta Kristinusko on nimenomaan tekojen uskonto merkityksellisessä mielessä...tai pitäisi olla.
Kun otat Jeesuksen vastaan, eli hänen opetuksensa ja pyhän hengen sydämeesi. Niin tokihan se, mitä sinulla on sydämessäsi heijastuu _kaikkiin_ tekoihisi.

Joten voisi sanoa että Kristinusko on _enemmän_ tekojen uskonto kuin mikään muu uskonto maan päällä.
Tuossa mielessä olet aivan oikeassa:): Kyse olikin siitä, etteivät teot kuitenkaan pelasta, vaan yksin Jeesuksen armo. Tekojen pitäisi seurata elävää uskoa "automaattisesti", jopa niin että uskova ei edes välttämättä aina ymmärrä tekevänsä hyvää. "Älköön oikea kätesi tietäkö, mitä vasen tekee". Nimittäin jos se tietäisi, voi olla että ihminen alkaa ajatella itsestään liikoja ja tuijottaa omaa erinomaisuuttaan, ja hyviä tekojaan ja ainkaansaannoksiaan, vaikka ne teot ovat nimenomaan Jumalan vaikuttamia, kristitty on vain välikappale.

uskis
Sinä aika lailla todistit sen mitä sanoin aiemmassa viestissäni.

Asia oli siis ollut mielesssäsi, olit alkanut epäilemään että helvetti on olemassa.
Et siis rukoillut Jumalaa/Jeesusta Extempore.

Tässä vaiheessa ihmisen psyyke/mieli on jo menossa sillä tiellä mikä johtaa uskomiseen.

Ei minun siis tarvitse tietää juuri sinun tapauksesta paljoakaan tai kuvitella tietäväni, riittää kun luen sen mitä itse sanoit.

Helvetin, absoluuttisen yksinolemisen pelko on voimakas konsepti joka kyllä vie ihmisen kuin ihmisen mennessään ellei sitä tietoisesti kompensoi kokoajan, et ole ensimmäinen etkä viimeinen tällä forumilla jotka ovat tavalla tai toisella myöntäneet että viime kädessä helvetin pelko on juuri se mikä ajoi heidät uskomaan.

Ja kun se helvetin pelko on olemassa jo niin siihen ei auta kuin yksi lääke, uskoon tuleminen, joka tietysti tarjoaa uskomattoman tunteen, tuntuu kuin tonni kiviä olisi nostettu sydämeltä pois.
Ja näinhän sitä uskoon tulemista monta kertaa kuvaillaankin, ei yllätys.
Tiesin heittäväni sulle luun, jota on nyt hyvä nakertaa. Ja jos se tekee sinut onnelliseksi ja täyttää "mahasi" hyvä niin. Tai sitten ei :/. Se, mitä kautta ihminen Jeesuksen löytää, ei se pointti, vaan se, että Jeesus löytyy ja tulee ihmisen Herraksi ja Vapahjaksi. Jumalaa käyttää erilaisia keinoja kutsuakseen ihmistä yhteyteensä, ja se on rakkautta. Onneksi minä näin sen helvetin, ettei minun tarvitse sinne joutua. Ja samaa toivon, ettei kenenkään tarvitsisi sinne mennä. Se on myös Jumalan toive ja suurin pyrkimys. Ja siksi nimenomaan Jeesus tuli, kärsi ja kuoli.

uskis
Tarkoitin siis sitä, että ohitin nuo Jehnnyn heitot " että maailman loi oikeasti joku autistinen nero jumala, mutta kunnian tuli ottamaan palvonnanhimoisempi jumala..." pelkästään inhimillisestä kategorisoinnista nousevana diipadaapana, joka jo lähtäkohtaisesti käsitteinä ym. olisivat totaalisen käyttökelvottomia ja puutteellisa millään muodoin Jumaluuden käsittelemiseksi, jos yleensä lähtökohtana pidetään on että J:la on.
Näinhän se on.

Yz
Jumala on ilmaissut itsensä luonnossa, kansojen historioissa ja omassa Sanassaan. Siinä on jo näyttöä, mutta "koska he kuuntelevat, mutta eivät kuule, näkevät, mutta eivät näe", niin tähän ongelmaan ei auta muu, kuin pyytää Jumalaa ilmaisemaan itsensä niin, että sinäkin voit sen ymmärtää ja nähdä, että Jumala ON. Itse asiassa Jumalan nimi on MINÄ OLEN:).
Aihetodisteet eivät riitä. Ne voisivat yhtä hyvin todistaa vaikkapa Lentävän Spagettihirviön (jonka ympärille muodostuneen uskonnon pyhä päivä muuten on tänään) olemassaolon puolesta. Jos Norjan vuonoista löytyisi tekijän nimmarit "Made by IHVH" niin se todistaisi jo jotain.

uskis
Aihetodisteet eivät riitä. Ne voisivat yhtä hyvin todistaa vaikkapa Lentävän Spagettihirviön (jonka ympärille muodostuneen uskonnon pyhä päivä muuten on tänään) olemassaolon puolesta. Jos Norjan vuonoista löytyisi tekijän nimmarit "Made by IHVH" niin se todistaisi jo jotain.
Tähän ei varmaan tarvi kommentoida enää mitään? Puhukoon kirjoituksesi sinun puolestasi.

"vieras"
Sen verran voisin kommentoida, ettei se ihan väärässä ollut. Jos perustelee jumalan olemassaoloa sillä, että "tääl on vuorii ja kaikkee", sitä perustelua voi käyttää yhtä hyvin spagettihirviön tai allahin kanssa.
Ihan samalla tavalla kun perusteluna on "mä vaan tunnen sen mun sydämessä". Joo, mä tunnen spagettihirviön. Todista, että sellaista ei ole.

Yz
[QUOTE="vieras";22438455]Ihan samalla tavalla kun perusteluna on "mä vaan tunnen sen mun sydämessä". Joo, mä tunnen spagettihirviön. Todista, että sellaista ei ole.[/QUOTE]

Onko Lentävän Spagettihirviön nuudelimainen lisäke koskettanut sinunkin sydäntäsi? Täältähän löytää uskonsisaria/veljiä! Ramen!

Alkuperäinen kirjoittaja uskis:
Tämänkaltaisen kuvan "jumalasta" minun mielestäni asiasta annoit. Mutta tässä on se probleema, että Perelman oli kiinnostunut matematiikasta, löytänyt siitä uutta jne ja sen jälkeen "hylkäsi" koko aiheen. Nyt en sitten voi enää enempää auttaa asiassa. Nimittäin mun jumalakuvani ei ole tällainen. Että Hän ensin loisi jotain aivan upeaa ja mahtavaa ja sitten kääntäisi sille selkänsä. Mä arvostan myös sinun tapaasi keskustella asioista kiivailematta, nimittelemättä ja solvaamatta. Kiitos. Mukavaa päivää sinulle :heart:
Niin. Sinun (henkilökohtainen ja subjektiivinen) kuvasi Jumalasta on sellainen, että hän ei voi unohtaa luotujaan. Sinun mielestäsi Jumala ei vain kertakaikkiaan saattaisi olla sellainen.

Minun (henkilökohtainen ja subjektiivinen) kuva Jumalasta on, että hän ei saattaisi tuomita ihmisiä sen mukaan, mikä heidän mielipiteensä jostakin 2000 vuotta sitten sattuneesta tapahtumasta on. Minun mielestäni Jumala ei vain kertakaikkiaan saattaisi olla sellainen.

No minä en pidä lähtökohtana sitä, että Jumala on. Mutta aina voi miettiä, että millainen Jumala saattaisi olla, jos olisi.

uskis
No minä en pidä lähtökohtana sitä, että Jumala on. Mutta aina voi miettiä, että millainen Jumala saattaisi olla, jos olisi.
Se, mikä mua sinun tarinassasi hiukan ihmettyttää, on se, kun olit uskossa, niin varmasti rukoilit ja "puhuit" Jumalan kanssa, koit Hänen läsnäoloaan ja johdatusta? Mullakin on ollut epäilyksen hetkiä, ja pahojakin uskonkriisejä. Niissä tilanteissa on mieleeni muistunut ne monet kerrat, kun Jumala on auttanut, jopa yliluonnollisesti parantanut. Miten sä nämä asiat käsittelet? Olen sanonut jopa Hänelle, etten jaksa uskoa, en kertakaikkiaan jaksa, enkä voi. Ja Jumala on sitten tavalla ja toisella "ilmestynyt", näyttänyt, että Hän on siltikin. Ja tämä tulee aivan ilman mitään omaa tahtoa, puristusta, uskottelua tms.

Yhteistyössä